Geplaatst: 30 maart 201510 j Welke zot dat op een met tl-lampen verlicht bureau verzonnen heeft om een paar euro's te besparen, ik weet het niet. Ik weet wel dat het tweemaal per jaar voor een hoop ergernis zorgt. Veel mensen en dieren die gedwongen uit hun bioritme raken. De overlast is niet in verhouding tot de paar euro's die het in theorie op zou leveren. Afschaffen! 2 april 201510 j aangepast door Gast
Geplaatst: 30 maart 201510 j Nu kun je wel een uur langer in de tuin werken voordat het donker wordt Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
Geplaatst: 30 maart 201510 j Van mij mag het ook meteen afgeschaft worden!Het duurt mij een week om mijn ritme weer te krijgen. Als het nu ook nog een bewezen nut had. Sinds 1977 zetten we de klok twee keer per jaar een uur voor- of achteruit, om energie te besparen. OneWorld zocht uit of dat ook daadwerkelijk zo is. Wat blijkt? Het verzetten van de klok kost waarschijnlijk meer energie dan het oplevert. Iedere laatste zondag van oktober zet Nederland de klok een uur achteruit, het is ‘wintertijd’. De wintertijd is de zogenaamde ‘echte tijd’, of de ‘Greenwich Mean Time’. In de zomer leven we namelijk een uur later dan het in werkelijkheid is. Toen de zomertijd in 1977, tijdens de oliecrisis, ingevoerd werd, dacht men dat dit energie zou besparen. De zon gaat door het verzetten van de klok in de zomer wat later onder dan normaal. Daardoor hoeven mensen in de zomer ’s avonds geen lampen aan te doen. Tijdens de wintertijd is het precies andersom. De zon komt wat vroeger op waardoor, volgens de bedenkers, in de ochtend geen extra licht nodig is. Ruim dertig jaar later is dit nog steeds het belangrijkste argument om de klok te verzetten. Geen duidelijk onderzoekOf dat argument ergens op gebaseerd is, is echter onduidelijk. “De zomertijd is uitgevonden om energie te besparen, maar of dat ook echt het resultaat is, is de vraag”, zegt Mariken Stolk, woordvoerder van Milieu Centraal. Er is volgens de organisatie nooit goed onderzoek gedaan naar wat de zomertijd ons oplevert. Toch denkt Milieu Centraal dat het verzetten van de klok het tegenovergestelde van milieuzuinig is. “In de zomertijd moeten de lichten later aan, maar dat betekent ook dat je in de winter veel vroeger licht nodig hebt. En dat kost ons juist weer méér energie!” Ook bij het Ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie weet niemand wat de klok verzetten kost of oplevert. “Nee, we weten niet hoeveel energie de klok verzetten bespaart. We weten niet eens óf het energie bespaart”, laat de woordvoerder weten. “Nu we er zo over nadenken, zijn we daar zelf ook wel benieuwd naar.” Een extra uur én airconditioningEnerGQ is het met Milieu Centraal eens. Het bedrijf, dat producten waarmee je je energieverbruik kunt meten en regelen, verkoopt, heeft zelfs nog meer redenen om te geloven dat het verzetten van de klok geen energie bespaart. “In de eerste plaats duurt komend weekend een uur langer dan normaal. Dat kost energie, omdat veel mensen dat extra uur niet zullen gebruiken om langer te slapen”, vertelt Managing Director, Norbert Hooft. Volgens EnerGQ is het echter vooral de zomertijd die voor de grootste verspilling zorgt. Lampen blijven in de zomer dan wel een uur langer uit, maar een hoop andere apparaten gaan dankzij het verzetten van de klok een uur eerder aan. “Airco’s draaien bijvoorbeeld langer op vol vermogen”, zegt Hooft. En die airco’s verbruiken vaak meer energie dan de lampen die, als we in de ‘werkelijke tijd’ hadden geleefd, aan hadden gestaan. Toekomst?Moeten we het verzetten van de klok afschaffen? Volgens Milieu Centraal is dat niet nodig. ‘Het zet meer zoden aan de dijk om andere energiebesparende maatregelen te nemen’, zegt Stolk. ‘Wie energie wil besparen kan beter spaarlampen kopen of lampen gewoon niet onnodig laten branden.´
Geplaatst: 30 maart 201510 j Voor mij hoeft dat niet al dat switchen tussen de tijd. Ben er nu nog moe van en het is telkens veel later dan ik dacht dat het was.
