karamanliali Posted March 8, 2013 Share Posted March 8, 2013 Ik heb in mijn tuin plaats voor 3 bomen, en daar wil ik 3 appels soorten planten die lekkere hand appels geeft.welke 3 soorten appels raden jullie aan die gezonde bomen heeft en die geschikt is voor onze klimaat? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eva Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 elstar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Veel info hier: http://www.bongerdgrooteveen.nl/appels.phpOok bij de NPV zit heeeeel veel kennis http://www.fruithof-frederiksoord.nl/ (de website is m.i. "voor verbetering vatbaar", maar ga er vooral een keertje langs, en informeer dan eerst even naar de openingstijden)Denk je aan de bestuiving? Of ken je dat verhaal al?Veel rassen zijn geen zelfbestuivers. Bij tuincentra wordt daarover nogal eens onzin verkocht is mijn ervaring. Edit: ik zie nu pas dat Frederiksoord een "beetje" ver weg is, gezien vanuit jouw woonplaats. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted March 9, 2013 Share Posted March 9, 2013 Ik kan ziekteresistente rassen aanbevelen. Een combinatie die veel mensen hier kiezen zijn Ecolette, Topaz en Santana. Maar er zijn veel meer opties. Kijk ook eens hier: http://www.fruitbomen.net/informatie/p/36/ecologische-appelrassen/. Ver weg de meeste informatie over appelbomen vind je hier: http://www.orangepippin.com/, zie bijvoorbeeld http://www.orangepippin.com/apples/rajka Je kunt daar ook verschillende rassen kiezen en die met elkaar laten "vergelijken". Zie bijv dit: Geweldig toch? Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Ik heb zelf Jonagold en sterappel.Ik denk dat je gewoon moet kijken welke vind ik lekker en naar wat je eraan uit wil geven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Sorry, misschien dat ik je voor het hoofd stoot, wat natuurlijk niet mn bedoeling is. Maar mag ik het daar heel erg mee óneens zijn ? Het aanschaffen van een appelboom/ boompje doe je voor jaren en jaren denk ik ? Je kan wellicht ook geen hele boomgaard aanleggen met allemaal verschillende soortjes ?Dan is het best handig, vóór aanschaf eerst eens goed na te denken , eerst eens te gaan zoeken en snuffelen. Natuurlijk moet je een appel nemen die lekker zou kunnen zijn. Maar ziektegevoeligheid , beurtjaar-gevoeligheid , bestuivingen , Geschiktheid voor bepaalde gronden, herkomst soort ( streekgebonden bomen kunnen een extra dimensie vormen ) enz enz. kunnen best afwegingen zijn die de keuze niet alleen hoeven te bepalen, maar er een extra genot aan geven misschien. ps. en de kosten ? Dat ontloopt mekaar echt niet veel, bij welke kweker dan ook. ( tenzij je voor een grijpstuiver een fruitboompje wil aanschaffen bij de Blokker of de Gamma natuurlijk ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 @bit ik had het niet beter kunnen zeggen. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
angela Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Natuurlijk mag je het daarmee oneens zijn ik zeg gewoon hoe ik het doe. Als ik fruit koop kijk ik echt alleen naar: ken ik de soort vind ik die lekker, is hij zelfbestuivend en wat kost het.Dat van die ziektes klinkt logies maar ik heb daar toch de b... verstand van en kun je mij van alles wijsmaken. Ik wil geen top prijs betalen omdat als de boom of wat dan ook te groot word hij eruit gaat. En ik heb tot nu toe eigenlijk alleen maar goede ervaringen met goed kopere planten. Ik ben misschien een uitzondering maar zolang die goedkopere planten het goed doen waarom zou ik dan dure gaan kopen?En ik moet zeggen dat ik er wel plezier in heb om zo'n klein ding te zien groeien Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 10, 2013 Share Posted March 10, 2013 Ow jawel. Natuurlijk moet een ieder doen wat hem het beste past of denkt te passen. Maar je moet zeker niet prijs en grootte verwarren. Een laagstam wordt nergens te groot. Zeker niet als je wat kennis opdoet over fruitbomen snoeien. En waar is dit forum anders voor, dan deze kennis ( over van alles hoor ) óp te doen, en te delen ? Ik praat ook niet speciaal tegen jou he ? Ik reageer met de hoop dat een ander er wat aan zou kunnen hebben. Daar is dit forum voor denk ik , hoop ik. Natuurlijk is er niks tegen het aanschaffen van een blokker of Kruitvat - fruitboompje voor 5 euro. Maar het verschil met een fruitboompje van een handelaar/kweker waar je tig x meer keus hebt, véél interessantere rassen hebt als aanbod, met meer kennis in huis hoe met het boompje om te gaan enz enz. Vind ik 18,- of 22,- voor een laagstam-boompje echt niet zo gek veel hoor. We zitten hier met z'n allen op een moestuinforum. Dat is een community van liefhebbers. Soms kunnen dat kenners zijn, soms would-be kenners ( zoals ik ) en soms mensen die op zoek zijn naar kennis. Dát is wat we hier delen. Het waaróm je tot een bepaalde keuze zou kunnen komen. Maar verder doet iedereen natuurlijk sowieso wat hem of haar het beste lijkt, alles afwegende. of niets afwegende Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
