Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Wilders weer.. is het nu genoeg?

Featured Replies

Geplaatst:

Een totaal niet moestuingerelateerd onderwerp, dat ik toch even wil aansnijden gezien hoe belangrijk ik het vind. Gisteravond heeft Wilders aan zijn kiezers gevraagd of zij meer of minder Marokkanen wilden. Zij wilden er minder. "Goed, dat gaan we regelen", zei Wilders hierop. Geen toelichting, geen nuance, niks.

We kennen neem ik aan allemaal Geert Wilders, zijn ideeen, en zijn onorthodoxe stijl. Onlangs is er al aangifte tegen hem gedaan voor het aanzetten tot haat. Deze rechtszaak won hij, omdat hij niet een bevolkingsgroep, maar een geloof torpedeerde (zijnde moslims). Nu echter heeft hij het specifiek over Marokkanen; dat is wel een bevolkingsgroep. Een nieuwe rechtszaak maakt nu dus (gelukkig) veel kans. Advocaten zijn hier al mee bezig.

Maar daarnaast vind ik dat de maat vol is. Wilders' polariserende, haatdragende opmerkingen zijn niet alleen bedreigend voor Marokkanen, maar voor ons hele land. Geen enkel land is gebaat bij een haatdragende verhouding tussen verschillende bevolkingsgroepen. Om toch even de gevreesde vergelijking er bij te halen: in de 2e wereldoorlog was het ook om de joden te doen, maar als het puntje bij paaltje komt is het hele land in oorlog. Het doet dus ook niet ter zake welke bevolkingsgroep er wordt gediscrimineerd, het doet ter zake DAT er wordt gediscrimineerd, en dat is voor iedereen een bedreiging. Wilders zijn gedrag is volstrekt onacceptabel en het is tijd om dat niet alleen te laten horen, maar ook echt actie te ondernemen.

Kennen we de ramp van Project X nog? Laten we diezelfde kracht van (sociale) media nu eens inzetten voor iets goeds. Laten we als Nederlandse bevolking massaal stelling innemen tegen Wilders en zijn ideeen. De facebookpagina https://www.facebook.com/pages/Ik-doe-aangifte-tegen-Wilders/1414944152097698 heeft sinds gisteravond al bijna 30.000 likes en met de minuut komen er meer bij. Maar alleen facebookpagina's liken is niet genoeg.

Via de politie kun je melding doen van discriminatie (als slachtoffer of als getuige): https://www.politie.nl/melden/meldformulier-discriminatie.html#main-content

Dat kun je hier ook (al ligt de site - hopelijk vanwege het grote aantal bezoekers - de helft van de tijd plat):

https://www.discriminatie.nl/meld-discriminatie/klachtenformulier

Maar een melding is nog geen aangifte. Aangifte kun je doen bij het politiebureau. Er zijn al ontzettend veel mensen die dit gedaan hebben en de politie neemt dit zeer serieus. Hoe meer mensen hoe beter!

Als disclaimer (die heb je schijnbaar toch nodig bij dit soort gevoelige onderwerpen) wil ik nog even zeggen dat het er in dit geval absoluut niet om gaat om problematiek die speelt onder nederlandse marokkanen te ontkennen. Ook heeft dit niks te maken met wat je zou vinden van hun cultuur of geloof. Het gaat er puur om dat een bevolkingsgroep, die in ons land leeft, legaal in ons land leeft, een bevolkingsgroep die gewoon uit mensen bestaat die net zo veel plichten en rechten hebben als elke andere inwoner van dit land, slachtoffer wordt van discriminatie. En discriminatie is, zoals we allen weten, het ten onrechte laten meewegen van niet ter zake doende gegevens zoals afkomst, uiterlijk, of geloof, in het toekennen of ontnemen van iemands rechten. In dit hele issue kun je het woord marokkanen net zo goed vervangen door duitsers, door mannen, door christenen, door blondjes of door welke bevolkingsgroep dan ook. Het probleem blijft hetzelfde.

