Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Zwarte aardbei

Indy

Recommended Posts

Al zoekende op het web,kwam ik deze tegen

zwarte-aardbei15031362682720.jpg

Nu ben ik wel van rariteiten,maar deze kon ik nog niet. Komt van een website http://nl.aliexpress.com/item/3-kinds-strawberries-seeds-50-white-50-black-50-red-strawberry-Total-150-seeds-Germination-95/747961993.html

waar ze meerdere apart gekleurde dingen hebben. Wilde hem jullie niet onthouden,en denk dat ik eens een gokje ga wagen

Volgens mij is het een Japanse of Chinese site. In ieder geval in Japan is het kweken van rare kleuren dieren en planten (blauwe of gele konijnen, muizen e.d.) een hype. Daar worden de vreemdste dingen en wezens geknutseld en verkocht (zeggen mijn dochters die dit volgen). Hoe ze het maken en doen...? Staat me wat tegen. Die zwarte aardbeien zijn op de foto inderdaad getruct, lijkt me. Maar heeeeel diep rood (zoals bij tomaten ook voorkomt) zou wel kunnen, lijkt me. (En dan noem je het "zwart" om het als rariteit bij een bepaald publiek te kunnen verkopen....?)

Interessanter dan de aparte kleur, lijken me andere kenmerken van een ras.... Smaak, ziekteresistentie, opbrengst e.d. Voordeel van heel donker zou kunnen zijn, dat vogels er minder gek op zijn... Dat is bij gele/witte aardbeien toch ook zo...? (Ik heb er geen ervaring mee, dus kan me vergissen daarin)

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Die hebben ze wel een beetje erg zwart gemaakt.

De zwarte aardbeien die ik ken zijn eerder donkerrrood-bruin te noemen.

Bijvoorbeeld de Schwartzer Peter, te vinden bij Raritätengärtnerei Manfred Hans

Wat leuke informatie over zwarte aardbeien is te vinden bij Belle Epoque Meise.

Edit

Kan iemand me uitleggen hoe ik de link naar de Raritätengärtnerei er fatsoenlijk in krijg? Het loopt fout op de ä.

Heb het al geprobeerd via tinyurl, maar ook gaat de mist in op de ä.

• 4 months later...

Ik ben nieuw op dit forum en heb gezien dat er wat twijfel is over het bestaan van de zwarte aardbei. Ik was zelf opzoek naar zaadje voor de witte aardbei en kwam ook de advertentie tegen van de zwarte aardbei. Ik kon in deze advertentie een aantal zaadjes voor de rode, witte en zwarte aardbei bestellen. Ik heb ze ook meteen besteld en heb van alle nu 150 zaadjes in huis. Het vreemde er aan is dat de bekende zwarte en witte aardbei zaadjes in een nette lucht en licht dichte verpakking zitten en dat de zaadjes van de zwarte aardbei in aan standaard grip zakje zitten (zie foto).

201307260051501159137479289193991374839445.jpg

Ik ben natuurlijk nieuwsgierig naar de zwarte aardbei en wil hem zo snel mogelijk gaan kweken. Ik heb geen idee of nu het juiste moment is en hoe het moet maar ik heb een aantal led kweek lampen en kan dus ook tijdens de herfst en winter binnenshuis de planten kweken, als iemand tips heeft dan hoor ik dat graag. Ik heb al gelezen dat de witte aardbei de rode nodig heeft voor bestuiving maar ik weet niet hoe het zit met de zwarte. Ik heb ook gelezen dat bestuiving alleen mogelijk is door middel van bijen. Heeft iemand tips voor het "zelf" bestuiven van aardbei planten. Ik hoor het graag en ik zal foto's plaatsen van de voortgang van het kweken van de zwarte aardbei.

• 3 months later...

Dit is misschien wel een enorme bump, maar deze zwarte aardbei vind ik toch wel MACHTIG interessant! Ik heb een zadensite gezien, die deze aanbiedt: https://www.vreeken.nl/2007/pages/web_zaden.php?page=web_zaden_detail&zoekwoord=830350

Helaas niet in het assortiment. Iemand al ervaring met dit plantje?

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

• 2 weeks later...
  • 1 month later...

Ik heb zaadjes vanuit het buitenland van de zwarte aardbei, de giant aardbei en blauwe aardbei....

Dit jaar ga ik het proberen om er plantjes van te maken. Ik heb ook echt geen idee of het echt is, en of het lukt... maar het is het proberen waard! Ben vooral benieuwd naar de giant aardbei, schijnt zo groot als een appel te kunnen worden!

Hieronder de foto's:

$T2eC16N,!yUE9s6NDMPEBR753uLb7w~~60_12.JPG

$(KGrHqF,!lMFHmg57F(DBR754,1J2w~~60_12.JPG

$T2eC16V,!)sE9swmZvu5BR754Sb2b!~~60_12.JPG

De middelste foto, das weliswaar een uitzondering, maar had ik deze zomer ook ( toen ook gepost ), is dus wel een foto naar de realiteit.

De andere beide foto's zijn bewerkingen.

Maar, natuurlijk, zaai gerust hoor, daar niet van. En laat dan aan einde seizoen ook es zien wat de resultaten waren

• 4 weeks later...
Ik ben nieuw op dit forum en heb gezien dat er wat twijfel is over het bestaan van de zwarte aardbei. Ik was zelf opzoek naar zaadje voor de witte aardbei en kwam ook de advertentie tegen van de zwarte aardbei. Ik kon in deze advertentie een aantal zaadjes voor de rode, witte en zwarte aardbei bestellen. Ik heb ze ook meteen besteld en heb van alle nu 150 zaadjes in huis. Het vreemde er aan is dat de bekende zwarte en witte aardbei zaadjes in een nette lucht en licht dichte verpakking zitten en dat de zaadjes van de zwarte aardbei in aan standaard grip zakje zitten (zie foto).

201307260051501159137479289193991374839445.jpg

Ik ben natuurlijk nieuwsgierig naar de zwarte aardbei en wil hem zo snel mogelijk gaan kweken. Ik heb geen idee of nu het juiste moment is en hoe het moet maar ik heb een aantal led kweek lampen en kan dus ook tijdens de herfst en winter binnenshuis de planten kweken, als iemand tips heeft dan hoor ik dat graag. Ik heb al gelezen dat de witte aardbei de rode nodig heeft voor bestuiving maar ik weet niet hoe het zit met de zwarte. Ik heb ook gelezen dat bestuiving alleen mogelijk is door middel van bijen. Heeft iemand tips voor het "zelf" bestuiven van aardbei planten. Ik hoor het graag en ik zal foto's plaatsen van de voortgang van het kweken van de zwarte aardbei.

Ze komen op hoor

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

• 6 months later...

@ Wiebelkonijn.

Inmiddels een half jaar verder ben ik best wel benieuwd hoe het dan nu met jouw zwarte aardbei staat.

Zoals je in het 'aardbeien zaaien draadje' van Henkg kunt zien is hier de gezaaide zwarte aardbei 1 grote sof. Niks zwarts te bekennen. gewoon een vies, naar niks smakende donkerrode aardbei, maat 'très mini'

Bij jou wél iets van terecht gekomen ?