Geplaatst: 30 maart 201510 j Dat argument van die airco's vindt ik een beetje vreemd... Het verzetten van de klok heeft niks te maken met de temperatuur (aantal zonuren per dag blijft het zelfde), wel met de licht hoeveelheid op bepaalde momenten van de dag. Of is een airco echt zo'n enorm mentaal iets dat mensen het alleen aanzetten wanneer ze de zon zien schijnen i.p.v. dat ze het écht warm hebben Maarja, ik vind het eigenlijk wel lekker die zomer- en wintertijd! Helpt alleen maar bij aan het lente gevoel opstarten > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 30 maart 201510 j Auteur Nu kun je wel een uur langer in de tuin werken voordat het donker wordt Dat uur begin je in de ochtend later.
Geplaatst: 30 maart 201510 j Ik ga 's morgens voor mijn werk niet in de tuin werken, aangezien ik om 6:30 vertrek. Ik heb nu werkelijk een uur langer om in de tuin te zijn 's avonds. De zomertijd is niet tijdens de oliecrisis bedacht, het was al veel eerder toegepast. Dit heb ik bijvoorbeeld gevonden via Delpher: De Tijd : godsdienstig-staatkundig dagblad 31-05-1916 Zomertijd afgeschaft. Men meldt ons: Te Ravenswaay is op verzoek van de landbouwers de zomertijd afgeschaft. De kerkklok is een uur terug gezet en de kinderen gaan weer op den ouden tijd naar school. 30 maart 201510 j aangepast door Gast Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.
Geplaatst: 30 maart 201510 j https://www.moestuinforum.nl/topic/12088-klaagbank-3/ is dat niet een mooi topic hiervoor?
Geplaatst: 30 maart 201510 j Auteur Klaagbank is om te klagen dat de poters te duur zijn. Klaagbank is een paar opmerkingen die verdwijnen in vergetelheid. Ik wil een zaadje van afschaffen zomertijd zaaien, vandaar dit nieuwe topic. De autoloze zondag beviel niet en werd afgeschaft. De chipknip beviel niet en werd afgeschaft. Zomaar een paar voorbeeldjes. Dus aan de zomertijd kan ook een einde komen als we willen. In dit topic alleen al is de grootste helft van de reacties vóór afschaffen, dus laat het balletje rollen en laat het een sneeuwbaleffect krijgen. Wie denkt er een uur per dag bij te krijgen door de zomertijd, moet een uur vroeger opstaan! Komaan mensen, stop de zomertijd!
Geplaatst: 30 maart 201510 j ik heb er dit jaar eigenlijk amper last van. komt vooral omdat ik nu niet werk en dus flexibeler ben. ben totaal geen ochtendmens maar met het verzetten van de tijd lukt het toch om eerder op te staan. dat het 's avonds langer licht is vind ik erg prettig.
Geplaatst: 30 maart 201510 j Klaagbank is om te klagen dat de poters te duur zijn. Klaagbank is een paar opmerkingen die verdwijnen in vergetelheid. Ik wil een zaadje van afschaffen zomertijd zaaien, vandaar dit nieuwe topic. De autoloze zondag beviel niet en werd afgeschaft. De chipknip beviel niet en werd afgeschaft. Zomaar een paar voorbeeldjes. Dus aan de zomertijd kan ook een einde komen als we willen. In dit topic alleen al is de grootste helft van de reacties vóór afschaffen, dus laat het balletje rollen en laat het een sneeuwbaleffect krijgen. Wie denkt er een uur per dag bij te krijgen door de zomertijd, moet een uur vroeger opstaan! Komaan mensen, stop de zomertijd!Sorry, ik kan mij er echt niet druk om maken.
Geplaatst: 30 maart 201510 j Maarja, ik vind het eigenlijk wel lekker die zomer- en wintertijd! Helpt alleen maar bij aan het lente gevoel opstarten 100%!
Geplaatst: 30 maart 201510 j Wie denkt er een uur per dag bij te krijgen door de zomertijd, moet een uur vroeger opstaan!Juist Huub, dus weg met die zooi. Wil je in de zomer een uur extra? zet je zelf je wekker maar eerder . En laat ons in ons normale ritme leven bespaart iig de energie van het verzetten van de klok(ken). Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel.
