Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Welke appels kopen?

karamanliali

Recommended Posts

Veel info hier: http://www.bongerdgrooteveen.nl/appels.php

Ook bij de NPV zit heeeeel veel kennis http://www.fruithof-frederiksoord.nl/ (de website is m.i. "voor verbetering vatbaar", maar ga er vooral een keertje langs, en informeer dan eerst even naar de openingstijden)

Denk je aan de bestuiving? Of ken je dat verhaal al?

Veel rassen zijn geen zelfbestuivers. Bij tuincentra wordt daarover nogal eens onzin verkocht is mijn ervaring.

Edit: ik zie nu pas dat Frederiksoord een "beetje" ver weg is, gezien vanuit jouw woonplaats.

Ik kan ziekteresistente rassen aanbevelen. Een combinatie die veel mensen hier kiezen zijn Ecolette, Topaz en Santana. Maar er zijn veel meer opties. Kijk ook eens hier: http://www.fruitbomen.net/informatie/p/36/ecologische-appelrassen/.

Ver weg de meeste informatie over appelbomen vind je hier: http://www.orangepippin.com/, zie bijvoorbeeld http://www.orangepippin.com/apples/rajka

Je kunt daar ook verschillende rassen kiezen en die met elkaar laten "vergelijken". Zie bijv dit:

schermafbeelding-2013-03-09-om-1468951362835681.27

Geweldig toch?

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Sorry, misschien dat ik je voor het hoofd stoot, wat natuurlijk niet mn bedoeling is. Maar mag ik het daar heel erg mee óneens zijn ?

Het aanschaffen van een appelboom/ boompje doe je voor jaren en jaren denk ik ? Je kan wellicht ook geen hele boomgaard aanleggen met allemaal verschillende soortjes ?

Dan is het best handig, vóór aanschaf eerst eens goed na te denken , eerst eens te gaan zoeken en snuffelen. Natuurlijk moet je een appel nemen die lekker zou kunnen zijn. Maar ziektegevoeligheid , beurtjaar-gevoeligheid , bestuivingen , Geschiktheid voor bepaalde gronden, herkomst soort ( streekgebonden bomen kunnen een extra dimensie vormen ) enz enz. kunnen best afwegingen zijn die de keuze niet alleen hoeven te bepalen, maar er een extra genot aan geven misschien.

ps. en de kosten ? Dat ontloopt mekaar echt niet veel, bij welke kweker dan ook. ( tenzij je voor een grijpstuiver een fruitboompje wil aanschaffen bij de Blokker of de Gamma natuurlijk )

Natuurlijk mag je het daarmee oneens zijn ik zeg gewoon hoe ik het doe.

Als ik fruit koop kijk ik echt alleen naar: ken ik de soort vind ik die lekker, is hij zelfbestuivend en wat kost het.

Dat van die ziektes klinkt logies maar ik heb daar toch de b... verstand van en kun je mij van alles wijsmaken.

Ik wil geen top prijs betalen omdat als de boom of wat dan ook te groot word hij eruit gaat. En ik heb tot nu toe eigenlijk alleen maar goede ervaringen met goed kopere planten.

Ik ben misschien een uitzondering maar zolang die goedkopere planten het goed doen waarom zou ik dan dure gaan kopen?

En ik moet zeggen dat ik er wel plezier in heb om zo'n klein ding te zien groeien

Ow jawel. Natuurlijk moet een ieder doen wat hem het beste past of denkt te passen.

Maar je moet zeker niet prijs en grootte verwarren. Een laagstam wordt nergens te groot. Zeker niet als je wat kennis opdoet over fruitbomen snoeien. En waar is dit forum anders voor, dan deze kennis ( over van alles hoor ) óp te doen, en te delen ?

Ik praat ook niet speciaal tegen jou he ? Ik reageer met de hoop dat een ander er wat aan zou kunnen hebben. Daar is dit forum voor denk ik , hoop ik.

Natuurlijk is er niks tegen het aanschaffen van een blokker of Kruitvat - fruitboompje voor 5 euro. Maar het verschil met een fruitboompje van een handelaar/kweker waar je tig x meer keus hebt, véél interessantere rassen hebt als aanbod, met meer kennis in huis hoe met het boompje om te gaan enz enz. Vind ik 18,- of 22,- voor een laagstam-boompje echt niet zo gek veel hoor.

We zitten hier met z'n allen op een moestuinforum. Dat is een community van liefhebbers. Soms kunnen dat kenners zijn, soms would-be kenners ( zoals ik ) en soms mensen die op zoek zijn naar kennis. Dát is wat we hier delen. Het waaróm je tot een bepaalde keuze zou kunnen komen.

Maar verder doet iedereen natuurlijk sowieso wat hem of haar het beste lijkt, alles afwegende. of niets afwegende

Wat smaak betreft is rubinette bij mij ook een echte topper.

War gezondheid betreft , als je een santana neemt heb je een prachtige boom met heel goede gezondheid. Je ziet hem blinken tussen de andere rassen

Lena , blij te horen , het enthout zit in de frigo , wachtende op mooier weer. Een lekker zomerappeltje is welkom , zo zijn er niet zoveel.

Enkele zelfbestuivers (min of meer zelfbestuivend):

Benoni, Brabantse Bellefleur, Court Pendu Plat, Jonagold, Dubbele Zoete Aagd, Ecolette, Elstar, Fiesta,Glorie van Holland, Gloster, English Winter Goldpearmain, Groninger Kroon, Karmijn de Sonnaville, Keswick Codlin, Lemoenappel, Notarisappel, Lunterse Pippeling, Mank's Codlin, Odin, Perzikrode Zomerappel, Winston, Zigeunerin, Zoete Bloemee.

Zoals al eerder vermeld, vrijwel al deze rassen zullen betere opbrengst geven met een goede bestuiver in de buurt.

Als ik een solitaire appelboom zou planten zou ik kiezen voor de Ecolette, een redelijk modern enproductief ras met mooie rode appeltjes dat weinig ziektegevoelig is. Of ik zou kiezen voor de Lunterse Pippeling als je een liefhebber bent van oude fruitrassen. De Lunterse Pippeling wordt niet zo groot, groeit goed op elke grond, is niet ziektegevoelig, geeft altijd vruchten zelfs bij verwaarlozing en de vruchten zijn erg lang bewaarbaar.

Hangt er af per ras. Een mooi overzicht (al zeg ik het zelf) vind je hier:

http://www.fruitbomen.net/assortiment/appels

(hoe meer blaadjes, hoe beter te bewaren)

Maar zo lang bewaard als de echte fruittelers krijg je het nooit. Goed koel en droog bewaren helpt al een hoop.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube