Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Welke vogels zie je in je tuin of op je balkon?

Featured Replies

Geplaatst:

We hebben de buitencamera nu op de zandhoop gericht. Wie weet binnenkort live beelden! 

Screenshot_20240612-113539.thumb.png.332d82dc70d22df58a78e9c1da80a873.png

Geplaatst:

We hebben de badderaars in beeld 😀

Img_2024_06_13_16_39_11.thumb.jpeg.7530b726e8bd79df60612e1b8de21559.jpeg

Geplaatst:

Bonte Specht moeder met jongDSC_0119.thumb.jpeg.1d0e49361fb73b4f13d23c633420c2f9.jpeg

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Een nieuw nestje van de Grauwe vliegenvanger met daarin alweer 4 eitjes

Geplaatst:

image.thumb.png.331bb787893581e884a7acdbcc52b4a8.png

Geplaatst:

Omdat de muisjes hier de vetbollen kapot knagen zodat de bol eruit valt (heel slim van ze!) heb ik een andere oplossing die geweldig goed werkt: een stammetje met gaten van zo'n 3,5 cm (speedboor).

Ik heb hem nu voor de 3e keer opnieuw gevuld (een blok frituurvet met zonnepitten, pinda's en gedroogde insecten). Er komen natuurlijk weer muizen op af, maar vooral kool- en pimpelmezen, en zelfs de mussen hangen eraan! En ook merels en roodborsten heb ik er al van zien eten. Ze kijken het van elkaar af ;-)

DSCF0517.thumb.JPG.bbc50df359c64ca8844df2bd0f7439f1.JPG

(Te koop bij Estinea in de Achterhoek - geen webwinkel).

aangepast door speets
foto toegevoegd

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Jonge roodborstjes alweer een week geleden, inmiddels uitgevlogen. 

20240609_103743.thumb.jpg.623154b199e4f2fafc79572fd1585094.jpg

Geplaatst:

Niet in de tuin of balkon maar hier vanavond op het lege strand een aangespoelde ? zeekoet.

Normaal komen die nooit aan land alleen om te broeden op afgelegen platen of eilandjes.

Deze ging als een pinguïn staan toen ik dichtbij kwam en ik heb hem maar met rust gelaten. 

Zeekoet - Wikipedia

Zeekoet

20240630_204038.jpg

aangepast door Patrijs
Foto toegevoegd.

Geplaatst:

Zo’n lelijke halsbandparkiet die al mijn onrijpe appels vakkundig heeft besnaveld…. Grrrrr

• 3 weken later...
Geplaatst:

Deze mooie meid kwam even voor mijn raam rusten. Meestal heb ik niet de mogelijkheid ze op de foto te zetten. 

Jonge huismus. 

IMG_1445.thumb.JPG.f7a8f607cd3b5a27fb4e614ae1dcabda.JPG

Geplaatst:

Aaaah wat zet ze er lief uit zo. Een klein bolletje met een snavel. [emoji3526]

Wij hebben dit jaar last van kamikaze merels. Deze merelsoort wil ze dwars door je heen vliegen! Ze vliegen vrij laag in de tuin van a naar b en af en toe moet je ze gewoon ontwijken. Normaal vliegen ze niet op je af. Heel apart.

Verder heb ik maar een paar x roodborstjes gezien dit jaar. Beetje zorgelijk. Normaal stikt het er van. Ik denk dat er trouwens een roodborstje tegen de balkondeur is opgevlogen. Er zaten wat oranje veertjes op het raam geplakt.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Ik wist niet goed waar dit te plaatsen, vermoedelijk is het vogeldraadje het meest geschikt. Vanmiddag trof ik twee van deze hoopjes op het terras aan. 

PXL_20240929_114757049.thumb.jpg.ce42d2d9e56ea5e96d04f1b3e5cbc7ef.jpg

Wat ik zie is witte poepsliertjes, grijze veertjes en pitjes van bessen of andere vruchten. 

Ik kan de veertjes niet plaatsen, ze zien er niet echt uit alsof ze door het spijsverteringskanaal van een grotere vogel of roofdier gegaan zijn. Gewoon helemaal pluizig en droog. Iemand een idee? 

Geplaatst:

Ik ben ook wel heel benieuwd wat het is. Nog niet eerder gezien. 

Geplaatst:

Heel apart!

Misschien is er - héél erg toevallig - een ganzenpoep uit een overtrekkende gans precies op een merelkeutel terecht gekomen, met wat losgekomen ganzendonsjes?
(Ik kan niet goed zien hoe groot die witte is).

Vergezocht, maar ik kan niets beters verzinnen ☺️

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Bij het opruimen van het houthok viel er een vogelnestje naar beneden met daarin dit eitje.

Volgens ons is het van een roodborstje.

We gaan het nestje weer terugzetten op een iets veiliger plekje, bovenop de houtstapel.

Screenshot_20240929-191007_WhatsApp[1].jpg

Geplaatst:

Dat is heel lief, maar het is allang geen mei meer ;-)

Het is waarschijnlijk een verlaten nestje met een oud eitje.

Om dat te testen kun je het eitje even in een bakje water leggen: als hij blijft drijven is het oud.

Geplaatst:

😀

We zetten het terug zonder eitje hoor... 

Nestje is voor hergebruik.

Geplaatst:
8 hours ago, speets said:

ganzenpoep uit een overtrekkende gans precies op een merelkeutel terecht gekomen, met wat losgekomen ganzendonsjes?
(Ik kan niet goed zien hoe groot die witte is).

Dan zou ik spetters ernaast verwachten. Dit was een heel compact gedoetje.

De onderdelen zien er kwa grootte en kleur uit zoals je ze normaal vindt: dunne witte sliertjes, en van die clusters met zaden. 

Indicatie voor de grootte: het geheel ligt op een normaal formaat baksteen. 

Geplaatst:

Ik denk toch aan iets met een uil.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

@Arja Ik denk dat het stukjes (duiven)nest zijn die met de storm zijn losgewaaid. 

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Onze voortuin grenst aan een singel met aan de overkant wilde bebossing en laag over het water hangende takken. Vandaag spotte ik voor het eerst op 1 van de overhangende takken een ijsvogel. Mijn lievelings naast puttertjes 😃. Helaas kon ik hem niet fotograferen omdat ik in een zakelijke bespreking zat. Maar ik ben euforisch, zo gaaf 😊!

• 2 weken later...
Geplaatst:

Ik had een Hitchcock momentje in de tuin.
Niet grappig! Ik hoorde heel veel vogelherrie. Maar echt belachelijk veel. Kijken waar het vandaan komt. Kwam uit de sequoia. Ik bleef turen. Ineens zie ik ze op het puntje van elke tak een spreeuw achtige. Het waren er honderden met een oorverdovend getjilp. Toen vlogen ze op en de vorm van de boom veranderde er zelfs van. Aaaah, eng! Vele, vele, vele vogels. Geen idee wat ze waren. Iets bruinigs en met een luide tjilp en hechte groepsvorming.
Brrrr, hoeft van mij niet in de herhaling.

Geplaatst:

Spreeuwen. Zijn nu aan het verzamelen voor de eventuele overwintering. Hier zitten er telkens groepjes in de lijsterbes te snacken.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Ze mogen zich wel in wat kleinere minder angstaanjagende Hitchcock aantallen ophouden [emoji16]

Ik vind roodborstjes zo leuk, maar dit jaar heel weinig… maar gelukkig weer een gespot die lekker tussen de aardbeien zat te woelen.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.