Geplaatst: 21 mei 201312 j Mijn zelfgemaakte nestkastje heeft ook dit jaar weer bewoners! Nee het is geen geestverschijning, maar het koolmeesje dat net wegvliegt.... hij is te snel voor mijn simpele camera en henkg woont te ver weg anders had ik zijn nieuwe camera ff gebietst Ik kan het kastje zien vanuit mn keukenraam dus ff opletten dat vader en moeder wegvliegen en dan snel naar buiten met de camera....klep open, foto maken en snel weer weg, want ze zijn even snel weer terug....en ik wil ze niet wegjagen.... eergister dacht ik nl dat ze niet thuis waren maar dus toch Vandaag beter opgelet: 6 stuks!!!! Ben ik ff blij dat ik geen koolmeesje ben Dat de pony's hun winterharen goed recycled worden zie je meteen....maar de natuur is het voorbeeld bij uitstek wat betreft hergebruik/recycling EDIT: je ziet ook meteen waar de ei-dooier heeft gezeten .... 21 mei 201312 j aangepast door Gast
Geplaatst: 21 mei 201312 j Schattig hoor, hier is de Satelietschotel weer bewoond ) Er zit een klein 'holletje' daar waar hij gemonteerd is en daar nestelen voor het tweede jaar mussen.... MVG Danuta MVG Danuta
Geplaatst: 21 mei 201312 j OOOOHHHHHH ! geedee wat schattig!!!!!en wat een mooie opname van die opengesperde bekjes als je voedselhulp nodig hebt.......ik heb nog wel wat beestjes hier in de tuin Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!
Geplaatst: 21 mei 201312 j Auteur Haha ja greetje.....de koolmees-ouders zorgen nu voor een daling van het ongedierte in mn tuintje Valt het jullie ook op dat je op die foto van die jongen zo kunt zien waar de eierdooier gebleven is??!! Danuta jij hebt supermoderne mussen daar....(die hebben tv op bed )
Geplaatst: 21 mei 201312 j Wat ontzettend schattig! Hier helaas weinig nestjes in de buur, we hebben twee grote rode katers die ze afschrikken.
Geplaatst: 21 mei 201312 j Als een vogel een bepaalde plek gunstig vindt gaat ze daar toch wel broeden. We hebben een merel "op" de schuttihng, precies buiten pootbereik van onze katten (en dat zijn goede jagers) en die heeft daar twee keer achter elkaar gebroed!Ik heb ook een keer meegemaakt dat vader of moeder roodborst het nest op een tak naast de tuin neerplantte en vervolgens wachtte tot een kat de tuin in kwam, om vervolgens met heel veel kabaal de jongen duidelijk te maken dat dat een heel gevaarlijk dier was en als je dit geluid hoorde moest je maken dat je weg kwam. Ik heb ontzettend moeten lachen om het aanschouwelijk onderwijs!! En de kat is afgedropen, want die begreep de boodschap dus ook..... Marijke. Door een klein beetje zon kun je veel regen vergeten.
Geplaatst: 21 mei 201312 j Auteur Ik heb inderdaad zelf ook 2 katten...de vensterbank bij het keukenraam is op dit moment voorzien van kippengaas met de draadjes doorgeknipt en omhoog gebogen (werkt ook tegen marters die steeds je autokabels doorbijten). Het kastje zelf heb ik tussen de rozentakken gehangen....springen naar pa of moe doen ze dus niet meer want dat doet pijn Als de jongen straks vlieglessen krijgen moet ik wel weer ff opletten en ze binnen houden....dat is maar 1 a 2 dagen en dan zijn die jongen al heel behendig. Bovenstaand handelen heb ik door schade en schande geleerd.....van het aller eerste nestje, n paar jaar terug, hebben 3 jongen het niet gered.... ROT KATTEN ......maar ik heb ze nog steeds ....meestal zijn ze lief haha ja loes....BIG Brother in vogelformaat
Geplaatst: 21 mei 201312 j Haha, en dat noemen ze jonkies: meer bekje van vogel. Prachtig! Wie met beide benen op de grond blijft staan, komt niet ver!
Geplaatst: 21 mei 201312 j Ze zijn zo mooi en zo lelijk tegelijk. Zit te wachten tot de boerenzwaluwtjes geboren worden. Geweldige diertjes, maar geen gezicht die eerste weken. Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Geplaatst: 21 mei 201312 j Heb je flitslicht gebruikt Geedee ? Moeten er volgende week 5 meesjes naar de blindenschool Nee. : waanzinnig mooie en gekke en aparte foto. Ben erg jaloers. En getuigd van grote aandacht. Top
Geplaatst: 21 mei 201312 j Hier ook een broedend meesje en ik heb het kastje extra mogen afschermen met draad, want 1 van onze jonge katten zat er gisteren bovenop met haar poot al in het gaatje...
Geplaatst: 21 mei 201312 j het viel me op bij de foto van die eierdooierbekjes dat het net lijkt of ze een open verhemelte hebben........ maar dat zal wel te maken met hun insekten-eterij? Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!
Geplaatst: 21 mei 201312 j Haa wat sweet! En doet mij aan een mooi verhaal denken! Vroeger sliep ik in een hoogslaper. Langs mijn slaapkamerraam liep een grote klimop. Mijn hoofd lag tegen het raam aan. Op een goede dag vlogen papa en mamamerel af en aan onder mijn hoofd en was het geregeld een flink gekwetter. In een paar weken tijd ontstond er een prachtig ruim nest bekleed met mos. Moeder ging broeden en iedere dag lag er een prachtig gespikkeld ijsblauw ei meer in het nest. Toen er acht eitjes lagen gingen de ouders beurtlings broeden en verlieten het nest bijna niet meer. Een aantal weken later werd ik wakker woor opgewekt gekwetter. De eitjes waren uitgekomen. Acht bekkies sperden zich wagenwijd open als paps of mams met een volle snavel aan kwamen vliegen. De zomer kwam en de kuikens groeiden groter en groter. We gingen op vakantie en zouden in theorie het uitvliegen gaan missen. Ik was teleurgesteld, ik had hun groei gezien en zou dit mooie moment gaan missen. We kwamen twee dagen eerder terug van vakantie dan de planning was. Het was schemerig toen we de auto parkeerden. In de pruimenboom onder de klimop was het een druk gekwetter van jewelste. De automotor ging uit, de raampjes gingen open en ademloos keken we naar de vogeltjes die uitvlogen. Vier mannen en vier vrouwen hadden het allemaal gered en waren gereed om de wijde wereld in te vliegen. Een aantal had nog te korte staartveren en konden niet vliegen. Die hebben we even teruggeplaatst in het nest en de ouders gingen door met zorgen tot ook die vogels veilig uit konden vliegen.Het waren gewoon mijn vogels. Ik stond letterlijk met ze op en ging met ze naar bed. Nog tot jaren later vlogen er vaak mereltjes met mij mee als ik naar school ging of naar de pony's ging. Of ze het waren, geen idee. Ik houd het erop dat het gewoon zo was . Ik heb nu nestkasten klaarstaan om tussen de clematissen te plaatsen. Maar ik heb nu vier katten, stuk voor stuk rovers (vind geregeld embryonale duiven in mijn tuin), dus het lijkt mij niet heel erg handig om die nestkasten in mijn tuin te plaatsen. Als de vogeltjes uitvliegen, vliegen ze regelrecht de maagjes van mijn monsters in . Al met al geniet ik des te meer van jouw prachtige foto's!
Geplaatst: 21 mei 201312 j wat 'n mooi verhaal... Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!
Geplaatst: 21 mei 201312 j Wat een leuke foto's! Grappig, die bekjes! http://www.hetnieuwemoestuinieren.nl
Geplaatst: 23 mei 201312 j Ik denk niet dat die vogeltjes het koud hebben op dit moment,aan de nestbekleding tezien
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.