mw vogel Geplaatst: 14 mei 2015 Geplaatst: 14 mei 2015 Nog een tip die ik vorig jaar hier ergens op het forum las en sindsdien toepas: de bollen van de knoflook moeten blakeren in de zon.Dus de aarde zover wegschrapen dat de bol zichtbaar wordt. Ik had ze vorig jaar te diep staan, waardoor ze gevoeliger werden voor vocht en roest (denk ik). Uiteindelijk vroeger geoogst en de meeste tenen moeten invriezen. Nu let ik beter op! Quote
suus76 Geplaatst: 14 mei 2015 Geplaatst: 14 mei 2015 Vandaag de eerste bloemknoppen uit de knoflook gehaald. Twee van de drie soorten hadden bijna allemaal al een bloemstengel gevormd. Quote
appelvrouw Geplaatst: 14 mei 2015 Geplaatst: 14 mei 2015 Dat is vroeg ik ga morgen ook maar eens kijken... Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Enjoy! Geplaatst: 14 mei 2015 Geplaatst: 14 mei 2015 Hebben de bollen dan geen last van regen als je ze zover losschraapt? Quote
Bit Geplaatst: 15 mei 2015 Geplaatst: 15 mei 2015 Bij mij staan ze er nu zo voor : En inderdaad zoals mw Vogel : ik heb ze dit jaar een stuk minder diep gepoot. Niet dat de bollen nu al bloot staan ofzo, maar vorig jaar had ik ze een stuk dieper ( en ook rijker trouwens ) gezet en had ik ontzettend last van roest. Jaren daarvoor stonden ze zoals ook nu en had ik nergens last van. Overigens hier ( nog ) geen bloemen. Quote
appelvrouw Geplaatst: 15 mei 2015 Geplaatst: 15 mei 2015 Mijn knoflookbed. 6 soorten ongeveer, samen met de olifanten. Ik had van twee mensen olifantenknoflook gekregen..het verschil is best groot, van de een lijken het wel flinke preien( de meest linkse rij)..de andere 4 tenen van dezelfde soort hebben het maar zwaar.Over het geheel genomen groeien de knofloken erg goed. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Enjoy! Geplaatst: 15 mei 2015 Geplaatst: 15 mei 2015 Gisteravond dit topic een eind terug zitten lezen om het sproei-advies van Erny op te zoeken (p23) tegen roest. Vorig jaar rond deze tijd waren er al veel forumleden die toen veel roest op de knoflook hadden. Nog een vraag Bit: wanneer ga jij de bollen blootleggen? Hier nog geen spoor van roest. Geel begint aan de punten vd bladeren maar verder prachtige krachtige stengels. Quote
Enjoy! Geplaatst: 15 mei 2015 Geplaatst: 15 mei 2015 Ook in de het aardbeienbed doen ze het goed. Nu maar hopen dat ze geen last krijgen van het stro aan hun voeten Quote
Erny Geplaatst: 15 mei 2015 Geplaatst: 15 mei 2015 Receptje voor anti schimmel / roest middeltje was: 5 gr Baking Soda op 1 L water met klein scheutje olie.Knoflookblad van onder- en bovenkant besproeien.Desnoods herhalen na aantal weken. Was helaas niet geheel afdoende maar leek de groei van de roest wel degelijk af te remmen. Quote
Itoero Geplaatst: 15 mei 2015 Geplaatst: 15 mei 2015 Ik heb net een hoop bloemstokken verwijderd...en er enkele opgegeten Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Enjoy! Geplaatst: 15 mei 2015 Geplaatst: 15 mei 2015 Dank je Erny... ik ga het sowieso gebruiken voor de stokrozen. Quote
loes Geplaatst: 15 mei 2015 Geplaatst: 15 mei 2015 Ik heb gisteren de stokrozen ingespoten met dat middeltje. Had alleen niet het idee dat de olie iets doet, dat bleef vooral op het water en de spuit pakt water van onderaf. Maar we zullen zien. Denk overigens dat de roest van vorig jaar meer te maken had met het weer dan met de diepte van de bollen. Quote