Geplaatst:

Mijn eerste reactie, als gewoon forumlid (dus -nog- niet met de moderator-pet op): Laten we politiek helemaal buiten dit moestuinforum houden.

Geplaatst:
  • Auteur

waarom? we hebben het in de babbeltuin toch ook over de olymptische spelen, of over onze huisdieren, of wat dan ook, waarom dan niet over politiek? Dat je daar persoonlijk geen zin in hebt hier kan ik me goed voorstellen, maar je hoeft dit topic niet per se te volgen

Geplaatst:

Dit is in de babbeltuin..kan dat niet? Ok het is politiek..dat kan het lastig zijn. Als mensen er aanstoot aan nemen.

Ik niet trouwens, ik werd ter plekke misselijk van het filmpje waarin Wilders mensen liet scanderen dat er minder Marokkanen moesten zijn en heb de fb pagina gedeeld.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Politiek, geloof en afkomst zijn gevoelige onderwerpen. Kan men daar wel over discussieren op dit forum? Waarom niet is dan de vraag?

Denk dat het goed is, op een beleefde manier de mening te kunnen geven.

Persoonlijk ga ik dat soort mensen uit de weg, door mijn ras en geloof die meer dan genoeg mee heeft gemaakt. Respect voor anderen, welk ras, geloof afkomst etc dan ook en elkaar vrij laten. Is dat niet mogelijk, dan laat ik die mensen voor wat ze zijn.

Geplaatst:

Ook dit soort onderwerpen moeten besproken kunnen worden, vrijheid van meningsuiting toch? Meer doen we niet, niemand word er opzettelijk gekwetst of wat dan ook.

Ik vind Wilders maar een vreemd geval, ookal is hij ook wel weer slim denk ik: hij weet blijkbaar wel goed hoe je propaganda voor je partij voert. Die smult nu van alle aandacht. Maar dat filmpje met het scanderen, het is alles behalve normaal. Maar graag zou ik het toch ook weer iets willen relativeren:

1. Hij stelt drie vragen aan zijn publiek, drie vragen die de partij definieren.

2. Vraag 1: Meer of minder europese unie? MINDER, MINDER, MINDER, MINDER!

3. Vraag 2: Meer of minder PvdA? MINDER, MINDER, MINDER, MINDER!

4. Vraag 3: Meer of minder marokanen? MINDER, MINDER, MINDER!

5. Hij zegt "dan gaan we dat regelen

Dat "dan gaan we dat regelen" slaat dus op alle drie de vragen: niet specifiek op de Marokkanen vraag. En dat scanderen.. Als er net 2x "MINDER, MINDER, MINDER, MINDER!" gescandeerd wordt.. Dan kan je toch eigenlijk niet verwachten dat er bij de 3e vraag rustig geantwoord word: een beetje minder! ?

Maar ik vind het wel heel erg zwak dat Wilders dit doet; want die heeft die vraag bewust gesteld en dit scanderen uitgelokt. Triest gewoon. Wilders is en blijft in mijn ogen gewoon 'n kansloos type die aandacht te kort komt .

Maar sowieso.. Ik snap de hele Nederlandse bevolking soms niet meer hoor Tenminste; wat schieten we er mee op om de VVD en de PvdA keihard af te zeiken? Net alsof er een regeringspartij is die iets leuks kan doen tijdens de crisis? Wellicht was er harder bezuinigd als we niet zo aan het zeuren waren, maar dan waren we wellicht nu al uit de onzekere economische periode vandaan? Ik weet het niet, maar het zou zomaar kunnen. Iets leuker maken dan het is schiet niet op, dan gaan we weer de fout in. Zo goedkoop van o.a. Wilders om de regeringspartijen continu af te kraken zodat je zelf lekker populair kan lopen doen, bah! Wat een niveau.

Achja, laat Wilders maar lekker doorgaan. Beter wordt hij nog feller in zijn uitspraken, ooit zal er een moment komen dat het zelfs te fel wordt voor een groot deel van z'n achterban en dan sloopt hij zichzelf. Tenminste, dat is te hopen.. mag er vanuit gaan dat zijn achterban ook kan nadenken en uitspraken/acties die nog 10x zo fel als dit zijn wél afkeuren. Laat hem maar lekker z'n eigen graf graven. Die rechtzaken van nu hebben toch geen nut, behalve dat ze werkgelegenheid voor advocaten en journalisten creëren. Boeiend voor hem als hij een boete krijgt? Kan hij gewoon wegzetten onder het kopje promotiekosten. Net alsof hij wakker ligt van dat stootje tegen z'n schouder. Denk ik dan tenminste.

Maar als mensen dus niet begrijpen waarom hij slechts in twee gemeentes mee doet.. Zodat hij sowieso zo'n podiumpje heeft wss.

Prachtig stuk trouwens; http://www.rtlnieuws.nl/nieuws/column/pieter-klein/geert-ga-je-schamen

Geplaatst:

prachtige column van Pieter Klein

Ik ga verder niet in op deze discussie , voor-en

tegenstanders houd je toch . Persoonlijk heb ik er wel moeite mee

een politieke discussie op dit forum ,met mensen die ik helemaal niet ken.

Dit is een tuinforum, geen politiek discussieforum .

Geplaatst:

Ben het eens met wat hierboven gezegd wordt: het is om eng van te worden, maar of een rechtszaak nu dé oplossing is Het is inderdaad wel weer een mooi podium voor Wilders om zich verder te profileren als rebel die wordt gepest door de elite. Sentiment dat goed aanslaat bij anderen die zich weggeduwd voelen door "de heren politici". Politiek is soms behoorlijk ontmoedigend. Mensen laten zich zo makkelijk bespelen en ik heb er (voor mijn gevoel) ook maar zo weinig invloed op. Af en toe opdraven om te stemmen (óók frustrerend als je eigen partij niet vertegenwoordigd is in je gemeente, maar dat terzijde). Nog veel frustrerender als je zélf Marrokkaans bent. Er is maar een zekere mate van frustratie die mensen kunnen hebben voor hun persoonlijke kookpunt bereikt is. Met dit soort makkelijk scoren van de PVV kweek je woede bij een grote groep mensen en dat gaat een keer fout ben ik bang...Ik hoop met grote hopen dat de PVV zich niet weer in de regering weet te wurmen, want Nederland wordt er zo niet gezelliger van

Begonnen met moestuinieren en zaadjes te ruil? Doe mee met de zadenenvelop NL 2017

Geplaatst:

Ik kan alleen maar zeggen dat ik me rotschaam voor die man en hoe hij zijn mening onder woorden brengt.

Doet me denken aan mijn lieve Marokkaanse leerlingen, vrienden en tuinburen die dit niet verdienen. Dat doet me verdriet

Geplaatst:

Prima onderwerp voor de babbeltuin, niks mis mee! ( go Mijke go!)

Ik kan alleen maar zeggen dat ik erg blij ben dat ik uit Nederland vertrokken ben, wat een K- fACIST,,uh sorry...die Wilders, het heeft echt wat weg van Hitler als je het mij vraagt. Nevermind, ik ben lekker weg uit Nederland en naar een nog veeeeel facistischer land getrokken. jaja lang leve Orban!

edit, wat ik maar wil zeggen, het is gewoon overal het zelfde, dezelfde facisten en racisten, waar je ook bent. Maar blijf je er tegen verzetten ajb!

Geplaatst:

Ik snap het bericht van Mijke....dit zit veel mensen hoog.

Maar ik ben het toch met Henk eens.....geen onderwerp voor dit forum.

Somberheid genoeg buiten dit forum, liever gezelligheid hier dan een discussie als deze die onherroepelijk fout gaat lopen!

Geplaatst:

Ben het niet eens, het is de babbeltuin, daar mag dat gewoon. Het mag ook over je kat met jeuk gaan hier dus waarom niet over Wilders?

Geplaatst:

Wilders heeft iedereen weer eens te pakken, want...

