Jump to content

Hoe gaat het met de gekregen planten, zaden enz.

angela

Recommended Posts

Een update over de planten die ik gekregen heb.

- De chocomunt (weet niet meer wie, Claudy?) heb ik vanmorgen weggedaan, de thee daarvan vond ik vooral bitter. Toch fijn om geprobeerd te hebben.

- De Griekse bergthee van Jorieke is nog erg klein en maakt een bloem. Precies één, dus hij is nog te klein om thee te maken.

IMG_20220625_143002.thumb.jpg.52debd18880217040bd4371400069d31.jpg

- N.Z. spinazie van Oudholland groeit goed, maar ik heb het nog niet gegeten omdat er steeds ander spul te eten was;

- Takken van de sierkwee van Goldfish zijn niet geworteld. 

- de koebonen van Angela zijn gezaaid en opgekomen;

- de tomaat van Red Zebra komt soms in het tomatentopic voorbij, hij was al mooi groot bij de overdracht, en maakt enorme bloemschermen; ook de 20 meter  tomatentouw gebruik ik voor alle tomatenplanten;

- Roomse kervel doet het goed, maar heb ik nog niet geproefd;

- dragon is weggegaan, ik hou blijkbaar niet van Russische dragon;

- Yacon zit in de grond en in kuipen; eentje van Acpronk was ondergrond half opgegeten door iets, maar leeft nog en zit in een literpot.

- alle emmers en kratten worden goed gebruikt. De 20 liters van Angela zijn tomatenpotten geworden met een waterreservoir onderin.

IMG_20220625_144151.thumb.jpg.21b1910cc09f03f29f282f13e00aa489.jpg

De 10 liters van Acpronk staan in de keuken om zanderig waswater te verzamelen. Ze passen door het raam en op de buitenvensterbank. Ik til ze steeds door het raam naar buiten als ze vol zijn. Bij droogte is het extra water voor de tuin. Ik heb ze niet meer schoongemaakt, dat beetje olie, ach.

Ik ben vooral benieuwd of de keukensalie het gedoe overleefd heeft. Ik weet niet meer wie hem kreeg.

Edited by fre3ke
  • Like 1

• 2 weeks later...

Mooi. Eens gegeven blijft gegeven, toch leuk om te horen dat het goed gaat.

Kan nog beter. In grotere pot, en voller met aarde.

Pas sinds dit voorjaar weet ik dat ze wel wat water kunnen gebruiken (geen natte voeten, wel vochtig houden). Daarnaast lusten ze ook wel wat mest (ik gebruik gewone terrasplantenmest, vloeibaar. Weinig per keer).

Deze twee broertjes / zusjes waren eind vorig jaar ongeveer even groot als die van jou Al het lichtgroene blad is van dit jaar:

20220711_LaurierStek.jpg

• Like 2

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Op 25-6-2022 om 14:45, fre3ke zei:

Ik ben vooral benieuwd of de keukensalie het gedoe overleefd heeft. Ik weet niet meer wie hem kreeg.

Hey, sorry voor de ietwat late reactie een beetje druk hiero. 

De salie heb ik van jou gekregen en heeft een flinke optater gehad. Heb hem flink kort moeten snoeien, maar hij heeft het overleefd. Was even spannend...🙈 maar flink wat water en tlc heeft ie toch fijn gevonden

Ciska

• Like 2

• 1 month later...

Lijkt op een tomaat die ik bij de weggeeftafel had gezet, stond normaal een label op "Rocco" vernoemd naar mijn overbuur ,de echte naam ken ik niet, het zaad had ik lang geleden gekregen van mijn Italiaanse overbuur (helaas overleden), welke hij kreeg van zijn zus in Zuid Italie.

• Like 1

• 3 weeks later...

Marsha's Starfighter Beefsteak van @fre3ke / @Lsjr33

Een heel mooie tomaat : purper/rood/beetje groen gestreept de smaak viel een beetje tegen(melig) in verhouding hoe hij eruit zag. Vruchtvlees was ook wat paarsig, bijzonder.

IMG_20220807_120644.thumb.jpg.e2d4a5bdd4cd9203d7c713f1731f7324.jpg

33,  de onbekende van @fre3ke/ @Lsjr33  was en is (ik oogst er nog steeds van) een lekkere black Cherry tomaat 

IMG_20220807_115400.jpg.9ce22bd598756259cdfa05ddd04d32b6.jpg

De sunset torch van @Goldfish een geel  pruimvormig tomaatje (grootte coctail), bijzonder groeikrachtig, levert nog steeds tal van tomaatjes.

