Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

1546274_655583867831738_1256682411_n.jpg

Nog nét januari en tijd om nog eens 5 zaadjes te zaaien. (is het vierde zaadje van links kapot?)

529421_655583871165071_872599451_n.jpg

Had nog een zak Vermiliociet, of hoe schrijf je dat staan. Hierop gezaaid en een klein snufje potgrond erover. Nu de boel goed in de gaten houden ivm schimmel.

Mijn andere 3 preitjes (2 zijn (nog) niet opgekomen) doen het prima. Eentje is er gaan hangen en kreeg een stokje. Een tweede begon ook te hangen, kreeg ook stokje, maar staat inmiddels weer zelfstandig. Ze zijn goed groen, enkel onderaan een heel klein beetje wit te zien. De schimmel is volledig weg getrokken. Foto's volgen zodra de groei wat verder is, qua grootte zijn ze nog niet heel erg veranderd.

Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.

Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids

Geplaatst:

Bij mij zijn 5 van de 15 zaadjes opgekomen. Eéntje daarvan is gelijk ter ziele gegaan; die bleek ondergronds letterlijk in de knoop te zitten, dus die knelde zichzelf af.

Gelukkig heeft mijn ander prei een beduidend beter kiempercentage (zo'n 95 %).

Geplaatst:

Ik hoop dat er sowieso 5 volwassen worden.

1. Voor oma (ik ga nog achter preirecept aan )

2. Om van het groen te snijden

3. Om van het wit te snijden (vermoorden)

4. Om zaden van te oogsten

5. Reserve

Tussen haakjes, zie de begin post:

kenbeimer

gezaaid 15-12 (1) opkomst 28-01 (0)

gezaaid 04-01 (5) opkomst 26-01 (3)

Bij de bovenste was de opkomst 1, maar is het resultaat 0 overgebleven. Tof dat je zo'n lijstje bijhoudt!

Geplaatst:

@Kenheimer. Ergens snap ik iets niet. Nou had je dus prei gezaaid in kranten-potjes, waar dikke schimmel op kwam. Te vochtig allemaal, misschien ook te warm, weet ik niet. En nu zet je ze in een kweekbak met de kap er op ? Dat is toch vrágen om schimmel weer ? Gewoon kap er af op 18 a 20 graden houden en eens in de week es kijken of er dan héél misschien iets staat uit te drogen, misschien dan met de plantenspuit een huigje vocht er over heen. Meer niet ! En komen ze dan op ( echt pokke-dingen kwa kiemingspercentage ) dan gelijk koeler zetten en zo licht mogelijk, desnoods naar buiten zelfs: droog en héél licht ( droog = dan : uit de regen ( wel iets vochtig houden ( maar niet nát )))

Geplaatst:

Ik ga ze nu beter in de gaten houden. De krantenbakjes die schimmel hadden, alle zaailingen leven nog en de schimmel is volledig weggetrokken. Bij die eerste schimmelronde heb ik ook nog een paar dagen gewacht na constatering, voor ik ze eruit haalde. Deze keer wil ik ze er sneller uit halen.

Afgesloten = om te kiemen. Gekiemd? Dan naar buiten en ontschimmelen. Ik probeer ook mijn eigen geheime methode (met schimmel blijkbaar! )

Geplaatst:
opvallend slechte opkomst bij iedereen vind ik.

Dat vind ik dus ook.

Vandaar mijn voorstel om eens van iedereen het kiempercentage bij te houden.

Volgens de Engelse kwekers is dit trouwens een van de soorten die die makkelijkst te telen is.

Geplaatst:
Zo, vandaag de derde en laatste zaai: 8 stuks

- 15-12: 1 uit 3

- 09-01: 2 uit 5

- 29-01: ? uit 8

@Jet: Ik had dus een zaadje meer. Zeer waarschijnlijk die voor jou.

Ok, ik neem aan dat je hem voor me zaait ?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
... ... kenbeimer

gezaaid 15-12 (1) opkomst 28-01 (0)

gezaaid 04-01 (5) opkomst 26-01 (3)

Bij de bovenste was de opkomst 1, maar is het resultaat 0 overgebleven. Tof dat je zo'n lijstje bijhoudt!

Het opkomstpercentage is dan 100% geweest Ken, ik heb dit veranderd op de lijst.

kenbeimer

gezaaid 15-12 (1) opkomst 28-01 (1) OP 100%

gezaaid 04-01 (5) opkomst 26-01 (3) OP 60%

gezaaid 31-01 (5)

Wat er later met de opgekomen plantjes gebeurt, houden we niet bij, we zien wel wat er overblijft.

Geplaatst:

Dat is irritant en herkenbaar. Ik lig op mijn buik (oke, niet plat op de buik) tijdens het zaaien van dit soort dingen en gebruik het originele witte meegeleverde (en gekreukelde) papiertje, dus zodra de zaadjes eruit vallen ze goed zichtbaar zijn.

Heb de 2 potjes zonder opkomst nog niet verwijderd. Heb ze opnieuw (flink) water gegeven en buiten het kasje gezet. Ik geef ze nog een tijdje de tijd en nog geen opkomst betekend dumpen in de voortuin.

Geplaatst:

Zo, dat was een werk ik heb de winnaar's MP gezaaid vandaag op de Deno-style. Dus dank voor het aangeven dat het zaad lastig wil kiemmen. Dan ga ik op veilige methodes over Thanx allemaal voor de tip's .

Sorry voor de slechte belichting op de foto.

MPWinnaars78831391203621.jpg

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Geplaatst:

Poging 1: 100% kiempercentage (1 van 1)

Poging 2: 60% kiempercentage (3 van 5)

Poging 3: 5 gezaaid

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...