Geplaatst: 30 maart 201510 j Maarja, ik vind het eigenlijk wel lekker die zomer- en wintertijd! Helpt alleen maar bij aan het lente gevoel opstarten 100%! Nou, ik vind het ook 'lekker'. Alles is natuurlijk gewenning, maar die extra lange avonden zijn gewoon aangenaam. En het argument om een uur eerder op te staan snijdt geen hout wat mij betreft....ik zou dan met mijn gezin alles een uur eerder moeten gaan doen waaronder de maaltijden etc. Geen haalbare kaart. Kortom, niet afschaffen wat mij betreft (hoewel ook mijn bioklok er een aantal dagen last van heeft )
Geplaatst: 30 maart 201510 j Auteur Je bioklok heeft er aan aantal dagen last van omdát je al een uur eerder opstaat. Doordát je de klok zo nodig een uur vooruit moest zetten. Zodát je jezelf de illusie geeft dat de avond een uur langer duurt.
Geplaatst: 30 maart 201510 j Klinkt leuk uur eerder opstaan, maar je werk/school/enz begint niet eerder. Dan heb je dus een uur langer ochtend maar na werktijd is het niet langer licht. Gaat iedereen een uur eerder werken in de zomer en een uur eerder naar huis dan gaat de hele maatschappij alsnog in een soort zomerstand, enige verschil is dat je de klok niet hoeft te verzetten (wat tegenwoordig met veel dingen automatisch gaat)
Geplaatst: 31 maart 201510 j Ik heb in het najaar de wekker niet verzet. Ik was vrij en was het vergeten. Toen ik weer ging werken heb ik het zo gelaten. En wat opstaan betreft heb ik dus geen last van zomer of winter tijd.... Ben er toch altijd vroeg uit. En nu dus nergens last van. Maar daar heeft natuurlijk niet iedereen zin in.
Geplaatst: 31 maart 201510 j Och, de discussie zal wel blijven bestaan zeker?Maar wat ik dikwijls merk is dat veel mensen niet weten op welke tijd we nu feitelijk leven.Hier geldt de MET, midden Europese tijd, Berlijn dus. Maar, gezien onze ligging op deze aardbol, zitten we drie kwartier ACHTER op Berlijn en maar één kwartier VOOR op Greenwich.Dat maakt dat we nu (hier in Aalter) een uur en drie kwartier Vòòr de Zonnetijd moeten leven.De natuur leef met de zonnetijd, toch? Wij leven dus totaal onnatuurlijk.Spanje heeft de MET maar Portugal leeft op de GMT, het ligt dan ook een beetje westelijker dan wij.Maar, tijdzones moeten bestaan anders loopt alles in het honderd. Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Geplaatst: 31 maart 201510 j Zomertijd: héérlijk! Mijn wederhelft gaat 's ochtends redelijk vroeg weg en is 's avonds pas tegen een uur of zeven weer thuis. Dan moeten we nog eten. Gisteravond kon hij dus na het eten nog lekker even een uurtje in de tuin rommelen
Geplaatst: 31 maart 201510 j Inderdaad afschaffen, maar dan het terugzetten naar Wintertijd afschaffen Voor mij is de zomertijd weer een begin van de lente en een periode waarin ik na mijn werk nog een uurtje langer buiten kan zijn om van lles in de tuin of bij mijn dieren te doen. Heerlijk dus!
Geplaatst: 31 maart 201510 j ... Veel mensen en dieren die gedwongen uit hun bioritme raken... Welke dieren hebben er last van de omschakeling winteruur/zomeruur??? Ik ken in ieder geval geen dieren die de klok kunnen lezen ...
Geplaatst: 31 maart 201510 j Weg met de wintertijd..ik wil altijd zomertijd! Ik heb ook een bloedhekel aan t verzetten..wat een gedoe en chagerijnige kinderen. Verder de eerste dagen het gezeur: het is nu eigenlijk 5 uur ipv 6 uur en ik heb nog geen honger enz.Van mij mag het weg. We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Geplaatst: 31 maart 201510 j Mijn dieren hebben er in ieder geval geen last van. * Onze hond is blij dat ik 's morgens eerder beneden ben en 's middag eerder thuis* De kat wordt wakker en kijkt alsof ik gek ben... maar loopt gezellig mee naar de keuken om te eten (en te drinken uit de bak van de hond).* De aquarium vissen houden hetzelfde schema * Wandelende takken ook* Koi karpers ook* Kippen ook
Geplaatst: 31 maart 201510 j Auteur Koeien bijvoorbeeld, melkkoeien geven bewezen minder melk de eerste tijd dat ze een uur eerder dan gewoonlijk gemolken worden.Maar ik zie dat een hoop mensen niet echt begrijpt wat het precies inhoudt om de klok vooruit te zetten.Als je al begint met 'dieren kunnen geen klok kijken'.Ik geef het op, dit mag van mij naar de klaagbank!
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.