Ga naar inhoud

Handleiding: Zoete Aardappel / Bataat

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Bedankt voor de reactie Jorieke123 .

Dus gezegde "snoei doet groeien" dat hier geregeld word gezegd geld ,niet voor de zoete aardappel .

Voor meer scheuten te hebben in het voorjaar ze tijdens de winter toppen brengt niet op ?

Tijdens het groeiseizoen als planten erg ver beginnen uitlopen van hun geplande plaats kunt je deze wel toppen.

Vorig jaar de toppen die mij te ver kwamen terug geleid van waar ze kwamen al hoe wel gans het bed al dicht was gegroeid . Dit met het idee als ik deze top en zoals vele planten na toppen medere scheuten maken in de verste bladoksels van de plant zou dit zorgen dat op de buitenste rand juist meer scheuten ontstaan die uit hun geplande plaats willen groeien . Maar dit is dus niet het geval en kunnen we gerust toppen om planten binnen hun gewenste plaats te houden.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Bij mij zijn ze -op 1 na- gaan rotten.

Ik ga dus opnieuw beginnen. Hopelijk nog niet te laat. Ik weet ondertussen ook het ras, Beauregard.

Ik had er ook nog 2 in water gezet maar dat werd ook niks...

Geplaatst:

Bij de biowinkels hebben ze op het ogenblik diep paarse knollen. Ik heb de Gooise winkel geschreven en gevraagd naar de naam maar dat hebben ze niet helemaal begrepen. ze kenden de Latijnse naam niet. Ik vond er een niet al te groot met al groeipunten, ik heb hem toch maar meegenomen.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Zou ik nu nog stekken kunnen opkweken?

Mijn zoete aardappel heeft weeeeeken met zijn billen n het water gestaan, maar heeft geweigerd om uit te lopen.

Kan nog wel toch?

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Is het nog gelukt Jootje ? Anders eens proberen de knollen half in vochtige potgrond te leggen.

Mijn voorbereidingen voor het seizoen 2019 zijn in volle gang.

zp125501555105935.JPG

Is het geen plaatje zo'n 'stekkenproducent bij nacht' ?

-- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --

Geplaatst:

Ik was al heel vroeg begonnen met een zoete aardappel op water te zetten. Nieuwsgierig of het me zou lukken tot stekken te komen. Dat ging goed, maar het is me niet gelukt de stekken in de winter over te houden. Er kwam luis in de planten en het ging toen helemaal niet meer. Toen vond ik bij toeval nog een eigen zoete aardappel en heb die in februari op water gezet. Dat ging ook vlot en ze blijft maar produceren. Inmiddels heb ik er al ruim 10 stekken van opgepot. Ik heb plaats voor hoogstens 2 planten, want ze vragen straks veel ruimte. Maar het houdt niet op met scheuten maken. Het is bij mij zonder veel problemen gegaan. Mooie teelt zo. De stekken doen het het best in een niet al te koude, lichte ruimte heb ik wel ontdekt. In de kas (boven 0) ging het al heel gauw mis.

IMG2366-400-55021061555146883.jpg

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Een gedeelte van de dit jaar benodigde planten heb ik deze keer eens gekweekt uit mini zoete aardappels die anders vanwege hun onbruikbare formaat op de composthoop geeindigd zouden zijn. Een kweekbakje van de Action op de vensterbank van de woonkamer , laagje potgrond er in , de mini's er op leggen, afdekken met potgrond, en dan de natuur zijn gang laten gaan.

z129791557073467.JPG

Het was eerst de bedoeling de plantjes rechtstreeks in kuipen in de kas te zetten maar omdat het daar 's nachts ook in de kas nog te koud voor is heb ik ze vandaag toch maar tijdelijk in potjes gezet en weer binnenshuis geplaatst. Bijkomend voordeel van deze kweekwijze is dat de planten, omdat ze met bijbehorend knolletje werden opgepot, keurig overeind blijven en geen tekenen van tijdelijk slap hangen vertonen. Het vocht dat ze anders tijdelijk tekort komen omdat de wortels weer moeten aanslaan halen ze nu blijkbaar uit de knol.

z239131557073469.JPG

z369461557073470.JPG

Geplaatst:

Frans gaat ons zeker weten op de hoogte houden!

Ik ga ook testen wat de opbrengst gaat zijn van de planten die ik vorig jaar uit de grond heb gehaald, heb opgepot, en waar ik alle stekken vanaf heb gehaald voor nieuwe planten dit voorjaar.

En ik heb een paar nieuwe soorten gekocht, bij www.vanderplanckewinkel.nl hier in Hummelo. Ik heb de witte van de Ecohoeve/Blanc, de Tainung 65, Marjoke, Radiosa, en Věra.

Geplaatst:

Gaaf, al die soorten!

Het is hier niet gelukt, en later ook niet meer geprobeerd. Misschien straks nog een stek van dochterlief.

Heb wel 1 plantje gekocht afgelopen weekend. En die gaat een mega opbrengst geven.

