Geplaatst: 12 september 20169 j Ja, maar die keramische pannen die ik tot nu toe heb gekocht bakken niet aan, maar ook niet mooi bruin. Tot de inhoud zo ongeveer verbrandt ik vindt dit zo'n vreemd verhaal...het is dat jij het bent speets (had ook iemand anders mogen zijn die al langer op dit forum post) anders zou ik denken laat maar.....die is niet goed of ik wordt in de zeik genomen wellicht ten overvloede, ik doe altijd wel wat olie in de pan voordat ik bak, het zou niet hoeven maar anders vindt ik de pannenkoeken "droog" Kan dit het verschil zijn .....? gr Adriaan moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Geplaatst: 12 september 20169 j Ik heb er 2 met een teflonlaag, 1 van ikea, zwaar rotding eigenlijk, het is dat ie wat kleiner is en dus wel handelbaar. Die andere is van BK, ooit eens goedkoop gescoord bij de Appie. Ik bak ze per 2 tegelijk, met iets boter dus voor de 1e bak. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 12 september 20169 j Adriaan.....gebruik je biter of olie om te bakken? Met olie krijg ik ook bleekscheetjes van pannenkoeken, bak dus altijd in bakboter ( fles) . Enne......voor elke pannenkoek doe ik een beetje boter in de pan.
Geplaatst: 12 september 20169 j Adriaan.....gebruik je biter of olie om te bakken? het is maar net wat ik in huis heb, meestal is het de olie maar bij gebrek aan de vloeibare margarine resultaat is echt een heerlijk bruine pannenkoek. Ik heb nog even gezocht naar een foto hiervan maar die kan ik zo snel niet vindenhouden jullie te goed (binnenkort) gr Adriaan moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Geplaatst: 13 september 20169 j Ook niet keramisch, want dat bakt niet lekker bruindit spreek ik uit ervaring tegen Hoezo?? Denk je dat ik dat uit mijn duim zuig? Ik heb intussen 2 van die pannen gekocht, voor inductie. Ze bakken niet alleen niet mooi bruin, ze bakken ook aan én ze zijn kromgetrokken. Kom maar kijken zou ik zeggen. Dat jij 1 pan hebt die wél goed bakt, wil niet zeggen dat dat soort pannen dus allemaal goed zijn. Je leest ook niet goed: ik had het over een pan voor inductie, niet voor elektrisch. En wat betreft "...anders zou ik denken laat maar.....": ja, prima idee Tja, dan wordt het toch een gecoate pan, ben ik bang. Én een klontje biter ja Bedankt. "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 13 september 20169 j Hoezo?? Denk je dat ik dat uit mijn duim zuig? nee, natuurlijk niet, ik geef juist aan dat ik het wel serieus neem omdat het bericht van jou komt. ze bakken ook aan én ze zijn kromgetrokken. Kom maar kijken zou ik zeggen Heel makkelijk....retour naar de winkel, als je een pan koopt die bedoeld is voor keramisch koken en de bodem trekt krom kan je er niets mee(ik heb zelf een dierenspeciaalzaak en geloof me ik heb nooit een discussie met klanten over garantie. Als de klacht redelijk is krijgt de klant direct geld retour. zelf regel ik het met de groothandel/fabrikant, nooit een probleem) Dat jij 1 pan hebt die wél goed bakt, wil niet zeggen dat dat soort pannen dus allemaal goed zijn. helemaal met je eens, daarom neem ik ook de moeite om uit te zoeken met welke pan ik wel een goed resultaat heb, geef ik de tip om als je het wilt proberen het bonnetje goed te bewaren, ik sla ze op in de computer, zodat als het bij jou niet goed gaat of de pan wordt krom dat je je geld kan terugkrijgen. ben ik mezelf aan het verdedigen terwijl ik me van geen kwaad bewust bensorry hoor Speets van de misvatting gr Adriaan moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Geplaatst: 13 september 20169 j Ik schreef dat ik elektrisch kookte, maar ik bedoelde dus keramisch (vanmiddag verdiept in de verschillende kookplaten en hun eigenschappen)Een pan kan totaal verschillende kookeigenschappen hebben op een keramische kookplaat als op een inductiekookplaat. De term geschikt voor alle kookbronnen geeft niets aan over de kookeigenschappen van de pan, maar geeft aan dat er in de bodem van de pan een magnetisch metaal is gebruikt zodat het koken op inductie mogelijk is. Een moderne inductiekookplaat meet zelfs een metaal op ongeveer 3 cm van de plaat zelf (hoogte) en zal de pan doen verwarmen. Dus zelfs een