Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Vannacht aardappels afdekken!

WestlandseGrunneger

Recommended Posts

Oeh... ff snel gekeken, minimum temperatuur van 5 graden kan op mijn moestuin al snel nog lager uitvallen. Maar gelukkig heb ik geen aardappels daar gepoot dit jaar.

Zal wel de pepers vanavond weer voor een nachtje naar binnen verhuizen.

In Oostvlaanderen : 6 graden, toch wel fris ...er is ook een open hemel vandaar...

Heb de tomatenplantjes wat extra beschermd.

Tegen dat ik op pensioen ga, zal het me hopelijk wel lukken! Nu wat knowhow opdoen en met mijn hoofd wat bonken tegen mijn tuinhuisje

De voorspelling van de “gewone” temperatuur (de temp op 1,5 of 2 meter hoogte) zegt niet zoveel over de temperatuur op 10 cm hoogte (daar waar je plantjes staan; grondvorst / nachtvorst / vorst aan de grond).

Dat hangt van het weer af. Heldere nacht (beter: heldere lucht vlak voor zonsopgang) in combinatie met geen wind en mistig / heiig kan een veel lagere temperatuur op 10 cm hoogte geven.

Bij bewolkt weer en een windje kan het verschil veel minder zijn.

Voorbeeld Twente, op 28 april 2015:

2015042820015001432447847.png

^ Temp op 2 meter hoogte: -2,7

201504281031831432447846.png

^ Temp op 10 cm hoogte: -9,7

Maar liefst 7 graden lager!

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Die bedoelde ik, Bit. Had op verschillende zoektermen gezocht op Google, maar even simpel op de bekende weersite kijken... Ho maar.

Bedankt!

Hier heeft het dus ook een graad of 2 gevroren... Ben benieuwd hoe ze er bij staan.

Yup, er was hier +6 voorspeld, maar hier dus toch ook nachtvorst. Wat heb ik nou aan een gewone temperatuurkaart om achteraf te zien dat de grondtemperatuur veel lager is? Weet iemand een weersite die wel de grondtemperatuur voorspelt i.p.v. de temperatuur op zoveel cm hoogte?

In ieder geval bedankt voor de waarschuwing. Op welke site had je gevonden dat er toch nachtvorst kwam?

Altijd het zekere voor het onzekere doen. Ik heb mijn courgettes, tomatenplanten en pompoen planten onder vliesdoek gedaan. Heeft hier 3 graden gevroren, maar de planten staan nu weer volop van de zon te genieten.

Het is allemaal zo spannend zo'n moestuin.

Beestjes, virussen, bacterien, vorsten, dichtslaande bodems. *Zucht* ik denk dat ik maar weer hydryponisch ga groeien in woonkamer, en op balkon.

"I watched a snail crawl along the edge of a straight razor. That's my dream. That's my nightmare. Crawling, slithering, along the edge of a straight razor ... and surviving"

Colonel Kurtz

Volgens mij heeft het hier in het noorden van Friesland, op de lijn Leeuwarden-Groningen, vannacht niet gevroren. Ik heb wel de boontjes binnen gezet, de pepertjes en nog wat tere plantjes. Maar de courgettes, tomaten en ook de puntpaprika hebben het goed overleefd. Ik moet wel zeggen dat ze op een beschutte plaats tegen een zuidmuur staan. Dat scheelt vast. En het was hier bewolkt.

Maar toch goed dat de WestlandseGrunneger ons even op tijd gewaarschuwd heeft. Dat linkje http://www.buienradar.nl/weerkaarten/temperatuurgrondmin zet ik bij mijn favorieten. Erg handig.

Edited by Guest

met groene groet,

koolrabi

https://zolekkergezond.nl/

Ik wist dat er grondvorst voorspeld werd. Ik werd er volop voor gewaarschuwd door mijn buren op de volkstuin. Maar het was echt te veel werk om al mijn aardappelen, tomaten, courgettes, aardbeien en bonen te gaan beschermen. Dus maar gehoopt dat het mee zou gaan vallen. Het is gokken en volgens de buienradar heeft het hier 2,2 graden gevroren. Gelukkig zit ik nogal beschut en heb ik 0, 0 schade.

Nu geluk gehad. Anders had ik met veel dingen opnieuw kunnen beginnen.