Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Wie kent dit gereedschap?

appelvrouw

Recommended Posts

Zaterdag kreeg ik op de Franse tuinclub een tuinwiedding te zien..het is een wiel, met daarboven een stuur, en erachter een hark of vork of schoffel. De vraag was wat deze dingen in Nederland kosten. Wie weet hoe dat apparaat in het Ndrlnds zou kunnen heten?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Duwschoffel

Zonder gekheid:

Het bedrijf Frato verkoopt ze voor 69 euro excl btw + gratis verzenkosten. Het alleen nog geen foto gevonden waar het apparaat er in zijn geheel op staat, en dus is het lastig om te bepalen of het niet de moeite loont om van amazon de Earthway 6500W High Wheel Garden Cultivator te kopen ($121.36 + als het goed is gratis verzendkosten).

Op marktplaza.nl en onderaan op hun eigen website: http://www.frato.nl/index-old.htm

duw-schoffel-2228362532341358877981.jpg

onkruid-verwijderen-onkruid-verwijdering-2268106726741358877981.jpg

Wow, dank tot zover! Nu kan ik in ieder geval met een naam komen...rol/duw/wielschoffel ( niet dat de Fransen dat uit kunnen spreken )

Hier in Frankrijk verkoopt Beaumont ze voor meer dan 150 euro, het is me niet duidelijk of je dan alle extra`s erbij hebt. Ik ben benieuwd hoe het werkt dit apparaat, verlicht het werkelijk het werk?

Edited by Guest

De Garden Cultivator op Amazon wordt alleen gratis verstuurd naar een USA adres..ik weet niet eens of ze wel naar Europa versturen..(ik heb geen ervaring met Amazon...) Ze hebben wel toffe dingen..zoals een pressure canning pan..inmaken op 120 graden

Edited by Guest

Ze staan hier beide. Zowel de zaaiversie als de schoffel versie. Mischien 5x gebruikt in totaal. Vind het best zwaar werken om zo'n schoffel vooruit te duwen, en dan loop je ook nog over het geschoffelde wat ik zelf een nadeel vind. Ook kom je niet erg dicht bij de plantjes wat je dus alsnog met een gewone schoffel moet doen, terwijl ik daar persoonlijk het onkruid erger vind dan een sprietje tussen de rijen. Moet wel toegeven dat die wat ik heb misschien 50 jaar oud is. Misschien werken de nieuwe versies wat lichter!

Ok..het is nu duidelijk dat dit een handding is en niet voor achter/voor een machine, dat kon ik op een eerdere foto niet zien. Hoe het werkt, daar heb ik ook geen idee van, het lijkt me persoonlijk niks. Dit ga ik doorsturen naar de Franse club..dank allen!

Er worden hier verschillende gereedschappen door elkaar gehaald, hetgeen hier http://www.wimklaassen.nl/inhoud/18-rolschoffel-een-lutjebroeks-product afgebeeld staat is een rolschoffel (zelf nog achter gelopen, schoot wel lekker op). Waar Appelvrouwtje naast verwijst, http://www.graines-baumaux.fr/66710-cultivateurs-ou-houes-a-bras-en-bois.html, is een wielcultivator en de foto die hierboven staat (groene wiel) is een wielschoffel. Je beweegt die dingen als een handgrasmaaier tussen het gewas door en inderdaad alleen intressant voor lange rijen en het onkruid moet ook niet te weelderig gegroeid zijn want dan werkt hij niet goed meer.

• 3 weeks later...

Dit is een wielschoffel, ook wel wiedfiets genoemd.

Wordt in Amerika zeer veel gebruikt, heet daar: WHEELHOE.

Als je daarmee op internet zoekt kom je er alles over te weten.

Ook vind je hier hoe je er een moet maken, er zijn verschillende uitvoeringen.

Heb er zelf 3 verschillende gemaakt , waaronder een ploeg-versie.

Ze zijn redelijk duur!

• 2 years later...

We hebben een paar rolschoffels, maar gebruiken ze (gelukkig) niet vaak aangezien we alle zwarte grond onder het stro houden. Maar ze werken goed, zowel de oude als de jongere en ook die met de kooi werkt prima.

DSCF932413211430413276.JPG

DSCF932898561430413358.JPG