powerlite Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 De top 3 appel rassen die ik momenteel meest aanbeveel is:santanarubinette debarestival Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 @powerlite, rubinette heb ik laatst geproeft en is een mégagoeie appel. Ik heb al een paar bomen staan en vanaf November komen ze erbij in het basissasortiment. Nog zo'n geweldige maar onbekende appel is 'Lena'. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
karamanliali Posted March 11, 2013 Author Share Posted March 11, 2013 De top 3 appel rassen die ik momenteel meest aanbeveel is:santanarubinette debarestival Zijn die appel bomen ook gezonde bomen? En geschikt voor Limburg? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted March 11, 2013 Share Posted March 11, 2013 Santana is zeer gezond, Rubinette en debarestival (=Delcorf) vrij gezond. Prima keuze dus. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
powerlite Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Wat smaak betreft is rubinette bij mij ook een echte topper.War gezondheid betreft , als je een santana neemt heb je een prachtige boom met heel goede gezondheid. Je ziet hem blinken tussen de andere rassen Lena , blij te horen , het enthout zit in de frigo , wachtende op mooier weer. Een lekker zomerappeltje is welkom , zo zijn er niet zoveel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Zijn er ook appelbomen die wél echt zelfbestuivend zijn? Ik zou graag één boom in mijn voortuin willen, maar dan is het natuurlijk wel leuk als daar ook appels aan zouden komen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Natuurlijk zijn er appels die zonder kruisbestuiving een leuk aantal appels geven, genoeg zelfs, maar kruisbestuiving is áltijd beter. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Persica († december 2016) Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Zijn er ook appelbomen die wél echt zelfbestuivend zijn? Ik zou graag één boom in mijn voortuin willen, maar dan is het natuurlijk wel leuk als daar ook appels aan zouden komen. De volgende link staan een aantal zelfbestuivers : http://www.batterijen.nl/appel Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
blije bakkus Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Enkele zelfbestuivers (min of meer zelfbestuivend): Benoni, Brabantse Bellefleur, Court Pendu Plat, Jonagold, Dubbele Zoete Aagd, Ecolette, Elstar, Fiesta,Glorie van Holland, Gloster, English Winter Goldpearmain, Groninger Kroon, Karmijn de Sonnaville, Keswick Codlin, Lemoenappel, Notarisappel, Lunterse Pippeling, Mank's Codlin, Odin, Perzikrode Zomerappel, Winston, Zigeunerin, Zoete Bloemee. Zoals al eerder vermeld, vrijwel al deze rassen zullen betere opbrengst geven met een goede bestuiver in de buurt. Als ik een solitaire appelboom zou planten zou ik kiezen voor de Ecolette, een redelijk modern enproductief ras met mooie rode appeltjes dat weinig ziektegevoelig is. Of ik zou kiezen voor de Lunterse Pippeling als je een liefhebber bent van oude fruitrassen. De Lunterse Pippeling wordt niet zo groot, groeit goed op elke grond, is niet ziektegevoelig, geeft altijd vruchten zelfs bij verwaarlozing en de vruchten zijn erg lang bewaarbaar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Claudia69 Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Wat ik me daarbij afvraag: kan je handappels makkelijk zelf bewaren (drie bomen geven waarschijnlijk een behoorlijke oogst)? Of is het de bedoeling er sap van te persen op termijn? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Hangt er af per ras. Een mooi overzicht (al zeg ik het zelf) vind je hier:http://www.fruitbomen.net/assortiment/appels(hoe meer blaadjes, hoe beter te bewaren) Maar zo lang bewaard als de echte fruittelers krijg je het nooit. Goed koel en droog bewaren helpt al een hoop. Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
bio-fee Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 Dank voor de tips!Ik ga me er binnenkort verder in verdiepen en dan hopelijk gauw over tot aanschaf/planten van een boo! Als die verdraaide winter tenminste nog een keer ophoudt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted March 13, 2013 Share Posted March 13, 2013 [offtopic] die winter merk je wel. De bezoekersaantallen zijn deze week gehalveerd Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts