Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Voorgezaaide sojabonen komen niet op


Berti

Aanbevolen berichten

goeie vraag over die gen tech.

MEESTAL is bio NIET gen tech.

maar garanties? hmmm normaal als het op de verpakking staat zou je mogen aannemen dat het gen tech vrij is.....maja.

bio= big money.

 

 

Bio is nooit gen-tech.

Bovendien hebben ze nog een geintje: ze programmeren de zaden tot steriliteit. Dit is om de landbouwers te dwingen nieuw zaad te blijven kopen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Houdt bio ook in dat ze niet genetisch zijn gemanipuleerd? Waar groeien die niet gemanipuleerde bonen dan?

Ik heb een zakje bio zonnebloempitten (gewoon omdat ik ze niet niet-bio kan krijgen) uit China.... Dan vraag je je ook af of dat wel klopt.

 

Bio houdt in dat zaadveredeling via kruising gaat. Dus hybrides zijn heel goed mogelijk, want dat is nog steeds ouderwets kruisen, alleen in hogere snelheid.

Bij genetische manipulatie wordt er vreemd genetisch materiaal toegevoegd. Bijvoorbeeld een varkens gen, of een menselijk gen, en dat wordt in de maiskorrel, sojakorrel, rijstkorrel etc geinjecteerd. Op zich is dat natuurlijk heel interessant. Het probleem is dat er simpelweg geen onderzoeken (openbaar) zijn over de termijn gevolgen van de menselijke consumptie. Er wordt simpelweg besloten dat het OK is, en het wordt op de markt gegooid. De mens als proefkonijn, want er wordt eventueel pas ingegrepen of bijgestuurd als er gezondheidsklachten op termijn gaan komen. Precies zoals dat heel vaak gebeurt. Als die klachten opduiken wordt het in de eerste fase ontkent, en voordat het beeld compleet is, zijn we twintig, dertig jaar verder. Dit systeem kom je ook tegen in de medicijnenindustrie. Een medicijn wordt een korte periode getest, maar vanwege de tijdsdruk zijn er geen gegevens over het lange termijngebruik. En om de zoveel tijd duiken er tragische voorbeelden op van medicijnen die dan uiteindelijk wel uit de handel worden genomen, maar voor velen is het al te laat (softenon bv.).

De eerste kritische mensen met klachten of waarschuwingen worden meestal niet serieus genomen. Maar dat is altijd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Uit mijn archiefje een 'vrolijker' verhaal:

 

Europese markt voor gentech voedingsmiddelen vrijwel gesloten!

In Nederland wéér een gentech voedingsmiddel uit het schap: speel Gentech Memory om de rest van je bord te spelen

Op deze pagina

 

* Rapport

 

Nieuwsartikel - 3 februari, 2005

Amsterdam, Nederland — In 2004 is Greenpeace een uitgebreid onderzoek gestart naar de Europese voedingsmiddelenindustrie. In dit onderzoek is in kaart gebracht hoe het beleid op het gebied van genetisch gemanipuleerde ingrediënten in Europa is. Uit verklaringen van bedrijven zelf en aan de hand van controles in de schappen van de winkels blijkt dat de Europese markt vrijwel gesloten is voor gentech voeding. Nog maar 77 van de duizenden producten bevatten gentech ingrediënten.

zoom

 

C1000 slaolie: nu gentech vrij!©Greenpeace/Gort

 

Greenpeace voert al jaren campagne tegen genetisch gemanipuleerde gewassen in het veld. Dit heeft vorig jaar geresulteerd in Europese wetgeving voor etikettering van voedingsmiddelen met gentech ingrediënten. Hierdoor weet de consument waar gentech inzit. De consument in Europa keerde zich massaal tegen gentech producten en onder deze druk kozen fabrikanten eieren voor hun geld en zijn genetisch gemanipuleerde gewassen uit hun voedingsmiddelen gaan weren.

