Miss.J Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Ik zou graag willen eten welk onkruid dit is en hoe ik er vanaf kom.Ik heb ooit eens van iemand te horen gekregen dat dit vijfblad moet zijn maar ik kan er op internet niks over vinden.Wel wordt ik er helemaal gek van, het woekert enorm.Ik ben nu al 7 jaar het met een schepje eruit aan het scheppen, maar er moet toch een makkelijkere oplossing voor zijn Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Zevenblad.......volgens mij dan tenminste........ Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted May 11, 2013 Share Posted May 11, 2013 Zevenblad, geen vijfblad. Hanepoot, kraaiepoot, alle wortels moet je eruit zien te halen. Eenmalig een hoop werk. Daarna in de gaten houden, nieuwe uitlopers uit achtergebleven stukjes wortelstok blijven verwijderen met wortelstok en al. Je zou een klein stukje in de hand kunnen houden, om te eten, sla er dit onderwerp eens op na: https://www.moestuinforum.nl/poll-wat-vind-jij-het-meest-afgrijselijke-onkruid-t6834.html Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miss.J Posted May 11, 2013 Author Share Posted May 11, 2013 het probleem is dus dat bij mijn buurvrouw de hele tuin vol staat hiermee, en het komt via de haag mijn tuin in.Maar ik begrijp dus dat je het kan eten, das misschien we handig hier met alle beesten (moet wel nakijken of hun het ook mogen hebben)dan zit er niks anders op als het te lijf gaan met mijn schep en dan hoef ik me voorlopig niet te vervelen Bedankt voor de link naar het topic, ik ken veel van de onkruiden niet (bij naam) ik heb nog een hoop te leren Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Je zou in plaats van een schep een spitvork kunnen gebruiken. Met een schep snijd je de wortelstokken in kleinere stukken die alle weer uitlopen en je komt niet diep genoeg tussen de struiken waaronder ze groeien. Met een spitvork maak je de grond rondom los zodat je er hele stukken wortelspaghetti uit kunt trekken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miss.J Posted May 12, 2013 Author Share Posted May 12, 2013 bedankt voor de tip, dan ga ik het daar verder mee proberen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Succes, ik heb net zo'n haag en net zo'n buurvrouw met net zulke hardnekkige zevenblad als jij, dus gedeelde smart! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wijo Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Ik heb ooit ergens een keer gelezen dat afrikaantjes er tegen zouden helpen. Heb nog even gegoogeld: http://amateurtuinder.nl/project/afrikaantjes-tagetes-patula/ Door wortelsecretie doden ze bepaalde onkruiden in een cirkel om de plant heen. Baat het niet, het schaadt ook niet. En als je het probeert, laat het ons dan weten of het geholpen heeft. Quote Met vriendelijke groet,Wim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miss.J Posted May 12, 2013 Author Share Posted May 12, 2013 t is wel een goeie tip maar aangezien mijn buurvrouw dr tuin helemaal vol staat met zevenblad vraag ik me af of het zin hebt...ik zal er nooit vanaf komen zolang zij er niks aan doet.ben net wel bezig geweest met een spitvork en er komen idd nog veel wortels naar boven Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugar Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Kippen zijn er in ieder geval verzot op. Als je kippen hebt, kan je die hun ren misschien verplaatsen? Quote Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miss.J Posted May 12, 2013 Author Share Posted May 12, 2013 nee geen kippen, maar is wel een optie.... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
malouis Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 (edited) Je kunt het ook zelf eten.De jonge blaadjes als sla, de wat grotere gekookt als spinazie of in een stamppotje.Je kunt er ook pesto van maken: http://www.eerlijketafel.nl/?page_id=743. Edited May 12, 2013 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miss.J Posted May 12, 2013 Author Share Posted May 12, 2013 klinkt goed, dat da ik eens proberen... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted May 12, 2013 Share Posted May 12, 2013 Zevenbladtaartje is ook lekker. Gister weer gemaakt. Als je geen zin hebt om deeg te bakken kun je de vulling ook in een glazen schaal in de oven stoppen. En ik strooi er ook wel een dun laagje redelijk neutrale kaas over. Overigens vind ik dat 7-blad niet heel veel smaak heeft; dus zelf smaakjes toevoegen; 7-blad is dan vooral de "groene vulling". Als het straks weer droog wordt ga ik nog een stuk wieden. (Ik hoop dat het blijft regenen tot het donker is .....). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Miss.J Posted May 12, 2013 Author Share Posted May 12, 2013 ziet er ook heel lekker uit! genoeg tips ...bedankt! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 20, 2013 Share Posted May 20, 2013 Wie is bekend met dit onkruid ? Hoe heet het. Is het een wortel-onkruid ? ( dat idee krijg ik een beetje, hele dunne sliertige wortels ? ) Of toch zaai ? Weet het niet zeker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tuin1991 Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Dit is zevenblad. Pas op als je dit laat staan dan staat binnenkort je hele grond vol hiermee.De wortels worden onwijs lang. Dit is een snelle uitzetter. Dus haal goed de wortels weg! Liefst met een spitvork Quote Altijd bereid om te leren Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Bedoel je mijn post ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Heleen1963 Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 zevenblad eten ???Als God gewild had dat ik een koe werd had Hij me wel 4 poten en een staart gegeven. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Danuta Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Nu wil ik niet beledigend zijn Heleen, slechts wetenschappelijk...4 'poten' heb je maar wij zijn ze benen en armen gaan noemen en zelfs een staartje heb je.....je kunt er alleen niet zo elegant vliegen mee wegjagen..... En Zevenblad is geen onkruid maar daadwerkelijk een groente, geintroduceerd door de Romeinen en overal waar hun legioenen gingen is het zo'n beetje uitgezaaid zodat ze gezond voedsel hadden wat altijd nagroeide zodat ook nog het volgende legioen die die wegen bewandelden voedsel vond wat bekend en herkenbaar was......... MVG Danuta Quote MVG Danuta Link to comment Share on other sites More sharing options...
MoesBijenTuin Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Dit plukje zevenblad heb ik gegeten geintroduceerd door de Romeinen en overal waar hun legioenen gingen is het zo'n beetje uitgezaaid zodat ze gezond voedsel hadden wat altijd nagroeide zodat ook nog het volgende legioen die die wegen bewandelden voedsel vond wat bekend en herkenbaar was.......Het dorp waar ik woon staat op een natuurlijke zandheuvel en is door de Romeinen beschreven als Vada (doorwaadbaar)Ik wist niet dat zevenblad door de Romeinen was geïntroduceerd, leuk om te weten.Bij mij gaan ze in de pan en op de composthoop Quote Less is more Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Maar...nu weet Bit nog niet welk soort onkruid hij heeft! Kijk even enkele berichtjes terug naar die foto's....!!! Neen dat is geen zevenblad daar! Hoe lekker het ook is misschien voor mens, Romein of koe. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MoesBijenTuin Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Kijk even enkele berichtjes terug naar die foto's....!!!O dat plaatje, dat lijkt wel Muur, zoek maar naar vogelmuur en bekijk de zaailingen en de nerven. Ik kan het ook mis hebben Quote Less is more Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 23, 2013 Share Posted May 23, 2013 Ik zat met mijn vraag helemaal in het verkeerde topic denk ik , dus sorry voor de consternatie. We weten al ( topic : identificatie ) wat het is. : ganzenvoet. Korrelige ganzevoet zelfs geloof ikthnx. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted April 6, 2014 Share Posted April 6, 2014 Dit lijkt op ridderzuring. Ik kan echter alleen goed determineren als ik een bloem heb, maar er zijn nog geen bloemen. Dus: wat is dit? (Deze, en de distel waar je links een heel klein exemplaar ziet, zijn de onkruiden in mijn tuintje die nu opschieten. Beide met wortelstokken) Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts