Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Verwarming met bloempotten en waxinelichtje


Pelgrim

Aanbevolen berichten

Heb dit artikel met aandacht gelezen, ben ook gaan zien naar de links en zelfs verder.

Nu bedenk ik daar zo opeens iets: we hebben allemaal wel eens frituurolie die moet ververst worden.

Deze kan branden en zou mogelijks als brandstof kunnen dienen ipv een kaars

Dit zou de mogelijkheid bieden om zulke verwarming een ganse nacht te laten branden, het princiep van de olielampen.

Zo zie ik het voor me, een bokaal vol gebruikte olie, een deksel er op en door een gat in dat deksel een wiek die de olie opzuigt.

Het proberen waard??? Dat zou ook recuperatie zijn dacht ik, ipv de frituurolie naar een verwerkingsbedrijf te brengen ze zelf opstoken in de kas en daarmee onze planten tegen de vorst beschermen.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Pelgrim,

 

Grappig, die van de leren zak kende ik nog niet.

 

Bij mij betreffen het wat eenvoudige proefjes zoals ik ze noem. Misschien ken je ze al, want ik ben een beginner :

 

Zo maakte ik van 3 compostbakken op de tuin (van pallets), warmtebakken. Ik doe er onkruid in want dat wil ik ook recyclen tot compost. Zonde om weg te gooien. Hooi op het onkruid, goed de kieren dichtmaken. Dan een houten plaat er over, daarop een oud vloerkleed en broeien maar. Als laatste heb ik er oude ramen op gedaan want het regende toen wel erg hard. Vloerkleden kun je via gratisaftehalen.nl of graitsoptehalen.nl wel bemachtigen of via je plaatselijke "marktplaats ''. Mensen geven het liever weg aan een knutselaar dan dat ze moeten wachten op het grofvuil is mijn ervaring.

 

In de keuken maak ik ook compost van rauwe schillen e.d. Bij huis staat daarom ook een compostvat, dit is voor het zeer fijne afval dat ik klein snijd.

 

Van de zomer als de smeerwortel uitbundig groeit, ga ik een kleine stellage maken van stenen. Je zet een gieter op de grond er tussen, een oude emmer met een gat er in er boven op. Smeerwortelbladeren in de emmer met 2 stenen om druk uit te oefenen. Dan komt er vloeistof die je verdunt met water en je hebt je eigen pokon.

 

Ook heb ik het plan om van calendula olie te maken of tinctuur. Ben nu vooral bezig de juiste zaden in te kopen en materiaal te verzamelen.

 

Zo gooi ik geen glazen potjes en plastic flessen weg, plastic bakjes van fruit uit de supermarkt. Toiletrollen en oud papier gaan naar een vriend met een houtkachel. Sinaasappelkistjes worden gebruikt om gereedschap in op te bergen. Van oude enveloppen maak ik etiketten. Die witte bakjes van de Chinees zijn prima geschikt om eten in te vriezen.

 

Oude kopjes/servies heb ik aan puin geslagen tussen 2 theedoeken met een hamer om een mooi mozaiek te maken op de vloer van de schuur. Heeft weinig met tuin te maken maar wel met afval verminderen. Of wie weet, ooit een creatief tuinpad aanleggen!

 

Toen mijn regenton van de week vol zat met water, heb ik het gefilterd in een koffiefilter. Daarna bij de plantjes in huis gedaan. Als je het daarna goed doorkookt, kun je er gerust thee/koffie van zetten. Het smaakte voller en zachter dan kraanwater.

 

Wat ik nog van plan ben, is een bokashi-emmer aanschaffen. Heb je daar toevalig ervaring mee? Ik wil namelijk zelfs gekookte etensresten omzetten in compost, want ook weer: zonde om weg te gooien.

 

Overigens haal ik een aantal van deze methodes uit het boek "overleven op je eigen km2" . Helemaal leuk!

 

groeten, Boerinnetje40.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hey Boerinnetje, Wat een leuk verhaal! Die houd ik in mijn achterhoofd. Zeker de opmerking ' stuk slaan in een theedoek' .

