Ga naar inhoud

Welke knoflook kweek jij dit seizoen (2014-2015) ???

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Dat zou inderdaad kunnen wij hebben ze gekocht begin juli. Ik zal morgen eens kijken of de laatste bol in de voorraad geen groene puntjes laat zien

Geplaatst:
Waarom is Leven van het Land zo populair? Hardstikke duur... die purple glazer kon ik vandaag hier voor 0,75 per stuk krijgen... niet supergroot, maar toch.

'duur' is natuurlijk altijd relatief. Het is een fijne site, persoonlijke behandeling, stipt en met een enorme keus waar de liefhebberij van af straalt, denk ik ?

1 bol Purple Glazer kost daar 1,45. Ik vind 0,75 en ook 1,45 niet duur eigenlijk.

Bij de appie heb je bio-knoflook voor 3x minder. Gaat het je om het geld of maakt je de verschillen niet uit, neem je gewoon die natuurlijk.

Geplaatst:
Ik heb een orienteringsrondje gemaakt: bio=winkel, 2 supermarkten en een tuinwinkeltje, en ik koos voor de enorme bollen van de biowinkel. Prachtig. Ook nog 1 bol van het tuinwinkeltje. Alles naamloos, maar ik denk dat ik er van die bio-bollen bij ga halen. Een bol had wel 15 (!!) dikke tenen (en nog kleintjes), de anderen rond de 10. Dat wil ik ook wel volgend jaar. Ik proef ook nooit veel smaakverschil, behalve tussen matig en scherp.

Koop je dan verse knoflook of gedroogde? Ik wil van de week ook even kijken

Voedselkollektief Almere

Biologisch voedsel van Flevolandse boeren voor een eerlijke prijs

Geplaatst:

Wat betreft de Rose de Lautrec / Eden Rose...

Wil dat dan zeggen dat mijn eigen oogst Rose de Lautrec, die ik doorkweek, daarna Rose de Brabant heet

Geplaatst:

Ik kweek dit jaar een onbekend ras, of mogelijk zelfs mengseltje van vanalles, gekregen van een tuinbuurvrouw.

En verder 40 Germidour teentjes: lekker groot, vroeg ras en behoud zijn smaak wat meer dan gemiddeld tijdens koken

En een aantal printanor: bevat veel allinine, gezond dus.

Geplaatst:

Gisteren bij de Nazar (Noord Afrikaanse supermarkt) 2 extra dikke bollen knoflook meegenomen. Mét paarse strepen.

Nog geprobeerd erachter te komen welke het zijn, misschien hadden ze nog een doos ofzo waar het op stond... maar het antwoord was: Verse Franse knoflook...

Dus die mogen straks ook de grond in en ik noem ze Nazar...

Geplaatst:

Goed idee Erny !! Ik schiet straks ook even langs de Marokkaanse supermarkt. Ik begin me toch zorgen te maken, zoals eerder al werd gezegd en nu door mij gecontroleerd; in de in Frankrijk gekochte knoflookbollen is nog geen stukje leven te zien en ik zou ontzettend balen als ik geen verse gewone knoflook heb volgend jaar

Geplaatst:

Ik heb afgelopen jaar 'gewoon' wat tenen van de Aldi in de grond gestopt, in december, en dat leverde een leuke oogst op. Dit najaar heb ik hetzelfde gedaan, begin oktober gepoot, het loof staat alweer 10 cm hoog.

Een deel van de eigen oogst begint uit te lopen (ik moet kennelijk een beetje dooreten...), ik ga maar wat invriezen en wat echt te ver uitloopt mag later ook de grond in.

Wat me opviel bij deze 'gewone tenen' knoflook is dat sommige bollen wel, en sommige bollen geen tenen kregen.

Hieronder een voorbeeld van een inmiddels uitlopende bol zonder tenen:

2014-10-24-1938691414412723.03

Geplaatst:

Ik koop elk jaar mijn pootknoflook in Duitsland in de supermarkt. Daar verkopen ze extreem grote knoflookbollen en die haal ik thuis uit elkaar en gaan de grond in. Werkt elk jaar perfect en ik kan elk jaar weer grote bollen knoflook oogsten. Veel grotere bollen dan van de knoflook hier uit de supers.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Geplaatst:

Op de markt verse Franse knoflook gekocht, ook naamloos en wellicht van hetzelfde soort als die van Erny , het is de eerste keer en ben heel benieuwd wat het doet

Mijn collega heeft dezelfde knof in haar tuintje gezet, zij zit op kleigrond en ik op zandgrond, dus wel interessant om de voortgang te vergelijken vonden we

"Gardening is a craft, it's learned by doing; if you don't do it, you'll never learn it"

Geplaatst:

hier staat Lidl knoflook alweer 10cm boven de grond.

Nog even kijken of ik nog een speciaal soortje wil. of dat ik dit jaar eerst gaan proefdraaien met de lidl knoflook.

