Eveline68 Geplaatst: 19 november 2013 Geplaatst: 19 november 2013 Ok dan zijn die potten die ik hier nog heb staan groot genoeg, hoop ik. Quote
dennislp Geplaatst: 19 november 2013 Geplaatst: 19 november 2013 Pot ? Potten ? potten... Is dit een wedstrijd voor potten ?Heb ik een grondje helemaal voorbereid voor noppes ? Moet je die pot gewoon daar opzetten, dan komen de verdampte mineralen via de onderkant van de bladeren alsnog de plant in. Zo belast je de onderkant van de plant minder, zodat die lekker dik kan worden Quote > Planten kopen? Doe het bewust!
Erny Geplaatst: 19 november 2013 Geplaatst: 19 november 2013 Pot??!! Hoezo Pot... De enige Pot die mijn prei te zien krijgt is de KOOKPOT! En laat dáár nou ook de naam Pot Leek vandaan komen! Quote
Noompi Geplaatst: 19 november 2013 Geplaatst: 19 november 2013 De wedstrijd is nog niet eens begonnen, de zaden nog niet binnen of dit topic verdwijnt al weer door alle grappen en grollen. Vergeet niet ook nog iets over te laten voor de "echte" wedstrijd he? Quote http://noompisbm.blogspot.nl/
HuubvG Geplaatst: 19 november 2013 Auteur Geplaatst: 19 november 2013 Ha ha Erny, en ik heb ze nog niet eens verstuurd naar je...??? Ik heb er zelf ook nogal wat in huis momenteel. Overigens is het niet verboden om elkaar ook van serieuze teeltadviezen te voorzien hoor... De zaden liggen hier in zakjes á 15 stuks te wachten tot het grootste gedeelte van de retourenveloppen binnen is. Nu is de helft nog niet binnen. @ Bit, je krijgt gewoon 15 zaden, net als alle andere deelnemers. Gelieve er voor jezelf de dikste 5 daaruit te zoeken. @ Eveline, de prei kán in een pot, maar voelt zich ook goed in de volle grond. Quote
Stan Geplaatst: 19 november 2013 Geplaatst: 19 november 2013 Ehh even google gebruiken op Mammot pot zie je 5 maal prei en heel veel medicinale wiet ??? Wat gaan we nu eigenlijk telen HuubvG toch geen verboden product ? Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
kenbeimer Geplaatst: 20 november 2013 Geplaatst: 20 november 2013 Dus preien groeien vaak uit tot "snot"? Quote Een dag niet gezaaid is een dag niet geleefd.Trotse oprichter en voorzitter van Stichting OKids
Frans Geplaatst: 20 november 2013 Geplaatst: 20 november 2013 Als een prei tot snot over gaat heeft dat altijd een oorzaak Ken. Zoiets kan gebeuren na het bevriezen en weer ontdooien van prei als deze niet vorstbestendig genoeg is. Dit komt vaak voor bij zomer- en herfstprei. Een andere oorzaak is een aantasting van de prei door beestjes zoals preivlieg , preimot en preimineervlieg. Zorg je dat dit soort dingen niet kunnen gebeuren dan zul je niet of nauwelijks te maken krijgen met 'versnotte' prei. Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
greetje Geplaatst: 20 november 2013 Geplaatst: 20 november 2013 (aangepast) nu snap ik erny's opmerking pas.......die mammoth pot leek pot maar is geen pot!!!!!! maar we moeten ook serieus zijn....... lees ook eens nr. 18 door van deze site: http://sjeftuintips.wordpress.com/?s=preideze vond ik op onze eigen linkpagina!!!!!! trouwens.......een hele goede linkpagina voor beginners met veel tips over diverse onderwerpen oja nog een tip van den greeten sla deze op in je geheugen...preizaadjes nooit op z'n kant zaaien!!!! 20 november 2013 aangepast door Gast Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