kromme pan zal warm worden op een moderne inductiekookplaat.Het kan dus maar zo zijn dat mijn keramische koekenpan het goed doet op mijn keramische kookplaat maar op een inductie kookplaat een matig of slecht resultaat geeft.vanavond of morgenavond ga ik met koekenpan en beslag naar mijn dochter die op inductie kookt zodat ik de resultaten kan vergelijken. feit is dat een zware, gietijzeren koekenpan het beste zal presteren, maar we zullen zien hoe een lichtere pan zich houd. gr Adriaan moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Geplaatst: 14 september 20169 j Ik kook op inductie en heb deze koekenpan met keramische antiaanbaklaag en de pannenkoeken worden echt bruin (zelfs zwart behoort tot de mogelijkheden )
Geplaatst: 14 september 20169 j Ik kook ook op inductie en pannenkoeken kunnen hier ook heel goed zwart worden in onze koekenpannen met anti-aanbaklaag. Over het algemeen laat ik het niet zo ver komen, ik heb de pannenkoeken liever wat lichter gekleurd.
Geplaatst: 14 september 20169 j Ik kan die pan niet vinden Anna. Het lijkt er op dat hij uit de handel is Deze persoon beschrijft precies wat ik in het begin al als probleem aanvoerde: Zelf vind ik het nadeel van pannen met een anti-aanbaklaag vooral dat je heel erg je best moet doen om een beetje kleur te krijgen op je vlees of gebakken aardappeltjes dit komt omdat het voedsel onvoldoende in contact komt met de pan maar er losjes overheen schuift. [...]Over Teflon:Omdat mooi bruin bakken in Teflon dus eigenlijk niet goed mogelijk is, is het gevolg dat de thuiskoker, die nooit veel over de antiaanbaklaag geleerd heeft, de vlam onder de pan opschroeft om het gewenste effect te bereiken. Het resultaat is niet een egale gouden korst maar donkerbruine vlekken op het eten, en een pan die weer een stapje dichterbij de pannenhemel is.[...] De link naar de Green Pan in dat blog werkt niet, maar deze wel. Alleen kun je die pannen lang niet overal krijgen. Ik heb BK de vraag voorgelegd, maar daar hoor ik niets meer van Gebruikt nou niemand met succes zo'n mooie ouderwetse geëmailleerde pan op inductie én voor pannenkoeken? "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 14 september 20169 j Ik gebruik altijd gewoon de koekenpannen van de Blokker (kook al jaren op inductie). Ik heb bruine pannenkoeken, bruin vlees en bruine aardappeltjes (zonder het 'gas' hoog te zetten).Die van IKEA waren ook goed, maar om de een of andere reden ben ik geswitched naar Blokker. Kweet niet meer waarom. Je moet wel een behoorlijk goede (lees zware) pan hebben. Ik heb ook goedkope (lichte) pan en daar brandt alles in aan (ondanks de anti-aanbak-laag. Dat zegt dus niets over aanbranden)
Geplaatst: 14 september 20169 j Vanavond naar mijn dochter toe geweest met een doos met ingrediënten en de koekenpan.Eerst maar even aangekondigd dat ik gebruik wou maken van haar fornuis om te ervaren wat het eventuele verschil is tussen keramisch koken en inductie koken. (pappa jou kookplaat is toch niet kapot ) Met de pan zoals eerder vermeld bak ik ook op inductie een heerlijke bruine pannenkoek. Om helemaal eerlijk te zijn met vloeibaar bakmiddel of olie blijven ze een tikkeltje lichter van kleur dan die van mijn dochter want zij gebruikt croma bak en braad. Het gebruikte recept is:400 gr bloem1 liter melk4 eieren2 tl zout ik ka natuurlijk niet beoordelen of de pan op langer termijn krom trekt, maar met 5 jaar garantie zonder voorbehoud lijkt het mij geen slechte koop. ik hoop dat dit een eerlijke beoordeling is en bij twijfel ben ik best bereid een keertje naar de achterhoek te komen dan mag de pan getest worden gr Adriaan moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Geplaatst: 16 september 20169 j Haha, die Adriaan. Leuk dat je zoveel moeite neemt voor een vergelijkend warenonderzoek. Zoals jouw pannenkoeken eruit zien, zien de mijne er ook uit. Maar ik wil best vanavond pannenkoeken bakken om dat ook aan te tonen. Met een vergelijkbaar recept, want pannenkoekenbeslag kun je zo inderdaad eenvoudig zelf maken. Is nog lekkerder ook, vind ik. Zo'n mooie emaillen pan heb ik ook, maar wel een hele kleine en die gebruiken wij om vlees in te braden. Lukt ook prima.