Wel weer leuk om dit topic te volgen!

Geplaatst:

Vandaag mijn bestelling van de Ecohoeve ontvangen! Was een beetje tricky, want dat is jn België en was even benieuwd of het geen extra dagen onderweg was maar dat bleek niet zo te zijn!

Ik had van te voren nog gemaild: klopt het dat jullie dit kunnen versturen? - Ja dat kon! En dat bleek ook! Prachtige verpakkingen hiervoor tegenwoordig, ik heb de doosjes dan ook bewaard voor als ik zelf een keer plantjes wil versturen!

F27169DF-D83B-4163-81B1-F4DDA62C542A45051557343826.jpeg

Had wat leuke losse plantjes besteld (oa een Franse uiensoep boompje, die nog wel heel erg klein is maarja) betreft de zoete aardappel:

2 x Marjoke

2 x Witte van de Ecohoeve

5 x Tainung 65

Ik overweeg nog een tiental planten te kopen vij vdwal zaden (zijn ze per tiental behoorlijk voordelig).

Overigens heb ik ze, na alle horror verhalen hier , nog niet in de kas gezet. Tevens heb ik ze meteen verpot want ze zaten in een heel klein potje (logisch), ziens foto hieronder. Voorste is het geleverde plantje in pot, daarachter verpot!

Als iemand nog tips heeft?!

BA89CE28-D254-495B-B0CD-090F72B7A24814181557343828.jpeg

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb ook een soort of 6 van de ecohoeve. Ik had er knollen gekocht. Zijn vriendelijke mensen! En zijn broer ook met de zoetewei. Die geeft nog veel meer soorten!!! Het was er vorig weekend opendeur. Zalig om er rond te lopen!

Geplaatst:

@Saalk86

De kuipen hebben gaten in de bodem.

z418211558295174.JPG

De eerste 3 kuipen zijn gisteren aangeplant. De planten in de potten zijn morgen aan de beurt en worden verdeeld over plastic draagmanden die ook in de kas komen te staan. Daar laat ik het bij. Dit jaar geen zoete aardappels in de vollegrond.

Geplaatst:

Wij hebben dit jaar de zoete aardappels in een grote houten bak (iets van 3,5 bij 1,5 meter) geplant. Vorig jaar hadden we ze in de vollegrond, maar ze gingen pas heel laat knollen vormen (droogte / te weinig water om het ze te geven). We hadden wel schitterende bloeiende planten. De stengelknollen die gemaakt zijn, zijn helaas ook nog voor een deel door woelmuizen opgegeten. Kortom één grote teleurstelling. De knollen zijn wel gemakkelijker de winter door te krijgen dan stekken. Uit één knol haal je ook veel nieuwe planten. Het jaar ervoor hadden we ze in cementkuipen, maar deze droogden te snel uit. De productie hierin was wel beter, maar niet geweldig. Dit komt met name omdat de woelmuizen er niet bijkwamen. Hopelijk is dit een goede tussenweg. Hoe dan ook staat de bak niet op de grond, dus de bodemtemperatuur zou een stuk gunstiger moeten zijn.

• 4 weeks later...
Geplaatst:

Een ware groeiexplosie van de zoete aardappels in de kas de afgelopen dagen (in de vollegrond staan er dit jaar geen). De kuipen vragen momenteel elk minimaal 5 liter water per dag. Omdat de afzonderlijke kuipen door het loof nog nauwelijks te onderscheiden zijn geven stokjes het midden van iedere kuip aan zodat ik weet waar ik het water moet 'mikken'.

z591541561387772.JPG

De plant in de kuip op het middenpad is overigens geen zoete aardappel maar een yacon. Ontstaan uit de kopstek van een andere plant.

yacon455621561387931.JPG

Hier de laatste zoete aardappels van de oogst 2018 . De grootste knollen zijn tot het laatst bewaard. Er is weinig uitval geweest en alleen de paarse exemplaren vertonen momenteel nogal wat spontane scheutvorming. De oranje doet dat veel minder.

z680481561387729.JPG

• 2 weeks later...
  • 1 maand later ...
Geplaatst:

Blijkbaar rassen die graag in het loof gaan Jorieke. Dat vele loof hoeft nog geen nadeel te zijn.

Welkom in mijn jungle. Ook hier groeit het loof eigenlijk te gek maar vorig jaar bleek dat toch niet ten koste gegaan te zijn van de knollen. Dit jaar verwacht ik daarom weer een goede opbrengst.

z762211565786803.JPG

Meststoffen hebben de planten nog niet gekregen en dat zal zo blijven ook. Verschil met vorig jaar is dat er in het grondmengsel veel meer eigen compost gebruikt is en minder potgrond.

De yacon doet ook dapper mee. Als kopstekje gesneden op 18 mei is hij nu al groter dan de moederplant die in de vollegrond staat.

Geplaatst:

De bladeren van de stekken die ik van jou heb Jorieke hebben de bovenkant van de potten eindelijk dicht gegroeid. Geen idee wat er onder de aarde gebeurd.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...