Jizkaha Geplaatst: 20 november 2013 Geplaatst: 20 november 2013 Holymoly wat een joekels. Ik heb een grotere tuin nodig! Quote Zelluf doen
HuubvG Geplaatst: 20 november 2013 Auteur Geplaatst: 20 november 2013 Erny, kleine kans dat Ken jouw bericht dus ook leest hè?! Ken, let op, komt er weer één, en nog een paar. Ken je Engels? http://gardenofeaden.blogspot.nl/2011/02/how-to-grow-giant-leeks.htmlenhttp://gardenofeaden.blogspot.nl/2012/01/how-to-grow-giant-vegetables.htmlenhttp://seedtofeedme.blogspot.nl/2012/01/how-to-grow-leeks-from-seed.html De eerste 25 enveloppen gaan de deur nu uit. Pff, Erny, Help! Met inpakken, nog best veel werk eigenlijk. Maar goed dat je al hebt geholpen met tellen... Greetje, leuke link. Voorbewerken van het plantgat staat mooi beschreven daar, inclusief handige zaaitips. Quote
HuubvG Geplaatst: 20 november 2013 Auteur Geplaatst: 20 november 2013 De Greet is Great! En de stapel rechtsboven is nu een lege plek dus.Inmiddels alweer nieuwe enveloppen binnen. De buitenlandse enveloppen liggen ook klaar voor verzending. Even Europazegels halen zo. Quote
Erny Geplaatst: 20 november 2013 Geplaatst: 20 november 2013 Zeker veel werk...! helemaal om dat de zorgvuldige Huub er ook nog een speciaal op maat geknipt stukje bubbelplastic in stopt ter bescherming (linksonder op foto) en het daarna dus blijkbaar op een A4tje plakt en dát dan weer moet vouwen en in de enveloppe moet stoppen. Heel veel handelingen als je dat allemaal optelt! Ik hoor het wel als we weer een werkmeeting moeten houden toch Huub? Quote
Manuela88 Geplaatst: 20 november 2013 Geplaatst: 20 november 2013 ziet er goed uit huub. je bent er maar druk mee. kan niet wachten tot ze er zijn en ik ook kan beginnen Quote
Stan Geplaatst: 20 november 2013 Geplaatst: 20 november 2013 Zo vandaag een top deal met EcoStyle gesloten. ik heb n.l. van hun het alleenrecht voor Europa kunnen kopen op Mammoth pot mest. Dus jongens en Meisjes kijk maar uit ! Dus Bit en o.a. Huub, leuk dat je de ruimte in je tuin al klaar hebt maar, kansloos.(voor mij dan) Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
Piroska Geplaatst: 21 november 2013 Geplaatst: 21 november 2013 Huub laat je weten als je mijn envelopje verstuurd? De post is zeg maar wat " onregelmatig" hier en dan kan ik het in de gaten houden .. Quote http://piroskainpaprikaland.blogspot.nl/
HuubvG Geplaatst: 21 november 2013 Auteur Geplaatst: 21 november 2013 (aangepast) het openingsbericht is bijgewerkt https://www.moestuinforum.nl/post182394.html#p182394op de 2e pagina is de deelnemerslijst. Kijk ajb of je (nick)naam er correct op staat en als je in het buitenland zit, of je land erachter staater kunnen nog plm. 20 deelnemers bijopgeven graag ín dit topic, niet meer per PB. Je ontvangt dan een PBstreven is vóór half december de zaden verstuurd te hebben, dus vóór de kerstdrukte 21 november 2013 aangepast door Gast Quote
HuubvG Geplaatst: 21 november 2013 Auteur Geplaatst: 21 november 2013 Huub laat je weten als je mijn envelopje verstuurd? De post is zeg maar wat " onregelmatig" hier en dan kan ik het in de gaten houden .. Vandaag worden alle buitenlandse enveloppen verstuurd. Quote
