Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Welke vogels zie je in je tuin of op je balkon?

Featured Replies

Geplaatst:

We hebben heel lang geen roodborstje in de tuin gezien maar vanmorgen weer wel. Zou dat nu eentje zijn die nog naar het zuiden moet gaan, óf al een noordelijke borst die al gearriveerd is🧐

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Hier ook ! Een mannetje  ging hier de hele dag zo'n beetje te keer , een mittralleur was er niets bij al duurde het wel even voor ik hem gespot had . 

Geplaatst:

Commotie in de tuin, er zat een sperwer bij het vogelbad waar altijd heel veel mussen badderen. Volgens mij zijn er geen slachtoffers, iedereen vloog krijsend weg. Helaas geen beelden op de webcam.

Geplaatst:

Puttertje op de uitgebloeide zonnebloem! Eigenlijk moet ik daar de webcam op richten. Ff partner lief aankijken.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Vandaag samen met onze voorzitter een houtsnip uit de vogelkooi van de buren gered. Ging er als een speer vandoor toen ik hem losliet.

IMG-20231112-WA0000.jpg

Geplaatst:

Nu de vogelpindakaas weer hangt, zien we de grote bonte specht weer dagelijks. Blijf ik prachtige vogels vinden. Ook een laagvliegende reiger over de tuin, dan zijn ze best groot…. 😊.

Geplaatst:

November, ik ben gisteren ook maar weer eens begonnen met bijvoeren. Ze hadden het al snel ontdekt, maar ze zijn nog wat schuw.

Archieffilmpje:

Geplaatst:

Ook hier voeren we weer, en zien we specht, heggemus, koolmees, pimpelmees, vink, puttertje, merel, en boven mijn hoofd zijn er houtduiven, kauwen en buizerds.

Geplaatst:

Ik voer al sinds begin oktober weer. Zoals elk jaar veel vogels met een M (mussen, mezen en merels).

De turkse tortels zijn ook weer in de buurt en  wintergasten zoals roodborstje en een paar spreeuwen. Spechten hoor ik wel, maar zie nog niks. Vinken lijken de laatste jaren wel verdwenen. Puttertjes zie ik wel tijdens het wandelen in de buurt, maar niet bij het voer. Maar er staan hier heel veel elzen en ze eten graag de zaden uit de elzenproppen.

Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.

Geplaatst:

Tip van Arja: als je planten buiten zet wegens beestjes, haal dan ook even de vangplaten weg. Er zit nu een half kaal vogeltje in mijn tuin. Sorry, vogeltje! 

PXL_20231114_145937445.thumb.jpg.b3d71f920bed2cef0861ffbb381cc175.jpg

Geplaatst:

Oei… goeie plak

Geplaatst:
3 uren geleden, Jorieke123 zei:

Kraanvogels!!! 

Mooi geluid is dat, hè? 

Geplaatst:

Net nog even de hond naar buiten gelaten en ik hoorde de bosuil! Horen we niet vaak hier... ik riep Joep er bij en we stonden even te luisteren. Ineens klinkt daar ook de kerkuil (horen we ook zo goed als nooit) die bij de overbuurman nestelt, en 'onze' steenuiltjes lieten ook van zich horen (die horen we VAAK). 3xuil!

Geplaatst:

Geen vogel, maar dit lijkt op een (deel van een) nest. Kan met niet herinneren dat ik gras zonder wortels in de honingbes heb gegooid.

Nu het winter wordt, komt het tevoorschijn. Wel heel erg dicht bij de grond..

IMG_20231116_130511.thumb.jpg.32cf4e3649ab89de7f30feba3934d3c6.jpg

IMG_20231116_130524.thumb.jpg.7b609f10d5ac10e33e4695f07f122fbe.jpg

• 4 weken later...
Geplaatst:

Sperwers. Ze komen voor in mijn omgeving maar zien doe ik ze maar enkele keren per jaar. Vaker zie ik de sporen van hun aanwezigheid in de vorm van een massa geplukte veertjes, maar vanmiddag zat ik ineens op de eerste rang. Ik zat TV te  kijken toen een sperwertje, compleet met prooi, in mijn voortuintje landde.