PvdA en VVD verliezen enorm

D66 en de lokale partijen winnen massa's zetels

Maar over welke partij gaat het al de hele dag????

Geplaatst:

Omdat ik het idee heb dat zo'n discussie niet goed afloopt, en dat heb ik nou niet met een discussie over een jeukende kat!

Maar verschil van mening moet er zijn toch?

Geplaatst:

waarom zou deze discussie niet goed aflopen?

ik mag toch hopen dat bijna iedereen het erover eens is dat wilders nogal de grenzen opzoekt.

Geplaatst:
Omdat ik het idee heb dat zo'n discussie niet goed afloopt, en dat heb ik nou niet met een discussie over een jeukende kat!

Maar verschil van mening moet er zijn toch?

Laat lekker gaan joh, als het niet goed afloopt zien we dat dan wel weer toch? Bij voorbaat de boel afkappen omdat het MISSCHIEN niet goed afloopt lijkt mij echt nergens voor nodig.

Geplaatst:

Ja, maar waar is het wachten op dan? Op de mensen die PVV stemmen en zich hier in gaan mengen?

Veel mensen op dit forum, dus ook PVV stemmers!

Geplaatst:

Ik ben het met Henkg eens. Politiek en ook nog wel een aantal andere zaken horen niet echt op dit forum thuis ( sex , drugs en rock and roll )

Het is niet verboden, er zijn geen regels tegen. Maar al te heftige reacties zullen echt wel aangepast worden. Kan niet anders. Moet ook wel.

Wil je echt zeggen, wat dan ook, op elke wijze die jou goeddunkt, doe je dat maar ergens anders denk ik. Dit is niet de straat. Niet van jou, niet van mij. We zijn hier ook niet onder mekaar. We zijn hier te gast.

Wie dan ook, die wil reageren, doe dat aub een beetje in algemeen geaccepteerde normale bewoordingen.

Geplaatst:

Bit, dat doet iedereen ook , tot nog toe, alles gaat via normale bewoordingen, naar ik meen. Ik blijf er bij dat zon soort onderwerp ook best wel in de babbeltuin kan plaatsvinden. Er loopt tot nog toe helemaal niets uit de hand dus waar hebben we het over???

Geplaatst:

Ik vind ieders zijn ideeen ben het veel eens met de pvv. Het moet hier geen buitenland worden. Als ik in Zwolle of Amsterdam ben voel ik mij als vrouw niet meer prettig.

Yeah we zijn in het bezit van een 100m2 moestuin!

Geplaatst:

Nou ik ook niet in Amsterdam, daarom ben ik blij dat ik er weg ben!

Er hier over praten vind ik totaal niet buiten de forumregels, laat iedereen lekker zeggen wat hij of zij vindt... daar is de babbeltuin voor!

Geplaatst:

De moderator voelt zich wel verplicht te melden dat dit forum niet gezien moet worden als chat. Ook de babbeltuin is geen chat.

Voor diegene die een chat wensen : er zijn gratis chats beschikbaar op het internet. Open er gerust 1.

Geplaatst:

Als er hier een gefundeerde discussie gevoerd kan worden met respect voor elkaars standpunten en niet te veel 'gevoels'reacties dan kan een politiek topic best stand houden. Zodra het een gevoelsdiscussie wordt, in welke zin dan ook, zal het topic op slot gaan.

Geplaatst:

politiek, sex, drugs en geloofs topics horen niet thuis op een forum waar het gaat om moestuinieren!

en dus ook niet in de babbeltuin!

Kiezen voor helpende handen is delen in de praktijk!

Geplaatst:

Daar ben ik het ook mee eens. Ik meng me er inhoudelijk ook niet in, en ik vind het bij een moestuinforum wel passen als de babbeltuin ook over zijdelings aan moestuinieren gerelateerde onderwerpen zou gaan, maar helemaal off topic kan natuurlijk ook.

Maar goed, even on topic...

Meer of minder Wilbers?

minder, minder, minder!

(edit: heb mijn tekst aangepast)

aangepast door Gast

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.