Ga naar inhoud

Hoe staat de knoflook erbij 2015-2016

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik stem ook vóór nu nog poten. Lijkt mij beter dan pas komend voorjaar gezien de door Persica genoemde wortelvorming.

En... altijd goed om te testen toch? In het voorjaar nog een batch poten en dan kijken welke het beter hebben gedaan.

Geplaatst:

Omdat niet al mijn knoflook opgekomen was heb ik afgelopen zondag nog 6 tenen in potjes gepoot. De potjes staan nu in de schuur waar het rond de 10 graden is. Als ze enigzins zijn opgekomen wil ik ze afharden en uitplanten mits het redelijk weer is (geen vorst). Ben benieuwd of deze 'inhaalslag' nog gaat lukken.

Geplaatst:

Mocht er dan ook nog eens een gure oostenwind bij komen met deze min temperaturen, dan drogen groene knoflookstengels uit. Deze knoflook zal in de lente wel weer uitlopen maar is hiermee toch een groot deel van zijn energie verloren en dit zie je terug in je oogst, bollen zijn dan kleiner.

precies, dus afdekken bij een echte winter of gokken op een lauwe winter

(wij planten ze toch 10-10-10-10-10 (10 oktober, 10 cm diep, 10 cm uit elkaar op ruggetjes van 10 cm), staat nu 15 cm loof met dank aan de warme herfst en kijken het even aan of het echt koud wordt)

Geplaatst:
Omdat niet al mijn knoflook opgekomen was heb ik afgelopen zondag nog 6 tenen in potjes gepoot. De potjes staan nu in de schuur waar het rond de 10 graden is. Als ze enigzins zijn opgekomen wil ik ze afharden en uitplanten mits het redelijk weer is (geen vorst). Ben benieuwd of deze 'inhaalslag' nog gaat lukken.

Inmiddels zijn alle 6 de tenen opgekomen, ca. 2 cm hoog nu. Ik heb de potjes nu buiten staan en binnenkort zal ik ze uitplanten op de lege plekken in mijn rijen met knoflook. Dan zien die er ook weer netjes uit.

Geplaatst:

Ik heb bijna alle knoflook eruitgehaald in verband met de preimineervlieg. Die tast ook de uien en knoflook aan helaas. Wil nu nog wel wat knoflook planten, maar durf dat eigenlijk niet meer aangezien de aantasting echt best behoorlijk was. Misschien wat in de voortuin planten, hopelijk blijft de vlieg daar weg.

Geplaatst:

Afgelopen week kwam ik nog twee soorten knoflook tegen (vijf tenen in totaal) die toch ook maar gepoot.

Benieuwd wat het uiteindelijke verschil wordt met de tenen die in oktober zijn gepoot.

Geplaatst:

Ik heb van het weekend ook nog in een hoekje wat lekkere knoflook gepoot. Je weet maar nooit, en dat compenseert het andere hoekje waar de honden en katten blijkbaar een mol of muis roken en een gat hebben gegraven richting Nieuw Zeeland en ondertussen mijn knoflookteentjes door de hele tuin hebben geschopt.

In weer een ander hoekje staat de knoflook fier en blij zeker tien cm boven de grond. Dat worden mooie knollen straks.

Geplaatst:

De mijne staan er mooi gedrongen bij, 1 tot 5 cm boven de grond. Vorig jaar stonden ze er om deze tijd al veel te ver boven.

Geplaatst:
Wat zag je van de aantasting Flup dat je nu al zulke drastische maatregelen neemt?

Heb er geen foto's van gemaakt, maar in bijna al mijn prei en knoflook zaten de larven van die vlieg (zoals elders met foto op het forum te zien is in het forumonderdeel "Problemen in de moestuin" topic van koenpoging geloof ik). Ook waren de meeste planten raar vergroeid, gelig en hadden barsten / gangetjes in de sprieten. Ik heb eerst een paar planten uitgetrokken om te kijken wat het was en toen zag ik die larven. Niet alleen in de plant, maar ook in de grond eromheen. Teveel om die allemaal te doden en aangezien de planten flink waren aangetast heb ik ze er allemaal maar uitgetrokken. Helaas! Volgend jaar ga ik de prei en knoflook anders telen, want dit wil ik niet nog een keer.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Net even wezen kijken na een lange tijd afwezig te zijn geweest op de tuin maar jeetje wat staat de knoflook er al groot bij. Sommige stengels zijn al 1 cm dik

Ook enorm veel onkruid gezien, maar het land oplopen is geen doen nu, de klei is echt kletsnat. Dat wordt nog hard werken als het wat droger wordt.

Geplaatst:

maar even een mooi plaatje gemaakt van mijn knoflook.

begin november geplant. Afkomstige van bolletjes bij de lidl. weet de soort er niet van.

zijn iig witte bolletjes.

Ik vindt het zelf erg hard gaan maar dit is mn eerste keer sinds 5 jaar.

De liniaal die je ziet is 30cm.

IMG2015122115283290441450708422.jpg

Geplaatst:

De knoflookjes die ik midden november heb geplant staan er nu ook al fors bij. Maar goed je weet van tevoren toch niet wat het weer doet. Bij vorst moeten we maar proberen de knoflookjes zo goed mogelijk te beschermen tegen de kou...

Geplaatst:
maarja, ik kan ze moeilijk de grond induwen

Ik zou in elk geval dat lange loof maar opeten als er (strenge) vorst komt

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:
Bij vorst moeten we maar proberen de knoflookjes zo goed mogelijk te beschermen tegen de kou..

Valt wel mee. Een dosis vorst doet ze goed, maakt ze sterker tegen aantastingen in het voorjaar en bevordert de bolvorming later. Te vroeg planten geeft geen winst, de planten groeien dan al te sterk voor de winter...het loof sterft grotendeels weer af tijdens de winter...en in het voorjaar loopt het weer uit met als gevolg dat de voedselvoorraad in de bollen al ver verbruikt is. Door later (november) te planten maken de bollen vooral flink wortels en lopen een beetje uit....waardoor ze in het voorjaar echt kunnen groeien en vanaf mei of zo flinke bollen kunnen aanmaken.

Wat dit kwakkelweer betekent???? Ik hoop zelf toch op nog wat echte winter in januari of februari voor de knoflook (en de tuin in het algemeen).

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

Nu al ruim 35 cm lang. De eerste "2016" oogst (soort: AH, gewone Spaanse):

2015122412523565481450959605.jpg

Geoogst om eens te kijken, De meesten van de andere 90 laat ik wel uitgroeien tot mooie bollen.

De bol is uiteraard nog niks. De stengel echter is al prima te eten. Erg lekker om rauw te eten..

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:
maarja, ik kan ze moeilijk de grond induwen

Ik zou in elk geval dat lange loof maar opeten als er (strenge) vorst komt

tsja, daar hebben we al een veldje oerprei voor

ik dek ze wel af mocht het gaan vriezen, maar gezien el niño....sweating_20.png

Geplaatst:

Hier gast de knoflook lekker, knoflook van Loraine is hier aan het overwinteren. Zodra er plaats is, gaan ze na het oogsten terug naar Loraine.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
  • Nieuwe aanmaken...