Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Welke vogels zie je in je tuin of op je balkon?

Featured Replies

Geplaatst:

Buizerd

Sperwer

kwikstaart

Roodborstje

Koolmees

Puttertjes

Groenling

Duiven

Mussen

Merels

Spreeuwen

Kauw

ekster

Specht (die zit in de bosjes aan de overkant van de straat)

Steenuil ( ik hoor hem wel in de tuin, maar hij broed bij buren)

Kwartel (nu de schapen er varkens achter in de tuin lopen en het gras korter is zie ik ze bijna niet meer )

en dan vergeet ik er vast nog wel een paar.

• 5 weken later...
Geplaatst:

Het is hier ook weer een vogelfeest gelukkig.

De putters zijn terug en hebben twee nesten gebouwd. De lijster kwam terug op het nest van vorig jaar maar de afgelopen week heb ik haar helaas niet meer gezien en helaas helaas ook niet meer gehoord dat ze slakken voor mij aan het opruimen was.

Diverse mussennesten, de merels zijn weer aan het broeden.

Verder Turkse tortels, Groenling, goudvink, ringmus, heggenmus, kwikstaart, koolmees, pimpelmees, houtduif, stadsduif, kauwen en hoog in de lucht meerdere buizerds.

De reiger probeerde te landen maar daar heb ik een stokje voor gestoken.

Kortom we genieten met volle teugen

• 2 weken later...
Geplaatst:

44688168.b3058b71.640.jpg?r2

Een beflijster vandaag bij mij in de tuin. Vrij zeldzaam; de zoekfunctie hier kon geen eerdere vermelding vinden.

Geplaatst:

Sinds deze week een turkse tortel die steeds maar weer op het terras op bezoek komt. Grappig duifje alleen jammer dat hij/zij er een gewoonte van maakt om op de tuinmeubels te schijten

Geplaatst:

Veel duiven

mussen

eksters

merels

kauwen

kraaien

kool- en pimpelmezen

lijsters

en tot mijn grote plezier 1 of 2 ransuilen. Ze zitten vaak in mijn noot of in mijn den, soms samen, soms alleen. Ik hoor ze vaak roepen en als ik dan de tuin in loop willen ze nog wel ns de vleugels nemen, prachtig gezicht (nou ja, prachtig silhouet, want voor de schemering hoor je ze niet)

In de bomen wat verderop nog wel ns een groene specht, en verder vliegen er drommen ganzen over, scholeksters, (gier)zwaluwen (het geluid van de zomer) en meeuwen.

Overigens vond ik gister een eitje onder de hoge den, het was stuk (ik vrees al leeggevreten voor het viel, er zat ook bloed aan de randen van de schaal) Het was wit en redelijk aan de maat, ik denk zeker 5 cm lang. Krielkipformaat, zoiets. Ik hoop niet dat het van de uilen was. Het zal wel niet, want ik heb nog nooit braakballen onder die boom gevonden (wel wat witte flatsen maar niet veel) maar ik ben wel benieuwd wat het dan was. Duif misschien?

Roeier, prachtig die beflijster! Bij mijn ouderlijk huis is er ooit 1 tegen de grote glazen ruit van de erker opgevlogen. Pats, dood. Mijn vader heeft m op laten zetten, prachtig diertje.

elizabet.nl

• 2 weken later...
Geplaatst:

Vanmiddag al kruipende op de tuin het genot van het veelvuldig roepen van de koekoek. Die zit hier naast de tuin of wat verder weg eigenlijk al jaren en hoor hem sinds een week of 3 ook weer elke keer.

Maar vanmiddag kwam hij al roepende overvliegen. Besefte ik dat ik eigenlijk nog nooit een koekoek zo dichtbij gezien heb. Wat een grote vogels zijn dat zeg. En dat koekoek roepen in zijn / haar vlucht. Heel apart. Ik hoorde echt geen verschil in klank zittende in een boom ( hij ging vlakbij zitten in een top ) en al vliegende ....

Geplaatst:

Mooi Bit! Volgens mij heb ik nog nooit een koekoek gezien, bedoel je met groot formaat dikke ekster of meer formaat sperwer?

Geplaatst:

Slanke ekster ja. met net zo'n lange staart. Misschien wat langer zelfs. Verder grauw licht bruinigs. Niks moois aan.

Toen hij later weer van boom naar boom vloog dacht ik nog : hoe vliegt dat ding nou eigenlijk. Een beetje amechtig / zenuwachtig; zoals een gewone duif die geschrokken wegvliegt.

