appelvrouw Geplaatst: 4 juni 2014 Geplaatst: 4 juni 2014 (aangepast) Eerlijk gezegd klooit ie in mijn ogen maar wat aan. Óók daarom spreekt het programma mij wel aan..aanklooien, een deel van de mensheid vind dat toch heerlijk? Ik klooi ook maar wat aan..maar gelukkig kom ik hier elke dag, en zodoende blijft het binnen de perken. Misschien iets voor Maarten ook..een lidmaatschap van het moestuinforum aanbieden ? Het viel me ook op dat hij ieder jaar zijn tuin laat frezen? ploegen? Voor 3 à 400 euro? Wat een bedrag..kan dat niet goedkoper? Hier doet de boer dat - bij wijze van spreken- voor twee tientjes en een pak stroopwafels. Maar goed als je het hebt liggen... Die snijbiettaart en soep zag er echt niet uit..eerst al dat afgieten op de tafel, en dat raspen op het pannetje..ik dacht dat dat pannetje nog wel om zou gaan..en ik miste de soepkorrels..maar vooral die donkergroene smurrie in de taartbodem..brrr ..doorgekookte snijbiet gemalen met melk en ei...brrr..wie stuurt Maarten een beter recept? 4 juni 2014 aangepast door Gast Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Jane Doe Geplaatst: 4 juni 2014 Geplaatst: 4 juni 2014 Dan is een loonwerker laten komen of een frees kopen, goedkoper. Quote
SamanthaP Geplaatst: 5 juni 2014 Geplaatst: 5 juni 2014 Ik blijf t prachtig vinden. Mooi toch, hoe hij zich vermaakt in zn tuin? Beter de hele dag op de tuin dan achter de geraniums denk ik dan. En ach, het zal vast niet allemaal kloppen wat m zegt, maar het is wel vermakelijk naar mijn idee. Quote
aalterse-willy Geplaatst: 5 juni 2014 Geplaatst: 5 juni 2014 Vermakelijk kan het misschien zijn, voor wie niet beter weet.Maar het ware véél beter indien het ook met de werkelijkheid zou kloppen.Nu maakt hij, net zoals de reclame, de mensen blaaskes wijs.Mooi verpakte zever, dat is mijn gedacht er over. Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
mijke Geplaatst: 7 juni 2014 Geplaatst: 7 juni 2014 ik ben het inmiddels wel een beetje met je eens Willy! De eerste afleveringen was het nog wel grappig, maar gaandeweg kun je toch niet anders dan je afvragen waarom de man in vredesnaam een eigen programma verdient? Een portret of korte 'documentaire' over hoe een man met zn land omgaat was wat dat betreft denk ik interessanter geweest, en had een stuk minder mensen totaal verkeerde info gegeven. Ik merk op facebook bijvoorbeeld dat iedereen, en dan bedoel ik mensen die zelf moestuinieren, ineens idolaat is van dit programma. Er wordt as maandag hier zelfs een bijeenkomst georganiseerd ter ere van de laatse aflevering, inclusief uurtje samen wieden enzo! Ik ben bang dat er (te) veel mensen zijn die denken dat ze de 'adviezen' van Maarten serieus kunnen nemen omdat hij bioloog is. Van zo iemand verwacht je gedegen kennis en wetenschappelijke inslag, maar in het programma toont hij niks van dat al. Nee, ik ben inmiddels wel van de pret genezen. Voer die onzin maar aan fikkie ofzo! Quote schaamteloze reclame voor mijn keigeweldige blog: http://plukjegelukje.blogspot.nl #groningen #moestuin #homemade #hond #poezies #natuur #flow #breien #ondernemen #dromen #bakken #koken #huisje #permacultuur #kringloop
geedee Geplaatst: 7 juni 2014 Geplaatst: 7 juni 2014 Hij is gedragsbioloog.......weet dus niet veel van plantjes....dat blijkt. Ook vreemd dat hij dingen kweekt die hij eigenlijk niet lekker vind en de smaak vervolgens gaat maskeren met een hoop andere dingen. Er zijn genoeg dingen te kweken die gezond én lekker zijn. Heb nog niet veel nieuws ontdekt in zijn programma....eigenlijk kijk ik erna vanwege dit topic Ik zie liever "de wilde keuken" met Wouter Klootwijk....m.i. een geniaal programma . Volgens mij trachten de programmamakers van Maartens Moestuin dit een beetje te kopiëren....inclusief het quasi nonchalante gedrag met presenteren. Ze slaan de plank mis...... Quote