 

In Nederland heeft C1000 zich eind vorig jaar eindelijk uitgesproken voor een gmo-vrij beleid. De nummer 3 supermarktketen Schuitema, het bedrijf achter C1000, heeft nu hun laatste gmo-product, C1000 slaolie, vervangen door een gmo-vrije variant. De nummer twee supermarktketen, Laurus, heeft ook een gmo-vrij beleid, maar heeft nog niet al zijn producten gmo-vrij kunnen maken. Er staan nog 4 producten in de schappen.

 

De grootste grootgrutter van Nederland blijkt in het Europese onderzoek de hekkensluiter te zijn: ze zijn de enige grote retailer die géén gmo-vrij beleid heeft. Albert Heijn, onderdeel van Ahold, heeft in Nederland 5 gmo-producten(1) in de schappen staan en is ook niet van plan die te verwijderen. Speel Gentech Memory om de resterende 15 producten van je bord te spelen

 

Greenpeace vindt dat genetische gemanipuleerde gewassen niet in de natuur mogen worden gebracht, zolang de gevolgen voor mens, dier en milieu onzeker zijn. De gevolgen van genetisch gemanipuleerde gewassen die op het veld staan zijn onvoorspelbaar, oncontroleerbaar en onomkeerbaar. De milieugevolgen worden wel steeds duidelijker. Greenpeace heeft onlangs een rapport gepubliceerd over de desastreuze milieugevolgen van gentech soja in Argentinië: grootschalige ontbossing, toegenomen gebruik van landbouwgif en onvruchtbare grond.

 

In totaal zijn er in Nederland nog maar 15 gmo-producten op de markt. In de EU-25 gaat het om slechts 77 producten uit de vele duizenden levensmiddelen. Dit betekent dat de EU markt, met een waarde van duizend miljard euro in jaarlijkse voeding- en drankverkoop, gesloten is voor geëtiketteerde gentech producten.

 

Helaas is het milieu hier nog niet mee geholpen omdat het grootste deel van de gentech gewassen in het veevoer verdwijnen. Dit is voor de consument onzichtbaar, omdat producten van dieren die gevoerd zijn met gentech veevoer, niet geëtiketteerd hoeven te worden. Via vlees, melk en eieren koopt de consument ongezien toch massaal genetisch gemanipuleerde producten.

http://www.greenpeace.nl/news/europese-markt-voor-gentech-vo/
Link naar reactie
Delen op andere sites

ik maak mijn eigen soja melk van bio sojabonen die ik haal bij de molen. Zit me net te bedenken dat ik die best eens zou kunnen proberen te zaaien. Heb alleen ooit gehoord dat de opbrengst niet zo groot zou zijn en daarom niet voor gekozen omdat ik het dan snel zonde van de ruimte in de tuin vind. Nu mag ik een stukje extra tuin van mijn buurvrouw gebruiken dit jaar dus misschien wel leuk om het een keertje uit te proberen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Sojabonen zaaien is niet zo moeilijk. Gebruik hiervoor alleen zaad dat op zijn hoogst één jaar oud is omdat de kiemkracht snel achteruit gaat. Laat de bonen 24 uur weken in een laagje water. De droge bonen nemen heel veel water op waardoor ze al een voorsprong hebben bij het kiemen.

 

Ter plekke buiten zaaien

Sojabonen worden in mei gezaaid, dikwijls in dubbele rijen met een onderlinge afstand van 5 centimeter. Tussen deze dubbele rijen zit dan 20 centimeter. Zaai zo'n 3 centimeter diep. Na een paar dagen is er al een worteltje en na een tweetal weken is er groen aan de oppervlakte te bespeuren.

 

 

 

Voorzaaien

Eerst voorweken, daarna per drie in potjes zaaien. Of gewoon in een zaaibak. Afharden doe je door de plantjes buiten te zetten en in koude nachten met tuinfleece af te dekken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 7 maanden later ...

Ik zie zo snel nog geen reacties over de smaak van sojaboontjes. Je kunt de boontjes krijgen bij de sushi als side dish en eet ze inderdaad met een beetje zout. Hij is wat knapperiger dan een doperwt en met het zout erbij heb je soms haast het idee of je nootjes zit te knabbelen, lekker ook als aperitief!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 2 maanden later ...

De mijne hebben wel wortel geschoten (sommige) maar ze komen maar niet op. Dat duurt zo lang dan???

Ik denk inmiddels wel drie weken geleden gezaaid. Heel voorzichtig gekeken en ze zijn wel groen/gespleten maar er gebeurt verder bar weinig

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 11 maanden later ...

Ik heb hier de sojabonen in de week staan, en ben heel benieuwd of het nu iemand gelukt is om daadwerkelijk oogst te genereren?! Ook wij hebben die heerlijke gestoomde sojaboontjes met zeezout gegeten bij de sushitent en hadden bedacht dat we dat zelf ook konden! Gaat niet om een giga oogst maar een maaltje zou leuk zijn!

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 years later...

Ik lees hier weinig tot geen positieve verhalen, en al helemaal niet over de opbrengst. Toch ga ik komend seizoen proberen om soja te telen.

 

Zowel VanDerWal (https://www.zaadhandelvanderwal.nl/nl/shop/shop/sub,2/pid,406), deze soort heb ik besteld, als Vreeken (https://www.vreeken.nl/044000-sojaboon-envy)

geeft aan dat zaaien bij hoge temperaturen moet. Ik denk hierbij aan ongeveer 30 graden. In de praktijk betekent dat voor mij: binnen voorzaaien, met bodemverwarming. En pas rondom begin / half juni in de volle grond uitplanten.

(Beetje onhandig, want in mei is het binnen hoogseizoen. Tomaten, pepers, veel meer, dat spul staat dan allemaal nog binnen. Huisvestingsprobleempje dus.)

 

Ik ben dus op zoek naar praktijk verhalen, do’s en don’t, nuttige tips dus. Wie?

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb wel goede ervaringen met het kweken van sojabonen in de kas. Eigenlijk behandel ik ze hetzelfde als snijbonen dus warm voorzaaien en niet eerder dan 1april. Een heel groot nadeel is dat de kiemkracht van sojabonenzaad snel achteruit gaat en daarom win ik zelf het zaad voor het volgende seizoen. Langer dan 1 jaar is het zaad niet te bewaren is mijn ervaring.

Echte mannen komen thuis met honger ipv bloemen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paar jaar geleden geprobeerd.

Ten eerste was er een erg slechte kieming en opkomst.

Daarna bleken de slakken ze natuurlijk ook graag te lusten.

De twee planten die uiteindelijk over bleven bleken weer erg gevoelig te zijn voor wind, dus zou er voor zorgen dat ze niet alle kanten op kunnen waaien (stokje voor steken dus).

En toen was de opbrengst ook niet echt ultiem te noemen. Kleine boontjes waar ik dan wel een avondje van heb zitten peuzelen, ze waren lekker. Maar voor mij de moeite niet waard.

Heb de Amazing Oriental hier vlakbij zitten en in hun vriezers liggen de boontjes ook, gepeld en ongepeld, en die zijn niet eens al te duur.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb de afgelopen 2 jaar soya binnen voorgezaaid in de vensterbank en in mei buiten gezet. Ging heel goed zonder warmtemat oid.

 

Heb nog een paar x wat bijgezaaid binnen en ook 1 x buiten. Buiten zaaien is me totaal niet bevallen. Na 2/3 weken had ik eindelijk plantjes, maar die zijn de hele zomer achter gebleven.

 

Hier is het een slakkeneldorado. Duizenden en duizenden slakken vrees ik. Er gaan met gemak 50 pompoenplanten doorheen waarvan er dan 2 het overleven dankzij slakken. Maar de soyabonen laten ze links liggen.

 

Ga het dit jaar gewoon weer hetzelfde doen. Dol op soyabonen!

 

Nog een edit:

De opbrengst is idd niet heel hoog per plant en ik heb beide jaren maar 1 tot 2 oogsten per plant gehad. Vandaar dat ik wen paar x heb bijgezaaid ook. Qua opbrengst kan het zeker beter. Misschien dat ik daar iets anders in zou moeten doen voor een doorlopende oogst? Maar geen idee wat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...