Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Verwarming met bloempotten en waxinelichtje


Pelgrim

Aanbevolen berichten

met verbazing het topic doorgenomen, weten jullie niet dat er electra bestaat?

 

wat is elektra???

 

niet overal is elektra beschikbaar

en sommige mensen (ikke ikke ) vinden het heerlijk om te prutsen en oplossingen te zoeken

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

wat is electra adriaan? moeilik uit te leggen, ehhhh iets met draadjes en stekker en dan gaan plotseling lichtjes branden[ of niet].

zelf heb ik er absoluut geen verstand van, dus bij nader inzien ga ik me maar meer verdiepen in kaars. dat snap ik tenminste. en de kerst nadert.

lijkt me leuk om op kerstavond de kas te verlichten voor de familie, kerststalachtig. moet ik weer de ezel zijn.

Meer dan 180 rassen abrikozen, perziken en amandelen te koop .

De kleinste met de grootste keuze.

http://www.windindewilgen.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik heb vorig jaar in mijn platte kas van de Lidl de bloempot methode gebruikt.

Het werkt goed, ik heb een klein bloempot systeem links en eentje rechts in de bak geplaatst en daartussen mijn bloemkolen die ik in okt/nov begon te telen.

 

Dat heet weeuwenteelt. Al die bloemkolen zijn met die kaarsen vorstvrij de winter doorgekomen en ik had prachtige enorm grote bloemkolen.

Je kon ook zien dat het prachtig vorstvrij bleef want toen er sneeuw gevallen was bleef het overal liggen behalve op mijn kasje.

Ik werkte met grote waxinelichtjes. Die zette ik op de aarde en de standaard zette ik erover heen, en prikte ik in de grond.

De planten deden het er fantastisch op.

Binnenkort ga ik weer wat zaaien.

Klinkt zo onlogisch net voor de winter, maar gaat zo goed.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb een XXL versie gemaakt voor in mijn 14m² kas. Ik heb 3 maten potten, een van 34 cm, een van 23 en een van 15. In de kas heb ik allemaal semi-winterharde planten/kuipplanten die moeten overwinteren. Ik heb kaarsen gekocht bij de Kruidvat die 12 uur branden, precies goed om 'm om 19:00 aan te steken en door het koudste van de nacht heen te komen. Als het een paar dagen gaat vriezen zet ik er een kaars van 63 uur onder. Kostte echt niets om te maken.. Misschien 20€ aan materiaal en 3€ aan kaarsen.

Bzzzz...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap nog steeds niet hoe het werkt.

Een kaarsje levert iets van 1 joule/seconde oftewel 1 watt.

Een niet bewegend mens levert al iets van 80 joule/seconde, 80 watt.

En hoeveel bloempotten je ook over zo'n lichtje uitstalt, het zal toch nooit meer worden dan 1 watt.

Zo toch, dan ga je volgens mij stinkend rijk worden...

 

Of mis ik nu echt iets...?

Link naar reactie
Delen op andere sites

deze voorbeeldfoto van het ijsvrij houden van water in een kippenhok is niet met een kaars maar met een lamp.

66725_chicken_coop_cleaning_05-30-11_010.jpg

http://www.backyardchickens.com/a/wichita-cabin-coop (op 2/3 van de pagina. "Winter chickens" )

 

Naar mijn idee kan je dan beter een goedgekeurde drinkbakverwarmer gebruiken of meerdere keren per dag vers water aanbieden. Zeker geen vuur in het kippenhok!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Leuk draadje

 

Ik las op een ander forum: "Lanoe: In het leger deden we ook zoiets maar dan met een leeg frisdrank blikje. Bovenkant eraf snijden aan de onderkant enkele gaten erin maken, waxine lichtje eronder en je tentje werd lekker warm"

 

Ik heb geen zin om nu nog al die planten-knollen-pompoenen-aardappels uit de schuur naar de zolder te slepen.

Heb een kaarsje in de bbq in de schuur gezet. Kijken of dat wil. Er kunnen eventueel meer kaarsjes in.

 

Iemand nog een update? Goeie ervaringen?

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gisteravond natuurlijk ijskoud in de schuur en er moest even een klusje gebeuren

snel een lampenoliebrandertje gemaakt van een jampotje en een vuurwerklont

(afbeelding van internet gehaald als voorbeeld)

 

olielamp64231453194274.jpeg

 

werkt uitstekend en binnen een half uur was de schuur al weer een stuk behaaglijker

 

gr Adriaan

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 maanden later ...

Het volgende wil ik even met jullie delen, hoewel er vast forumleden zijn die deze truc al jaren met succes toepassen.

 

 

https://www.youtube.com/watch?v=1hzy79qLR40

 

 

 

Dit heb ik toegepast in mijn kasje buiten en het werkt ongelooflijk goed. Zo kan ik de plantjes gewoon buiten laten ook bij temperaturen rond nul.

Lager heb ik nog niet geprobeerd. Ik heb maar een kleine kas, ik heb 1 korte dikke kaars gebruikt want hij moet natuurlijk wel de hele nacht blijven branden, midden in de nacht gaan kijken is geen optie, daar begin ik niet aan

Als jouw kasje wat groter is kun je meer waxinelichten of kaarsen gebruiken. Eerst even binnen testen of er genoeg luchtcirculatie is zodat je zeker weet dat de vlammetjes aan blijven.

Ik kweek regenwormen in mijn compostbak

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...