Jane Doe Geplaatst: 7 juni 2014 Geplaatst: 7 juni 2014 Het is wel jammer dat een bioloog misverstanden brengt bij moestuin tuinieren. Maar iedere tuinierder kan zijn gezonde verstand gebruiken en niet alles zo maar voor waar aannemen. Leren gaat met vallen en opstaan, proberen en fouten maken. Dit jaar gaat het weer beter en zo leer ik steeds bij en verander en pas ik aan. Proberen en testen, wat voor mij het beste werk. Quote
jasmin Geplaatst: 7 juni 2014 Geplaatst: 7 juni 2014 Leuke tip, Geedee... mag Wouter Klootwijk ook zijn eigen topic? http://programma.ntr.nl/10021/de-wilde-keuken Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Bit Geplaatst: 7 juni 2014 Geplaatst: 7 juni 2014 Is dat een ' tip ' voor jou Jasmin ? Dat programma draait toch al een aantal seizoenen ? Alle afleveringen van MM tot nu toe gezien en inderdaad viel het mij in het begin ook een beetje tegen.Maar het is maar hoe je er naar kijkt he ? Ik zie het als vermaak. Niet als informatief.Aanklooien ja. Rommelpotten. Roeren in strontwater dus.Duidelijk een man met liefde voor zijn geklooi. Hij heeft een tuinman, dus de prutklussen slaat ie lekker over Ik ben gewoon stikjaloers op zóveel ruimte.Héérlijke tuin. Leven en aanklooien in je eigen waarheid. Heerlijk makkelijk muziekje er onder en genieten maar ! Het is niet écht een tuinierprogramma denk ik. Nebenbei een béétje misschien.Het is de wereld volgens Maarten. Hij is schrijver he? Quote
appelvrouw Geplaatst: 7 juni 2014 Geplaatst: 7 juni 2014 Goed verwoord Bit, zo denk ik er ook over. De wereld en de tuin volgens en van Maarten. Vanmorgen nog met een gast de aflevering over de tuinboon met de landingsbaan voor luizen bekeken..samen genoten. Jammer dat het binnenkort afloopt.. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
loes Geplaatst: 7 juni 2014 Geplaatst: 7 juni 2014 (aangepast) nu staat er overal gedragsbioloog maar in het begin stond er alleen bioloog. dat doet denken dat Maarten 't Hart alles weet van plantjes en wordt er een informatief programma verwacht. wanneer het programma wordt omschreven als de schrijver in zijn eigen moestuin, dan krijg je opeens een heel ander programma. 7 juni 2014 aangepast door Gast Quote
appelvrouw Geplaatst: 7 juni 2014 Geplaatst: 7 juni 2014 Die verwachting kon je zelf ook wel bijstellen toch? Nadat je een aflevering gezien had..of misschien twee. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
geedee Geplaatst: 7 juni 2014 Geplaatst: 7 juni 2014 Ja de verwachting is reeds bijgessteld, denk ik. Zou die zuckertraube eigenlijk nog ter sprake komen of heb ik dat gemist? Quote
loes Geplaatst: 7 juni 2014 Geplaatst: 7 juni 2014 Die verwachting kon je zelf ook wel bijstellen toch? Nadat je een aflevering gezien had..of misschien twee.Ja natuurlijk, zker met de kennis die ik hier op het forum op doe. De programma makers hebben die fout zelf ook al opgemerkt gezien de aangepaste teksten.Maar als ik zo overal en nergens lees en luister zijn er ook veel mensen die alles wat maarten verteld voor waarheid aan nemen, want hij is bioloog. Quote
RobO Geplaatst: 8 juni 2014 Geplaatst: 8 juni 2014 en auteur, en die verzinnen nog wel eens wat... Quote
jasmin Geplaatst: 8 juni 2014 Geplaatst: 8 juni 2014 Inmiddels maak ik me nergens meer druk om. Lekker relax om die afleveringen te zien. Ook heerlijk dat er mensen zijn die lekker Zijn... Dat anderen alles als waarheid aannemen heb ik lekker los gelaten. Eigenlijk mijn probleem niet. Voor mij een leermomentje dat sommige mensen gewoon tevreden zijn met een kooltje dat in je holle kies past. Ik ben zelf prestatiegericht van nature, en ben altijd in de weer dat wat af te zwakken ten gunste van levensplezier. In het begin schoot ik ook in de kritiek, en nou denk ik: Ik doe het op mijn manier, en Maarten op zijn manier. En allebei zij we gelukkig.... mooiste wat er is toch? Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Bearco86 Geplaatst: 8 juni 2014 Geplaatst: 8 juni 2014 Ik volg de aflevering van maarten altijd maar, neem niet alles wat hij zegt voor waarheid. Ik kijk er naar als een vermakelijk programma, daarbij heeft hij soms nog wel goeie tips hoor. Quote
geedee Geplaatst: 8 juni 2014 Geplaatst: 8 juni 2014 Leuke tip, Geedee... mag Wouter Klootwijk ook zijn eigen topic? http://programma.ntr.nl/10021/de-wilde-keuken Appeltje heeft er al een aangemaakt: de-wilde-keuken-van-wouter-klootwijk-t14417.html Quote
Holland Geplaatst: 9 juni 2014 Geplaatst: 9 juni 2014 Prachtig dat koeienboertje zo in de woonwijk! Mooi dat dat nog kan! Quote Vriendelijke groeten, Holland
greetje Geplaatst: 9 juni 2014 Geplaatst: 9 juni 2014 vanmiddag heel lui op bed [die hitte,hé] op mijn nieuwe laptop op mijn nieuwe bedtafeltje de laatste 2 afleveringen gekeken [niet die van vanavond dus]en...ik geniet steeds meer van maartens beleving van de dingen in de moestuin je ziet hem nooit met schone handen en een soepje op basis van melk? oke de koeien staan dichtbij!maar dan zijn kooktoestellen....wat een luxe!mooiste vond ik zijn bevindingen van die snijbiettaart niet te vreten dus!!! maar wel geweldig! Quote kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!http://guppedup.blogspot.nl/
sokrates Geplaatst: 10 juni 2014 Geplaatst: 10 juni 2014 Jammer dat het alweer de laatste aflevering was. Ik vond het een erg geslaagde inkijk in het tuindersleven van Maarten 't Hart, met een heerlijk traag tempo en mooie bespiegelingen in combinatie met zijn gehannes met groente. Toch heb ik mijn twijfels over die "tuinman" hoor. Misschien heeft hij hulp gehad bij het "opkuisen" van de tuin en (toch echt wel gloednieuwe) kas, maar verder is veel door hemzelf gedaan hoor. Hij zei wel eerder dit jaar in een interview dat hij de planten nooit zo smal op een rijtje zet. Dat moest om de camera erlangs te kunnen laten rijden. Maar die fout met de spruiten, die maakt een professioneel tuinman toch niet zo snel, denk ik... Quote
Bit Geplaatst: 10 juni 2014 Geplaatst: 10 juni 2014 Ow ? was dit al de laatste uitzending ? Jammer zeg. Echt totaal onbegrijpelijk dit keer was voor mij de opmerking van Maarten dat de 21e juni ( hij noemt het zelfs terecht de waterscheiding in het tuiniersseizoen ) een belangrijke datum is, maar voegt daar aan toe : "tja, ik weet niet waaróm eigenlijk, hoe ik dat zou moeten beredeneren, die datum; het waaróm"Onbegrijpelijk.Ooit van daglengte gehoord Maarten ? 'De langste dag'; je zegt het zelf ! Vóór de langste dag is de lichtprikkel voor het groene rijk dus een opgaande lijn; een toename in licht. Na de langste dag is dat een neergaande, afnemend iets. Een ( ook gedragsbioloog) bioloog mag toch wel snappen dat een plant/ boom, whatever, daar dus niet alleen op reageert, er zelfs zijn bestaan aan ontleend. Iedere plant weer op zijn eigen wijze. ( ook kwestie van oorsprong van een soort ) Gaat het niet precies om die ene dag, er voor of er na, maar 2 weken er voor en 2 weken er na zijn de verschillen wel merkbaar. En planten leven daar bij. Het voorjaar is dan gewoon voorbij. Simpel.Zou je spruiten bijlichten, zou je het seizoen kunnen aanpassen en de plant kunnen foppen. De kassenteelt is toch zo iets ?Vreemd, dat hij de langste dag en de relatie met het plantenrijk niet weet te beredeneren. Maar jammer van de mooie serie, dat ie al weer over is. Is toch goedkope televisie dunkt mij. Quote
Holland Geplaatst: 10 juni 2014 Geplaatst: 10 juni 2014 Ik heb 't gevoel dat hij die kas heb gekregen en dat dat voor hem voldoende was Aangezien jullie elke keer opmerken dat het een nieuwe kas is. Dat hij heb gezegd doe mij maar een leuke kas er bij dan in ruil voor het programma en dat ie 't verder wel best vind. Quote Vriendelijke groeten, Holland
aalterse-willy Geplaatst: 10 juni 2014 Geplaatst: 10 juni 2014 @Bit, Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
HuubvG Geplaatst: 10 juni 2014 Geplaatst: 10 juni 2014 Hup Holland hup! Ik ben blij dat Maarten gewoon een doorsnee moestuin onderhoudt en zo praat hij er ook naar. Gelukkig maar dat hij niet dat hele verhaal ophangt, al die uitleg en die eindeloze beredeneringen die je al zo vaak gehoord hebt dat het je strot uitkomt. Gewoon gezellig klessebessen met Maarten in de moestuin en eten uit eigen tuin toe. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.