WestlandseGrunneger Posted May 23, 2015 Share Posted May 23, 2015 Hallo allemaal, Vannacht wordt vorst aangegeven, de aardappels afdekken dus! Quote In de kas, kan alles! Groeten, WG aka Rick Link to comment Share on other sites More sharing options...
Deborah Posted May 23, 2015 Share Posted May 23, 2015 Dat is toch een beetje locatie-afhankelijk: http://www.agriholland.nl/weer/verwachting.html In Brabant wordt geen vorst verwacht. Quote Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
loes Posted May 23, 2015 Share Posted May 23, 2015 (edited) Hier ook niet (minimum temperatuur +5 graden geeft weeronline aan) en ik woon maar een paar km zuidelijker dan WestlandseGrunneger. Edited May 23, 2015 by Guest Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
piggy Posted May 23, 2015 Share Posted May 23, 2015 Hier in Zuid-Limburg (vliegveld) wordt minimum plus 10 gr. Celcius voorspeld, dus niets afdekken! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
wijo Posted May 23, 2015 Share Posted May 23, 2015 Bedankt voor de waarschuwing iig. Ik houd het in de gaten want je weet maar nooit. Vorig jaar hier nog in juni nachtvorst gehad. Quote Met vriendelijke groet,Wim. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Balto Posted May 23, 2015 Share Posted May 23, 2015 Wat fijn dat je ons waarschuwt! Even gekeken en hier gelukkig geen vorst volgens mij. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Demier Posted May 23, 2015 Share Posted May 23, 2015 Arme boeren als die hun aardappels moeten afdekken.Aardappel kan heus wel tegen een geedje vorst.gr Mat Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Erny Posted May 23, 2015 Share Posted May 23, 2015 Oeh... ff snel gekeken, minimum temperatuur van 5 graden kan op mijn moestuin al snel nog lager uitvallen. Maar gelukkig heb ik geen aardappels daar gepoot dit jaar. Zal wel de pepers vanavond weer voor een nachtje naar binnen verhuizen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Itoero Posted May 23, 2015 Share Posted May 23, 2015 Hier wordt het 10°C komende nacht Quote Potgrond, de basis van nen bloemenwinkel! Link to comment Share on other sites More sharing options...
Lola Posted May 23, 2015 Share Posted May 23, 2015 Ik heb voor de zekerheid ook maar alles weer binnengezet en de aardappels aangeaard. 2 graden zegt men, dus wel vorst aan de grond dan waarschijnlijk. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jasmin Posted May 23, 2015 Share Posted May 23, 2015 Twee graden voor Amersfoort. Vanmiddag was het nog 3 graden, is inmiddels bijgesteld dus. Quote http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
koenpoging Posted May 23, 2015 Share Posted May 23, 2015 In Oostvlaanderen : 6 graden, toch wel fris ...er is ook een open hemel vandaar...Heb de tomatenplantjes wat extra beschermd. Quote Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted May 24, 2015 Share Posted May 24, 2015 potver, het is hier -2,6 geweest, durf niet meer naar de tuin straks Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
methikal Posted May 24, 2015 Share Posted May 24, 2015 Ai... Geen idee wat het hier is geweest. Kan me een temperatuurkaart herinneren waar voor het hele land de temperaturen op zo'n 10 cm boven de grond in stonden, maar kan die niet terugvinden. Iemand een idee? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
henkg Posted May 24, 2015 Share Posted May 24, 2015 De voorspelling van de “gewone” temperatuur (de temp op 1,5 of 2 meter hoogte) zegt niet zoveel over de temperatuur op 10 cm hoogte (daar waar je plantjes staan; grondvorst / nachtvorst / vorst aan de grond). Dat hangt van het weer af. Heldere nacht (beter: heldere lucht vlak voor zonsopgang) in combinatie met geen wind en mistig / heiig kan een veel lagere temperatuur op 10 cm hoogte geven.Bij bewolkt weer en een windje kan het verschil veel minder zijn. Voorbeeld Twente, op 28 april 2015: ^ Temp op 2 meter hoogte: -2,7 ^ Temp op 10 cm hoogte: -9,7Maar liefst 7 graden lager! Quote 2025_teeltlijst (.xlsx) Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bit Posted May 24, 2015 Share Posted May 24, 2015 ja hoor. Gewoon buienradar. zal hem even voor je opzoeken ... http://www.buienradar.nl/weerkaarten/temperatuurgrondmin Kortom : forse nachtvorsten op veel verschillende plekken in Nederland ( sorry Belgen ) Hier ook. En Hengelo en Haarlem al helemaal ! ze doen het er om he ? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
