Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

O nog iets wat ik volgend jaar anders doe: minder peterselie! Ik heb in mei zo'n plantje in de supermarkt gekocht en het in vijven opgesplitst en in een rijtje van ruim een meter uitgezet. Ik begin nu dus een peterseliehaag te krijgen, veel te veel.

Geplaatst:

- Anti worteldoek gebruiken

- Ander soort net gebruiken wat makkelijk om hoog te doen is

- Meer zelf zaaien thuis

- Een aantal succesvolle tomaten/paprika/peppers zaaien en niet alles maar

- Een plan opzetten

- Kijken naar een waterpomp/frees

- Wat meer watergeulen graven

- Oja en wat tips die ik heb verzameld in praktijk brengen

Geplaatst:

Sneller plantjes in grotere potten zetten, en veel sneller buiten zetten :/ M'n roma's en cherry-tomaten beginnen nog maar net met bloeien. Diepe zucht

Geplaatst:

Ik ga volgend jaar méér courgettes zetten (heb nu 2 planten) want ik hou erg van courgette dan kan ik mooi een hoop invriezen voor de winter.

Courgettes en pompoenen komen dan wel nog alleen op de composthopen te staan; scheelt mij ruimte in de moestuin zelf.

Verder wil ik dit keer een goed wisselteelplan opstellen dat ook rekening houdt met nateelt (had ik nu helemaal niet aan gedacht ). En ik wil worteldoek onder mijn paadjes en stenen erop, ipv stenen gewoon op het zand zoals nu. Ik ben nu onderhand meer tijd kwijt aan de paadjes onkruidvrij houden, dan aan het verzorgen van mijn groentebedden!

Geplaatst:

Koop nu alvast dat worteldoek en leg het over de stenen....met deze hitte brand het onkruid kapot onder die zwarte doek!

Ik ga minder soorten planten en alles verder uit elkaar.

Geplaatst:

Mijn aardbeien gaan op minder ruimte-nemende bedden ( ik heb gewoon teveel planten al ) en ik ga studeren op een fruitkooi voor de nieuwe tuin. Ook voor de aardbeien. Heb nu veel verlies door alle wespenvraat

Paprika's en pepers komen er niet meer in. Tomaten zeker wel, maar een aantal ook absoluut noooit meer.

Toch wat meer gaan mesten op de tuin. Grond is wel erg arm. En van de herfst een lading champost laten komen.

Geplaatst:
Koop nu alvast dat worteldoek en leg het over de stenen....met deze hitte brand het onkruid kapot onder die zwarte doek!

Dat is een goede tip geedee, dank je wel!

Geplaatst:

Wat doe ik volgend jaar anders?

Voordat je verder leest: Ik heb erg weinig ruimte (klein balkon). Er zijn dus forse beperkingen in zowel aantal soorten als aantallen per soort. Toch wil ik iets van opbrengst, Binnen op de vensterbank zijn er nog een paar mogelijkheden, maar het watergeven is een probleem. Buiten gaat dat vanzelf, binnengebruik van mijn Blumat druppelaars heeft een te groot lekkage-risico. Het probleem: mijn binnen-pepers moeten met het idioot warme weer van de laatste tijd 3x per dag water. Een aantal pepers binnen is leuk, maar een heel seizoen pappen en nathouden wil ik niet.

Wat niet (niet meer):

- Geen aubergine: ruimtevreters, te weinig opbrengst

- Geen paprika / pepers buiten: duurt te lang, heel weinig opbrengst.

- Geen bosaardbeitjes: Wel veel, maar erg kleine beitjes. Ik vind ze ook niet lekker.

- Niet doorgaan met de Sarian aardbeien: nogal wat bloemen zonder meeldraden; te weinig opbrengst. Wel lekker.

Wat wel (nog is =, erbij is +):

= Tomaten Balkonstar. Prima voor een balkon. Goede opbrengst, vroeg.

= Tomaten Roma. Nog even afwachten. Gaan in dit eerste slechte jaar tot nu fatsoenlijk.

+ Tomaat Siberian superior: Gewoon eens gaan proberen.

= Pepers cayenne, maar alleen binnen.

= Aardbeien Evie2. Afgelopen voorjaar begonnen met 20 frigo stekken. Ik ga ze de winter overhouden.

+ Aardbeien Ostara. Schijnt het goed te doen, goede opbrengst (ik wil alleen doordragers)

+ Aardbei Temptation (zaai). Gewoon eens proberen.

= De wedstrijdplant. Geen flauw idee wat die in 2013 gaat worden, maar ik ga em zaaien (tenzij het een Sequoia wordt).

Andere teeltwijze:

Aardbeien. Mijn doordragers geven -na een eerdere mini-oogst- pas vanaf nu, half augustus dus, de eerste rijpe vruchten. Laat! Uiteraard ook door het zeer slechte voorjaar. Ik denk erover om ze van maart tot medio juni binnen te halen / houden, en daarna pas weer buiten te zetten. Dan wel nog een stellage fabrieken die op mijn vensterbank past. Iets a la Geedees.

Het seizoen is gelukkig nog niet afgelopen. Ik dan dus nog nog gaan bijstellen.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Je pepers 3x per dag water????

witte zak om de zwarte pot doen....= afstoten warmte en anti verdamping dus

wachten tot de blaadjes echt smekend hangen...(afharden die handel!!)

met zn allen in een ligbad...kattebak....balkonbakzondergaatjes en daar water in gieten alleen savonds

die planten die ik het meest vergeet....hebben de meeste vruchten hiero

Geplaatst:

Er is zo veel dat ik volgend jaar anders ga doen (1ste jaar echt moestuin :P)

-alles een beetje beter voorbereiden

-geen aardappels meer zetten

- meerdere keren boontjes en sla zaaien voor gespreidere oogst

- minder courgette

- meer kruiden op voorhand in potjes zaaien

- alles minder dicht op elkaar zetten

maar voor de rest ging het redelijk goed :P

Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Geplaatst:

- gordijnen gaan kopen om over de kolen te doen, ik moet nu al mijn koolsoorten weggooien.

- enkel nog vastkokende aardappelen zetten.

- bonen verder uit elkaar zetten.

- paprika niet zo dicht bij elkaar zetten.

- meer labellen.

• 2 maanden later ...
Geplaatst:

Spinazie zaaien, dat doe ik niet meer. De Nieuw Zeelandse Spinazie is veel beter van smaak en makkelijker te kweken. Ge snijdt dat af en het schiet terug uit aan de bladoksels.

Is ook niet echt spinazie maar een soort postelein. Van dat ene zakje zaad hebben we nu al tientallen keer geplukt, ook meestal om weg te geven maar dat verhaal kennen jullie ook wel.

Dus één rijtje zaaien en dan zeker een maand wachten voor het tweede. Die groeit ook nog vrolijk verder terwijl ze zaad maakt.

De dieven van de tomaten niet meer op de compost gooien maar uitplanten, 80% groeit en geeft later mooie tomaten, ook de twee of drie onderste dieven laten staan, spaart op tomatenplanten

jong geleerd is oud gedaan.

img536373951351180081.JPG

Zo ziet de Nieuw Zeelandse Spinazie er uit, alleen wordt die nog veel groter.

img543575171351180298.JPG

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Geplaatst:

Ik kom ook weer eens om de hoek kijken hier .

Afgelopen jaar was mijn ' eerste keer'. Ik voel me al een beetje ontgroent en ga volgend jaar weer vrolijk verder met het moestuin gebeuren.

Aankomen weekend ga ik kijken voor een klein muurkasje voor in mijn tuin (helaas heb ik een postzegel achtertuin waar ik het mee moet doen, maar dat mag de pret niet drukken. Vandaar wel een klein kasje)

* Deze moet het gaan worden:

329.jpg

Hier wil ik in gaan zetten:

1 snack komkommer

1 paprika plant

misschien 1 tomaat. Maar die kan ook gewoon buiten de kas staan wanneer het weer het toelaat. De snackkomkommer en paprika plant wilde het echt niet doen in de open lucht, vandaar het kasje.

* Ik ga aardbeien plantjes kopen en in een mooi hoekje zetten.

* Ook volgend jaar wil ik aardappels in manden gaan houden, dit is me erg goed bevallen

* Ik wil 1 courgette plant neer gaan zetten in een grote mand.

