Ga naar inhoud

Tomaten proeven / vergelijk

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Inderdaad een prachtige tomaat zeg ! Erg leuk. Maar op de site kan ik niks vinden over smaak of 'bite'- kenmerken. En alleen maar voor de mooi telen ? : Ja , maar nou nét niet bij tomaten

Geplaatst:

Ik heb de zaadjes van de Busque Bumble Bee besteld, plantjes kunnen geruild worden op de moestuinforumdag als er tenminste overblijven want mijn club de jardiniers hier is zeer geïnteresseerd..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Volgens deze recente (duitse) beoordeling schijnt het qua smaak best een aardig tomaatje te zijn.

http://suechtling.blogspot.nl/2013/09/bosque-blue-bumblebee.html

Hello,

Hallo.

Ich bin mir nicht sicher ob Ihr mich verstehen könnt. Ich kann leider nur meine Muttersprache Deutsch und daneben Englisch.

I am not sure if you can understand me. I just can write to you in my first language German or in English. Sorry.

Dieser Blog ist von mir.

This is my blog.

Und die Bosque blue Bumblebee ist wunderschön, und zudem auch wunderbar lecker. Die Tomate war süß und voll im Geschmack. Sie war nicht mild, das mag ich nämlich nicht.

The Bosque blue Bumblebee is not just pretty but also delicious. It has a wonderful sweet and rich tomato flavour. It wasn´t mild, which I do not like.

Die Pflanze war über und über mit Tomaten voll, leider wurde sie nur 1,50 m, was aber daran lag das der Hauptstamm durchgebrochen ist.

The plant was covered with a huge amount of tomatoes, but it just got 1,50 m high, because the stem was broken.

Hoffe ich konnte helfen.

Hope I could help you.

Liebe Grüße,

Simone

Geplaatst:

Hallo Süchtling Simone, super das du deiner Erfahrungen mit dem Bosque blue Bumblebee hier mit uns teilen willst. Und auch das du dass zweisprachig machst!

Geplaatst:

Gerne Erny,

ich wünschte nur ich könnte etwas Niederländisch.

Let´s see, I will try the google translator:

Ik wou dat ik iets kon Nederlanders doen.

Ik zal de Bosque Blue Bumblebee volgend jaar weer groeien.

Ik hoop alleen dat de plant de tomaten dan ook kan dragen.

Deed dat werk met de vertaler?

Simone

Geplaatst:

Nicht so gans...

Erster Satz sagt jetzt so etwass wie:

"Ich wollte das ich etwas könnte Holländer machen..."

Den Rest der Übersetzung ist schon besser gelungen.

Geplaatst:

Hallo Süchtling, die Übersetzung ist gut, aber mit einigen grammatikfehler, aber verständlich.

Grüße, Stan

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Een domme vraag waarschijnlijk maar kan men ruwweg zeggen dat kerstomaten beter zijn dan hun grote broer (en dan bedoel ik gemiddeld bekeken).

Of zijn er bv. mensen die zeggen, voor een tomatensaus heb ik een voorkeur voor die of die tomaat en rauw bv. eerder een vleestomaat.

Geplaatst:

Domme vragen bestaan niet . Smaak is iets dat persoonsgebonden is. Wel is het zo dat bij een groot aantal rassen veel mensen het zefde lekker vinden. En ja er zit voor mij verschil tussen een zeg maar snoeptomaat en een tomaat voor soep of pasta. Ik zou het zonde vinden om een topper als de honingtomaat in de pasta te doen. Maar ook dat is denk ik persoonsgebonden.(ik eet ze het liefste uit het handje en door een salade) en een iets mindere (smaak) gaat in de soep e.d.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

@pietl

Qua smaak voor vers gebruik zijn de meeste cherrytomatenrassen inderdaad beter dan grote tomaten. Dit geldt in ieder geval voor de zoet smakende cherrytomaatrassen als 'Sungold' (oranje), 'Favorita' (rood), 'Sweet Gold' (geel) en 'Gardeners Delight' (rood).

De cherrytomaatrassen 'Black Cherry' (paarsbruin), 'Green Doctors' (groen) en 'Green Doctors Frosted' (groen) smaken ook prima, maar zijn van een wat ander smaaktype dan de bovengenoemde.

Voor pastasaus en soep zijn de drogere saustomaten veel geschikter, zoals de 'San Marzano'-types. Deze geven een intense tomatensmaak aan de saus/soep. Door hun drogere vruchtvlees zijn deze vers daarentegen wat minder geschikt.

Marcel.

Geplaatst:

Bedankt voor je antwoord.

Ik heb de laatste weken het internet al wat afgeschuimd op zoek naar een 3-tal verschillende oude tomatenrassen

met een zeer goede smaak én die geschikt zijn om buiten te telen. Ik heb de tomaten-microbe ondertussen

goed te pakken vrees ik

Geplaatst:

Het hangt inderdaad heel erg van je gebruiksdoel af wat de beste soort is. Een mooie, goede vleessoort kan wat mij betreft net zo smakelijk zijn om zo te eten als een cherry.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

Heeft iemand de Bombonera F1 als eens gekweekt en zo ja wat is de smaakervaring . Ik kom hem dit jaar voor het eerst tegen in de catalogus van van der Wal en denk hem te bestellen. Als je naar de prijs kijkt ( 6 zaadjes voor € 3,80 ) zou het haast een supertomaat moeten zijn maar in hoeverre maakt hij dat met zijn smaak waar ? Of wordt de prijs soms meer bepaald door het exclusieve uiterlijk.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Bewust zoeken naar nieuwe tomatenrassen doe ik niet Bubbels maar af en toe kom je iets tegen wat interessant genoeg lijkt om eens te proberen. Dat is deze keer de Bombonera .

Kleur interesseert me nauwelijks. Belangrijker vind ik eigenschappen als bruikbaar zijn als buitentomaat , vroeg afrijpen , weinig ziektegevoelig zijn maar vooral de smaak. Dat levert dan na verloop van tijd enkele blijvertjes op. Als kerstomaat is dat de Sungold , al ga ik komend jaar ook eens de Supersweet 100 F1 proberen . Als vleestomaat komt de Rose de Bern terug en als saptomaat ben ik helemaal tevreden met mijn 'eigen' ras.

Die Bombonera zaden ga ik in ieder geval eens bestellen. Benieuwd wat het wordt.

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Soorten die ook buiten kunnen, bekend staan als sterk én hun goede smaak:

Black Cherry (cherrytomaat, donkerbruin)

Ailsa Craig (ronde, rode tomaat)

Azoychka (geeloranje, vleesachtig)

En zo kan ik er nog een tiental noemen. Allemaal zaadecht trouwens. Maar ik snap wel wat je bedoelt met dat je iets tegenkomt wat je opvalt. Ik heb dat met Bush Goliath. Ik moet en zal er zaden van hebben terwijl er genoeg tomaten zijn met dezelfde eigenschappen.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...