methikal Posted May 24, 2015 Share Posted May 24, 2015 Die bedoelde ik, Bit. Had op verschillende zoektermen gezocht op Google, maar even simpel op de bekende weersite kijken... Ho maar. Bedankt! Hier heeft het dus ook een graad of 2 gevroren... Ben benieuwd hoe ze er bij staan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted May 24, 2015 Share Posted May 24, 2015 Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
Yosha Posted May 24, 2015 Share Posted May 24, 2015 Yup, er was hier +6 voorspeld, maar hier dus toch ook nachtvorst. Wat heb ik nou aan een gewone temperatuurkaart om achteraf te zien dat de grondtemperatuur veel lager is? Weet iemand een weersite die wel de grondtemperatuur voorspelt i.p.v. de temperatuur op zoveel cm hoogte? In ieder geval bedankt voor de waarschuwing. Op welke site had je gevonden dat er toch nachtvorst kwam? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roelie Posted May 24, 2015 Share Posted May 24, 2015 En wat zeggen we dan nu allemaal tegen de Grunnger...? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
grumpie Posted May 24, 2015 Share Posted May 24, 2015 Altijd het zekere voor het onzekere doen. Ik heb mijn courgettes, tomatenplanten en pompoen planten onder vliesdoek gedaan. Heeft hier 3 graden gevroren, maar de planten staan nu weer volop van de zon te genieten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
sugarlevi Posted May 24, 2015 Share Posted May 24, 2015 Het is allemaal zo spannend zo'n moestuin. Beestjes, virussen, bacterien, vorsten, dichtslaande bodems. *Zucht* ik denk dat ik maar weer hydryponisch ga groeien in woonkamer, en op balkon. Quote "I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"Colonel Kurtz Link to comment Share on other sites More sharing options...
koolrabi Posted May 24, 2015 Share Posted May 24, 2015 (edited) Volgens mij heeft het hier in het noorden van Friesland, op de lijn Leeuwarden-Groningen, vannacht niet gevroren. Ik heb wel de boontjes binnen gezet, de pepertjes en nog wat tere plantjes. Maar de courgettes, tomaten en ook de puntpaprika hebben het goed overleefd. Ik moet wel zeggen dat ze op een beschutte plaats tegen een zuidmuur staan. Dat scheelt vast. En het was hier bewolkt.Maar toch goed dat de WestlandseGrunneger ons even op tijd gewaarschuwd heeft. Dat linkje http://www.buienradar.nl/weerkaarten/temperatuurgrondmin zet ik bij mijn favorieten. Erg handig. Edited May 24, 2015 by Guest Quote met groene groet, koolrabihttps://zolekkergezond.nl/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
michael-art Posted May 24, 2015 Share Posted May 24, 2015 Ik had net van de week een courgetteplant en de boontjes overgeplant. Gelukkig staat alles er nog netjes bij ondanks dat grondweerkaartje voor twente. Handige link trouwens Quote Wat als alle oceanen van appelmoes gemaakt zouden zijn? Link to comment Share on other sites More sharing options...
hoekman Posted May 24, 2015 Share Posted May 24, 2015 Ik wist dat er grondvorst voorspeld werd. Ik werd er volop voor gewaarschuwd door mijn buren op de volkstuin. Maar het was echt te veel werk om al mijn aardappelen, tomaten, courgettes, aardbeien en bonen te gaan beschermen. Dus maar gehoopt dat het mee zou gaan vallen. Het is gokken en volgens de buienradar heeft het hier 2,2 graden gevroren. Gelukkig zit ik nogal beschut en heb ik 0, 0 schade. Nu geluk gehad. Anders had ik met veel dingen opnieuw kunnen beginnen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts