Alles dat geplaatst werd door appelvrouw
-
Wat heb je net gegeten, of ga je zo eten (uit eigen tuin) 2018
Ok, in de kolen gooien is voor mij een nw manier kan koken Vandaag een kalkoen van 5 kilo gebraden die 50 meter verderop opgegroeid is, lekker duurzaam . De vulling met o.a. verse Veldvarkensworst, brood en uit eigen tuin flink salie en drie grote appels. En maar weer pompoensoep.
-
Recept topinambour(aardpeer)
Ik wil het wel proberen, met een heel klein beetje topinambour. De laatste keer dat ik het at had ik een halve nacht en de volgende dag ook nog darmkrampen..wind, daar maak ik me niet zo druk over maar dit was niet erg prettig.
-
Zaaigrond met of zonder turf, test?
Mijn printer wil niet scannen en dus lukt het me niet de Franse test te plaatsen..ik heb het magazine wel. Ik zal het later nog wel eens proberen, misschien dat iemand me kan helpen mijn computer aan te sporen de printer te vinden De Franse test bestond uit het testen in verschillende fasen, het opkomen van de planten en hoeveel, hoe de planten erbij staan na 21 dagen en na 35 dagen na het zaaien. De uitkomst van de test was wel duidelijk, hier gaven de mixen met een deel turf de beste resultaten,( bv Terre et Nature Universel Greenprotect 40% turf) maar er was ook een mix die je kunt kiezen volledig zonder turf die het ook heel goed deed ( Terre et Nature Toutes plantes samenstelling: gecomposteerde schors en groencompost). Ik heb hier wel een link van een Zwitserse test die ik nog niet helemaal gelezen heb. Het steken van Turf is verboden in Zwitserland maar importeren (nog) niet. https://pages.rts.ch/emissions/abe/4734611-abe-cultive-son-jardin-sans-tourbe.html#timeline-anchor-segment-4826177 Voor de duidelijkheid de grondmix die ik zelf zal maken natuurlijk ook zonder turf. Deze test was gedaan met courgettes, maar ik wil ook graag wat doen met mijn planten na de test, en max 20 courgetteplanten is echt veel te veel. Natuurlijk is het geen vergelijk met ander zaaisel als wortels, prei of kool ( ik noem maar een groente )
-
kerstwens
Vrede op aarde en voor iedereen een supergezond en zonnig 2019
-
Zaaigrond met of zonder turf, test?
Vorig jaar waren er bij verschillende mensen problemen met het ontkiemen en goed doorgroeien van zaaisel, bv bij pepers. Ik vond dat nogal bijzonder en vroeg me af of dat aan het zaaigoed lag of aan de gekochte zaaigrond De afgelopen jaren maak ik vaal zelf mijn zaaigrond, compost, mengen met tuinaarde rijnzand en wat turf. Daar zijn al verschillende topics over. Je kunt natuurlijk ook heel goed zaaigrond kopen. Over dit laatste dit onderwerp. Het gebruik van turf wordt natuurlijk steeds meer gezien als not done, vanwege het afgraven van veengronden, eerst in Nederland, nu in bv Estland, Canada etc. Er zijn in Nederland vast ook bedrijven die potgrond zonder of met minder turf aanbieden, ik ken ze niet, maar misschien weet een van jullie er meer van. Een van mijn vragen is dan vooral, heeft een van jullie deze grond de afgelopen jaren gebruikt? Wat was je ervaring? De Franse tegenhanger van Velt heeft vorig jaar een test gedaan met courgettes met verschillende soorten ( alle Franse soorten) grond, o.a. ook potgrond geheel zónder turf en potgrond met verschillende hoeveelheden turf. Ik ben zelf van plan een eigen test te doen, 1 met zelfgemaakte grond, 1 met potgrond. Helaas heb ik geen plek om verschillende soorten grond uit te proberen; ik zal het dus met een soort moeten doen, het liefst een potgrond met minder of geen turf. Welke gekochte grond ik ga gebruiken weet ik nog niet, ik vind het lastig zoeken op internet naar Nederlandse zaai- en plantgrond zonder of met minder turf. Hier kan ik enige hulp bij gebruiken. Verder dacht ik Uchi-Kuri zaad te gebruiken, komt het allemaal goed op en groeit het goed kan ik het teveel aan zaaigoed altijd wel kwijt. Zaden bv bij Jansen pompoenen kopen. Alles nog verder uit te werken. Wie doet er mee?
-
Wat heb je vandaag in de tuin gedaan 2018
Mijn roos gesnoeid..het is een klimroos New Dawn tegen de muur aan de voorkant vh huis, maar die was zo verschrikkelijk verwilderd, ook nog doordat er de hopplanten en druiven van de buurman doorheen groeiden..een onuitwarbare (nederlands woord?) massa. De roos volledig kort geknipt, ik hoop dat het toch nog wat wordt de volgende jaren.
-
Wat heb je net gegeten, of ga je zo eten (uit eigen tuin) 2018
Table acer uit de oven met boter suiker zout en peep. Ik vond het maar zozo. Konijnensoep met witte bonen en tomaten beviel me veel beter! Kruidenv wat bedoel je met "in de kolen gegooid"?
