Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Babbeltuin #2

Featured Replies

Geplaatst:

:lol: Die handdoeken drogen hier juist wel sneller t.o.v. sommige kleding. Vandaar. :cool:

Geplaatst:

Even een babbeltje... ik las steeds over een droogoven ( machine... net hoe je t noemen wilt) Had van de zomer zoveel pepers en paprika's en groenten,  dat ik op een gegeven moment echt geen ruimte meer had in de vriezer.. wat te doen... eerst een bij Bol besteld.. kwam al kaduuk aan dus retour... 

Ik had totaal geen ervaring met zo'n ding dus wilde t eerst uitproberen.. Bij de Lidl een gekocht en man... wat een uitkomst!! Niet te duur, staat al 3 dagen van alles en nog wat te drogen.. 

Ok is niet super groot maar voor mij voldoende... helemaal blij.

Geplaatst:

@Lia56 Dat hoort dan in het jubeltopic, hè 😀

Fijn dat je er zo blij mee bent. Ik heb er ook al jaren eentje en als deze het begeeft is er heel snel een nieuwe!

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

• 4 weken later...
Geplaatst:

Ik heb net Charles Dowding ontvolgt op Insta. 😳

Ik was er al bang voor met alle astrologische invloeden de laatste tijd,  maar nu ook nog allerlei dingen met energized water. Ik ben weg. 

Vind het wel jammer, zijn oude werkwijzen zijn nog steeds wel van toepassing (no-dig, klontjes zaaien, een heleboel mulchen enz.)

😢

aangepast door woldistel

Geplaatst:

Wat is dat allemaal, leg eens uit?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Oh, flut. Dat is jammer maar ik zag het inderdaad al een beetje aankomen.

Ik blijf wel no-dig en voorzaaien maar kom me niet aan met allerlei vaag gedoe. Niet omdat ik er per definitie niet in geloof maar omdat ik voor mijn plezier tuinier en niet allerlei ander gedoe erbij wil. Al die regeltjes hoef en blief ik niet. Ik moet in het gewone leven al zoveel. Ik wil ruimte en vrijheid in mijn tuin.

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Jullie maken me nieuwsgierig wat is hij dan aan t doen? Ik kijk geen instagram meer maar heb vroeger wel zijn films gekeken. Is hij bezig met maanstanden/ zaaikalender of draait hij nu Beethoven voor zijn beetroots? Of ingestraald water zoals Jomanda? Vertel!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

In een aantal van zijn oudere boeken wordt het planten/zaaien in combinatie met de maan en astrologie al wel genoemd, hoor. Maar dan in meer algemene zin. Dus daar had ik verder geen last van. Over het algemeen vind ik zijn boeken verder ook vrij pragmatisch. 

Maar na wat research online nu kom ik al veel eerder een bio-dynamische kant tegen. Mét energised water. Dus die had ie gewoon een beetje achteraf gehouden.

En ik maar denken dat het spitten versus niet-spitten was dat zulke goeie opbrengsten gaf 🤣 Met compost, dat wel.

Nou ja, in een hoop youtube videos van zijn hand gaat het nog gewoon over compost en in kluitjes zaaien  e.d., dus daar kijk ik vast nog wel eens naar, maar na het rondsprenkelen van hevig geroerd water kan ik hem niet meer helemaal serieus nemen. 

Geplaatst:

@Lia56 Mooie aanwinst! 

Pas heb ik weer een nieuwe batch gemaakt van gedroogde knolvenkel, knolselderij, bleekselderij, wortel, prei, wat laurier bladeren, handen vol selderij en peterselie, lavas, wat champignons (voor de umami). Eerst het ene drogen, in een bak gedaan, weer drogen, aanvullen enz. Zo heb ik al jaren eigen bouillon poeder, maar nu van eigen tuin. 

Wassen, snijden of keukenmachine, drogen op velletjes, en mixen maar. Met dit apparaatje wordt het zo fijn als stof. 1 theelepel door de wok, of een paar scheppen door de soep doen wonderen. 

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

Moestuinseizoen op Vlietzicht

Geplaatst:

Jammer dat ik er geen emoticon voor kan uppen... maar ben er heel erg teleurgesteld over ( zachtjes gezegd..)

Geplaatst:

Ja, ik zag die kop al voorbijkomen 🤬

• 5 weken later...
Geplaatst:

IMG-20231223-WA0011.thumb.jpg.75f134b563111e088430702ad6630499.jpg

Geplaatst:

Hele fijne feestdagen allemaal, veel geluk en gezondheid met jullie dierbaren. Mijn 2023 gaat de boeken in als het jaar waarin we onze mooie dochter mochten krijgen na een lang traject, waarin mijn vrouw en ik nog meer naar elkaar zijn toe gegroeid, waarin ik de 4Daagse van Nijmegen heb voltooid maar er ook achter ben gekomen dat een hoop mensen toch minder vriend waren dan gedacht. Tuinjaar met ups en downs (wanneer niet zou ik bijna zeggen 🤣) maar weer vol plannen voor volgend jaar! Bedankt voor weer een jaar discussies, informatie en humor, jullie worden gewaardeerd. ❤️ Nogmaals een fijn uiteinde. 🎆

Geplaatst:

@MSDG Dank je wel.
Voor alle moestuin fanaten een beter jaar gewenst in 2024 🌲
Ik vind t zo bijzonder, veel mede tuinierders die met elkaar tips etc uitwisselen. Heb hier veel geleerd en fijne kennissen opgedaan.

Dank daarvoor!

Geplaatst:

Fijne feestdagen en een groeizaam, gezond en gelukkig 2024!!

Geplaatst:

Fijne feestdagen iedereen en een mooi tuinjaar in 2024 toegewenst!

Geplaatst:

Dat we een heerlijk moesjaar tegemoet gaan en rest van de wereld eindelijk ook die welverdiende rust krijgt in het nieuwe jaar. Dat we een ander niet aandoen wat we zelf ook niet willen en we eindelijk met elkaar in vrede kunnen samenleven.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

20240316_151715.thumb.jpg.0c70b933c90bc812bc7768100b86b273.jpg

Moet het toch niet gekker worden?!? 🧐🤣

Geplaatst:

Ik wil ook een knapperige frisse salade belevenis! 🤪

Geplaatst:

😄 In de avond, na het tuinen 'heb je zin in een snack?' 'Ja lekker, doe maar frikadel. O, nee, doe toch maar snack-sla 😋' 🫣

Voor mij gaat het spelletje van moestuinen niet om de 'knikkers', maar bij winst wordt het wel smullen 😋😉

Geplaatst:

Hahaha, dan neem ik die frikandel! ( met mayo) 

Geplaatst:

Gisterenmiddag was tuinbuurman een berg hout aan het verplaatsen. Ik zag er een rozenbottel tussen liggen en pakte deze zomaar even op. Hij zei 'daar kun je een trucje mee uithalen' en legde het me uit en liet het zien.

De bottel was nu al uitgedroogd, een verse zou dat eerst gedaan moeten worden. De pitjes eruit wrijven, hierna de pitjes in de vingers wrijven zodat de haartjes welke hieraan zitten in de hand vallen. Het is net ijzervijlsel. Dit werd in militaire dienst in het bed van een collega uitgestrooid een gaf een vreselijke jeuk 😄😵💫

Geplaatst:
36 minutes ago, jootje said:

Hahaha, dan neem ik die frikandel! ( met mayo

En met uitjes natuurlijk

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.