Claudia69 Geplaatst: 11 april 2016 Geplaatst: 11 april 2016 Ik zaai de hogere variant (physalis edulis) al jaren als volgt: - een cm of 5 potgrond (mag bemest zijn) in een zaaibakje (ze hebben absoluut voeding nodig, in stekgrond doen ze amper iets), - daarop een dun laagje stekgrond, - daarop de zaadjes (aangezien ik zelf mijn zaden win en er genoeg heb in groepjes) op 3 x 3 cm van elkaar, en- daarop een heel dun laagje stekgrond van ongeveer 1/2 cm dik om af te ronden. Goed vochtig maar niet kletsnat maken, afdekken met plasticfolie of een doorzichtig deksel en gewoon in de vensterbank zetten. Ze kiemen beter als ze overvloedig licht krijgen en hebben een vochtige lucht nodig om bij opkomst niet in de zaadhulsjes te blijven hangen. 's Nachts durf ik ze wel in het verwarmingshok te zetten omdat het daar warmer is. Normaal gezien doen ze er zo een dikke week over om op te komen. Ik dun ze dan meteen uit (aangezien ik telkens een paar zaadjes samen leg). Deze heb ik 19/03 gezaaid, en het wordt tijd om ze een eerste keer te verpotten (naar potjes van ongeveer 7 x 7 groot). Ga ik morgen doen. Ik ben benieuwd wat de wedstrijdsoort het zal doen en of ze evenveel opbrengen als de hoge. Dan probeer ik die volgend jaar misschien ook wel eens Quote
ADOPEG Geplaatst: 12 april 2016 Geplaatst: 12 april 2016 Tot wanneer mag je plantjes selecteren? (Dus slechte plantjes eruit gooien.) Is onze aanmelding trouwens gelukt of moet hij nog een keer? Quote ~ Vita rosa est ~
Bubbels Geplaatst: 12 april 2016 Geplaatst: 12 april 2016 Hier ook gezaaid dit weekend. Heel benieuwd! Quote Niet meer actief. Graag contact via mail of fb.
Erny Geplaatst: 12 april 2016 Geplaatst: 12 april 2016 Helaas ga ik me afmelden voor de strijd, en dat na mn eerste enthousiasme. Reden daarvoor is dat het moment van zaaien echt te laat is om daadwerkelijk mee te dingen voor de een eerste plek. Dan had ik toch ook echt een maand eerder moeten kunnen zaaien. Het seizoen is voor mij nu echt te kort om een kans op de overwinning te behalen en dat is toch wel het doel van de wedstrijd. Dus... ik trek mij bij deze terug uit de strijd maar zal hem aandachtig volgen. Misschien zaai ik nog wel de hoge variant... maar daar kan ik dan lekker tussendoor gewoon de bessen vanaf eten zonder van te voren te hoeven wegen. Quote
HuubvG Geplaatst: 12 april 2016 Geplaatst: 12 april 2016 Hier zijn de zaden ook binnen gekomen en direct doorgereisd de warme kweekbak in. Quote
henkg Geplaatst: 12 april 2016 Geplaatst: 12 april 2016 @Erny: Nou dacht ik dat meedoen minstens zo leuk is als winnen. Verder schijnt deze soort erg vroeg te zijn, veel vroeger dan de hoge variant. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
Jenneke Geplaatst: 12 april 2016 Geplaatst: 12 april 2016 Ja Erny, ik vind het ook jammer als je niet mee doet, mij versla je toch makkelijk dus laatste zal je niet worden Quote
Erny Geplaatst: 12 april 2016 Geplaatst: 12 april 2016 Jazéker is meedoen een groot component... maar als ik van te voren weet dat ik toch kansloos ben richt ik mn "extra attentie" pijlen liever op wat andere gewassen die mijn aandacht hard nodig hebben. Teveel projectjes die extra aandacht vereisen is ook weer niet goed. Quote
AnnekeW Geplaatst: 12 april 2016 Geplaatst: 12 april 2016 We beginnen toch allemaal tegelijk Erny? Dus waarom zou jij kansloos zijn? Ik woon heel noordelijk en ook nog eens aan de zee, maar ik doe ook gewoon mee. Wat kunnen we zeggen om je over te halen? Quote
Flup Geplaatst: 12 april 2016 Geplaatst: 12 april 2016 Jammer dat je je nu al terugtrekt Erny. Ik moet de zaden nog ontvangen, dus als er iemand een achterstand heeft ben ik het wel. Maakt mij verder niet zoveel uit, ik wil gewoon deze plant proberen en kijken hoe alles verloopt. Dat ik niet win is dan pech, maar daar doe ik het ook niet voor. En ja, ik heb ook teveel projecten (pompoenen!, tomaten! nen nog wat gekke dingen), dus het komt er ook nog bovenop. Ik ben gewoon te nieuwsgierig naar deze lage soort ananaskers, vandaar dat ik meedoe. Voor de fun. Quote
loes Geplaatst: 12 april 2016 Geplaatst: 12 april 2016 We beginnen toch allemaal tegelijk Erny? Dus waarom zou jij kansloos zijn? Ik woon heel noordelijk en ook nog eens aan de zee, maar ik doe ook gewoon mee. Wat kunnen we zeggen om je over te halen? allemaal tegelijk? ik zie hier iedereen druk zaaien terwijl er een deel van de zaden nog niet eens zijn verzonden.maakt mij niet uit. ik doe niet zozeer mee voor het wedstrijd element maar om nieuwe dingen te ontdekken. (trouwens wel knap dat de deelnemerslijst vanuit de toekomst is aangepast "(bijgewerkt op di 16 april 16:00u)" ) Quote
AnnekeW Geplaatst: 12 april 2016 Geplaatst: 12 april 2016 Ik neem toch aan dat we allemaal tegelijk de verzendinstructies hebben ontvangen? Mocht je zelf wat later de envelop hebben opgestuurd, dan is het logisch dat het iets langer duurt, maar ook dan zal een paar dagen later zaaien toch niet alles bepalend zijn? Quote
loes Geplaatst: 12 april 2016 Geplaatst: 12 april 2016 (aangepast) ik heb het bedrag overgemaakt per bank. dat is zelfs sneller dan een envelop sturen dus daar ligt het niet aan Edit: wat overigens geen aanval is naar de organisatie toe! ik begreep van Jorg dat de zaden zijn verzonden dus ook ik kan deze week zaaien. een week later zaaien + het koudere noorden waar het seizoen 2 week achter loopt op de rest van het land kan zeker een verschil maken bij een wedstrijd zoals deze. er zijn natuurlijk nog 101 andere factoren dus we zullen zien. het moet natuurlijk wel een beetje spannend blijven 12 april 2016 aangepast door Gast Quote
Flup Geplaatst: 12 april 2016 Geplaatst: 12 april 2016 Ik heb ook het geld overgemaakt en afgelopen zaterdag pas mijn adresgegevens doorgegeven, na een herinneringspb dat mijn geld binnen was, maar mijn adresgegevens nog niet, want ik was het alweer bijna vergeten. Oeps. Komt vanzelf wel die envelop, al heb ik natuurlijk in het geheel geen geduld. Het klimaat hier is iets anders dan in Nederland, maar het seizoen is wel wat korter. Sowieso zijn er al verschillen, denk alleen al aan mensen die dit vaker hebben gezaaid, mensen met een ideaal microklimaat in de tuin / terras en weet ik veel wat nog meer. Er spelen zo veel meer dingen een rol, dat die paar dagen / week niet veel uit zal maken. Voor mij is het een leerproces, ik heb het nog niet gekweekt en ben gewoon heel benieuwd. Quote
Joyce12 Geplaatst: 12 april 2016 Geplaatst: 12 april 2016 Bij mij zijn de zaden ook vandaag gearriveerd. Heb ze meteen gezaaid. Ben erg benieuwd, ook naar de smaak, want heb het nog nooit gegeten en gekweekt. Quote
