Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Kool zonder kool

Guest stadsboertje

Recommended Posts

hallo allemaal,

Ik heb van het voorjaar plantjes van bloemkool gekregen van een buurvrouw. deze heb ik in mijn "balkonbak" geplant. De plantjes groeiden spreekwoordelijk-gewijs en nog steeds. Alleen de bloemkool zelf laat zich nog steeds niet zien (terwijl de kool van de buurman-op-de-volkstuin allang klaar is ) Wat is er dus aan de hand met mijn koolplanten die maar geen kolen geven? Ze staan op een bodem van bemeste tuinaarde, stierenmest en grond (een mengsel dus). zie ook mijn fotoos...

groeten van stadsboertje

vruchttroubles-en-granaatappelsap-26-juli-00192141374834462.JPG

Allereerst mijn respect voor het feit hoe het er bij jou uitziet, de planten, maar ook op wat voor plek en overdacht en ingepast en op hoogte.

1e gedachte bij zien van de foto was : is dat wel bloemkool ? Is dat geen spitskool ? ( spitskool gaat langzamer en is later ) Lijkt niet zo op mijn bloemkoolblad. Wel enigszins natuurlijk, dus het kan hoor. Maar als er helemaal geen bloemkool komt ? Komt misschien nog ? Heb je ook wel redelijk gemest ? Kolen zijn vreters he ?

dank je het was idd een heel werk om aan te leggen op de 8e etage;)

Misschien is het wel een andere kool, dat is afwachten. maar nu nog komt er alleen blad uit de stengels. Kan ik het blad soms eten, dat is voor mij ook een oplossing vroeg ik me al af;

ps: ja, ik had ook zaad van rucola van iemand gekregen dat in de verste verte niet leek op zaad wat ik ervan ken, namelijk heel klein zaad was dat, niet typisch zaad voor kruisbloemigen als kool en rucola. nu blijkt het toch echt rucola te zijn. wie weet.

• 2 weeks later...

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of iemand hier nog een antwoord op weet. Want ik heb namelijk hetzelfde met mijn broccoli en bloemkool: allebei veel blad, maar in de verste verte geen kool te bekennen. Ze staan in hetzelfde vak als mijn boerenkool en die groeit wél als kool!

wat betreft de afwezigheid van bloemkool/broccoli-knop: weten jullie zeker dat het een zomer-varieteit is? ik heb mijn paarse winter-bloemkool al sinds mei in de grond; die doet het goed, maar ik verwacht nog geen bloem. Misschien moet de knop bij jullie nog komen?

Eerlijk gezegd doet mijn broccoli precies het tegenovergestelde als jullie bloemkool/broccoli: het moet een herfst-varieteit wezen, maar ik oogst er al kleine knopjes van sinds half juli...

@indy (en stadsboertje): hoe ziet het hart van de planten er uit? Kan verder van alles zijn (weersomstandigheden, bemesting, dicht op elkaar geplant, raskeuze) maar als het hart aangetast is heb je de oorzaak.

Ik heb Broccoli Calabrese en daar staat op het zakje dat de bloemetjes gaan bloeien in de loop van de zomer en de herfst, en dat je de broccoli dus van te voren moet oogsten.

Dan zou ik nu toch wel op zijn minst een aanzet van een bloemstengel moeten zien en die zie ik niet. Ook niet bij mijn kailaan broccoli trouwens.

Maar aantasting zou nog een optie kunnen zijn, ik zal de harten eens goed gaan bekijken!

• 2 months later...

Nou, het blijft dus nog een raadsel maar ik heb geen tekenen van aantasting gezien eerder dit jaar, ook binnenin de stengels was alles prima (geen rot in het midden). En ik had de koolplantjes gekregen van iemand kon niet achterhalen welk ras of variëteit het was.

op de plek van de kool staan inmiddels wat kamerplanten, die moeten ook een plekkie hebben;)

bedankt voor het meedenken in ieder geval

koffiemelk-tm-balkonbak-16-oktober-05582241381992920.JPG

grt Stadsboertje

Ik haal altijd mijn plantjes bij iemand van 80 jaar in Roosendaal.

Deze oude man heeft nog al wat serres en hij verhuurt daar enige stukken van.

De huurders zijn joegoslaven en een paar turken, hij zei een keer tegen mij Ries, die mannen zetten bloemkool en ze eten alleen de blaren (Brabants) de bloemkolen gooien ze weg. Dus ik eet heel het seizoen bloemkool van die mannen. Ik zou zeggen probeer het eens?? De malse bladeren dan hé.

Groet Ries.

Dat is een prima idee (voor volgend jaar als ik het natuurlijk weer ga doen, vol van goeie moed ) van die mannen.Net als bij druivenbladeren gevuld met rijst.

Cheers to you all

Kolen moet je genoeg ruimte geven en een serieuze dosis compost, want daar houden ze van. Dus als je volgend jaar kolen gaat planten zou ik zeker aanraden om:

1) Genoeg ruimte te voorzien. De meeste kolen vragen 50 x 50 cm, sommige 40 x 40 (bv. brocolli), sommige 60 x 60 (bv. boerenkool).

2) Genoeg compost voorzien. Zoals ik dus zei: kolen zijn dankbaar voor HEEL VEEL compost. Gewoon je eigen rijpe compost of die van de gemeente.

3) Niet laten uitdrogen. Genoeg water geven, maar best niet op de kool zelf. Als er water lang in een kool blijft staan loop je risico dat het wat gaat weken of verbranden en dan krijg je uiteindelijk zo'n kool die hier en daar in de kool zelf bruine rotte plekken heeft. En dat moet je natuurlijk wegsmijten dan. Zeer jammer.

4) Oppassen met de koolvlieg. Die larven gaan de grond in en eten aan de wortels. Jonge kool gaat dood, iets oudere kool verzwakt. Kan dus een oorzaak zijn hier.

5) Een extra organische NPK bemesting kan geen kwaad. Heb ik dit jaar ook gedaan en mijn kolen stonden er prachtig bij. Alleen de insecten kon ik niet tegenhouden.

Ik heb echt mijn best gedaan dit jaar, maar de rupsen maken het mij zo goed als onmogelijK. Ik was een maandje naar Vietnam en AL mijn kolen waren compleet kaalgevreten. Daar is gewoon niets aan te doen anders dan insecticide spuiten of iedere dag ieder blaadje afgaan op rupsen.

Riverdale schreef:

Ik heb echt mijn best gedaan dit jaar, maar de rupsen maken het mij zo goed als onmogelijK. Ik was een maandje naar Vietnam en AL mijn kolen waren compleet kaalgevreten. Daar is gewoon niets aan te doen anders dan insecticide spuiten of iedere dag ieder blaadje afgaan op rupsen.

Dat kun je toch wel behoorlijk onder controle houden met insectengaas. Evt. losjes afdekken, zodat het "mee kan groeien" met de kool en onderlangs wat bakstenen om het op de plaats te houden. Vogelvraat en rupsen is dan geen echt probleem meer.

Blijven nog de slakken, die in sommige jaren toch wel flink aan de kool kunnen vreten. Vooral de frisse en jongere bladeren zijn geliefd.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Ja maar insectengaas is natuurlijk niet goedkoop. Als je een paar kolen wil zetten ben je al snel veel geld kwijt...

Voordat ik op reis ging had ik zelfs vijf boerenkolen onder een plastieke "serre" gezet. En voordat ik de kolen geplant had had ik ze onder insectengaas gezet. En nog vol rupsen verdomme!

De eitjes zullen er wel al op hebben gezeten in het plantencentrum... Maar begin zoiets maar eens te controleren op een boerenkool.

Riverdale schreef:

Ja maar insectengaas is natuurlijk niet goedkoop. Als je een paar kolen wil zetten ben je al snel veel geld kwijt...

Ha, ha...ik wilde het niet alweer noemen in dit draadje....

Veel mensen op dit forum gebruiken de zeer goedkope nylonvitrage-gordijnen van Ikea als insectengaas. Voor 2 gordijnen met het formaat 3m x 2,80m betaal je 3,50 Euro. Gaat een aantal jaartjes mee en werkt prima tegen insecten en vogels. Kunt het ook in kleinere stukken knippen. Heb er zelf uitstekende ervaringen mee. Intussen hier ook toegepast als vliegengordijnen bij achterdeuren en in caravan als 1e leven. Na een jaar zijn ze vies en worden ze verder gebruikt in de tuin. In tuin zou ik niets anders meer willen. Licht, handig, goedkoop, redelijk duurzaam en effectief. Enige nadeel is dat ze op den duur niet helderwit blijven. (Hoewel ook bij de Action er grijs horrengaas te koop is van - ik dacht 1,20 x 1,40 m - voor minder dan 1 Euro, dat prima voldoet voor een vrijstaande enkele kool.)

Kortom: Het hoeft niet duur te zijn

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Nee ik zal wel een sloddervos zijn( alhoewel ik de overgebleven ikea gordijnen vorig jaar in de beek gewassen heb) want die ikeadingen hebben bij mij een anderhalfjaar-leven. Die ik vorig jaar gebruikt had gingen hier net voor einde van het seizoen helemaal door. het zal de felle Noordfranse zon wel zijn Nu heb ik echt gaas, ik ben benieuwd hoelang dat meegaat

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Riverdale schreef:

Ha, ha...ik wilde het niet alweer noemen in dit draadje....

Veel mensen op dit forum gebruiken de zeer goedkope nylonvitrage-gordijnen van Ikea als insectengaas. Voor 2 gordijnen met het formaat 3m x 2,80m betaal je 3,50 Euro. Gaat een aantal jaartjes mee en werkt prima tegen insecten en vogels. Kunt het ook in kleinere stukken knippen. Heb er zelf uitstekende ervaringen mee. Intussen hier ook toegepast als vliegengordijnen bij achterdeuren en in caravan als 1e leven. Na een jaar zijn ze vies en worden ze verder gebruikt in de tuin. In tuin zou ik niets anders meer willen. Licht, handig, goedkoop, redelijk duurzaam en effectief. Enige nadeel is dat ze op den duur niet helderwit blijven. (Hoewel ook bij de Action er grijs horrengaas te koop is van - ik dacht 1,20 x 1,40 m - voor minder dan 1 Euro, dat prima voldoet voor een vrijstaande enkele kool.)

Kortom: Het hoeft niet duur te zijn

Amai, dat is wel een hele goeie tip! Thanks!