Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

nieuwe beginner:-)

Herma

Recommended Posts

Hallo allemaal,

Dit jaar voor het eerst van mijn leven groenten en kruiden gezaaid. Tomaten 2 aparte soorten, pompoen van zaden die ik zelf had bewaard (de gekochte zakjes is niks van opgekomen!!!), basilicum, peterselie en waterkers. Gewoon op de vensterbank, in de hoop dat er iets zou opkomen. Nou...ja dus Volgens mij te vroeg begonnen (4 en 5 maart) maar ik had de kriebels... Alles schoot omhoog in lange dunne sprieten(te lang te warm?) en toen maar wat kouder gezet en dat hielp. Afgelopen dagen wat lopen verspenen en ik ben best trots! Gisteren wat soorten sla gezaaid en die staan nu in de vensterbank, afwachten maar weer. Ik vind het geweldig om te doen. Normaal kocht ik bij de kweker om de hoek allerlei kleine slaplantjes, maar als ik dit nu zelf zou kunnen...hoe leuk is dat! Ik heb wat foto's bijgevoegd van de kweekpoging op dag 15 en na verspenen gisteren...

img0567-klein97941365334019.jpg

img0568-klein33721365334023.jpg

img089025521365333546.JPG

img043315491365333647.JPG

Ik vraag me af of ik de verspeende plantjes (zie de foto van de plantjes op de tafel) nu beter overdag naar buiten kan zetten. Het is nu 10 graden, geen zon, beetje regen af en toe. Ze staan nu nog binnen maar wel bij zo'n 15 graden. Anders worden ze misschien nog langer als ze al zijn... Kan dit en wanneer dan weer naar binnen?? Ja.... ik ben een beginner

Ik heb vorige week zaterdag sla gezaaid (vensterbank) en de volgende dag was de groene pluksla al te zien. Deze is nu zo lang geworden (zie foto) dat ik volgens mij beter opnieuw kan zaaien denk ik??? Of wordt dit nog wat? Ze moeten toch niet zo hoog worden... In hetzelfde bakje staat ook roodrand pluksla en veldsla en die doen het veel rustiger aan (zie foto). Ik heb de hele bak de afgelopen dagen buiten gezet, maar de groene pluksla blijft langer worden, Het is natuurlijk ook niet echt koud buiten... Wat is de beste manier om ze niet zover door te laten slaan? Kan ik sla sowieso beter op een lagere temperatuur laten kiemen?

img1026-klein49911365873410.jpg

img1028-klein27221365873413.jpg

Eigenlijk had je uit moeten dunnen toen alles er net boven stond. Dus het overtollige eruit halen en weggooien, op een paar na, die je in een kleine pot zet, het verspenen.

Je kunt het nu ook doen, voorzichtig een kluitje uit elkaar pulken en een paar zaailingen in een potje zetten. Koel en licht wegzetten.

Vervolgens telkens een klein beetje zaaien, met een beetje geduld krijg je elk zaadje op z'n plaats, bijvoorbeeld twee in een potje. Een paar weken later weer wat enzovoorts, om de oogst te spreiden.

Dan heb je ook minder kans dat alles in één keer mislukt.