Erny Geplaatst: 15 mei 2015 Geplaatst: 15 mei 2015 Vorig jaar heb ik met lauwwarm water gespoten, misschien is de olie daarin wat beter opgelost.Er kwam duidelijk een glanslaagje op het knoflookgroen te liggen. Quote
Erny Geplaatst: 15 mei 2015 Geplaatst: 15 mei 2015 Vorig jaar in Hongarije (Kaposvár) op de markt een hele mooie knoflook gekocht en die meegenomen naar huis. Deze bleek maar liefst 19 tenen te bevatten. Heb een groot aantal gepoot en ze de naam "Kaposvár" gegeven.Stonden er vorige week zo bij: Quote
Enjoy! Geplaatst: 15 mei 2015 Geplaatst: 15 mei 2015 Je zou denken dat je olifantenknoflook hebt gezet!Staat er prachtig bij! Quote
loes Geplaatst: 15 mei 2015 Geplaatst: 15 mei 2015 Vorig jaar heb ik met lauwwarm water gespoten, misschien is de olie daarin wat beter opgelost.Er kwam duidelijk een glanslaagje op het knoflookgroen te liggen.Lauwwarm had ik ook, stond bij je 'recept' We zullen zien, het was al avond dus glanslaagje kon ik niet zien. Quote
Bit Geplaatst: 15 mei 2015 Geplaatst: 15 mei 2015 Ik ga de knofloken niet speciaal blootleggen hoor. eigenlijk gebeurd dat vanzelf wel als ze niet te diep staan. De bolvorming is nog maar nauwelijks begonnen lijkt me. Vanmiddag inderdaad een rijtje ( 1 soortje ) in bloei zien komen. ook een paar opgegeten en de rest weggedaan. wat oude knoflookplanten geproeft van vorig jaar. Die waren heet !! sjonge. welk soort dat was weet ik alleen neit meer, de kaartjes daar waren al weg.Nul roest te zien. Vorig jaar was dat wel anders. Quote
Itoero Geplaatst: 17 mei 2015 Geplaatst: 17 mei 2015 De roest heeft hier z'n intrede gemaakt Er is een grote softneck uit Frankrijk waar elke plant het al heeft. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
lupos Geplaatst: 17 mei 2015 Geplaatst: 17 mei 2015 Als jullie de knoflook hebben geoogst, wat zetten jullie dan op die grond? ik wil in oktober ook knoflook poten, maar bekenk wel dat ik grond/plaats tot juli kwijt ben. Quote
Itoero Geplaatst: 17 mei 2015 Geplaatst: 17 mei 2015 Als jullie de knoflook hebben geoogst, wat zetten jullie dan op die grond? ik wil in oktober ook knoflook poten, maar bekenk wel dat ik grond/plaats tot juli kwijt ben.Zoete mais. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Missmass Geplaatst: 17 mei 2015 Geplaatst: 17 mei 2015 Hier staat de knoflook super dit jaar. Erg dikke en hoge stengels en prachtig groen. Vorig jaar kan ik me herinneren dat ik eind mei al moest oogsten vanwege de roest (ze waren toen ook al echt helemaal 'rijp') waarvan ik denk dat het te maken had met het hele vroege voorjaar. Dit jaar is het voorjaar juist heel traag op gang gekomen en ik vermoed dat dat de knoflook ten goede komt. Quote Gardening is cheaper than therapy. And you get tomatoes!
Enjoy! Geplaatst: 17 mei 2015 Geplaatst: 17 mei 2015 De knoflook staat rond en tussen de aardbeien dus er valt hier geen groot gat in de tuin. Toch staan er zeker 30 stengels. Quote
suus76 Geplaatst: 18 mei 2015 Geplaatst: 18 mei 2015 Als jullie de knoflook hebben geoogst, wat zetten jullie dan op die grond? ik wil in oktober ook knoflook poten, maar bekenk wel dat ik grond/plaats tot juli kwijt ben.Zoete mais. WIl dat nog zo laat? Quote
Itoero Geplaatst: 18 mei 2015 Geplaatst: 18 mei 2015 Zeker.Maar je zaait best wel voor in potjes zodat je plantjes op het ex-knoflookbed kan zetten en je niet nog moet beginnen zaaien. Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel!
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.