Ga naar inhoud

Knoflook, 6 okt. 2013 gepoot; en hoe is het nu?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

De teen reuzenknoflook die ik in mijn koude bak had geplant komt boven de grond en met het warme weer van deze en komende week in gedachten ga ik um nu overplanten in de volle grond, voor hij zover groeit dat de koude bak open moet blijven staan

Geplaatst:

zou het mogelijk zijn om nu nog knoflook te zaaien? En dan meteen in de grond of beter eerst in bakjes binnen/buiten?

Ik begin net maar knoflook lijkt me toch wel erg leuk!

Geplaatst:

Ik zou ze gewoon in de grond steken.

Zorg wel voor een verhoogd bed of ruggetjes.

Volgens het kmi blijft dit te warme weer nog minstens 2 week duren en wss nog langer.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

De olifant is de enige die hier niet echt wil opschieten.

Ze zijn vrij snel als witte puntje boven de grond verschenen...maar daar stopt het.

Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!

Geplaatst:

Hier ook alle knoflook wel zo'n beetje boven het maaiveld.

buitendoen97791741388781009.jpg

Twee droge ruggen in de voortuin.

buitendoen97040771388781968.jpg

Hier drie ruggen, in de middelste zitten de olifanten die er nog net niet boven komen.

Half november pas gepoot, het kan nog prima met dit zachte weer. Ik wilde al lege plekken opvullen met nieuwe tenen, maar er zat leven genoeg in de grond, alles komt wel boven.

Geplaatst:

Vanmorgen gecheckt hoe het met mijn "gezaaide" knoflook staat. Er staat niets boven de grond, maar ik was nou wel es benieuwd.

Eind september heb ik van een ruim uitgebloeide knoflookplant de broedbolletjes ( zijn officieel geen zaadjes dus, maar mini-mini teentjes ) verzameld en er een stuk of 70 van gezaaid ( de plant gaf 120 broedbolletjes ). Gezaaid in een tray; zie foto. Elke plug in de tray kreeg 1 broedbolletje. Staat al maanden ergens, maar ik werd vanmorgen toch wel nieuwsgierig.

Dingetjes zien er dus zo uit. De puntjes zelf staan nog niet boven de grond. Lange lange wortels.

De bedoeling is, dat ze dit seizoen tot solo's uitgroeien. Ik neem tenminste niet aan dat ze in 1 seizoen tot een bol met tenen kunnen uitgroeien. juli / Augustus uit de grond. half oktober er weer in. Het jaar daarop goede knoflook tenen.

DSCN537524891388851559.JPG

Geplaatst:

Ik was de knoflook vergeten! Ja dat gebeurt ook hé.

Begin december geplant en nu staat die ongeveer drie cm hoog.

Heb wel goed gemulcht met beukebladeren zodat de look nu nog beschermd is.

Dat komt wel in orde denk ik.(hoop ik)

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Zie het eerste plaatje van mijn vorige bericht. Die lange stengels heb ik vanmorgen afgeknipt en opgegeten. Vorig jaar had ik ook knoflook erbij met van die lange stengels, die zijn allemaal stukgegaan, snotterig geworden, vandaar. Ze lopen vast wel weer opnieuw uit, maar het moet me niet te snel gaan.

Geplaatst:

Je brengt me op een idee Huub. Bij mij staat de knoflook in de droge bedden in de voortuin ook al enorm hoog en ik wil ook niet dat ze stuk gaan. Misschien ook maar eens oogsten dan...

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Geplaatst:

Ook hier alle knoflook boven..gaan goed, eigenlijk beetje TE goed. Alles staat al minimaal 20cm hoog!

Stengels afknippen en gewoon lekker opeten?

Ik had vorig jaar redelijke bollen, ook erg lang loof maar ze bewaarden slecht ondanks goed gedroogt te hebben. Bollen werden hol na een maand of 3. Daar wij altijd veel knoflook planten en gebruiken wil ik dat graag voorkomen, iemand nog ideeen?

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

Wellicht aan de late kant geoogst?

Dan is de kans dat de buitenste vliezen van de bol al gaan rotten.

Hierdoor kunnen de bollen aanzienlijk korter bewaard worden.

Geplaatst: (aangepast)

Misschien gaan we erg ver off-topic. Maar ik zou zelf dus nooit gaan knippen in het jonge loof van de knoflook. Al staat ie wellicht wat hoog ( bij mij een enkel soortje ook ). Is dat erg dan ?

Nu er in knippen geeft holle stengels die dus vocht vangen, dit vocht verdampt slecht of trekt zelfs naar de bol = rot, of straks als er wél vorst komt , toch schade aan de verder winterharde bol. Je wilt toch zo min mogelijk staand vocht bij de jonge bollen / tenen.

Als je het lekkere loof toch wilt knippen , zou ik eerder wachten tot ergens in april / mei. Maar ja, dat scheelt ook weer in de bol-produktie in de aanleg.

aangepast door Gast
Geplaatst:

Even herstellen van een misverstandje. Ik heb verschillende soorten gepoot in november, maar gewoon supermarkt/consumptiesoorten. Witte Chinese van de Lidl, paarse Spaanse van de Heyn, enzovoorts.

Eén soort stond nu al met heel hoge stengels en ik vermoed dat deze het sowieso niet haalt, want vorige keer (2012/2013) ging het met deze soort ook mis. Dus heb ik daar het loof afgeknipt. Mochten die bollen hierdoor het loodje leggen dan is dat geen ramp. Het gaat maar om max 10 gepote teentjes van deze soort met de lange stengels, waar ik van 7 de stengel afgeknipt heb. Dit zal ik ook niet bij de rest doen, want die staat er goed bij.

Waarschijnlijk krijg ik dit jaar weer een heuse moestuin en dan ga ik in oktober echte pootknoflook kopen en poten, waar ik niet aan ga knippen.

Geplaatst:

Ik had vorig jaar gedeeltelijk echte pootknoflook die ieniemienie bolletjes gaf, diameter van 3cm max, de aldi knoflook gaf 5-7 cm bollen. Aldi knoflook geoogst begin July, heeft keurig gedroogt en in vlechten in een droge schuur gehangen. De pootknoflook eind july geoogst en was gelijk al minder van smaak, en droogde erg slecht.

Ik heb nu knoflook uit spanje staan daar op een lokale markt gekocht. Ook een aantal solo's van de lidl gepoot, al met al een 6m2 ( ja wij eten erg veel knoflook.. )

Ik zal er maar vanaf blijven, het perk staat tussen de kas en de pergola maar wel vol in de wind. We gaan het zien, voorlopig is het nog steeds maar januari en zijn we nog maaaaaanden verwijderd van een eventuele oogst!

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...