De foto's zijn van mindere kwaliteit omdat ze met een vrij grote zoom uit de vrije hand moesten worden genomen. Ook was de ruit van mijn woonkamer niet helemaal schoon maar zo'n beestje waarschuwt nu eenmaal niet van tevoren dat hij even langs komt. 

De foto's die ik maakte tijdens het plukken van de veertjes en van het naar binnen werken van het vlees zijn mislukt vanwege de snelle bewegingen van zijn kop maar omdat hij me goed in de gaten hield, en daardoor af en toe kort pauzeerde, heb ik toch nog een paar bruikbare foto's kunnen maken.

sperwer1.thumb.JPG.53bca38ebb9820dcde8ec8dc1c1b23db.JPG

sperwer2.thumb.JPG.c8d2dae9a1e3a030d67bcb2b84a91aff.JPG

sperwer3.thumb.JPG.8a211c5ff7f11dab614d7ff5c8fbb509.JPG

sperwer4.thumb.JPG.f44cfdcce82db6deefae39ca41d22dfd.JPG

sperwer5.thumb.JPG.7455965040eec00ac23dc766d39ac3ae.JPG

Een voetganger die achter hem over het trottoir passeerde werd toch te spannend voor hem. Het laatste bruikbare restje prooi werd in de steek gelaten en tussen de nutteloze veertjes bleef alleen nog een snaveltje met een paar sliertjes vlees liggen. Pootjes en botjes heeft hij blijkbaar ook naar binnen gewerkt.  

sperwer6.thumb.JPG.10c5f9505ce711a91aeffb1da510bdfa.JPG

Aan het snaveltje te zien denk ik dat het 'slachtoffer' een mus was. Het beestje had in ieder geval een nuttig einde. Beter dan een geheel zinloos einde in de maag van een kat wat veel vogels overkomt.

sperwer7.thumb.JPG.efa479c4be63ee04545d04ed22ae0fe7.JPG

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Jeetje zeg , wat zijn dat leuke foto's. Eerste rang inderdaad

Geplaatst:

Jeetje mooi en erg indrukwekkend allemaal. Wat goed dat je het zo hebt weten vast te leggen!

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Bij het openenvan de schuurdeur hoorde ik een  enorme klap tegen het glas van de deur. Het bleek een mannetjessperwer te zijn, die een mus achtervolgde. Ik heb de sperwer nog even weggelegd, omdat hij nog leefde.

Na een paar minuten was de sperwer, jammer genoeg, toch overleden.

image.thumb.png.225f8fed54f18ae010b1a7679d4c947c.png

image.thumb.png.6e44482472d97b44bf16ff5caac3b9a0.png

Geplaatst:

Ach , wat triest..

Geplaatst:

Wat sneu, maar wat een prachtige vogel

Geplaatst:

Vandaag twee ooievaars zien overvliegen boven de tuin, ze vlogen vrij laag, echt indrukwekkende vogels. Vandaag een tochtje gemaakt in de omgeving (we wonen hemelsbreed 300 meter van de Linge) heel veel koppels ooievaars gezien, ze zijn er weer! Voor wie het ook jaarlijks volgt, Beleef de lente van de Vogelbescherming is weer online 😃

Geplaatst:

@Dahli volg ik ieder jaar, zo leuk om te zien

Geplaatst:

Ooievaars zijn hier afgelopen winter niet eens weg geweest. Zolang er geen lange vorstperiode is, redden ze zich wel. Staatsbosbeheer repareert inmiddels zelfs geen nestpalen meer hier in de buurt (haalt gammele plaatsen dus weg, zonder vervanging). Bij Oudemolen nesten ze inmiddels massaal in oude boomtoppen.

Geplaatst:

@woldistel: wie had dat kunnen denken hè, flink aantal jaren geleden waren ze bijna niet meer te zien in Nederland. Nu gelukkig weer volop! 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.