Geplaatst:
Ik heb een orienteringsrondje gemaakt: bio=winkel, 2 supermarkten en een tuinwinkeltje, en ik koos voor de enorme bollen van de biowinkel. Prachtig. Ook nog 1 bol van het tuinwinkeltje. Alles naamloos, maar ik denk dat ik er van die bio-bollen bij ga halen. Een bol had wel 15 (!!) dikke tenen (en nog kleintjes), de anderen rond de 10. Dat wil ik ook wel volgend jaar. Ik proef ook nooit veel smaakverschil, behalve tussen matig en scherp.

Koop je dan verse knoflook of gedroogde? Ik wil van de week ook even kijken

Deze tijd van het jaar zijn ze nog niet echt gedroogd. Ik wil gewoon Europese bollen (geen China), en zo groot mogelijk. Die kleine Chines knoflook, levert nl ook weer veel te kleine knoflook bollen op.

Geplaatst:
Ik koop elk jaar mijn pootknoflook in Duitsland in de supermarkt. Daar verkopen ze extreem grote knoflookbollen en die haal ik thuis uit elkaar en gaan de grond in. Werkt elk jaar perfect en ik kan elk jaar weer grote bollen knoflook oogsten. Veel grotere bollen dan van de knoflook hier uit de supers.

@ Missmass, kun je iets zeggen over de originele afkomst van de in Duitsland gekochte knoflook is dit te achterhalen? Hebben de bollen een rose kleur?

Ik zit hier vrij dicht aan de Duitse grens, bij welke supermarkt koop je hem?

Geplaatst:

Een goede vriendin van mij woont vlakbij de grens en wil ook wel even voor me naar Duitsland rijden, dus mijn vraag is ook; bij welke supermarkt koop je die knoflook Missmass ??

Geplaatst:

Na alle 'spannende' frankrijk-knoflook-bollen hoop ik dat ik geluk heb met mijn spaanse bollen.

Vers meegenomen uit Andalucia. Vandaag de grond ingegaan.

* Ajo Spring Violeta (Andalucia 50mm Y+)

* Chesnok red --> Leven van het Land (vanaf nu allemaal van LvhL)

* Maxatavny

* Rosewood

* Purple Glazer

* Eden Rose (gekregen van Mini

* Valverde (gekregen van Mini;)

Morgen nog even kijken bij de Buurtsuper om te zien of daar nog wat leuks is.

Ik las dat de knoflook heel goed tussen aardbeien ingepoot kan worden. Heeft iemand van jullie daar ervaring mee? Worden de knoflookbollen uiteindelijk niet verstikt tussen de

aardbeienplanten??

Geplaatst:

Toevallig poot ik ze al jaren tussen de aardbeien! Dan staan ze niemand in de weg en hoop ik dat ze eventuele plaaginsecten wat op afstand houden. Van verstikking is geen sprake omdat het loof al lang en breed hoog staat voor dat het aardbeienloof opkomt.

Geplaatst:

Bij mij gaan morgen de volgende soorten de grond in:

Cledor

Primor

Printanor

Therador

Flavor

Vigor Supreme

Morado de Pedronera

Glazed Purple Stripe

Chesnok Red

Purple Haze

Mocht ik nog ruimte over hebben dan poot ik ook nog Paradour en Messidrome(van de oogst van dit jaar)

Geplaatst:

Slechts één soort, van AH. Op het label stond: land van herkomst Spanje. Bollen waren niet zo groot, de meeste tenen wel. De kleine tenen heb ik niet geplant, die zijn voor keukengebruik.

Een paar dagen geleden geplant. Per aardbeienbed met twee rijtjes aardbeien (op 60 cm van elkaar) ertussen één rijtje knoflook.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Idem als Henkg.

Met de roze 'scherpe Spaanse knoflook' van de super teel ik al een paar jaar door = roze soort.

Daarnaast hetzelfde met 'Chinese knoflook' = witte soort.

En olifantknoflook, dit wordt het tweede seizoen.

Drie soorten knoflook dus.

Geplaatst:

Voor het eerst knoflook gekocht bij Van der Wal hier in Hoogeveen, Fokhagyma (najaar). Normaliter ging er gewoon een bol van de Lidl in tenen de grond in, maar het resultaat was maar so-so. Dus ik ben heel erg benieuwd wat dit gaat brengen. Zag dat er al een mol aan het graven was geweest tussen de tenen.

Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.

Geplaatst:

Ik koop de bollen bij de Edeka supermarkt in Duitsland. Daar vind ik de grootste, je kunt ze daar per stuk kopen. Er zit dus geen label aan en geen netje omheen, dus ik heb geen idee waar ze vandaan komen, maar ze gaan al jaren als een speer hier.

Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!

Geplaatst:

Dit jaar voor het eerst knoflook geplant, met dank aan dit forum waar ik op las dat ik dat toch wel nu moest doen:) ik heb net als henk biologische bollen bij de ah gehaald, ben heel benieuwd! (en het meest zin heb ik om dan zo'n vlecht te maken als het gelukt is)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...