Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Twee fruitbomen nodig voor bestuiving?


RickT

Aanbevolen berichten

Bedankt voor het reclame maken Ik heb nog even twee dingen te vermelden:

de bomen komen gegarandeerd goed aan, het is 1 keer fout gegaan (beschadigd) en dan vervangen we gewoon de "omgekomen" bomen. Zelfbestuiving is altijd minder effectief dan kruisbestuiving. Een zelfbestuivende appelboom zal misschien 10 appels krijgen, een kruisbestoven 50. Met vragen: post op dit forum of bel gerust even!

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu we het er toch over hebben! Ik heb een weekje terug een patio-appelboompje gekocht: een Braeburn. Op het kaartje staat dat hij zelfbestuivend is. Maar Frank, op je website staan twee verschillende dingen.

 

Hier staat dat hij zelfbestuivend is: http://appelbomen.fruitbomen.net/appelboom/breaburn/

En hier staat van niet: http://www.fruitbomen.net/appelboom/breaburn/

 

Welke is het nu? Als ik het zo hoor is het echt veel beter om er twee te hebben. Wij hebben alleen nogal ruimtegebrek. Ik ga er nog even over nadenken. Tien appels is natuurlijk wel wat weinig...

Reveries of a Craftsy Garden Reader: http://craftsygardenreader.blogspot.com/

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het zo hoor is het echt veel beter om er twee te hebben. Wij hebben alleen nogal ruimtegebrek.
In de praktijk valt het met de aantallen vruchten van de zgn zelfbestuivers wel mee. Omdat ik variatie wilde hebben , en niet noodgedwongen meerdere aantallen van een bepaalde vruchtbomensoort , heb ik voor mijn tuin bewust gekozen voor alleen zelfbestuivers. Zo heb ik als appel één Elstar , als peer één Conference en sinds kort als pruim weer één Opal. Van perzikbomen heb ik er twee maar niet om redenen van kruisbevruchting want het zijn ook zelfbestuivers.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nu we het er toch over hebben! Ik heb een weekje terug een patio-appelboompje gekocht: een Braeburn. Op het kaartje staat dat hij zelfbestuivend is. Maar Frank, op je website staan twee verschillende dingen.

 

Hier staat dat hij zelfbestuivend is: http://appelbomen.fruitbomen.net/appelboom/breaburn/

En hier staat van niet: http://www.fruitbomen.net/appelboom/breaburn/

 

Welke is het nu? Als ik het zo hoor is het echt veel beter om er twee te hebben. Wij hebben alleen nogal ruimtegebrek. Ik ga er nog even over nadenken. Tien appels is natuurlijk wel wat weinig...

Patioboompje haal je max 10 appels vandaan, zelfs bij kruisbestuiving. Meer passen er simpelweg niet in het boompje Dat had je zelf ook wel kunnen bedenken toen je zag hoe klein het boompje was. Een patioboompje is echt voor mensen met bijv. alleen een balkon die toch een appelboompje willen, met weinig ruimte kan je beter een boom leiden: dan heb je alleen een breed stukje nodig.

 

Dat van die bestuiving klopt idd niet, bedankt voor de tip! Ga straks even in onze officiele lijst kijken wat het nou is: zelfbestuivend of niet.

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 years later...

Kijk, hier kan ik mijn vraag kwijt. Heb even moeten zoeken, maar dit lijkt me het beste topic.

 

Ik heb een fruitboom vd vorige eigenaar overgenomen en heb n.a.v. de bloesem nu mogen bepalen dat het een peer betreft. Welke soort is onbekend. Voordeel is dat de buurman een 9 jaar oude perenboom heeft staan en w.b. de (zelf)bestuiving dus geen problemen zal opleveren. Sowieso niet, want er zijn voldoende mensen met een perenboom op de tuin, alleen dan een stukje verderop.

 

Enfin, de vraag:

Wanneer kan ik van mijn boom de eerste vruchten verwachten?

 

De boom, komende van een tuinwinkel, is vermoedelijk een jaartje oud en is onlangs verplaatst dus kan mogelijk nog tijd nodig hebben voor wortelen en groeien. Totaal geen verstand hebbende van fruitbomen, maar wel veel GROTE bomen zie die productie geven, ben ik toch benieuwd op welke leeftijd de gemiddelde peer of appel gaat produceren

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook al geeft hij nog geen fruit dit jaar, dat hij bloesemt is een goed teken. Dus dan kun je het volgend jaar wel verwachten. Maar idd gewoon afwachten. Ik heb vorig jaar een jong spilletje van een Nashipeer in mijn eigen tuin geplant, en tegen alle verwachtingen in zit die ook vol met bloesem. Soms snap ik de natuur niet...

Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter, Instagram, Youtube

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb twee appelbomen in mijn achtertuin, maar ze bloeien niet 100% gelijktijdig. Moet ik er dan vanuit uitgaan dat ze als het ware als zelfbestuivende bomen werken? Van een van de twee (Princesse Noble) weet ik dat hij zelfbestuivend is, want hij gaf al appels voordat boom nr. 2 kwam. Dit zijn de enige appelbomen in een vrij grote straal.

 

Marijke.

Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Ik heb weer luis in mijn appelboompje, er leek bloesem te komen, maar niet doorgezet. Mijn pruimenboompje achter heeft nog geen luis, maar daar zal het ongetwijfeld ook weer komen. Hier en daar een bloesempje gehad. Het zal wel aan mij liggen, ik ben niet zo goed in kleine boompjes opvoeden! Is met mijn kinderen wel gelukt hoor, die zijn goed terrecht gekomen!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grijns...net als bij mensen moet je even wachten op een positief of een negatief........

 

 

MVG

 

Danuta

 

Whaha ok, ja ik ben homo dus van mensen bevruchten heb ik geen verstand

 

Van appels ook niet, want hoe gaat het - indien de bevruchting is geslaagd - nu verder?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Grijns je bent mens dus je moet toch wel iets van bevruchting weten, ik neem aan dat je moeder je toch wel over de bloemtjes en de bijtjes hebt verteld )

 

Maar even serieus... Kijk en lees hier even dan wordt je veel duidelijk:

 

http://staff.science.uva.nl/~dcslob/lesbrieven/wiegman/Bovenbouw2.html

 

 

MVG

 

 

Danuta (hoopt dat je bloempje zwanger is )

MVG

 

Danuta

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...