-
Hoe smaakt je pompoen? bevindingen per soort
Vanavond de pompoen table acer klaargemaakt zoals in de link aangegeven door Charly. Tegelijk een Delicata op dezelfde manier in de oven gekookt/bakken. Het resultaat was eetbaar en Lie vond het wel okay, ik maar zozo helaas, goed eetbaar maar zeker niet echt lekker..niet mijn soort pompoen dus.
-
Identificatie: Welke paddenstoel/zwam is dit?
Nee dat zijn geen shiitakes!!
-
Recept topinambour(aardpeer)
Ik ben het even gaan opzoeken, die asa foetida, ik kende het niet. Als ik het tegenkom koop ik het misschien, ik ben sceptisch want tot nu toe alleen maar echte ellende bij het eten van de aardpeer..echt jammer want ik hou wel van de smaak.
-
Wat heb je vandaag gekregen?
Echt hè. Olijfolie ook heel erg fijn natuurlijk!
-
openen van een zakje zaad
Ik draai het zakje om zodat de onderkant boven wordt. Als ik de zaden eruit heb gehaald die ik nodig heb dan plak ik het zakje dicht met een plakbandje of vouw het dicht en zet het vast met een paperclip. Lastige zakjes zaad worden verpakt in een ruim gripzakje.
-
Recept topinambour(aardpeer)
Ik vind dat wel humor Arjan. Enfin wie aardperen wil kan ze van me krijgen, ik heb de grote rode soort. Geplant in het kippenhok omdat de kippen ze niet eten(maar wel opgraven). Alle tips om de winderigheid na het eten van de aardpeer tegen te gaan heb ik uitgeprobeerd, maar deze knol moet ik helaas laten staan.
-
Wat heb je net gegeten, of ga je zo eten (uit eigen tuin) 2018
Nog steeds sla uit de tuin, St. Antoine natuurlijk, de Lorrainse voor- en najaarsbatavia. Ik deed er geroosterde paprika uit de pot bij en moest denken aan die inmaakpotten die ik van Mellie zag vol met die paprika, wat een weelde. Verder een jachtschotel van restjes aardappel, rode kool met appeltjes en hert.
-
Wat heb je vandaag in de tuin gedaan 2018
Twee druiven gesnoeid..flink gesnoeid zelfs, het afgelopen jaar had ik echt teveel druiven. Ik ik eet ze alleen maar, er wordt weinig mee ingemaakt. # van de 5 zijn nu gesnoeid. Verder wat paardenmest als mulch over de eerste bedden geharkt, het zijn de bedden waar de aardappels komen next year.
-
Wat heb je vandaag gekregen?
Van mijn ene buurvrouw een schaaltje met een soort konijnenpaté, galantine heet het, en van de andere buurvrouw een stuk everzwijnfilet.
-
Wat heb je net gegeten, of ga je zo eten (uit eigen tuin) 2018
O ik krijg al weer honger van de foto`s, dat ziet er lekker uit. Wij aten met parmezan en peterseliecrumble gegratineerde kabeljauw met asperges( uit de vriezer) en een heerlijke rode kool salade met een sausje van o.a. citroen, gembersiroop en sojasaus. Jorieke dank je, heb je dat ding nieuw gekocht? Zojuist vol bewondering gekeken naar een presentatiefilmpje van dit apparaat..verleidelijk!
-
Nasuada haar varkensavontuur
Zou je dat nu proeven..als de varkens extra veel pompoen krijgen bv of extra veel eikels. Aan het vlees bedoel ik?
-
Fenologische Waarnemingen 2018
Sneeuw met een bloeiend sneeuwklokje, maar dat klinkt ook wel erg normaal.
-
Pekingeenden
Heel goed Nasuada..het moet wel te doen blijven voor jou en voor de beesten natuurlijk.
-
Henkg’s wijnmaken 2018-2019. Van braam / appel / en natuurlijk druiven.
Proost Henk dat ziet er heerlijk uit. Ik vind het ook stoer, die wijnmakerij van jou, voor mij te veel werk, meten, wegen, rekenen. Dat neemt niet weg dat ik eigen wijnmakerij erg leuk vind. Wanneer kunnen we proeven?
-
Het weer in 2018
Sinds een uurtje sneeuwt het hier. Ik heb net zelfs drie sneeuwballen vanaf het balkon tegen het raam gegooid maar kon niemand verleiden met mij een sneeuwwandelingetje te maken
- Teeltwedstrijd 2019: Suikermais
-
Wat heb je net gegeten, of ga je zo eten (uit eigen tuin) 2018
Wat voor een machientje heb je nu Jorieke? Ga je de pasta drogen en zo ja hoe? Ik heb de hertenbouten gebraden in de oven vanmiddag..gewikkeld in dat buikvlies waar ik het eerder over had en met heel veel Provençaalse kruiden. 3 grote porties vacuüm ingevroren en de rest vanavond op gesmikkeld met de rest van de rattes van Angela. En nu kreeg ik vanmiddag weer een deel vd slacht van de buren, dit keer de lever van een koe. Toch maar ingevroren want morgen staat er vis op het menu.
-
Hoe smaakt je pompoen? bevindingen per soort
Ok Charly, prima op tijd nog en bedankt, je hoort wel hoe hij geworden is..;o)