Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Waarom een moestuin?

Featured Replies

Geplaatst:

Beste moestuin liefhebbers,

Ik ben voor school bezig met een project over cityfarming.

Nu ben ik zeer benieuwd naar jullie motivatie om een eigen moestuin te hebben.

Dus mij vraag: Waarom ben jij begonnen met je eigen moestuin?

Groetjes Germa

Geplaatst:

Om lekker buiten bezig te zijn en te genieten van zelf verbouwde groenten en fruit.

Op de manier zoals ik wil en zoals ik het goed vind.

De voldoening is groot kan ik je zetten, zowel qua gevoel als qua smaak van de geteelde gewassen!

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

Bij ons het begonnen uit verveling en inmiddels is het een hobby.

Geplaatst:

om zoveel mogelijk groente en fruit uit eigen tuin te gaan eten.

Geplaatst:
  • Auteur

Beste Manuela,

Waarom wilde je graag groente en fruit uit eigen tuin eten?

Vind je deze beter omdat ze niet bespoten zijn, geen voedselkilometers, een betere smaak hebben of om een andere reden?

Geplaatst:

om zomin mogelijk te hoeven kopen aangezien we het niet breed hebben.

en bio is zoizo beter maar veel te duur.

en het kan in eigentuin dus hoef geen volkstuin of iets te huren .

Geplaatst:

Ik ben zelf begonnen puur uit intresse. Eigenlijk heb ik het altijd al leuk gevonden om groente te zien groeien. Gewoon het hele groeiproces van zaadje tot een plant waarvan je kan oogster. Daarbij is het eten ook veel lekkerder en het is een leuke bezigheid. Ik vind het leuk om de plantjes te verzorgen. Ik gebruik wel het makkelijke moestuin formule omdat ik ook weer een beetje lui ben. Ik heb afgelopen jaar een moestuin geprobeerd, echter daar ontbreekt me ook de tijd voor. Ik vind het zaaien, water geven, oogsten en opbinden etc. leuk. Alleen ik ben niet zo van het omspitten en het te zware werk. Misschien groeit die intresse ook nog wel:)

Geplaatst:

Behalve bovengenoemde argumenten als lekker buiten bezig zijn en gezonde gewassen van eigen bodem te kunnen eten, speelde aanvankelijk nostalgie bij mij ook een rol. Mijn opa nam mij als kind van 3 op klompjes mee de moestuin in om te "helpen" (... van de wal in de sloot ) maar er is hierdoor wel een basis gelegd. Voor mij hoort het bewerken van de aarde tot een belangrijk levenselement dat verder gaat dan alleen een hobby. Ik tuinier in mijn achtertuin en het is erg leuk om vanuit je woonkamer te bepalen welk kropje je vandaag gaat oogsten.

Geplaatst:

Bij mij gaat het om de verse producten. De smaak van eigen verbouwde groenten kun je niet vergelijken met groenten uit bijvoorbeeld de supermarkt.

Urban farming , stadsboeren: Daarover gaat Goed boeren in de Stad, in de breedste zin van het woord.
Geplaatst:

De rust om je heen alleen de fluitende vogels niemand probeert je te jagen.

En dan ook nog genieten van je eigen verbouwde groentes.

Theo

Theo

Geplaatst:

Het lekker buiten zijn en sociaal met anderen bezig zijn is een.

Maar het belangrijkste is voor mij dat de winkels veel te duur zijn.

Aardappels daar krijgt een boer 10 tot 17 cent de kilo voor en in de winkel koste het het tienvoudige.

uien zijn een cent of drie de kilo en je betaald er zestig in de winkel

Ik laat me niet langer beroven en eet bijna 365 dagen per jaar uit eigen tuin.

Kijk eens wat ik bespaar!

Bij mij is het dus besparen, lekker bezig zijn en leren van andere mensen.

Geplaatst:

Voor mij is het hobby, de rust die het geeft als je met je handen in de grond zit en dan de voldoening die het geeft om je eigen gekweekte groenten en fruit te eten. Ook is het altijd supervers en onbespoten wat je eet. Nu de lente er weer aan zit te komen kan ik haast niet wachten om weer aan de slag te gaan en allerlei nieuwe groenten uit te gaan proberen.

Geplaatst:

Ik doe het vooral omdat het gewoon leuk is, de ontspanning. Een uitdaging om vanuit dat kleine zaadje het beste resultaat te halen!