* Rode uitjes ga ik weer zaaien en in manden zetten

* net als wortels

* ik ga van mijn mini kweekkasje een koude bak maken (op de volle grond zetten zonder bodem). Daar komt (denk ik) de sla in te staan. (of zou dat te warm zijn?)

536474_349914488408146_100001687933805_873562_42675286_n.jpg

* ik ga weer dille zaaien. (en veel gerookte zalm kopen en vers brood bakken..mhhh watertand)

* en ik zit te twijfelen om wat broccoli te zaaien en in manden te zetten.. maar die planten worden nogal groot.

plannen plannen plannen, en het is nog maar oktober

To plant a garden is to believe in tomorrow.

Geplaatst:

Ik had hem in mijn frustratie al verhuisd naar de groene bak *bloos*.

En ik vind zo'n kasje ook stiekem hartstikke leuk....

To plant a garden is to believe in tomorrow.

Geplaatst:

De kruiden op mijn balkon krijgen zo ie zo allemaal een eigen pot.

Ik had nu de citroen basilicum, bieslook en oregano bij elkaar staan en dat was geen succes.

Verder gaat de maggiplant ( lavas ) naar de tuin verhuizen waar ik ook een kruidenhoek aan het maken ben en ook de notenkruid gaat naar de tuin....bij een buurvrouwtje op de tuin staat hij een meter hoog

Op het balkon komen alleen de algemene kruiden en op de tuin wordt het wat uitgebreider.

~I believe in God, only I spell it Nature~

Geplaatst:

Ik ga mijn moestuin volgend jaar vooral wat meer proberen bij te houden. Dit jaar is daar niet zoveel van in huis gekomen door ziekte van mijn vader en een verandering van werk. Het onkruid heeft daar welig van geprofiteerd, maar liet zich niet echt eten

Wat Nieuw-Zeelandse spinazie betreft: die deed het hier twee jaar terug niet fantastisch, ze schoot traag in gang en groeide niet zo goed. Van smaak vond ik de blaadjes te dik en fluwelig aanvoelen na het stoven, en ze smaakten ook zoeter dan spinazie. De gele tuinmelde die we dit jaar zaaiden deed het beter en smaakte meer zoals spinazie doet (glad van textuur, meer spinaziesmaak, maar zonder invloed op de tanden). Die deed het ook prima op het moment waarop de spinazie begon door te schieten. Ideaal om daarna dus nog iets spinazie-achtig in de tuin te hebben en als je er een paar laat opschieten, heb je meteen veel zaad voor het volgende jaar.

Geplaatst:

Ik heb mooie witlof kweekbakken gratis kunnen bemachtigen.

Formaat van vierkante-meter tuin, maar dan op korte poten.

Daar ga ik sla in voor zaaien komend jaar.

Ook een boel andere dingen in voorzaaien.

er passen er mooi 4 in mijn ienie-minie kasje, dus dat is ideaal!

http://www.buitenthuis.blogspot.com

Rien de plus simple, ni de plus beau, qu'un potager.

( St. Ignatus 1491-1556 )

Geplaatst:

Wat ontzettend leuk om te lezen en wat een schat aan tips levert dit op (ben nu op pagina 5 van dit draadje).

Wat ik volgend jaar (anders) ga doen:

- mijn tuin indelen; dit jaar alleen mijn nieuwe tuin bij mijn nieuwe huis "ontgonnen" en gewoon neergezet waar het op dat moment het seizoen voor was.

- Pompoenen vroeger zaaien, want mijn Japanse Shishigatani pompoen kreeg eerst honderdduizend mannelijke bloemen en alle vrouwtjes die er sinds een paar weken aanzitten zijn dit weekend doodgevroren.

- veel andere dingen vroeger zaaien, want ik heb nu een platte bak dus veel ruimte om af te harden.

- een kasje bouwen

- kippen hok bouwen.

- ruimte voor een compost hoop, zodat ik niet meer telkens de loodzware metselkuipen met compost hoef te verplaatsen.

Zo nog veel te doen.

A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson

• 11 maanden later ...
Geplaatst:

Lang moeten zoeken voor ik dit topic terug vond.

Maar één ding ga ik zeker nooit meer doen en dat is pompoenen als tweede gewas planten in een kas.

Nu leverde dit me wel een foto van de week op maar bijna geen pompoenen en van die foto kan ik jammer genoeg niet eten

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...