Ga naar inhoud

Tomaten proeven / vergelijk

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wat een interessant topic!

Ben er bijna helemaal door, echt heel goede info, alleen niet echt overzichtelijk.

Ik vroeg me af of het niet interessant zou zijn om 3 poll's te maken; 1 voor gewone tomaten, 1 voor vleestomaten en 1 voor aperitieftomaatjes?

Stel dat we 10 soorten van elk kiezen zodanig dat iedereen z'n eigen top-5 ofzo kan doorgeven?

Op die manier zien we welke soorten het best scoren?

Geplaatst:

Ik denk dat je dit als een "struin"- topic moet opvatten.

Tomaten als thema is natuurlijk ontzettend breed, maar ook heel amorf. Vaak is het helemaal niet zo duidelijk in wat voor 'klasse' een tomaat zou kunnen vallen. En dan: hoe klasseer je ? Op gebruikswaarde ( ook al een subjectief begrip ) op smaak ? ( nog erger ) op maat ? ( hoe arbitrair ) op kleur ? ( hoezo ? ) op groeiwijze ?

Dit topic heb ik genoemd: proeven / vergelijk. Eigenlijk totaal onmogelijke naam. Het is een verzameltopic. Om ideetjes op te doen. Meer eigenlijk niet.

Voel je geheel vrij een meer toegespitst topic op te zetten , maar er zijn zát tomaten topics. Er is er nu ook 1 waar een aantal forumleden wat meer gerichter op zoek gaan naar de lekkerste; kijk daar ook eens.

Over proeven en smaak.

Voor iedereen anders. Je kan er wat van oppikken als een aantal mensen hetzelfde als karaktertrek noemen bij steeds weer dezelfde tomaat, dát wel. Maar veel meer ook niet. Wat de één als zijn 'lekkerste' tomaat klasseert, kan voor mij een tegenvaller zijn. Hoeveel en wélke tomaten heeft de proever eerder geproefd, laat staan gekweekt ? De Black cherry werd steevast door een aantal forumleden als zijnde érg lekker genoemd. Ik dit seizoen dus kweken.... nahhh. viel mij dik tegen hoor. Maar ik deed wellicht wat fout: er zijn tig variabelen.

We hadden een 'tomaten-proeverijtje' op de Moestuin-Forum-Dag in september. Paar heerlijke tomaten, maar ik was het lang niet met iedereen eens. Proeven is zo iets persoonlijks. En zelfs sterker: wat de een als een échte vleestomaat ziet, alleen geschikt voor kook-toepassingen, kan ik een heerlijke snack-tomaat vinden.

Zie het als een verzamel-topic. om door te neuzen.

Vele tomaten zouden eigenlijk eerder een geheel eigen topic verdienen

Geplaatst:

Klopt, dat is inderdaad iets persoonlijks, ik vind die Black Cherries ook overroepen ... ik vond die nu niet zo speciaal van smaak (maar misschien had ik een andere variant).

volgend jaar ga ik eens enkele F1's proberen, zijn er mensen met F1-soorten ervaring?

Er is er nu ook 1 waar een aantal forumleden wat meer gerichter op zoek gaan naar de lekkerste; kijk daar ook eens.

Zou je me de link eens kunnen geven aub, ik vind dat precies niet als ik zoek op 'tomaat'

• 5 maanden later ...
Geplaatst:
Deze al gezien ?Deze schoonheid heet 'Bosque Bumblebee': de nieuwste telg in de groep van de de "blauwe" tomaten !.

Deze zaadjes heb ik dus besteld en mooi geleverd gehad..Daarna doorgegeven aan de tomatendeskundige hier uit de streek die voor mij ging zaaien dit jaar. Helaas zat de Bosque blue Bumblebee er niet bij toen hij met de planten kwam...hij wist het niet meer, had alles gezaaid wat ik hem gegeven had en zei: wat ik niet heb is niet opgekomen

Balen dus. Als iemand de plant wel heeft en een paar zaadjes voor me kan bewaren dit jaar?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Toch jammer, want ik hem de soort ingeplant als blauwe tomaat van het jaar. Nu heb ik alleen een simpele blueberry. Verder? Goede vraag..ff denken..grote oekrainers, gele oekrainers, mortgage, cherokee purple , roses de bern, moonglow, black cherry, green zebraas, gartenperles, 35 akers, gregory altai, iets met queen( kan het kaartje niet meer lezen),ananas..vast wat vergeten..het is even uit het hoofd.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Tis al van december dat Pietl schreef in dit draadje:

Hellfrucht schijnt een hele goede te zijn zowel qua geschiktheid voor buitenteelt als smaak. Bovendien is het zaadvast.

Hellfrucht is de Duitse benaming voor de "Moneymaker". Ik wed dat welhaast 50% van de in Nederlandse tuintjes geteelde buitentomaten Moneymakers zijn.

Ben overigens wel benieuwd hoe die vanwege smaak wordt beoordeeld op dit forum? (Zal zelf nog even niks zeggen over hoe ik ze vind smaken).

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Hier wel een paar jaar terug Moneymakers gehad op de tuin. Ik zóu en moest hem zetten van mijn tuinbuurman: "betere tomaten zijn er niet ".

Niet voor niks heeft hij die naam ooit gekregen he ? : een sterke plant, vrijwel gegarandeerd een oogst, veel tomaten maar ongelooflijk gewoon in smaak. Gewoon een tomaat.

Ik zou hem willen bestempelen als Tomaat-tomaat. Mooi gemiddeld rood, mooie gemiddeld sterke schil. Mooi sappig, niet te veel pitjes. Smaakt naar tomaat.

