Ga naar inhoud

Hoe staan de tomaten er bij in 2016

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
Nadi, wat zijn die donkergroene/lichtgroene vruchten? Zien er erg cool uit!

Dat is de muismeloen/Mexican sour gherkin/ cucamelon. Gewoon een heel klein komkommertjie. Klein beetje zuurder dan komkommer. Ik vind ze erg lekker.

Geplaatst:

Na wat blad plukken in de vorige regenperiode komt nu het wat serieuzere "ziekte"werk. De eerste buitentomaat gisteren weggehaald. Dan durf ik meteen de kas niet meer in omdat ik bang ben dat de schimmel om en aan me hangt. Of zou dat overdreven zijn?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ik schiet elke keer in de lach, maar die dingen heten echt kerstomaten

I know Ik zal er vanaf nu extra goed op letten (A)

@ Nadi, heel leuk! Die ga ik volgend jaar ook zetten!

Geplaatst:

Speets: wanneer je meer dan de helft van het blad verwijdert (van onderuit) scheelt het al heel veel. Zowel in gewicht als in overzicht. De plant heeft dan nog meer dan genoeg voor de aanmaak van alles wat het nodig heeft. Bovendien komt het licht veel beter bij de vruchten.

Geplaatst:

Wat een hoop leuke info op dit topic!

Naast een hoop "abortieve" bloemen (temp. hoger dan 40 graden gedurende een aantal uur in de kas P101012863811469872388.JPG

Neusrot (Ca tekort door te lage pH) P101025474101469872783.JPG

Vraatschade door de rups van de groente-uil P101012572511469872772.JPG

Ook mooie plaatjes van Gardeners Delight, erg produktieve en lekkere kerstomaat, gewoon laten groeien tot de nok van de kas!

P101033867951469872554.JPG

Beauty Queen, mooie gele tomaat

P101033990721469872567.JPG

Een tomaat waarvan de zaden gekocht als Indigo Rose, maar meer oogt als een Tigerella

P101034116591469872578.JPG

En de Coeur de Boeuf, lekkere vleestomaat

P101033644721469873440.JPG

Geplaatst:

Ik heb vleestomaten. Na de eerste tros zijn de andere trossen maar klein (2 - 3 tomaten per tros), helemaal boven in groeien de beginnende bloemen niet meer door... wat gaat er mis?

Geplaatst:

Ik heb Indigo Rose tomatenzaden gekocht bij Seeds Pro, ik wilde dit paarse tomatenras eens proberen vanwege het hoge niveau aan antioxidanten.

Ik heb uit 3 zaden planten opgekweekt en deze geven helaas de volgende tomaten met een mooie goudgroene tekening:

P101035581711469999838.JPG

Ik had al wel Tigerella Red, maar hierbij is de streep oranje.

Helaas dus geen Indigo Rose tomaat. Hebben jullie ook wel eens zo'n ervaring gehad? Een andere tomaat gegroeid dan wat op het zakje staat?

Geplaatst:
Ik heb vleestomaten. Na de eerste tros zijn de andere trossen maar klein (2 - 3 tomaten per tros), helemaal boven in groeien de beginnende bloemen niet meer door... wat gaat er mis?

Volgens mij is dit wel een bekend verschijnsel bij vleestomaten. Ik heb dit ook elk jaar; de grootste tomaten zitten aan de eerste tros. Daarna lijken de planten het wat rustiger aan te doen en krijg je kleinere exemplaren. Soms een grote tomaat tussendoor, wat vooraf af te lezen is aan de grootte van de bloem.

Er gaat natuurlijk een hoop "mis" in de kas bij moestuiniers, van piektemperaturen boven de 40°C, onregelmatig water geven en ook niet altijd optimale voeding. De bloemen zijn erg gevoelig voor temperaturen boven de 40­°C. De kas witten met Temperzon samen met luchten helpt hierbij.

Maar hoe klein dan ook, onze tomaten smaken altijd een stuk beter dan de steenwoltomaten uit de winkel

Geplaatst:

P101035581711469999838.JPG

Ik vind dat je tomaat ook lijkt op de Violet Jasper:

2016-08-011115921470042866.13

Maar hier nog niet meegemaakt een ander ras gekregen dan op de verpakking staat. Kan me wel voorstellen dat het weleens gebeurd...

Geplaatst:
zaden volgende keer niet bij zo'n groot bedrijf kopen

Ik heb ook zo'n ervaring gehad, maar juist bij een kleine website (geen Daps of Diana ).

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Bedankt voor jullie reacties.

Het is in elk geval geen vleestomaat, maar de Black&Red ga ik zeker proberen!

Nadi, Violet Jasper lijkt echt sprekend op mijn onbekende tomaat

Ik heb het gemeld bij Seeds Pro, ben benieuwd of hierop een reactie komt...

Geplaatst:
Oscar, geen ervaring mee, maar misschien je zaden volgende keer niet bij zo'n groot bedrijf kopen, maar bij Daps of bij Diana?

waarom niet bij een groot bedrijf maar bij een kleintje? het is niet dat daar nooit een verkeerd zaadje in een zakje terecht komt.

Ken je SeedsPro eigenlijk wel? want zo extreem groot zijn ze niet. het is een Nederlands bedrijfje wat ontstaan is vanuit hobby. De eigenaar heeft hier op het forum een account

Geplaatst:

Mijn tomaten (cherry, cocktail, vlees,...) beginnen eindelijk te kleuren hoe doen jullie het wat betreft het oogsten??? Laten jullie de tomaten hangen tot je een quasi volledig gekleurde tros hebben of pluk je stuk per stuk afzonderlijk?? Hier gaat het nogal traag dus zou dan moeten blij zijn met vb één snacktomaat per dag zou toch graag eens voldoende rijpe tomaten hebben om iets lekkers mee te maken!!!

Geplaatst:

Ik pluk op dit moment wat ik nodig heb.

Als alles over een paar weken opeens tegelijk rijp wordt, pluk ik natuurlijk alles wat eraf dreigt te vallen

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Heb mn eerst twee tomaten uit de kas geplukt. Een "42 Days" en een "Dancing with Smurfs".

Zoooo lekker, dat is het werk en het wachten wel waard.

Geplaatst:

Hier geen last van ziektes gelukkig.

Is zitten mooie trossen in de planten, alleen nu heb ik last van vraat aan de rijpe tomaten door slakken en rupsen.

Vooral de rupsen zijn zeer lastig te vinden en verwijderen.

Ik denk dat ik morgen alles maar ga oogsten, want vrijwel elke tomaat die afrijpt word aangevreten voordat ze zijn geplukt.

Rijpen deze groene tomaten goed na op de vensterbank?

Linked Image

Linked Image

Linked Image

- word geen slaaf van je bezit -

Geplaatst:

tomaten die al beginnen te verkleuren rijpen wel redelijk af op de vensterbank. maar aan de plant is echt een stuk lekkerder.

ik spotte vanmiddag de eerste tomaten die beginnen te verkleuren en de planten zien er nog steeds gezond uit

Geplaatst:
Vooral de rupsen

Heeeee, bij jou werkt de img-rotateknop wél

Maar heb je een foto van de rupsen en de vraatschade? Ik wil wel graag weten hoe dat eruit ziet.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...