Geplaatst: 20 september 20169 j Was net bie de Lidl... Keek achterop het etiket van de zogenaamde verse basilicumpesto hoeveel basilicum er dan wel niet in zat... (dat doe ik geregeld, ook leuk bij bv. krabsalade met 3% krab) Nou... Het was een enorm percentage: maar liefst 8 % Jeetje, is de rest dan spinazie...? Heeeeele dure spinaziesmurrie is het dan dus... Meisje achter mij in de rij had potje pesto op de band staan... na ff checken bleek daar toch maar liefst 38% basilicum in te zitten en was dus de beste koop.
Geplaatst: 20 september 20169 j Dure spinazie inderdaad.Ik hoorde onlangs van iemand die over was gestapt op de parijse worteltjes, omdat ze gezonder wilde eten. En toen kwam ze er achter dat de ronde worteltjes eigenlijk de afvalstukken van de wortels zijn. Dat vond ze nog niet zo erg. Maar toen kwam ze er daarna achter dat ze in een suikerbadje en in een oranje verfbadje gaan. En dat dat niet op de verpakking hoeft te staan, omdat het geen ingredient is, maar een behandeling! Lekker gezond dus.... niet heus.
Geplaatst: 21 september 20169 j dat dat niet op de verpakking hoeft te staan, omdat het geen ingredient is, maar een behandeling! Schandalig Ik las trouwens dat je je theezakjes en koffiepads niet meer bij de compost moet doen omdat er plastic in zit!Om dicht te kunnen sealen. Vroeger zat er toch een nietjes in het theezakje? Dat is nu dus niet meer nodig "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 21 september 20169 j Dure spinazie inderdaad.Ik hoorde onlangs van iemand die over was gestapt op de parijse worteltjes, omdat ze gezonder wilde eten. En toen kwam ze er achter dat de ronde worteltjes eigenlijk de afvalstukken van de wortels zijn. Dat vond ze nog niet zo erg. Maar toen kwam ze er daarna achter dat ze in een suikerbadje en in een oranje verfbadje gaan. En dat dat niet op de verpakking hoeft te staan, omdat het geen ingredient is, maar een behandeling! Lekker gezond dus.... niet heus. Nou sta ik altijd voorop met roepen dat niet-biologische groente ongezond is en stijf staat van het gif, maar ik vind dit wel heel extreem en zelfs wat vergezocht klinken. Ronde wortels de afvalstukken van wortels? Dus ze schaven resten winterpeen of zo rond en dat wordt verkocht als Parijse worteltjes? Is dat niet veel meer werk dan 'afval' aan sliertjes snijden voor voorverpakte hutspot en voor in verpakte salades? Een suikerbad en een verfbad?? (Zijn wortels niet oranje genoeg?) Hoe kwam ze daar dan achter? Ik ben wel heel benieuwd want als het echt waar is ga ik dat gebruiken in mijn pleidooien om geen niet-bio-spul meer te eten. Ik zag vandaag op het nieuws trouwens dat verminderde vruchtbaarheid bij mannen veroorzaakt kan worden door 'pesticiden in het drinkwater' dat hun zwangere moeder nuttigt. Ik dacht dat er wel meer bronnen waren waar we onze glyfosaten vandaan krijgen. Brood, bier, vlees, tampons, groente, fruit, kleding, er was nog een hele lijst die ik niet bij de hand heb. Je zou bijna denken dat iemand invloed heeft gehad op dat nieuwsbericht, waardoor zwangere vrouwen nu massaal aan het mineraalwater gaan om thee van te zetten en om mee te koken. Dat brengt weer centen in allerlei laatjes en nog meer plasticafval in het milieu. Jippie.
Geplaatst: 21 september 20169 j Geen idee. Dat vroeg ik me ook al af. Ik zie haar voorlopig niet meer, was een klant. Als ik haar weer zie, zal ik het vragen. Ik zag wel zelf laatst op tv dat in oosterse landen groente soms groen wordt gespoten (en dat kan mogelijk ook naar ons ge-exporteerd worden, maar dat weet ik niet). En dat de plant met antibiotica (als ik me goed herinner, anders een ander onzalig geneesmiddel) wordt geinjecteerd, in ieder geval een middel dat normaal gesproken in de veehouderij wordt gebruikt, omdat de vrucht dan sneller groeit (courgettes en zo), het is dan de volgende dag oogstbaar ipv over een week. Glycofosfaten...ook al in kleding? Zucht. Ik heb al heel wat petities getekend daaromtrent. Ik krijg automatisch via mail de diverse petities binnen via foodwatch Nederland, stop TTIP, SumOfUs.org en Avaaz.org (en amnesty international). Zeker aan te raden trouwens, je kunt altijd kiezen of je iets tekenen wilt of niet. Je gegevens staan al ingevuld bij de meesten als je wilt, dus kleine moeite, met hopelijk uiteindelijk groot effect.
Geplaatst: 21 september 20169 j In katoenen kleding, ja. Dat wordt vaak gemaakt van GMO-katoen dat vol zit met Roundup. Bij o.a. C&A en andere winkels kan je trouwens bio-T-shirts kopen. Die kunnen uiteindelijk ook gewoon op de composthoop. edit: Ja petities tekenen doe ik ook vaak. Al is het maar voor het idee dat je dan 'iets' doet.
Geplaatst: 21 september 20169 j Ik zag vandaag op het nieuws trouwens dat verminderde vruchtbaarheid bij mannen veroorzaakt kan worden door 'pesticiden in het drinkwater' dat hun zwangere moeder nuttigt. Ik dacht dat er wel meer bronnen waren waar we onze glyfosaten vandaan krijgen. Brood, bier, vlees, tampons, groente, fruit, kleding, er was nog een hele lijst die ik niet bij de hand heb. Je zou bijna denken dat iemand invloed heeft gehad op dat nieuwsbericht, waardoor zwangere vrouwen nu massaal aan het mineraalwater gaan om thee van te zetten en om mee te koken. Dat brengt weer centen in allerlei laatjes en nog meer plasticafval in het milieu. Jippie. het is nog speculatie wat de oorzaak is. glyfosaten is iets wat wordt genoemd maar een andere is plastic. dus dat alle zwangere vrouwen nu massaal aan de mineraalwater gaan is niet logisch.
Geplaatst: 21 september 20169 j Maar als je nu zwanger bent en je hoort dat bericht stop je met kraanwater drinken, zo werkt dat.
Geplaatst: 22 september 20169 j als jij een bericht hoort dat het vruchtbaarheidsprobleem mogelijk wordt veroorzaakt door het plastic gebruik dan stop je met kraanwater drinken en ga je over op fleswater?
Geplaatst: 22 september 20169 j Ronde wortels de afvalstukken van wortels? Dus ze schaven resten winterpeen of zo rond en dat wordt verkocht als Parijse worteltjes? Is dat niet veel meer werk dan 'afval' aan sliertjes snijden voor voorverpakte hutspot en voor in verpakte salades? Een suikerbad en een verfbad?? (Zijn wortels niet oranje genoeg?) De naam "Parijse worteltjes" of heeft niet zozeer temaken met het culinaire feit dat dit producten afkomstig zou zijn uit Parijs, maar met het apparaat waarmee de bolletjes worden gevormd: De parisienneboor. Een veelgebruikt keukeninstrument om bolletjes te steken uit appels, meloenen, boter, aardappelpuree, ijs, kaviaar, enz. Het heeft dus niets te maken met het product, maar met het gereedschap waarmee je het product uitsteekt. volgens mij kan je aan het product gemakkelijk zien of het echte "gekweekte"Parijse worteltjes zijn of de uitgeboordeBij Parijse worteltjes zie je de aanhechting van het groen als groenige verkleuring op het worteltje gr Adriaan moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
Geplaatst: 22 september 20169 j Zo maken ze ook "Parijse" aardappeltjes "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.