 

Gisteravond weer verder geexpirimenteerd. Maar door de tocht in de garage bleef de geringe warmte niet hangen. Helaas.

 

Het idee om gebruikte frituurolie te gebruiken in een olielampje sprak mij ook wel aan. Ik zat daar ook op te broeden. Maar ik ben dan bang voor extra ' vreemde' stoffen die bij verbranding vrijkomen.

 

Ik ga vanavond een grotere bloempot combinatie proberen te maken met de hoop voor een hogere opbrengst.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben ik wel érg benieuwd wat de opbrengst / het effect nu is met de huidige kou. En dan vooral 's nachts. Doe je metingen ? Hoeveel graden scheelt het ? Hou je het zelfs richting vorstvrij ?

 

Laat ff weten als je kan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hi Pelgrim,

 

Is het nog gelukt met de grotere combi? Hoe groot is de ruimte die je wil verwarmen? Ik vind het wel een leuk iets. Heb de bloempotten wel eens op een site gezien, je kon ze kopen. Maar nog leuker als je het zelf maakt.

 

Haha, die theedoek is tegen de herrie en het versplinteren.

 

Mocht je ooit autopech krijgen, altijd 2 theelichtjes in je dashbordkadtje meenemen. Als je een uur op de wegenwacht zit te wachten, steek je de lichtjes aan en je auto is in no-time warm.

 

groene groetjes, Boerinnetje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik las in een boek laatst, weet even niet zo snel welke, dat je je kas(je) ook vorstvrij kan houden door waterbidons, bv van 20 liter, te vullen met heet water. Niet kokend uiteraard dan smelt het plastic, of je moet metalen jerrycans hebben.. (beter nog denk ik)

Deze bidons zet je in je kas verspreid en koelen maar langzaam af omdat er veel water in zit. Een soort mega-kruiken dus.

 

Ik ga het in elk geval proberen want mijn kas zal met folie bekleed worden en achterop het land staan. Er zal maar een ree die zijn brilletje vergeten is tegenaan rennen snachts en met een kaarsje vliegt de boel dan misschien in de fik.

 

Heeft iemand deze methode al eens geprobeerd? Werkt het?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die bidons geven in het begin veel warmte (= energie) af want het temperatuurverschil met de kas is dan groot. De temperatuur van de kas wordt dan dus relatief hoog en dan geeft ie ook veel warmte af naar buiten toe.

 

Hoe hoog de temperatuur wordt hangt af van de hoeveelheid heet water en de grootte van de kas en hoe erg het tocht natuurlijk...

 

Als ze redelijk afgekoeld zijn geven ze nog maar weinig warmte af en heb je er alleen wat aan als alles bevriest, dan komt er nog wat stollingswarmte vrij.

 

Een echt sommetje is lastig te maken want het hangt af van tocht, glasoppervlak, buiten- en binnentemperatuur, grootte bidons...

 

...geef mij maar een kaars of drie, met of zonder bloempothoedje

Link naar reactie
Delen op andere sites

Waxinelichtjes worden van pulver geperst. Stompkaarsen gegoten of geperst. Tafelkaarsen gegoten en dompel kaarsen gedompeld. In deze en de gegoten kaarsen kan men steearine toe voegen. Waar door de kaars steviger is. Deze les heb ik van vader lief de kaarsen maker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

De afstand tussen kaars en onderkant van de bloempotten moet wel dermate zijn dat de kaars niet te veel door de terugkaatsende warme smelt. Een waxinelichtje of een eigen gemaakt kaarsje in een potje werkt prima.

Ik gebruik het nu vooral in mijn tuinhuis om het wat aangenaam te houden als ik daar ben. Hoef ik niet mijn jas aan te houden binnen...

En het verdrijft vocht!

 

En nee, stikken zal ik daar niet omdat er diverse gaten en kieren zijn... Dus ook helaas lekkage...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 year later...
  • 1 year later...

Hoi Ashai

 

waarom zou je oud frituurvet eerst behandelen zodat het biodiesel wordt terwijl als je oud frituurvet filterd je ook een brandbare vloeistof hebt

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...