Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Ik heb gisteren een paar Romaine mini-sla zaadjes geplant, omdat er van de 6 gezaaide maar 1 opgekomen was en ik wil er volgende week 6 bij elkaar in een vak van de MM-bak zetten.

Verder wat tomaatjes verspeend.

Geplaatst:

@appelvrouw, ja ik ga met de rijdende moestuin op weg, de moestuin gaat in de caravan ik zal zeker fotoos maken, vooral mijn iets te hard gegroeide peulen zien er leuk uit met de fonduevorken en ijslepels als steun Het wordt ook een rijdende dierentuin: 3 katten, 2 honden en 9 kippen

Geplaatst:
Is dat niet veel te vroeg Berry? Bonen zaai ik niet voor half mei.

Om binnen voor te zaaien, zou dat ook te vroeg zijn? Bedoeling is om volgende maand kleine plantjes buiten te kunnen zetten.

groet!

Geplaatst:

Ik heb wat spinazie in de volle grond gezaaid en 4 doperwtenplantjes die net gekiemd waren buiten onder plastic in de mm-bak gedaan en daar ook een paar doperwtenzaadjes bij gezaaid

Geplaatst:
Om binnen voor te zaaien, zou dat ook te vroeg zijn? Bedoeling is om volgende maand kleine plantjes buiten te kunnen zetten.groet!

Dat kan natuurlijk ( denk ik) ik zaai bonen altijd ter plekke.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
  • Auteur

Even vergeten: heb gisteren ook nog wat knoflook gepoot. Olifantenknoflook, knoflook Fokhagyma en knoflook Flavour (gezamelijk zo'n 60 tenen).

Geplaatst:

Zo ongeveer alles gezaaid waarmee ik al een tijdje achterliep door het weer. Sla (aantal soorten), knolselderij, wortelpeterselie, pastinaak, knolvenkel, rode kool, witte kool, spitskool, savooiekool, rabarber, en zometeen nog heel wat vaste kruiden en groenten. Gewoon als aanvulling op wat ik al heb staan.

Gisteren heb ik nog heel wat tomaten gezaaid (2e ronde), en okra en tomatillo. Verder hebben alle tomaten, ananaskers, en paprika's van de 1e zaaironde nu een groter potje.

Geplaatst:

Vandaag de gekregen absinth alsem geplant in de tuin. Bij de lidl een setje met drie gewortelde slassorten meegenomen ,en in een tunnel buiten gezet. Hopelijk lukt dat,en anders hebben de kipjes een gelukje. Die waren al zeer enthousiast toen ik ermee buiten kwam

Geplaatst:

54 aardbeien zaailingen verspeend. Van de 80 gezaaid zijn er 60 opgekomen. En 6 daarvan kwamen niet door de keuring heen. Verder 5 rode pepers verspeend.

Ik was behoorlijk verkleumd daarna. Bah.

Geplaatst:

nou!!!!

Eindelijk!!!!!! aarbeien zaadjes gekocht mocht nooit van me moerder......... maar ik heb ze geplant!!!! kijken over 4 weken als ze al op gekomen zijn ze staan nu boven op de verwarming.

Groetjes quincy!!!

als ik hoofdpijn krijg dan weet ik dat me plantjes naar boven kommen

Geplaatst:

Dapper hoor, aardbeien zaaien!

Ik heb geholpen vandaag met 20 schooltuinkinderen 60 aardbeienplantjes uit te planten in hun schooltuintjes bij de NME. Jonge kindertjes, dus alles staat niet op keurige rijtjes... Leuk om te zien hoe enthousiast bijna alle kinderen zijn, moestuinieren is fun! Er zijn ook kinderen die al ervaring hebben in de moestuin van hun ouders.

Geplaatst:

ja dit is de eerste keer dat ik aardbeien uit zaad kweek ik heb altijd stekkies gehad van moederplant.

als ik hoofdpijn krijg dan weet ik dat me plantjes naar boven kommen

Geplaatst:

@Huub Wat leuk om hier aan mee te werken!

Wel schattig die niet rechte rijtjes! Heeft ook z'n charme! Lekker spontaan creatief moestuinieren.

De grond waar de aardbeitjes zijn ingezet, is deze dan ook voorbewerkt met meststoffen?

Geplaatst:

Ja de grond is al voorzien van mest en compost van eigen bodem: de kinderboerderij en de verschillende tuinen. Machinaal gefreesd (is mij een doorn in het oog (oor...) maar wel erg praktisch) dus de schooltuinen liggen er voorbeeldig bij. Wel zo prettig voor de kleintjes dat ze niet hoeven te beginnen met de bodem klaar te maken. Dat zou veel te veel gevraagd zijn. Ook zijn de tuinen in bedden verdeeld met looppaden van wit zand. Dus hun bedjes zijn gespreid! Als nu ook het weer doet wat het belooft, dan kan het seizoen beginnen! Het is maar een klein aantal lessen en het is zo zomervakantie, dan is het voor hen alweer gebeurd. Eigenlijk zou een schoolseizoen gelijk moeten getrokken worden met een moestuinseizoen, dan konden ze ook wat gewassen telen die later in het jaar klaar zijn.

Geplaatst:

Ja, ze missen eigenlijk de oogst van hun werk, dat is jammer. Dan krijgen ze de voldoening niet mee. Zeker het proeven van de gewassen, met name de onbekende, zou heel leuk kunnen zijn.

En in de schoolvakanties worden de tuintjes door vrijwilligers bijgehouden? Misschien ook wel leuk om kinderen (die bv niet op vakantie gaan) hierin te betrekken, dat ze zich kunnen aanmelden om de tuintjes te blijven verzorgen in de vakantie.

Lijkt me erg leuk zulke projecten te begeleiden. Trouwens erg netjes zoals alles is georganiseerd en voorbereid lees ik.

Geplaatst:

Mm, ik sprak een ouder met kind die beiden erg veel lol in het tuinieren hebben. De ouder wil wel als vrijwilliger meedoen om de tuintjes tijdens de zomervakantie bij te houden. Misschien - dacht ik - dat zoiets te regelen zou zijn. Met de leiding besproken en er blijken wel mogelijkheden te zijn. Minder goede ervaringen in het verleden betekent tijd nemen om het schoolmoestuingebeuren te verbeteren. Maar je reikt me wel een idee aan Berry. Ik ga proberen om ouders en kinderen tijdens de vakantie te laten helpen. En na de vakantie iets regelen om de oogst binnen te halen en te verdelen.

Geplaatst:

Wij houden "oogstdagen" met "inmaakworkshops" voor de kinderen. Vinden ze reuze leuk,hun eigen potjes augurk,appelmoes,jam.

We bewaren alle babyvoedingpotjes, de kinderen mogen zelf hun etiketjes maken,en het gemaakte gaat dan mee naar huis. Trots dat ze dan zijn,en zo leren ze ook nog weer van alles.

appelmoes-potje55001365107156.jpg

appelmoes31391365107192.jpg

aangepast door Gast

Geplaatst:

Leuk zeg! Dat maakt het wel tot een afgerond geheel. Maar de kinderen komen tijdens en na de vakantie in heel andere groepen terecht. Eens kijken hoe dat gaat.

Toen ik tuinouder was op de school van mijn kinderen - 'vroeger' - gingen we zomersnert maken van de erwten, wortels, uien, etc.

Geplaatst:

Wat lente-ui gezaaid, wat radijsjes, en ook sjalot, plantui en rode ui red baron geplant. Daarnaast ook nog een paar aardappelen gepoot in emmers. En o ja, ook wat postelein gezaaid.

Geplaatst:
Mm, ik sprak een ouder met kind die beiden erg veel lol in het tuinieren hebben. De ouder wil wel als vrijwilliger meedoen om de tuintjes tijdens de zomervakantie bij te houden. Misschien - dacht ik - dat zoiets te regelen zou zijn. Met de leiding besproken en er blijken wel mogelijkheden te zijn. Minder goede ervaringen in het verleden betekent tijd nemen om het schoolmoestuingebeuren te verbeteren. Maar je reikt me wel een idee aan Berry. Ik ga proberen om ouders en kinderen tijdens de vakantie te laten helpen. En na de vakantie iets regelen om de oogst binnen te halen en te verdelen.

Ja, misschien wordt het wel heel leuk ontvangen door de kinderen en de ouders.

Succes!

Geplaatst:

Beetje laat met posten, maar woensdag heb ik een paprikaplantje cadeau gedaan aan mijn oma. Op zulke momenten is het fijn als je auto met je meedenkt.

7144_512102278846565_2089726861_n.jpg

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Geplaatst:
Leuk zeg! Dat maakt het wel tot een afgerond geheel. Maar de kinderen komen tijdens en na de vakantie in heel andere groepen terecht. Eens kijken hoe dat gaat.

Toen ik tuinouder was op de school van mijn kinderen - 'vroeger' - gingen we zomersnert maken van de erwten, wortels, uien, etc.

Ik neem aan dat jij dat bent met die PET in de krant met de schooltuintjes?

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

De aardappels vandaag gepoot.

Geplaatst:

zomerwortels en radijs, e.e.a verpot

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.