ilse Geplaatst: 18 juli 2012 Geplaatst: 18 juli 2012 zal een vriendin van me balen want die had na de eerste ronde aardbeien hem weggegooit.. Maar kan moestuinaarde eventueel ook?Aangezien ik nog een zak (van intratuin) aangebroken heb liggen.En waar kan je dan de plantjes het beste zetten? Gelijk in de grond of in een pot?Heb wel 2 plantjes in de aarde maar zonder houtsnippers ofzo eronder en groeit regelmatig wat onkruid... Quote http://meestuintje.blogspot.nl/
henkg Geplaatst: 15 augustus 2012 Auteur Geplaatst: 15 augustus 2012 Bos-aardbeitjes nu al /nog zaaien? -> gewoon doen, zeker als ze in een koude kas kunnen overwinteren. In de volle grond lijkt me erg laat: in oktober zullen ze nog niet zo groot zijn, en daarom wellicht gevoeliger voor matige / strenge vorst. Proberen kost echter niks.En als het toch niet gelukt blijkt, volgend vroege voorjaar (febr?) opnieuw. Anders dan met b.v. Sarian zaadjes ( 3,- per 10 stuks of zo) zul je ruim voldoende bos-aarbei zaadjes hebben.(En je planten die het nu "super"doen, kun je ook gewoon overhouden. Die komen, zeker in de de koude kas, de winter wel door.) Mijn bos-aardbeitjes van de Action (foto 11 augustus): Gezonde plantjes, ze geven vruchtjes. Toch gaan ze eruit: veel te kleine vruchtjes, ook niet echt lekker. Ver laten doorrijpen verbetert de smaak, maar ze worden dan nog papperiger. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Borsalino Geplaatst: 17 augustus 2012 Geplaatst: 17 augustus 2012 Henk is dit http://www.zaden-en-zo.nl/a-23030752-1613183/fruit/grote-witte-aardbei niks voor U? Quote
henkg Geplaatst: 20 augustus 2012 Auteur Geplaatst: 20 augustus 2012 Iemand al (goede?) ervaringen met de zaai-aardbei Temptation?(Zoeken levert weinig op: er zijn er die ze in de grond gestopt hebben, maar daarna?)Ik ga deze (inmiddels besteld en ontvangen)in ieder geval volgend voorjaar proberen. Als vervanger van de Action bos-aardbei / Sarian, niet echt als productie-aardbei, tenzij .... O ja, @ Borsalino: de grote witte aardbei. Dank, maar die ga ik niet proberen. Aardbeien horen rood te zijn. Verder heb ik mijn bedenkingen over de smaak. Op niks gebaseerd, maar het lijkt me niet ideaal. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
henkg Geplaatst: 27 augustus 2012 Auteur Geplaatst: 27 augustus 2012 (aangepast) Over mijn bos aardbeitjes (Action: Rugen). Ik schreef het al: klein, niet echt lekker.En dus echt heel klein!Zie hier een heel grote Evie2, met daarbovenop gelegd, voor de foto, een bosaardbeitje. 28 augustus 2012 aangepast door Gast Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Bubbels Geplaatst: 28 augustus 2012 Geplaatst: 28 augustus 2012 De Alexandria bosaardbeitjes hebben het vreselijk naar hun zin in de kas. Hebben zich toch nog ontpopt tot een mooie plant met al de nodige vruchten. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
henkg Geplaatst: 29 augustus 2012 Auteur Geplaatst: 29 augustus 2012 De vorig voorjaar gezaaide Sarian, nu: Een aantal (< 20) aardbeien geoogst. Erg lekker.Echter: er zit geen schot in. Veel bloemen hebben geen meeldraden, dat leidt tot kleine, misvormde vruchten, die ook nog eens niet willen groeien. Een stuk slechter dan het 1e (zaai)jaar.Dat er eruit gaan is duidelijk. Ik ben ook benieuwd naar de ervaringen van de andere Sarian-zaaier van vorig jaar: Lisa. Hoe gaat het daar bij jou? Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Barca4ever Geplaatst: 20 februari 2013 Geplaatst: 20 februari 2013 Als je nu aardbei zaadjes zaait, heb je dan plantjes die binnen enkele maandan al vruchten geven? Quote
henkg Geplaatst: 27 februari 2013 Auteur Geplaatst: 27 februari 2013 (aangepast) Ja, als het goed (normaal) gaat wel, ergens vanaf augustus. 27 februari 2013 aangepast door Gast Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
