Herma Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 Hallo allemaal,Dit jaar voor het eerst van mijn leven groenten en kruiden gezaaid. Tomaten 2 aparte soorten, pompoen van zaden die ik zelf had bewaard (de gekochte zakjes is niks van opgekomen!!!), basilicum, peterselie en waterkers. Gewoon op de vensterbank, in de hoop dat er iets zou opkomen. Nou...ja dus Volgens mij te vroeg begonnen (4 en 5 maart) maar ik had de kriebels... Alles schoot omhoog in lange dunne sprieten(te lang te warm?) en toen maar wat kouder gezet en dat hielp. Afgelopen dagen wat lopen verspenen en ik ben best trots! Gisteren wat soorten sla gezaaid en die staan nu in de vensterbank, afwachten maar weer. Ik vind het geweldig om te doen. Normaal kocht ik bij de kweker om de hoek allerlei kleine slaplantjes, maar als ik dit nu zelf zou kunnen...hoe leuk is dat! Ik heb wat foto's bijgevoegd van de kweekpoging op dag 15 en na verspenen gisteren... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
roosmarij Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 Dag Herma, en welkom! Je plantjes hebben er net zoveel zin in als jij!!veel plezier op het forum! Marijke. Quote Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten. Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 ziet er goed uit!(compimenti van een oude beginner ) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ron Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 Leuk, aparte peterselie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 Welkom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 Dat gaat al heel goed,welkom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Stan Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 ziet er leuk uit Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lynn Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 Welkom! Quote http://moestuinmiep.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted April 7, 2013 Share Posted April 7, 2013 welkom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Welkom. En veel moestuinforum-plezier Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Conny Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Welkom en succes Herma. Quote Leef je leven dag voor dag. https://www.facebook.com/conny.coomans Link to comment Share on other sites More sharing options...
zonnetje Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Welkom Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Janine~Bustani Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Welkom Herma! Dat ziet al goed uit bij jou! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted April 8, 2013 Share Posted April 8, 2013 Welkom Quote Veldvee-facebook Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herma Posted April 10, 2013 Author Share Posted April 10, 2013 Ik vraag me af of ik de verspeende plantjes (zie de foto van de plantjes op de tafel) nu beter overdag naar buiten kan zetten. Het is nu 10 graden, geen zon, beetje regen af en toe. Ze staan nu nog binnen maar wel bij zo'n 15 graden. Anders worden ze misschien nog langer als ze al zijn... Kan dit en wanneer dan weer naar binnen?? Ja.... ik ben een beginner Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 ja hoor, s'avonds maar weer naar binnen dan als ze tegen wat vorst kunnen kun je na een dag of 5 ook gewoon buiten planten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Noompi Posted April 10, 2013 Share Posted April 10, 2013 Wow wat veel! En welkom! Quote http://noompisbm.blogspot.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herma Posted April 13, 2013 Author Share Posted April 13, 2013 Ik heb vorige week zaterdag sla gezaaid (vensterbank) en de volgende dag was de groene pluksla al te zien. Deze is nu zo lang geworden (zie foto) dat ik volgens mij beter opnieuw kan zaaien denk ik??? Of wordt dit nog wat? Ze moeten toch niet zo hoog worden... In hetzelfde bakje staat ook roodrand pluksla en veldsla en die doen het veel rustiger aan (zie foto). Ik heb de hele bak de afgelopen dagen buiten gezet, maar de groene pluksla blijft langer worden, Het is natuurlijk ook niet echt koud buiten... Wat is de beste manier om ze niet zover door te laten slaan? Kan ik sla sowieso beter op een lagere temperatuur laten kiemen? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted April 13, 2013 Share Posted April 13, 2013 Je moet proberen in ieder potje één zaadje te laten ontkiemen in plaats van 50. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Herma Posted April 13, 2013 Author Share Posted April 13, 2013 Ja...dat ben ik met je eens, maar als beginner denk je dat je van alles fout zal doen en er dus bijna niks opkomt. Maar dan komt alles dus juichend uit de grond....maar wat nu? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted April 14, 2013 Share Posted April 14, 2013 Eigenlijk had je uit moeten dunnen toen alles er net boven stond. Dus het overtollige eruit halen en weggooien, op een paar na, die je in een kleine pot zet, het verspenen. Je kunt het nu ook doen, voorzichtig een kluitje uit elkaar pulken en een paar zaailingen in een potje zetten. Koel en licht wegzetten. Vervolgens telkens een klein beetje zaaien, met een beetje geduld krijg je elk zaadje op z'n plaats, bijvoorbeeld twee in een potje. Een paar weken later weer wat enzovoorts, om de oogst te spreiden. Dan heb je ook minder kans dat alles in één keer mislukt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts