Geplaatst: 12 maart 20232 j Sperwermannetje., Achtervolgde mussen, de mussen vluchten dan snel het houthok in. Het hok heeft bovenaan een spleet van 15cm. en bestaat verder rondom uit gaas. En toen wist de sperwer dus niet meer hoe hij erin gekomen was. Na de foto's natuurlijk direct weer losgelaten.
Geplaatst: 14 maart 20232 j Wow wat een knapperd! En ook wel angstaanjagend hoor. Dat is toch geen roodborstje die je even oppakt.
Geplaatst: 17 maart 20232 j Niet in de tuin, maar in een weiland vlakbij huis:Gewoon 3 kraanvogels! Wat zijn dat toch imposante vogels. En wat mij betreft niet minder mooi: roodborstjes in de tuin. Zo genoten van een roodborstje die zich uitvoerig heeft gewassen en mooi gemaakt, precies vanuit het raam waar ik naar buiten keek.
Geplaatst: 1 april 20232 j Turkse tortelduif. Niks bijzonders. Een algemeen voorkomende vogel maar toen ik deze zag besefte ik ineens dat ik ze al een paar jaar niet meer gezien heb in mijn tuin. Vreemd. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 1 april 20232 j Ik vind ze altijd erg lief. Vanwege de naam misschien, maar ook omdat ze vaak met z'n tweetjes komen. Als ik er maar eentje op de voedertafel heb, maak ik me al bijna zorgen 😉 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 1 april 20232 j Vanaf 's ochtends ca 6.15u beginnen ze al te koeren... een stelletje wat al jaren hier terug komt..
Geplaatst: 10 april 20232 j Ik zag een zwaluw! facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 10 april 20232 j boeren- , huis- , oever-, of gierzwaluw? (of alleen nog gezien op een doosje lucifers?) Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 10 april 20232 j De boerenzwaluw. Die hebben we hier straks weer veel, en dan af en toe een huiszwaluw die er tussendoor vliegt. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 11 april 20232 j Hoorde toen ik buiten was plots een merel roepen, en daarna wat gepiep van een jonge merel. Die kwam te voorschijn achter de potten op teras. Komt de volwassen merel aanhoppen, pakt wat steentjes(kattenbak kleikorrels) in zijn bekkie, en voerde dat aan zijn jong.... 🤔 Heb ze toen maar weggejaagd want steentjes eten lijkt me niet de bedoelingen.
Geplaatst: 15 april 20232 j Misschien behoefte aan iets grit achtigs?Ik had hem nog nooit eerder gezien; de kleine karekiet! Wat een lief klein vogeltje.
Geplaatst: 23 april 20232 j Hier zie ik sinds een paar dagen continue een zanglijster in de achtertuin. Niet een heel bijzonder soort, maar nog nooit eerder in de tuin gehad en nu continue met wormpjes in de snavel dus mogelijk een nestje in de buurt? Foto niet zo duidelijk want vanuit de kippenren genomen.
Geplaatst: 28 april 20232 j Koolmezendrama ..... In mijn tuin heb ik een aantal nestkastjes hangen waarvan 3 met camera. Dit jaar deed zich het volgende drama voor. Een van de 2 mezenkasten met camera is leeg gebleven. Na de bouw van een nest in de andere kast werden 10 eitjes gelegd. Op 23 april zijn de kuikens uitgekomen en 2 dagen later op 25 april waren ze allemaal dood. Waarschijnlijk zijn ze door honger en kou omgekomen. Door het koude weer zijn er nog geen of nauwelijks luizen. De ouders kwamen geregeld met spinnen en kevers aan, veel te groot voor de kuikens, het voer werd weer mee naar buiten genomen of door hun zelf opgegeten. De laatste 4 kadavertjes werden in een half uur tijd naar buiten gebracht. De mees heeft daarna nog een poosje op het lege nest zgn zitten broeden en is daarna niet meer teruggekomen. Allemaal erg sneu om te zien 😒😪. 24 april 25 april
Geplaatst: 28 april 20232 j Ach, wat jammer 😢. Ik hoop dat ze het nog een keer proberen en dat er dan genoeg luizen zijn. Ik wist niet dat ze de dode vogeltjes uit het nest halen, eigenlijk. Ik heb met het schoonmaken van de kastjes ook wel eens een half voltooid nestje gevonden, maar misschien gebeurde dat omdat de ouders door een kat waren gegrepen of misschien doen ze dat verwijderen alleen bij de hele kleintjes. Wel heel leuk, nestkastjes met camera. 28 april 20232 j aangepast door woldistel Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 28 april 20232 j Ach wat sneu, de natuur is soms zo wreed als het om timing aankomt... Hier zijn er ook wel nestjes gebouwd, maar ik zie (nog) geen vliegverkeer erheen. Misschien zijn er wel meer drama's geweest maar weten we het gewoon nog niet...
Geplaatst: 21 mei 20232 j De huismus is weer terug, maar nu gecontroleerd voeren, zodat het geen plaag wordt. Tweemaal per dag een likje pindakaas 100% zonder zout op de stokken smeren. Twee voederbollen overdag buiten hangen, als ik ze laat hangen pakken de kraaien alles in de ochtend/avond. Een bakje op de grond met zo nu en dan wat broodkruimels, een stukje gekookte, ongezouten aardappel. Een schaal gemaakt van cement met zand voor een zandbad komende zomer. Een schaal gemaakt met water om te drinken en te badderen.
Geplaatst: 28 mei 20232 j We hoorden weer een koekoek. Elk jaar wel een keer En nee @appelvrouw, ik had weer geen geld in mijn zak. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 28 mei 20232 j Baby musje in de voortuin. Kan nog niet echt vliegen. Hij wilde over het ca 60 cm hoge hekje heen toen ik kwam maar dat lukte niet. Ouders zijn bezig met voeren. Hoop dat ze een oplossing hebben voor de nacht (met buurt katten)
Geplaatst: 28 mei 20232 j 1 uur terug, Jorieke123 zei: weer geen geld Verdorie zo worden we nooit rijk! Ik heb ook wederom mijn kans gemist dit jaar. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.