Ga naar inhoud

Poll: wat vind jij het meest afgrijselijke onkruid?

Poll: wat vind jij het meest afgrijselijke onkruid?  

150 leden hebben gestemd

1. 1. Poll: wat vind jij het meest afgrijselijke onkruid?

• kweekgras
      28
    • zevenblad
      33
    • brandnetels
      12
    • haagwinde
      14
    • heermoes
      25
    • paardenbloemen
      6
    • melkdistels
      2
    • akkerdistels
      5
    • muur
      3
    • anders
      22

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dat klaverplantje is springklaver! Het breidt zich idd flink uit en is lastig te bestrijden. Het vormt een soort zaaddozen (weet niet zeker of je dat zo noemt) die als ze rijp zijn, openspringen als je ze aanraakt. Vandaar denk ik ook de naam "springklaver"! De zaadjes vliegen dan alle kanten op. Het is dus zaak ervoor te zorgen dat het geen zaad vormt!

Geplaatst:

plantje heet wel echt springklaver ( ook wel : wilde springklaver ), en wel vanwege het zo gevormde blad. Niet de bloem, is inderdaad geen vlinderbloemige en dus ook geen klaver.

Echt een pokkeplantje. moeilijk goed uit te trekken, er blijft altijd wel iets achter, en bloeit al heel snel ( en maakt dan dus dat springende zaad )

Dan dacht ik dat dat andere plantje een 'Ambrosia' - soortje was. Ik weet dat niet zeker , maar vanwege de bloeiwijze. Staat bij mij ookm zeer veel op de tuin. Rotdingen om uit te trekken , vormen penwortels ook. en massa's zaad.

Geplaatst:

Aaah, vandaar de verwarring. Ik kon springklaver ook niet vinden in de Flora. Maar wel bij Oxalis. Het plantje heet officieel Gehoornde Klaverzuring (Oxalis Corniculata). Dank voor het meedenken. Dat is deel 1 in het onkruidmysterie...

Geplaatst:

De meeste van die planten heb ik in de tuin en dat vind ik helemaal niet erg. Ik eet ze op of gebruik ze op een andere manier.

Ik geloof dat mijn tuin er wat anders uitziet dan die van jullie...

Wel last heb ik van braam, omdat die doorns heeft, de bramen toch niet te eten zijn (gebruik wel blad voor de thee). En ik struikel erover als hij steeds opnieuw worteld. Je krijgt ze ook maar niet verwijderd.

Verder esdoorn. Daar trek ik in het voorjaar duizenden boompjes van uit. Wel erg mooi in het najaar. Een beetje seizoensgebonden haat liefde verhouding dus.

En populier, plakspul in het voorjaar dat overal aan zit, aan je schoenen, poezenpootjes en op je auto. Pluizen in de zomer, soms net een pak sneeuw van 5 cm dik, overal t/m door je slaapkamer raam. En veel schaduw, veel vallende takken en heeel veel blaadjes in de herfst. Maar die hele dikke oude stammen hebben ook wel weer wat.

En kleefkruid, dat over alles heen groeit en zaadjes achterlaat in de vacht van kat.

Ach wat is nou echt erg? Het is de natuur en die is altijd mooi.

Geplaatst:

Ik heb gestemd op heermoes omdat dat bij mij nu juist op plekken staat waar straks mijn lekkere groenten gaan groeien.

Haagwinde heb ik ook wel, maar wat ik heb kunnen zien staat dat met name aan de achterkant bij de elzenhaag....slingers zitten tot boven in de elzen .... en tussen mij en de buurman links.

~I believe in God, only I spell it Nature~

• 4 weeks later...
Geplaatst:

ik ga voor zevenblad, dat is echt vreselijk spul. Muur vind ik helemaal geen onkruid, ik heb gisteren zelfs bij Vreeken's een zakje vogelmuurzaad gekocht; mijn kippetjes zijn er dol op !!!

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Kweekgras want mijn hele tuin zit vol met dat spul en er kan haast niks tegen gedaan worden, lijkt het wel. ): Nou ben ik er niet een die andere onkruiden gaat trekken, hoogstens als ze heel groot zijn, maar van kweekgras wil ik zo gauw mogelijk af!

Geplaatst:

Kweekgras is ook rotspul, maar ik heb het niet, geen last van dus. Waar ik wel last van heb: zevenblad, bij de buurvrouw vandaan die haar tuin niet goed doet. Het groeit onder de heg door, ik probeer het al 8 jaar te verwijderen. Vandaag heb ik het met Round Up gespoten, ook langs de trottoirkant, onder haar hele heg zit het. Ik blijf het nu net zo lang spuiten tot het weg is.

Dus heb ik zevenblad aangekruist.

Geplaatst:

Blijven spitten Theepot. Wij zijn nu voor het 4e jaar op rij bezig met de klauwen uit de grond spitten of steken en het is beduidend minder. Ik denk dat er nu nog 10% opkomt van de hoeveelheid van 4 jaar geleden.

Ik heb gestemd op zevenblad.

Geplaatst:

Voor mij is het brandnetels...die zijn hier een stuk gemener dan in Nederland, ik waarschuw hier ook altijd als mensen er voor het eerst zijn en ergens mee willen helpen....halen hun neus op en denken jaja..........en komen dan klagen omdat het zo pijnlijk is.....

Ik heb net weer een paar kilo uitgegraven.... we hebben op de hang voor het huis ook bijna alles eruit gegraven en opnieuw ingezaaid met gras en dit jaar komt er bijna niets naar boven... Nu de weide hiernaast nog, daar hebben ze een aantal jaren koeien op laten lopen bij tijd en wijle en die zijn veels te zwaar waren voor die schuinte zodat er hier en daar nogal wat kapot getrapt is aan weide waar de brandnetels graag gebruik van maken.... Dus nog veel te doen..nog een zak Dauerwiese halen (dat is een mengsel voor de weides en almen hier waar hier en daar opgevullen nodig is...) en gewoon maar weer oorlogje voeren )

Zevenblad vooral in de kruidentuin natuurlijk, die ligt naast de weide, daar blijft het binnen de perken tussen al dat gras, kruiden etc.....maar die ruk ik er met regelmaat gewoon uit...zolang het mij niet bijt of brandt maakt het mij niet zo veel uit...

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst: (aangepast)

nou, dan is zevenblad bij mij zeer ongewenst kruid! Al kun je het dus blijkbaar eten... Dat ga ik dan maar eens doen: zevenblad oogsten in de gemeentetuin naast het huis en er stamp vanmaken ofzo.

GRRRRRR

Marijke.

Al zijn brandnetel, klitkruid en aanverwanten ook irritant en hier overvloedig aanwezig, zevenblad slaat alles.

aangepast door Gast

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Geplaatst:

Wat hier echt verschrikkelijk snel groeit, en wat heel snel verspreid, is de nimftree Krijgt hele lange wortels, die uiteindelijk je septictank bereikt, waardoor je allemaal verstoppingen krijgt. Heel vervelend.

Bonaire is waar mijn huis staat en waar mijn bed slaapt!

Geplaatst:
Ik ga voor anders n.l. : zie mijn onderschrift Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie

Helemaal mee eens, wij noemen het ongewenst kruid )

Ik doe hier met handschoenen aan zelfs de kleinste brandnetels verwijderen want als ik kruiden ga plukken, soms in het donker (wij eten laat en ik vergeet wel eens wat)wil ik er echt niet ingrijpen of tegenaan stoten, doet uren nog pijn....... In de natuur storen ze mij verder niet maar daar waar ik regelmatig werk, aanwezig ben enz wil ik ze gewoon weg hebben....andere plekken geneog in de wereld waar ze rustig kunnen groeien en bloeien )

MVG

Danuta

MVG

Danuta

Geplaatst:

Ik heb ook regelmatig last van springklaver tussen de tegels van het terras of in het grind. Omdat je het er zo slecht uit kan trekken, giet ik er tegenwoordig een scheutje kokend water over...dan ben je er ± een maand vanaf.

Geplaatst:

Blauwe druifjes... Echt, wat een ellendelingen, vermeerderen zich als een dolle. Zevenblad oogst ik en eet ik op, mijn wisteria hou ik met liefde in toom omdat-ie zo prachtig bloeit, alleen winde vind ik ook wel vervelend, die probeert m'n skimia en hortensia's te wurgen. Bloeit wel lief, dat dan weer wel.

elizabet.nl

Geplaatst:

Zeg dat wel: blauwe druifjes. Ze zitten diep op plekken waar je er net niet bij kan.

Zevenblad: nog nooit gegeten, vertel eens als je wilt?

Geplaatst:

Nou ja zeg. Jongens !!! ( en meisjes ) Blauwe druifjes zaaien zich als een gek uit ja. Maar is een bolgewasje he ? dus, eenmaal het blad ( sprieten ) verwijderd, komt het nooit meer terug hoor. Tssss om dát nou tot afgrijselijkst onkruid te bestempelen ??

Geplaatst:

Is dat de theorie, Bitje? En staat die ook ergens in een boekje? Die moet ik mijn druifjes dan eens voorlezen, want heus, ze komen wel een stuk of 3/4 keer terug op in de moestuin. En ik heb er meer last van dan van andere gewassen, ja. Maar misschien ben ik onkruidsgewijs ook erg gezegend hoor, dat kan natuurlijk

Huub, zevenbladpesto is erg lekker (zevenblad, knoflook, olijfolie, pecannoten of walnoten en parmezaanse kaas in de blender tot pulp malen) maar daar verwerk je niet echt grote hoeveelheden mee. Beter is roerbakken, op z'n aziatisch, met bijvoorbeeld gember, vissaus, sojasaus, rijstazijn, en stukjes komkommer of wat je ook lekker vind in dat soort gerechten. Wel zoveel mogelijk de steeltjes eraf halen, niet te groot laten groeien, en niet te kort bakken, het heeft wel even tijd nodig om z'n taaiheid te verliezen. Maar dan is het ook echt erg smakelijk, vind ik.

elizabet.nl

Geplaatst:

Bit, de sprieten eruit trekken helpt niks, je moet het bolletje opgraven. En dat zo'n 20 cm diep, je moet er je halve tuin voor openhalen. Daarom vind ik het dus ook zo'n lastig onkruid.

Elizabet, ik zal het eens proberen, maar niet van het zevenblad dat hier voorhanden is. Het zit vooral onder de buurvrouw haar heg en dat is op de honden- en kattenroute.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...