henkg Geplaatst: 27 februari 2013 Auteur Geplaatst: 27 februari 2013 De zaai-aardbeien: ik lees hier veel van mensen die ermee begonnen zijn.Heel erg weinig (vrijwel niks) over de resultaten.Dus: deel hier je eigen ervaringen met anderen ("groot succes", "doe ik nooit weer", anders ..).Daar hebben de 2013 zaaiers wat aan! Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Infinite Geplaatst: 27 februari 2013 Geplaatst: 27 februari 2013 Ik heb vorig jaar geloof ik geen berichtje in dit topic gepost, maar wel aardbeien gezaaid! Uiteraard wil ik graag mijn bevindingen delen.Allereerst had ik een commercieel kant-en-klaar zaaibakje gekocht bij een tuincentrum met daarin aarde, zaadjes een ' vensterbank kasje' . In mijn naïviteit dacht ik toen dat er ' normale' aardbeien plantjes uit zouden groeien. Na 2 weken in de vensterbank kwamen er inimini plantjes boven de aarde uit! De groei daarna ging erg traag, maar na enkele wken/maanden had ik een 20 tal plantjes die groot genoeg waren om de tuin in te gaan.Eind juli / begin augustus kwamen er bloemetjes aan de plantjes en daarna kleine aardbeitjes! Bosaardbeitjes wel te verstaan.... Hartstikke leuk en trots dat ik de plantjes zelf opgekweekt had, maar de kleine bosaardbeitjes vielen vies tegen (zowel de grote als de smaak ) Dat doe ik dus niet meer.... Dit jaar heb ik gewoon pootgoed-aardbeien gekocht. Ostara's zijn het geworden. Hopelijk geven ze dit jaar veel lekkere aardbeitjes! Quote To plant a garden is to believe in tomorrow.
Theepot Geplaatst: 4 maart 2013 Geplaatst: 4 maart 2013 Ik heb nu bijna 35 potjes staan met zaadjes. Een deel heb ik een maand geleden gezaaid en is al genoemd. ( zal er vanmiddag een foto van plaatsen. ) En de rest heb ik gisteren gezaaid. Vanmiddag moet ik een aantal plantjes verspenen en dan kan ik gelijk nieuwe zaadjes zaaien. Moet wel bakken erbij halen geloof ik. 55 potjes. Weet nog niet hoeveel er van de zaai actie van vandaag gaan opkomen. Maar nou mijn vraag:een mooie zaailing hoop ik, maar moet ik deze nog in het kleine bakje laten staan? van 4*4 cm, of moet ik deze zaailing nu naar een groter potje verspenen. zo'n witte beker als de rest. Ik heb vandaag wel de zaailingen verspeend die met z'n tweeën in een bakje stonden. Quote http://fluitjesnieuweleven.blogspot.nl/
Bubbels Geplaatst: 4 maart 2013 Geplaatst: 4 maart 2013 Persoonlijk zou ik nog even wachten. Maar da's meer gevoel hoor.Heb weer Alexandria's gezaaid en aardbeienzaadje uit de zadenenvelop van vorig jaar. Geen idee welke soort, maar dat vind ik des te leuk. De Alexandriaplant die ik in de kas heb laten overwinteren maakt driftig nieuw blad aan nu. Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Theepot Geplaatst: 4 maart 2013 Geplaatst: 4 maart 2013 Dat ff wachten is ook mijn gevoel. T zijn nog zilke kleine plantjes echt iniminie. Wel erg schattig. Maar toen ik een paar ging verspenen omdat er twee in een potje stonden, zag ik dat ze wel een hele lange wortel hebben. Vandaar nu mijn twijfel. Quote http://fluitjesnieuweleven.blogspot.nl/
Barca4ever Geplaatst: 4 maart 2013 Geplaatst: 4 maart 2013 Zelf heb ik in de gamma een klein en goedkoop zaai aardbei kitje gekocht om eens te zien wat het geeft. Hieronder het resultaat na net geen twee weken: Ik vroeg me wel nog af in wat voor grond je aardbei zaden best kan zaaien? Quote
Indy Geplaatst: 9 maart 2013 Geplaatst: 9 maart 2013 Ook ik heb de action aardbeitjes,was van plan om deze bij de kipjes te zetten,aangezien ik hier heb gelezen dat het bosaardbeitjes zijn. Verder heb ik nu de witte aardbeien gezaaid,die vond ik gewoon leuk. Ik heb een oud ras aardbeien staan,die geven 1x aardbeien,heerlijke zoet.Geen idee welke ,ze komen bij mijn oma weg. Ik wil nog Ostara aardbeien,of een ander goed doordragend ras,maar daar buig ik me nog even over Quote