Maar dat is allemaal ook gelijk zijn nadeel : "een gewone tomaat" Eigenlijk niks spannends aan, geen verrassend geurtje of smaakje. Kun je beter naar de Lidl gaan en daar wat tomaten kopen. Ik proef geen verschil.

Gaf bij mij wel een ongelooflijk grote opbrengst ( mja .... daar is het bij mij niet om te doen )

Geplaatst:

Ik heb dit jaar Bartelly in de kas, dit is een cherry ras van de Bolster en die deed het vorig jaar erg goed.

Erg zoet en aromatisch.

Daarnaast heb ik een nieuw ras van de Bolster gezet, de Bolstar, zijn gewone tomaten en er zitten er ook al aan de planten maar die zijn nog niet goed.

Daarnaast heb ik de Chocolate Cherry, White Cherry en de Galina staan, voor het eerst dit jaar.

En op de koude grond nog wat struikrassen.

Ik ben benieuwd!

• 4 weeks later...
Geplaatst:

De eerste twee rijpe tomaatjes vorige week en vandaag weer 2 van de soort aardbei.Dat is een oud duitse soort tomaat.

Lekker en mooi van voor maat.

Net zo vroeg/laat gezaaid als de anderen.Die zijn nog allemaal groen.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Geplaatst:

Bij mij beginnen de kerstomaatjes te rijpen. De andere planten (3 marmande en 1 coeur de boeuf) laten nog even op zich wachten... Ik ben allezins blij dat de planten eindelijk na ,2 jaar proberen, eens niet de plaag hebben!

moestuinieren is als zwemmen of fietsen, je verleert het nooit

Geplaatst:

Verleden jaar een "annannastomaat" gekocht....de zaadjes eruit gepeuterd en ziehier het resultaat; een enorme bonk tomaat van 650 gram die rood/geel is, sappig en zoet van smaak.

Hij lijkt niet echt op zijn mamma want die was geheel geel MAAR.........

Het is de lekkerste tot nu toe die ik geteeld heb!!

Ik ga de zaadjes die ik er nog van heb koesteren en zaaien zolang de voorraad strekt. Dit jaar ook zaden oogsten en hopen dat dit een soortechte is

PICT7938a70881404462387.jpg

PICT797316411404765591.jpg

Het lijkt wel feest op mn bord! Ik word al vrolijk van de kleur

Geplaatst:

Daar vraag je me wat .....rood/oranje..... Gee's Dalai Lama....met respect vóór bedoeld....dat ga ik op mn eigen zaadzakje schrijven....haha leuk! En zo weten we ook waar we t over hebben....cool!

Zaadjes ga ik in september van de laatste aan de plant gerijpte joekel oogsten.

Laten jullie me er tzt eraan denken?

Geplaatst:

Maar ik snap niet goed waarom je van een variant zou willen spreken ? Die " tomaat 'Ananas' " hoeft toch geen variant te zijn ?

Vorig jaar ook de 'Ananas' gehad, buiten op de tuin. Die gaf ook enkele van zulke bultige joekels. Ook enkele meer normale ( wel wat geribbeld), smaakten goed ja. Was gewoon zaad uit een zakje uit de winkel.

Kan het best zijn natuurlijk als jij gekregen zaad hebt gebruikt, dat er genen van een andere tomaat in zitten, maar hoeft niet toch ? Niet alleen vanwege de vorm in ieder geval.

Ik vond de smaak erg aanleunen tegen de Rose de Berns van Jet. Alleen wat 'zoeter' , minder zuren. Ook in de verte inderdaad íets' tropisch fruit, wat je als ananas zou kunnen typeren.

Lekker hoor. En natuurlijk de kleur op je bord he ? Impressive.

Geplaatst:

Ow ? Nou, dat wist ik dan niet, want bij mij was de Ananas kwa kleur gelijk aan die van Geedee.

( kwa vorm ook enkelen )

Moet ik er wel bijzeggen, dat ik er 1 ben van ' lang laten hangen'

( vorig jaar bij de 1e RdB wel geleerd, die was lang zo lekker niet als had gekund, dat gebeurt maar 1x )

Ps: ik had een Ananas tomaat mee naar de proeverij op de najaars MTFD. Wel een kleintje trouwens.

Geplaatst:
Verleden ......

Hij lijkt niet echt op zijn mamma want die was geheel geel MAAR.........

.....

Viel ook niet echt op in de tekst Bit.

Proef/vergelijk:

Deze tomaat was ronduit zoet, geheel verstoken van een zurig smaakje waar dan ook. Die wat aan de plant hangen verkleuren meteen van groen naar rood/oranje. De originele gekochte tomaat was mat-geel.

Proef: de nakomelingen van deze volgend seizoen bekijken/proeven/vergelijken.

(tomaten proeven kun je op 2 manieren lezen )

Geplaatst:

Ik heb net Black from Tula gegeten.

Een Russische heirloom tomaat uit Tula.

Hij is zeer vlezig, weinig pitjes en een rijke zoete smaak. .

Het vruchtvlees heeft een paars-rode kleur.

Als je ze schilt en in schijfjes snijdt, is het net rauwe lever

wNSFHzX.jpg?1

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Ananas (of Pineapple) hoort tweekleurig en bijzonder zoet te zijn. Afhankelijk van externe omstandigheden varieren ze tussen geel en bijna roze. Geen nieuwe variant dus, maar je tomaten zijn hoe dan ook echt prachtig. Dat krijgt niet iedereen voor elkaar, zulke mooie zoete joekels.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

OSU-Blue net geproefd op de tuin. Leuke tomaat, smaak valt dan wel tegen. Gewoontjes.

image70751405752160.jpg

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...