HuubvG Geplaatst: 12 april 2016 Geplaatst: 12 april 2016 Ananaskers is Duits, goudbes is Nederlands, lampionbes zeker Vlaams? Wat een benamingen weer. In 2012 had ik een zakje zaden van de grote ananaskers (physalis peruviana) bij Vreeken besteld en dat bleek een ons zaad te zijn. Alles gezaaid en verspeend in plastic bekertjes, een paar honderd stuks, en meegenoemen en uitgedeeld op de MTF toen in april. Bij mij hebben ze het dat jaar wel gedaan, maar de meeste bessen werden niet rijp. Het jaar daarop heb ik de kleinere soort uitgezaaid, maar er kwam ook zaad van de grote goudbessen van het voorgaande jaar op, zodat ik niet kon zien welke de grote of kleine soort was. In 2014 en 2015 heb ik niets meer gezaaid, alleen in 2014 kwam nog wat zaad op, maar dat is niets geworden. Nu begin ik dus weer opnieuw, maar ik ga ze niet in mijn huistuin uitplanten straks. De mislukkingen van 2012-2014 zeggen me dat mijn tuin niet licht genoeg is voor ze. Ze komen in mijn stukje moestuin in het natuurpark. Het stukje ligt in een beschutte warmte-kom met de hele dag volop zon, dus ik verwacht er veel van. Ik kan nu ook al voorspellen dat de uitslag niet gaat kloppen. De tuin ligt nogal open voor publiek en er wordt nogal wat ehm, geproefd... Ik kan er moeilijk een weegschaaltje bij zetten met pen en papier, want dat nemen de snoepers waarschijnlijk ook mee... Dus voor de sport doe ik mee, en om weer zaad te hebben voor 2017, als het dit seizoen wat wordt. Quote
Flup Geplaatst: 13 april 2016 Geplaatst: 13 april 2016 In Duitsland noemt men ananaskers Andenbeere. Quote
HuubvG Geplaatst: 13 april 2016 Geplaatst: 13 april 2016 Niemals von gehört. Even serieus: sorry, ik had dat ergens gelezen, maar dat lijkt dus helemaal niet te kloppen? Quote
simonvb Geplaatst: 13 april 2016 Geplaatst: 13 april 2016 Sorry voor het ongemak maar ik heb ook geld overgemaakt.Had niet goed gelezen en gewoon een Belgische postzegel erop geplakt, wat natuurlijk niet gaat naar Nederland. Kreeg dan ook vandaag de brief terug.Aangezien ik geen postzegels voor buitenland heb en anders vroeger moet stoppen met werken om naar de post te kunnen, doe ik het maar via de overschrijving. Quote
dennis78d Geplaatst: 13 april 2016 Geplaatst: 13 april 2016 Hoihoi! Afgelopen zondag heb ik mijn enveloppen op de post gedaan, wilde even informeren of deze ook zijn aangekomen. Mijn naam/forumnaam heb ik via pb naar dennislp gestuurd...was zo snugger om die te vergeten op te schrijven op de envelop... Quote http://www.moestuinforum.nl/blog/dennis78d/
Flup Geplaatst: 14 april 2016 Geplaatst: 14 april 2016 Niemals von gehört. Even serieus: sorry, ik had dat ergens gelezen, maar dat lijkt dus helemaal niet te kloppen? Dat weet ik niet. Toevallig heb ik dit jaar ook zaden van de ananaskers gekocht in Duitsland (peruviana) en op de verpakking staat Andenbeere. Heb mij verder niet verdiept in de herkomst van die naam. Quote
AnnekeW Geplaatst: 15 april 2016 Geplaatst: 15 april 2016 Er moet nog bijna een vergrootglas bij maarrrrr, de eerste kiempjes steken voorzichtig hun kopjes boven de grond. Die tip met het augurkennat deed het hem (niet verder vertellen hoor!) Quote
Jaydot Geplaatst: 15 april 2016 Geplaatst: 15 april 2016 *stuift het huis uit om een pot augurken te halen*(zoetzuur toch, geen zure??) Quote The difference between a flower and a weed is a judgementFoonfoto dagboekje van mijn volkstuin
AnnekeW Geplaatst: 15 april 2016 Geplaatst: 15 april 2016 Zoetzuur, het liefst om middernacht geven en met een regendansje er bij. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.