henkg Geplaatst: 9 maart 2013 Auteur Geplaatst: 9 maart 2013 Mijn Sarian experiment vond ik niet erg geslaagd, en de bosaardbeitjes al helemaal niet. Dit jaar toch maar eens de soort 'Temptation' proberen (de echte opbrengst, voor zover je daar op een balkon over kunt spreken, moet van de Evie 2 komen). Mijn temptation aardbeien (15 januari gezaaid) staan er nu zo bij: Binnen een week wordt het tijd om te verspenen naar aparte potjes. Over de vraag: in aparte potjes zaaien, of in één bak; en wanneer verspenen:Dat maakt volgens mij niet echt uit. Ik vind het makkelijker om in één (of een paar) bakken te zaaien, zeker bij heel kleine zaden. Pas verspenen als ze wat groter zijn, voordat ze elkaar gaan verdringen.De juiste temperatuur (voor aardbeien -na kiemen- niet te hoog) en de juiste hoeveelheid water (niet te nat / niet te droog) is belangrijker. Denk ik. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Barca4ever Geplaatst: 14 maart 2013 Geplaatst: 14 maart 2013 Heb hier een 4-tal kleine potjes waarin aardbeien zijn gezaaid. Opkomst was nogal groot dus nu is mijn vraag of er uitgedund moet worden en zo ja vanaf wanneer? Quote
Inez Geplaatst: 18 maart 2013 Geplaatst: 18 maart 2013 Ook ik heb dit jaar voor het eerst aardbeitjes gezaaid! Ananasaardbeien om precies te zijn. Het is nu precies een week geleden, maar nog geen leven te bekennen. Hoe lang duurt het eigenlijk, voordat je wat ziet? Had al wel her en der gelezen dat het lang kon duren. Quote Bonaire is waar mijn huis staat en waar mijn bed slaapt!
Bit Geplaatst: 18 maart 2013 Geplaatst: 18 maart 2013 Heb je dit topic wel doorgenomen ? Zaad niet te veel afdekken bv ( aardbeien zijn lichtkiemers ) na mogelijk al een week, vaker na 2 weken , maar anders na 3 weken ( erg onregelmatig dus ) komen de plantjes. zie eerder in dit topic dus. Quote
Barca4ever Geplaatst: 18 maart 2013 Geplaatst: 18 maart 2013 Moet er uitgedund worden van zodra de plantjes opkomen? Quote
henkg Geplaatst: 18 maart 2013 Auteur Geplaatst: 18 maart 2013 Over uitdunnen (en niet alleen voor zaai-aardbeien):Plantjes hebben ruimte en vooral licht nodig om te kunnen blijven groeien. Zolang ze elkaar niet in de weg staan kun je wachten met uitdunnen. En misschien hoef je nog niet uit te dunnen (=weggooien van de overtolligen), maar kun je -als je gaat verspenen- ze allemaal ruimer zetten.Fotootje van jouw situatie? Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Theepot Geplaatst: 18 maart 2013 Geplaatst: 18 maart 2013 Ik maak me een beetje zorgen over de aardbeienplantjes die ik gezaaid heb. Ze zijn nog niet veel groter dan een paar weken geleden. Ze hebben lichtik heb ze al op een warme plak gehad en op een koudere kamer in het lucht. Gaat het goed?klopt het dat ze zo traag gaan of doe ik iets heel erg fout? Quote http://fluitjesnieuweleven.blogspot.nl/
powerlite Geplaatst: 18 maart 2013 Geplaatst: 18 maart 2013 gezaaide aardbeien gaan inderdaad extreem traag. Quote
geedee Geplaatst: 18 maart 2013 Geplaatst: 18 maart 2013 Ik had vorig jaar alpen aardbeitjes(gele en rode) gezaaid....die schoten ook niet erg op en ik dacht toen ook: dat wordt niks........ik had ze in januari of febr. binnen gezaaid en in april waren het nog steeds ini-mini plantjes...ik heb ze in mei in planten-bakken buiten gezet en eind juli kon ik elke dag oogsten Ze staan nu in de volle grond buiten en ik verheug me alweer op de oogst...ben benieuwd of ze dit jaar vroeger vrucht dragen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.