Ga naar inhoud

Hoe staat de knoflook erbij 2014-2015

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Leuk! Welke soorten zijn het? Ik kan de briefjes niet lezen...

En wat bedoel je met "voordat het te warm wordt"? Het lijkt me dat de knoflook daar toch niet zoveel last van zou hebben? En de stelen zijn nog behoorlijk groen dus zouden ze niet beter nog een tijdje buiten hebben gestaan?...

Geplaatst:
Ik heb dit jaar een experiment gedaan met de knoflook. In mijn tuin staan ze in bemeste tuinaarde en ik heb elk jaar een mooie opbrengst. Maar ik vroeg me af of de bollen groter zouden worden bij de boer waar ik paard rij. Hij spit elk jaar paardenmest onder de grond en de grond is er een stuk vaster dan hier bij mij. Ik besloot ook bij hem wat teentjes in de grond te stoppen, teentjes uit precies dezelfde bollen die ik hier thuis ook heb gebruikt.

Het resultaat mocht er zijn!! De zijne zijn stukken groter! Zie hieronder! Paardenpoep doet dus wonderen

117220259140113786411702132354947n70441436295598.jpg

Hé wat vervelend nou,mijn knofloken doen het helemaal niet, en ik dacht juist dat dat komt door de paardenpoep die ik in het begin van de winter opgebracht had.

Mijn veronderstelling was dat er teveel stikstof in zat.

Peter.

Geplaatst:

knoflook wil wel wat mest maar dan goed verteerd

paardemest composteert heel snel dus het kan zijn dat missmass net op tijd heeft gemest en jij net te laat, in de winter gaat het verteren trager

de hoeveelheid stro maakt ook uit, een goede mix van stro en poep en urine gaat heel snel

Geplaatst:

En wat bedoel je met "voordat het te warm wordt"? Het lijkt me dat de knoflook daar toch niet zoveel last van zou hebben? En de stelen zijn nog behoorlijk groen dus zouden ze niet beter nog een tijdje buiten hebben gestaan?...

Spaanse Ajo spring violeta (meegebracht uit Spanje), Valverde, Eden rose, purple glazer, rosewood en maxatawny.

Het werd gisteren 30gr. en die hitte wilde ik voor zijn

Ik heb er drie laten staan om te kijken hoe die er over een week of vier aan toe zijn. Voor de rest durfde ik de gok niet te wagen met het risico dat ik straks alles kwijt zou zijn. Er moeten nog een paar bollen tussen de aardbeien staan waar het loof al onvindbaar van is tussen het stro. Het loof is dus erg wisselend: of nog heel groen of al bijna weg...

Geplaatst:

Over paardenpoep & knoflook: ik leg altijd stalmest tussen de rijen, met effect.

Afgelopen winter had ik een flinke laag stalmest in de kas gelegd met stro erover.

In april wat niet verteerd was eraf geharkt en tussen de knofloken gelegd.

Alleen oppassen dat de bollen vrijblijven

Schachten van twee vingers dik en prachtige bollen.

Ik probeer nog een foto te uploaden (ben ik niet heel goed in )

Geplaatst:

Spaanse Ajo spring violeta (meegebracht uit Spanje), Valverde, Eden rose, purple glazer, rosewood en maxatawny.

Het werd gisteren 30gr. en die hitte wilde ik voor zijn

Ik heb er drie laten staan om te kijken hoe die er over een week of vier aan toe zijn. Voor de rest durfde ik de gok niet te wagen met het risico dat ik straks alles kwijt zou zijn. Er moeten nog een paar bollen tussen de aardbeien staan waar het loof al onvindbaar van is tussen het stro. Het loof is dus erg wisselend: of nog heel groen of al bijna weg...

Is dat, onvindbare loof, wisselend bij de soorten onderling of binnen de soort zelf?...

Leuke soorten, ik zal ze eens opzoeken.

Geplaatst:
knoflook wil wel wat mest maar dan goed verteerd

paardemest composteert heel snel dus het kan zijn dat missmass net op tijd heeft gemest en jij net te laat, in de winter gaat het verteren trager

de hoeveelheid stro maakt ook uit, een goede mix van stro en poep en urine gaat heel snel

Dank je voor het antwoord, misschien was ik te laat het was in het begin van de winter volgens mijn geheugen, maar ik heb het niet opgeschreven.

Er werd ook al geschreven om het tussen de rijen te doen, dus dat ga ik de volgende ronde zo wie zo doen, klinkt als veilig.

Peter

Geplaatst:

Leuk vergietje vol.

Maar... ik zie bloemstengels?... Dat betekent dat de knofloken waarschijnlijk de zogenaamde "Hardnecks" zijn (?) (Allium Sativum var ophioscorodon) en die zijn niet echt lekker te vlechten vanwege de harde steel in het midden.

Voor het vlechten van knoflook worden dus ook meestal de "Softneck" knofloken gebruikt (Allium Sativum sativum).

Geplaatst:

De knoflook oogst 2015 zal nu bij bijna iedereen binnen zijn.

Maar dan: hoe -na drogen- bewaren, liefst de laatsten tot de oogst van het volgende jaar?