Stan Geplaatst: 21 november 2013 Geplaatst: 21 november 2013 @ Stan, er is geloof ik iets ergs gebeurd met jouw envelop. Ik heb namelijk fietstassen op mijn fiets en meestal heb ik links het oud papier en rechts lege flessen. Ik leeg ze dan bij het winkelcentrum voordat ik boodschappen ga doen. Ditmaal liep het wat anders omdat ik een tas met brieven in een van de fietstassen had gedaan. Het was al donker weet je, en het begon te regenen, dus snel die tassen leegmaken in de afvalcontainers en gauw de winkel in... enfin, als je over een week je envelop nog niet hebt, laat me dan even weten. Dan zijn er toch een paar brieven bij het oud papier gekomen. Tsja, Ik denk dat er iets anders mis is gegaan HuubvG. Ik krijg net een paketje met oud papier en wat lege flessen van de TNT . Quote Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl
angela († maart 2025) Geplaatst: 21 november 2013 Geplaatst: 21 november 2013 Even nog een vraagje voor de duidelijkheid: Gaan we vroege teelt doen : jan.-mrt. binnenof herfst- en winterteelt: maart-juni op zaaibed?Of moet je het zelf weten zolang je maar een duidelijk foto hebt van de omtrek? Quote
greetje Geplaatst: 21 november 2013 Geplaatst: 21 november 2013 angela...je kan binnen en buitenteelt doen! gaat puur om de dikste en moment van zaaien maakt niet uit! Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
angela († maart 2025) Geplaatst: 21 november 2013 Geplaatst: 21 november 2013 nou het ligt eraan wanneer de einddatum van de wedstrijd is. Quote
Bit Geplaatst: 21 november 2013 Geplaatst: 21 november 2013 Ja. De openingspost van Huub is iets veranderd wel. Maar er staat nu wel bij dat eind oktober, begin november de wedstrijd sluit. Geen late teelt dus neem ik maar aan , want dan is ie in oktober niet dik genoeg. Ik ga ergens eind februari zaaien denk. Ongeveer. Beetje kijken hoe het weer dan is enzo ( nog een x zo'n koud voorjaar ? ) Van die 96 cent die overgemaakt moest worden kan ik nu niets terugvinden trouwens. Maar goed, zal aan mij liggen. Quote
HuubvG Geplaatst: 21 november 2013 Auteur Geplaatst: 21 november 2013 @ Angela, ja en nee. De wedstrijd eindigt eind 2014. Als je dan, op dat moment de dikste prei in omtrek wilt hebben moet je al vroeg beginnen met zaaien. Deze soort leent zich om vroeg binnen uit te zaaien om dan in de herfst al dikke preien te geven. Je kunt ze ook dan laten doorgroeien. De teelt kan dan doorgaan tot maart/mei 2015. Het zal dan wel een soort zijn die winterhard is en niet al te snel doorschiet als je er een andere teeltmethode op nahoudt. We zullen zien, we zullen zien. Je mag dus zelf weten hoe je de prei teelt. Wat van belang is, is de omtrek omstreeks okt/nov 2014. Je zou hem in de grond kunnen laten staan , voorzichtig van de grond rondom ontdoen, meten, de grond er weer bij en verder laten groeien tot 2015. Het is aan jou. @ Bit, de 96 eurocent was alleen voor buitenlandse deelnemers, geen probleem, ik stort ze terug.Ik heb het PB ook aangepast. Het kan verwarring geven, dus geeft het verwarring. Helaas zijn door deze manier van organiseren de kosten voor de een wat hoger dan voor de ander. Echter heb ik in dit geval gekozen voor een snelle start. Deelnemers moeten er snel mee aan de slag kunnen. Vandaar het gedoe met de envelop opsturen. Achteraf was het zeker makkelijker geweest als iedere deelnemer gewoon een vast bedrag over zou maken. Wist ik veel? Volgende keer beter. Wie het teveel betaalde terug wil, den Greetjen misschien?, zal ik uit eigen knip terug betalen, nou nou? Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.