Geplaatst:

Ik doe het ook,omdat het zo mooi is,van een klein zaadje,iets te zien opgroeien,tot aan de oogst,en dan die heerlijke smaak. En trots zijn dat het gelukt is.

Geplaatst:

Hahaha. Wat een heerlijke vraag stelt de topicstarter zeg ! Ik kan daar uren over praten, zal dat zeker niet doen, maar wel wat uitgebreider.

Eerst waar het me zeker niet om gaat: opbrengst. En zelfs in sommige gevallen niet om de smaak. Dat laatste vind ik wel erg om op te schrijven, maar met een aantal oogsten van het vorige jaar kan ik nou echt niet gaan beweren dat de smaak van de eigengeteelde dingen beter waren dan die van de appie. De andijvie vond ik maar bitter, de boontjes waren wel wat rijker van smaak, maar de sugersnaps van de appie vind ik toch lekkerder ( ik ga die dit jaar dan ook maar zelf zetten ). De sla deed me echt niks. Eigenlijk gewoon erg veel moeite voor iets wat 3x niks kost in de winkel. De paprika's waren ronduit een grote teleurstelling, ik proefde óf geen verschil ( tja Bit .... dat betekent dat je het goed gedaan hebt ! ) of ze waren een stuk minder. Van de 7 soorten tomaten waren er eigenlijk maar 2 die echt lekker waren ( wél écht heel lekker: top : die houden we erin ! ) De late andijvie zijn een zielig hoopje snot. De prei wou niet groeien. Sommige aardbeien waren hemels, maar komen op een gegeven moment ook je neus uit. Fruit is ontegenzeggelijk écht een stuk beter van eigen teelt. De boerenkool heeft gesmaakt, tot de echte sneeuw kwam, en óf de eenden , of de fazanten na 1 dag dikke sneeuw alles hadden opgegeten. En de uien ? Wat moet je met die dingen die in de winkel ook 3x goedkoper zijn, zeker als jet afzet tegen de moeite en de zorg en en en .

Moestuinieren is een hoop werk, ergenis en gedoe ( bijna het hele jaar rond ) voor wat ??

Voor de fun, de moeite die op het autistische af, hééérlijk is, Voor het buiten zijn, voor die mooie vlinder die naast je komt zitten, voor die koekoek verderop, voor het warme zonnetje, voor de geuren en de kleuren.

Het is mijn hobby, van thuis uit meegekregen. Het is mijn passie waarin ik me vastbijt en waarin ik me verlies.

Geef mij 2000,- per maand en 2ha grond en je hoort en ziet mij niet meer. Dan ben ik weg ... wég, om nooit weerom te komen ..... zucht

Geplaatst:

Ik ben ermee begonnen omdat ik graag in de tuin werk en we sinds een paar jaar een tuin hebben die groot genoeg is om er een moestuin in aan te leggen. Je bent in beweging en je hebt voor een groot deel van het jaar verse groenten voorhanden. Verser en soms ook goedkoper dan in de winkel, ook groenten die je moeilijk in de winkel vindt.

Ik teel ook kleinfruit voor confituur - en die vinden de kinderen stukken lekkerder dan wat er in de winkel te vinden is.

Geplaatst:

Wij houden een moestuin omdat we zelfvoorzienend gaan leven in Hongarije, dus vrijwel zonder geld en winkels toch kunnen leven.

Dit leven trekt ons aan en buiten eten uit de natuur, wilde planten, vissen en kleinwild, en eten van eigen ei en kip is een moestuin dan toch wel onontbeerlijk. Onze tuin is 5000 meter dus er moet voldoende te verbouwen zijn om van te kunnen leven.

Zonder moestuin kan je zelfvoorzienend wel vergeten denk ik.

Geplaatst:

Ik ben begonnen met tuinieren toen ik een half jaar zwanger was .

Ik kwam toevallig een appelboom tegen in een doe-het-zelf-winkel .

Mijn eerste reactie : heerlijk voor in de fruitpap dus meteen meegenomen .

Nu een dikke 3 jaar later heb ik ondertussen ook een serre en achter de serre nog een stukje grond .

Ik wil mijn zoontje leren gezond te eten en te snoepen en hem ook te leren tuinieren zodat hij kan zien hoe een zaadje een volgroeide plant , groenten of fruit wordt

En het is natuurlijk ook een toffe hobby .

Geplaatst:

Een fijne hobby die ook nog eens veel oplevert!

Omdat ik een handicap heb waardoor ik maar een paar meter achter elkaar kan lopen is dit super voor mij... even wat doen dan weer even zitten.

