angela Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 https://www.google.nl/search?q=Longrow+Super+Cloche&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=xq8EU_LJN8if0wXdo4GwCw&ved=0CCwQsAQ&biw=1280&bih=791 Ik zag ze toevallig op een foto en ze zien er wel makkelijk uit. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinH Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Zo, wat zijn die dingen duur, 34 GBP (bijna 42 euro) voor een stukje van 1,11m Je kunt zoiets heel eenvoudig zelf maken van een stuk doorzichtig golfplaat (kost iets van 7 euro). Moet je alleen iets bedenken om de voor en achterkant dicht te maken, maar dat lijkt me geen probleem. Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Ik zag hier pas ook zoiets voorbij komen, even gezocht maar niet gevonden. Inderdaad van doorzichtig golfplaat. Handig tegen de kippen ook.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Volgens mij had Bit er een foto van geplaatst in een posting. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Dingen kosten 6,95 per 3. Van dat tuinspullen-merk Hortene ( dat heet toch zo ? ) Tuincentrum bij ons gaat falliet en doen alles weg voor -50%, dus ik vond dat dat mocht. Zijn dan wel van plastic he ? Andere die ik heb , heb ik al een jaar of 10, waren nog goedkoper, maar hier in nederland nooit gezien. Ik ben zelf nogal gek van cloches. Met net wat te koude nachten, maar al best wat sterkere zon overdag zet ik ze graag in bij zaailingen buiten, net gepote sla ofzo. Soms ook over mn lavendelsoortjes in een week koude gure oostenwind zoals vorig jaar in maart/april.Zijn van die dingen die soms een teelt nét even helpen. Niet noodzakelijk , maar voor een tut als ik soms kan zijn, heel goed inzetbaar voor es her en der. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
aalterse-willy Posted February 19, 2014 Share Posted February 19, 2014 Ik gebruik wel eens zo een vijf liter fles, van drinkwater, waar ik de bodem heb uitgesneden.Om te ventileren gewoon het deksel er af schroeven.Kost niks want hier gaan die naar het containerpark.Ze nemen wel veel plaats in bij het stockeren. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol. Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinH Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Net even m'n eigen Cloche gebouwd. Voor 14 euro heb er 2 gemaakt. Voor het geval je je mocht afvragen wat er nu onder staat.... Spitskooljes Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted March 1, 2014 Share Posted March 1, 2014 Ik gebruik wel eens zo een vijf liter fles, van drinkwater, waar ik de bodem heb uitgesneden.Om te ventileren gewoon het deksel er af schroeven.Kost niks want hier gaan die naar het containerpark.Ze nemen wel veel plaats in bij het stockeren. Zo doen wij dat ook, zoals ik eerder geschreven had. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Victorus Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Je kan ze ook maken door bogen van electriciteitspijp in de grond te zetten en daar overheen dik plastic te spannen. Zo doen de meeste mensen het, vooral als je wat grotere stukken wilt maken. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Vanzelf. Maar dat heeft dan ook niets meer met een 'Cloche' te maken he ? Die tunneltjes van gorlfplastic ook niet natuurlijk. Geeft verder niet, maar het gebruik van de Cloche is toch wel wat specifieker. Het is echt bedoeld voor wat kleine plekjes opwarmen op de tuin. 1 slaplant vervroegen bv, wat zaad verwarmen ofzo.In een rij slaplanten straks die je zet, kun je met slim inzetten van cloches de hele rij planten verschillend in snelheid doen opgroeien ( doel: oogstspreiding ). Maar ook kan je bv zaad wat sneller laten kiemen.Je kan ze even tijdelijk inzetten in april vanwege sneeuwbuien, hagel. Te veel regen etc. Divers. Het specifieke van Cloches is het echt totaal mobiele karakter. Op 1 dag zelfs afnemen/wegnemen enz en weer terugzetten 's avonds bv. of niet, en een week later weer wel. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
MartinH Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 @Bit Ok, je hebt gelijk dat een golfplaatje iets anders is dan een echte Cloche. Qua mobiliteit doet zo'n golfplaatje echter niet onder voor een Cloche. Dat is ook een kwestie van oppakken en meenemen.Wat wel een groot voordeel van een golfplaat t.o.v. een Cloche is, is de prijs. In de link die Angela heeft geplaatst vragen ze zo'n 42 euro voor één Cloche, dan is zo'n golfplaat van 7 euro toch een heel mooi alternatief.Maar ok, het is geen Cloche... Quote mijn moestuin http://www.martinsmoestuin.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Dan is die site gewoon idioot duur. Maar wat bit volgens mij bedoeld is dat zo'n tunnel geen echte cloche is (google maar eens op cloche)Wat je op de foto van bit ziet is de echte tuin cloche. En die zijn lang niet zo duur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted March 11, 2014 Share Posted March 11, 2014 Er bestaan natuurlijk de echte échte Cloches, dat zijn echt dure dingen wel ( vaak / meestal van dik glas ) en inderdaad debiel duur, en heel zwaar trouwens ook , en dat is dan weer handig tegen wegwaaien.De mijne zijn van simpel plastic en echt niet duur. Ik heb een paar oudere van een jaar of 12 oud nu, en die gebruik ik ook nog. Die oudere hebben 3 kleine gaatjes in het harde plastic. Dat is toch wel lekker tegen de te hoge vochtigheidsgraad inside. Echt kleddernat wordt het bij de net gekochte die zulke gaatjes niet heeft.Echte Cloches hebben meestal geen gaatjes. Die moet je eigenlijk overdag met een stokje onder de rand iets omhoogzetten, tegen de windrichting in. Wel een gedoe allemaal hoor. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bert smit Posted May 16, 2016 Share Posted May 16, 2016 Ik heb kinder emmers bij de action gehaald dus voor een euro ben je klaar Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Indy Posted May 17, 2016 Share Posted May 17, 2016 Ik heb 2 echte cloches, en gebruik ze regelmatig even,het is ook een hele fijne methode om plantjes te beschermen bij slakkenvraat. Helaas heb ik niet hele grote, maar wat had ik graag grote gehad voor de pompoenplanten. Dan waren ze nu niet opgevreten. Ik gebruik ook limoflessen,waar ik de bodem uitknip,maar met wind ben je die vaak kwijt.Ik wrot ze wel wat de grond in, maar dan nog. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted May 18, 2016 Share Posted May 18, 2016 Ik gebruik cloches, Ze zijn perfect voor teeltspreiding en vroege opkweek van zaaigoed, late nachtvorst en zachte winters.De plastic cloches zijn in verhouding erg duur vind ik.Gelukkig kon ik de laatste opkopen uit een faillissements- verkoop.Ze beginnen nu wel terug te lopen omdat het plastic dun is en door de UV straling.Heb ook een gerecyclede, een venster van mijn oude Miele wasmachine .Goedkope doorzichtige plastic kratten lijken me mij ook praktisch.Verder heb ik nog een paar oude alu- fietsvelgen liggen en polycarbonaat op rol.Als mijn cloches op zijn wil ik hier van die kleine tunneltjes van maken.Het gemak hier van is dat je ze makkelijk kan verplaatsen om te kunnen wieden. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts