Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Komende regen...

DannyL

Recommended Posts

De laatste tijd was het geniaal briljant weer om allerlei dingen te zaaien, en dat heb ik dus ook gedaan.

Rode uien/lente ui/sla/rucola/radijs/spinazie, en In mijn geval overal 2 rijen van (voorlopig)

Nu staat alles net een paar millimeter boven de grond en ook de uien beginnen te ontkiemen.

Helaas voorspellen ze vrijdag/zaterdag regen na een lange tijd

Mijn gehele moestuin (een goeie 6x4m) is voorzien van een net, maar wat te doen nu om te zorgen dat niet alles echt kapot gaat regenen? Want het is nog zo pril en klein.

Is het verstandig om dat gedeelte van de moestuin nog een beetje af te dekken met transparant zeil, of gewoon lekker laten gaan en kijken waar het schip strand?

Eigenlijk dus een vraag wat jullie zouden doen.. Ik ben er zelf namelijk nog niet over uit, en ik heb nog 3 dagen om te beslissen

Yes, eindelijk regen!

Ik zou deze bestellen, en allemaal een eigen parapluutje geven:25Pcs-Paper-font-b-Cocktail-b-font-Parasols-font-b-Umbrellas-b-font-Party-Wedding-Supplies.jpg

Maar zonder gekheid, als zaailingen of planten niet tegen regen zouden kunnen hebben ze de verkeerde planeet uitgekozen om te gaan groeien.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Als je planten mooi in geulen gezaaid zijn en al wat boven de grond komen piepen is er niet echt een probleem. Als je nu bijvoorbeeld sla gezaaid hebt (los op de grond) of breedwerpig zaaide en je ziet nog geen zaailingen dan kan het door wegspoelen van de grond een probleem geven.

Na lange droogte spoelt de stoffige toplaag met het water gewoon weg. Wat ik daartegen doe is voor de regenbui al water gaan geven en de grond al is goed nat maken. Mede tuinders kijken mij dan meewarig aan natuurlijk

mag ik voor de komende maanden even reserveren:

- om de 3 dagen een malse bui in de vroege ochtend

- rest van de dag lekker koel maar droog en zonnig

- temperatuur overdag een graad of 20-25

- temperatuur 's nachts meer dan 12 graden

- biertje rond 17 uur

Wit wijntje erbij? Ik snak naar regen regen regen.

Mijn worteltjes doen niks, mijn spinazie groeit niet door, de nog lege bedden zijn niet te bewerken qua klonten...

Gelukkig groeien er sla en raapstelen in de koude bak, dat maakt een hoop goed

Als je planten mooi in geulen gezaaid zijn en al wat boven de grond komen piepen is er niet echt een probleem. Als je nu bijvoorbeeld sla gezaaid hebt (los op de grond) of breedwerpig zaaide en je ziet nog geen zaailingen dan kan het door wegspoelen van de grond een probleem geven.

Na lange droogte spoelt de stoffige toplaag met het water gewoon weg. Wat ik daartegen doe is voor de regenbui al water gaan geven en de grond al is goed nat maken. Mede tuinders kijken mij dan meewarig aan natuurlijk

Helaas niet in geulen gezaaid..

Maar ik sproei nu al elke dag, want door de wind droogt die top laag lekker hard uit

Ik was alleen een beetje bang voor harde regen

Laat het maar komen dan