Zo ben ik in beweging maar word niet overbelast.

Mijn man doet de zware klussen, we eten regelmatig op de volkstuin en zitten ook vaak gewoon te genieten van het buiten zijn, de vogels, vlinders, kikkertjes en libellle's...

Ik zou niet meer zonder kunnen

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen...

Groetjes! Meekje

Geplaatst:

Het is erg leuk om te doen. Je ziet iets van niks tot een mooi eetbaar product groeien. Ik vindt het ook heel belangrijk om onze kinderen iets van de liefde voor de natuur mee te geven. Dat ze leren te zien waar hun eten eigenlijk vandaan komt. Verder vindt ik het fijn dat de groentjes die ik eet niet van mijlenver met vervuiling uitstotende vrachtwagens, schepen en vliegtuigen hoeven te worden aangevoerd, stukje 'verbeter de wereld, begin bij jezelf'. Kortom: leerzaam, mileubewust, maar bovenal zó leuk!

Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver!

Geplaatst:

Hoi Cityfarmer

Nu heb je al heel wat antwoorden gehad.

Kriebelt het nog niet om zelf te beginnen?

Ik zou zeggen:doen!

Ontdekt wat jij ervan vind en hoe makkelijk je besmet raakt met het virus

Het is ontspannend, al hoewel ik de laatste tijd slapeloze nachten heb omdat ik me moet inhouden.

Het is leuk omdat je ziet hoe hard of hoe langzaam iets groeit.

Mooi om soms te ontdekken hoe de bloemen zijn voordat het vruchten worden.

Tja zo kan ik nog heel wat opnoemen.

Maar misschien moet je het zelf gewoon eens proberen en wie weet kan je dat gelijk gebruiken voor je studie,.

Oke nog 1 tip dan: Kijk eens op pinterest hoeveel leuke ideeën er staan

Geplaatst:

Ik zou zeggen, all of the above

Heerlijk buiten rommelen in de tuin (ik doe t moestuinieren in de achtertuin). Gezonde frisse lucht inademen. En bio producten uit eigen tuin plukken als je er zelf zin in hebt. Hobby, bezigheid, gezond, natuurlijk, lekker, buitenleven... ik mis alleen de sociale contacten die anderen op de volkstuin hebben

Good things come in small packages

Geplaatst:

Vooral omdat het zo leuk en fascinerend is om iets te zien groeien uit een klein zaadje en dat je dat dan na een bepaalde tijd lekker op kan eten, en omdat het inderdaad lekkerder is dan veel uit de supermarkt, voor ons is het ook een leuke uitdaging om van een moestuin ook een decoratieve tuin te kunnen maken omdat het in onze achtertuin is, wat erg goed lukt door te combineren met kruiden, eetbare bloemen en fruit.

Hoewel we hier op hele kleine schaal groente en fruit kweken is het leuk om bewust te worden van hoe iets groeit en hoe het uiteindelijk op je bord beland, ook om eens wat andere variaties te proberen van de "gewone" en meest gangbare groenten, fruit en kruiden.

Voor ons is de biologische kant van het verhaal niet de belangrijkste reden, maar wel mooi meegenomen.

“Waar schaduw valt schijnt ook de zon”.

Geplaatst:

• Fascinatie.
    Van een minuscuul zaadje tot een giga koolplant. En ook de ontwikkeling van de bodem (wormen, compost, mest etc.)
  • Rust en ontspanning.
    Na een dag vol stres een kwartiertje onkruid wieden doet me zo goed.
  • Verse kruiden.
    Met bossen tegelijk en niet één theelepeltje "gedroogd gras" uit een potje. Ik voel me dan rijker dan het hele koningshuis bij elkaar.
  • Verse rijpe vruchten.
    Sinds ik een tuin heb gehad met aardbeien (25 jaar geleden ofzo) blief ik de pingpongballen uit de supermarkt niet meer, wat een viezigheid;
  • Bijzondere groenten en vruchten.
    Spul dat je in de winkel niet kunt kopen, of alleen tegen een extreem bedrag

En ja ik loop ook geregeld te mopperen. Te droog, te nat, teveel slakken, te veel werk, ......

Toch is, en blijft, de belangrijkste motivatie: plezier!

Geplaatst:

om de kleinkinderen te zien glunderen als ze hun zelfgezaaide plantjes kunnen opeten

om de kinderen te zien glunderen als ze weer een pot exportjam krijgen

om mezelf te zien glunderen als er een superkool in de zuurkoolpot kan

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.