Geplaatst:

Sinds kort moet een koppel groene spechten ergens zijn intrek genomen hebben in de buurt. Ik hoorde een zang die ik niet kende, precies een grijnzend lachje, dat na wat zoeken op youtube (leve het internet) van groene spechten bleek te zijn. Intussen heb ik ze ook al wel zien vliegen. Golvend over het veld. Mooie vogels.

Geplaatst:

Heb zwaluwen in mijn tuin (nest zit ergens in het dak).

Zie op dit moment weinig, op de gebruikelijke mezen, eksters, merels, kraaien en buizerds na.

Groene spechten, boomklevers en de grote bonte specht zie ik eigenlijk alleen in de winter.

Geplaatst:

Valt me wel op dat mezen steeds meer ervoor kiezen om langdurig in een tuin te verblijven.

Jaren geleden zag je ze alleen 's winters hier, maar tegenwoordig zelfs zomers.

Geplaatst:

Vandaag iets raars. Ik hoorde een raar geluid buiten. Ik even kijken natuurlijk, zat er een grote bonte specht het insectenhuisje leeg te vreten

Ik zie ze hier wel vaker in de omgeving, maar op 2 meter van de achterdeur vind ik best brutaal.

Geplaatst:

Tja, ze noemen het niet voor niks HOTEL.

Geplaatst:

Ik denk dat ze niet betaald hadden...

Geplaatst:

Zonet kwam een wouw rondjes vliegen om op de thermiek te stijgen.

Op enkele minuten was hij, zonder ook maar een keer met de vleugels te slaan, zo hoog gestegen dat hij bijna niet meer zichtbaar was.

Die vogels vliegen kilometers ver zonder veel moeite te doen.

In glijvlucht de afstand afleggen en op de thermiek weer hoogte winnen.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Hier zie ik erg vaak een te brutale ekster en ik zie vanaf de grond, de bonte specht hoog in de (dode boom). Maar ook wel parkietjes (wie niet tegenwoordig) of verschillende soorten roofvogels die boven de open wielanden hun slag hopen te slaan.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

44908866.8f9ba7ab.640.jpg?r2

Een jong kwikstaartje. Dit is wel het meest voorkomende vogeltje bij mij in de tuin, samen met het koolmeesje.

Geplaatst:

Afgelopen vrijdag zwierf een jonge lijster door onze tuin.

Het was behoorlijk warm en het beestje zag er behoorlijk futloos uit.

Geen ouders in zijn buurt om hem te voeden, dus hij deed zich maar tegoed aan het halfrijpe fruit bij ons in de tuin.

Ben bij hem in de buurt gebleven terwijl hij aan het eten was en later weggejaagd toen ik weer naar binnen ging.

Ik heb er geen moeite mee dat hij van ons fruit snoept, zou het echter l*llig vinden als hij ten prooi valt aan onze kat.

Vandaar dan ook er bij blijven om op te letten of de kat niet in de tuin kwam en die weg jaag actie, toen ik geen oogje meer in het zeil kon houden.

jonge-lijster80861496596698.jpg

Geplaatst:

Vooral merels hier.

• 2 weken later...
Geplaatst:

Vandaag mijn medemoestuineigenaar de merel op heterdaad betrapt. Met dank aan de multi-inzetbare wildcamera die ooit bij de Aldi is gekocht.

Grappig is dat hij in een uur eerst twee keer langswipt om vooral rond te kijken en daarna pas van de aardbei durft te snoepen. Dat snoepen doet hij dan ook wel een paar keer, tot de aardbei op is.

Naamloos79841497815793.png

Geplaatst:

Gisteren een onbekende vogel gespot in de voortuin met rode ogen

Wie weet welke soort het is ?

IMG386785081497960356.JPG

IMG387785081497960383.JPG

Geplaatst:

Diamantduifjes, die zullen ergens uitgebroken zijn of losgelaten.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Een mij onbekend mooi rank wipstaartje.

IMG945514961498305003.JPG

IMG945626861498305008.JPG

Geplaatst:

Wipstaartje?

Is het geen jonge grote gele kwikstaart?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
Wipstaartje?

Is het geen jonge grote gele kwikstaart?

Het was zeer zeker een wipstaartje, maar het zou dus heel goed kunnen zijn dat het wipstaartje afstamt van de kwikstaart. (Heel eerlijk, ik herkende dit kloeke en weinig schuwe vogeltje niet speets. En heb het dus genoemd naar zijn nerveuze en snelle staartbeweging.)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.