Ik lees daar nogal wat verschillende meningen over, verspreid over vele topics binnen dit forum, en elders op internet. De lezers van dit bericht kampen nu allemaal met hetzelfde probleem, dus daarom stel ik mijn vraag in dit bericht.

Het liefst zou ik de droge bollen lang en goed willen bewaren. Waar? Hoe?

Een andere optie zou kunnen zijn: teentjes pellen, en onder olie bewaren in de vriezer in een glazen pot (dus niet bij kamertemperatuur, om botulisme te voorkomen)

Mijn vraag is dus: hoe kan ik best de oogst bewaren tot de volgende oogst?

(en ja: ik heb er genoeg om die periode te overbruggen)

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

ze liggen hier binnen in een open bak op een krant na een maandje drogen in de buitenlucht onder een afdakje

gaat goed tot de volgende plantactie in oktober,

vallelado 2014 blijft zelfs kookgoed tot nu, thermidor 2014 heeft dat niet gered maar van beide is er al nieuwe oogst

Geplaatst:

De mogelijkheid tot het al dan niet bewaren van de knoflook tot de volgende oogst hangt ook heel erg af van het soort knoflook waarvoor je hebt gekozen.

De verschillende subgroepen hebben een zeer verschillende bewaartijd.

De zgn Softnecks (subgroepen Artichoke en Silverskin) zijn over het algemeen goed bewaarbaar. De Silverskins tot op wel 12 maanden.

Bij de zgn Hardnecks zijn er wat meer verschillen in bewaartijd:

De subgroep Rocambole hebben een korte bewaartijd vanwege de wat losse vliezen.

De subgroep Porcelain hebben dan weer een wat langere bewaartijd want gladde strakke bolvliezen.

De subgroep Purple Stripe zijn ook ietwat langer bewaarbaar als de Rocamboles.

De subgroep Glazed Purple Stripe hebben een matige bewaartijd, evenals de subgroep Marbled Purple Stripe... maar wel iets langer dan de Rocamboles en de Purple Stripes.

De subgroep Turban is niet lang bewaarbaar en lopen vaak al uit tegen oktober.

De subgroep Asiatic zijn goed te bewaren, hebben dikke vliezen.

De subgroep Creole zijn lang bewaarbaar.

Nu hoeven jullie alleen nog uit te zoeken onder welke subgroep jullie knoflooksoorten vallen...

Geplaatst:
Nu hoeven jullie alleen nog uit te zoeken onder welke subgroep jullie knoflooksoorten vallen...

Mijn teentjes waren van AH, gewone Spaanse. Ik kán de support afdeling van AH om de subgroep vragen

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Ik ga de knoflook in een kratje in de kelder bewaren, droog en donker. Hoe lang ? Weet ik niet. Heel misschien ga ik een deel pellen en malen en met olie in de vriezer bewaren.

Geplaatst:

Grootste deel van mijn studiemateriaal komt van:

http://www.knoflooksite.nl/nederlands/knoflook.htm

Afgelopen week helaas meer knoflook moeten oogsten dan gewenst. Diverse soorten hadden nog wel een tijd langer kunnen staan. Maar helaas zat er een zwarte schimmel in die ook de stelen aantast en vervolgens ook de vliezen op de bollen. En daardoor zijn ze dan weer niet echt lang houdbaar en dat is dus niet de bedoeling.

IMG629984801437132990.JPG

IMG630081481437132992.JPG

IMG630736431437132994.JPG

Opvallend is dat er nog steeds bijna geen roest te bekennen is. Her en der een klein roestpuntje. Het sproeien met de bakingsoda heeft dus blijkbaar goed geholpen.

Bij buurtuinder wel veel roest op de knoflook evenals op mn oerprei én een onbespoten verdwaald knoflookje op ander deel van de tuin.

Geplaatst:

Wat een grote oogst Erny! Mooie manden/ruimte om te drogen. Hoort dat bij het gezamenlijk gebruik vd tuin of is dat jou eigen ruimte?

Bedankt voor al je opzoekwerk! Dat scheelt echt.

Leuk om na te gaan denken over volgend seizoen...

Ga je nog vlechten met een serie?

Geplaatst:

Ik heb ze laat gezet, begin maart, een overschotje van een paar bollen die door vrienden uit Polen werden meegebracht. Ze stonden nog redelijk groen, maar ik heb ze vorige week toch geoogst omdat er roest op het blad begon te komen. De bollen zijn niet supergroot, maar oké. Intussen heb ik Franse look mee uit de Puy-de-Dôme, enorme knollen. Die gaan in het najaar in de grond. Eens zien wat die gaan geven...

Geplaatst:

@Enjoy: De ruimte is mn koude kas, is geheel van mij maar er maken op het moment nog twee mensen gebruik van om gereedschap te stallen bij gebrek aan eigen hok.

De bakken zijn een zeef, oud wasmachinerek en zo'n rijdend keukenrekding.

En zeker is het de bedoeling om een vlechtsessie te houden met de daarvoor geschikte soorten.

Geplaatst:

Vandaag mijn eerste knoflook er uit van dit seizoen.

links de 1e knoflook. rechts de 1e Oerprei die ik er ook maar uit haal, al zou dat nog niet hoeven. ( ook niet ál de knoflook trouwens, sommigen staan er nog best mooi bij )

2015-07-21-1687241437498342.11

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...