De foto's zijn wel al van een tijdje geleden en ik vind niet direct een van de sunset.

Edited by redzebra
  • Like 1

• 1 month later...

De yacon van @Goldfish heb ik vandaag geoogst. In kuip betere opbrengst dan in de vollegrond.

IMG_20221120_131826.thumb.jpg.c52936054936216da374398334eed85e.jpg

Ook de yacon Morado van @acpronk geoogst, die was ongeveer gelijk qua opbrengst maar had geen gespleten knollen, en wel bloemen en is daarom nu mijn favoriet. Smaaktest over vier weken.

IMG_20221120_150511.thumb.jpg.8bbe2fa5e376de8073e49f3d1f872921.jpg

Edited by fre3ke
  • Like 1

• 4 months later...

De tayberry van Yuras? die we in de herfst '22 hebben meegenomen heeft een plekje gekregen.

Deze hoek stond een hazelaar die naast de composthoop is verwezen, hebben de aarbeien ook weer wat licht.

20230323_145447.thumb.jpg.5c207bb4b99063b8364ac51cd7def9b8.jpg

Edited by Wortel

Ik zou nog een smaaktest van de Yacon zou geven. Die van @Goldfish zijn het lekkerst.  Minder vezelig en een beetje smaakvoller dan de rode Morado van @acpronk. Bij aardperen vind ik de witte ook lekkerder dan rode, dus het verbaast me niet.

Dit jaar ga ik Dimi ook een kans geven, die heeft het hele vorige jaar in een potje gestaan om aan te sterken. 

Ik weet niet precies meer wie me op een MTF dag olijfkomkommer heeft gegeven (nas?), maar het is de hit van mijn hele netwerk! Ik heb inmiddels zaailingen weggegeven, zaden weggegeven, zaden opgestuurd, nieuwer zaden geoogst. Hier staat er elk jaar een plantje zielig te wezen tot hij opeens explodeert en mijn hele schutting weer vol hangt. Wat een plant! Vandaag weer zaailingen gestart, oa voor Goldfish. 

* er komt altijd weer een nieuwe lente *

• 2 months later...

Helaas was de olijfkommer die ik kreeg van Tanja, het eerste slachtoffer dat slakken wisten te maken onder de zaaillingen dit seizoen.  Volgend seizoen maar zelf zaaien in de grote getalen.  Ook de speciale puntpaprika's van Henk kregen binnen no time ongewenst bezoek (de kop er uit gesloopt) en staan sindsdien stil qua ontwikkeling.   Verder ben ik 5 van mijn eigen tomaten zaaiilingen kwijtgeraakt aan ongedierte, maar ik had genoeg reserve planten zodat alle plekken bezet zijn.

• Like 1

Deze kruisbes Invicta nam ik vorig jaar mee van de MTFD. Hij is nog steeds klein, maar hij heeft TWEE BESSEN geproduceerd! Ik vind het geweldig grappig. 

Misschien moet ik me even inlezen hoe deze te pamperen, zodat hij groot en sterk wordt en wat meer vruchten gaat geven. 

PXL_20230617_184315335.thumb.jpg.5eef5274d05f70c10427b256b9962d86.jpg

• Like 1

• 4 weeks later...

Toch leuk om je weggegeven plantjes (Balkonstar) te zien. Ze zijn wel erg krap gehuisvest: erg weinig waterbuffer Vroeger (met alleen klein balkon) had ik ze per drie in een gewone bloembak (=hoogstens 3 liter grond per plant), dat ging alleen goed met een automatisch druppelsysteem (Blumat).

Nu staan ze hier per stuk in 10 liter bouwemmers, bij droog heet weer moeten ze toch 2x per dag water. En regelmatig bijmesten.

20230711_150753.jpg

• Like 1

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

• 1 month later...

@Tanja65, ik heb het dit jaar anders gedaan: helemaal gevuld met perliet. Er zit een gat aan de zijkant, ongeveer 7 cm van de bodem. De wortels staan permanent in het water en ik probeer te zorgen voor voldoende voedsel daarin. De gedachte was dat ik deze lichtgewicht emmers makkelijk onder een afdak kon zetten bij regen, maar dat heb ik niet gedaan dus er is alsnog phytophtora in gekomen. De grijze pijp is om het water te beluchten en om het peil te checken, maar ook dat laatste heb ik niet gedaan. Ik gaf gewoon water tot het eruit begon te stromen.