Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Welke pruimenboom


aseel

Aanbevolen berichten

Beste medetuinders,

 

Ik heb plaats voor 4 pruimenboom rassen.

Maar kan kom niet goed uit welke ik zal nemen.. Er zijn zoveel soorten. Ik zal paar randvoorwaarden noemen waar ze aan moeten voldoen.

-het moet een handpruim zijn.

-ze moeten natuurlijke zoet en sappig zijn en liefst groot zijn .tenzij het een hele lekkere is.

-1 soort moet heel vroeg zijn.

-1 soort moet heel laat zijn.

-het moet goed doen in de Nederlandse klimaat

-en verkrijgbaar in Nederland.

-heb niet zo n grote tuin.dus laagstam.

-het hoeft niet een productieve soort te zijn . Mag wel.

-en als het kan een doorplukker.

 

Ik heb natuurlijk zelf ook onderzoek gedaan . En verte bleek de lekkerste pruimenras te zijn. Dus ik naar de winkel om te proeven . Maar smaak was slecht. Dus dat begreep ik niet zo goed.

Ik zal een paar pruimenras noemen die ik op oog heb.

-valor

-verte

-jefferson

-Opal

-bleu belgic

-ontario

-althans

-oullins

-dubbele boerenwit

 

Wat zijn jullie ervaringen met deze rassen.

 

Aseel

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mag ik er 2 overwegingen bijgeven?

1. Sterke soort, weinig ziektegevoelig, waardoor zonder bestrijdingsmiddelen te telen. (Dan valt bijvoorbeeld de Ontario al af)

2. Houd rekening met bestuiving. Diverse rassen zijn goed zelfbestuivend, maar er zijn er ook die een geschikte bestuiver in de buurt wensen.

 

Heb zelf langere ervaring met RC d'oullins (laat vruchtbaar, vrij vroeg, zelfbestuivend en ook als laagstam veel groeikracht) Mons. Hatif (matig, wat ziektegevoelig) Victoria (Heerlijk, maar veel groeikracht ook als laagstam), Opal (makkelijk) diverse kwetsen (wordt vaak als bakpruim gezien, maar vind ze uit de hand ook heerlijk) Ontario (lekker, maar vraagt veel zorg)

 

Voor nieuwere bomen in bostuin echter gekozen voor wat andere rassen, gezondheid boom was belangrijkste criterium...(och en vieze pruimen die ken ik eigenlijk niet...hooguit smakeloze uit de winkel) en daar geen spijt van:

Sainte Catharine (zeer laat, lelijk vrucht maar heerlijk)

Excalibur (krijgt nu eerste vruchten, aanzienlijk vroeger)

Aprimira (klein, maar lekker)

Avalon en Valor staan nog op mijn lijstje.

 

Koop mijn fruitbomen echter in Vlaanderen. In het najaar als wortelgoed (goede kwaliteit en bovendien niet duur )...misschien is de grote keuze en prijs/kwaliteitsverhouding zelfs een reisje vanuit Zaandam waard. Bovendien een mooie en interessante streek om te bezoeken, het Vlaamse Heuvelland! http://www.boomkwekerijdelinde.be/catalog/index.cfm?DATA_GROEP=3

In Nederland goede ervaringen met deze: http://www.fruittuin.com/webshop.php?lijst=02.%20Fruitbomen Ook behoorlijk, maar ander assortiment, wortelgoed leverbaar.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ontario is bij mij een succes (laagstam lei). De overige rassen heb ik niet of nog geen vruchten aan gehad. Ik heb ook een duopruim, maar daar heb ik nog geen vruchten aan gehad en over het principe duofruit is niet iedereen hier enthousiast. Met duofruit hoef je minder te kiezen.

Als ik nog eens een pruim zou moeten kiezen, had ik een kerspruim gekozen: Prunus cerasifera, maar dat is mijn persoonlijke smaak.

Mijn naam betekent Honingbij, later als ik groot ben wil ik Imker worden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Echt lekker pruimen heb ik bij fruitlent .nl geproefd een aantal hiervan zijn in mijn collectie. Vooral "Belle de Thuin" is echt overheerlijk. Hiervoor heb je wel een bestuiver bv. Prune de Prince nodig.

 

Een vroege lekkere pruim en makkelijke boom is Opal, maar zelfs volledig rijp is de pruim "Czar" ook aan te bevelen.

 

Reine Cl Verte is een lekker pruimpje (indien hij op smaak wordt geplukt) dus boomrijp, dit geldt trouwens ook voor de andere variëteiten. Veelal worden pruimen voor de houdbaarheid té vroeg geplukt.

 

Indien je laagstam pruimen wil.. zet ze dan op onderstam VVA-1 Echter in een erg voedzame grond doen deze het goed.! Heb je zandgrond kies dan nooit voor VVA-1

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dag Aseel,

 

Hierbij mijn advies.

 

Vroeg:

Zoek niet verder. Als vroege pruim is er maar één advies: Opal.

Goede productiviteit, voortreffelijke smaak (mits goed gedund). Wel een groeikrachtige boom.

 

Middelvroeg:

Belle de Thuin: bomen niet in Nederland verkrijgbaar, wel in Kemmel in België. Enorm grote vruchten met een sublieme eetkwaliteit. De boom groeit matig sterk. Neem deze in plaats van Reine Claude d'Oullins.

 

Middellaat:

Avalon: zeer goed van smaak, middelgrote vruchten.

Excalibur: de bomen groeien erg krachtig en zijn matig vruchtbaar, maar daar krijg je dan wel enorm grote vruchten met een sublieme eetkwaliteit voor terug.

Reine Claude verte: zeer goede smaak indien rijp geplukt, helaas is de vruchtbaarheid van de boom vaak een probleem.

Neem geen Reine Claude 'Althann, vanwege de onhandige boomvorm en zeer krachtige opgaande groeiwijze met verkalende takken.

 

Laat:

Victoria: zeer vruchtbaar, alleen goed van smaak indien zeer ruim gedund, matige groeikracht.

 

Zeer laat:

Haganta: enorm grote staalblauwe pruimen, nieuw ras, bomen zijn inmiddels ook in Nederland verkrijgbaar.

 

De kenmerken van een deel van de bovenstaande rassen kun je nalezen op: http://www.fruitlent.nl/pruim.html

 

Marcel Joosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben het grotendeels eens met Marc van Fruitlent.

Als late pruim zou ik toch voor Prune de Prince gaan.

En bij de middelvroege vind ik ook Belle de Louvain een aanrader, enorm productief en erg lekker.

Blog over mijn (Fruit)tuin : NIEUW ADRES http://Fruitberg.wordpress.com

 

Kijk ook eens op mijn fotosite : http://supermasj.zenfolio.com

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het word steeds wat duidelijker.

 

Denk dat ik Opal als vroege soort neem maar als ik meritare in Nederland vind word dat hem.

 

Belle the thuin heeft volgens sommige sites een flauwe smaak. . Klopt dit?

 

Bleu Belgic word het ook.. twijfel of ik victoria ga zetten.. het is te groeikrachtig . Heb namelijk te weinig ruimte. Oullins niet . Omdat ook te sterk groeit.

Zowiezo verte. De koning onder de pruimen.

 

 

Voor zeer laat heb ik haganta of saint carharina .Voor laat word niet prune prince omdat te sterk groeit.

 

Dankje jullie voor de hulpzame reacties. Maar zoete zien ben in niet klaar met mijn keuze.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Prune de Prince zowiezo een goede bestuiver voor de Belle de Thuin die dat wel nodig heeft.

 

Ik heb nu maar liefst twéé pruimen kunnen proeven van mijn Belle de Thuin (die nu helaas blijkt te lijden aan gomziekte) en die smaakten echt voortreffelijk. Geen flauwe smaak, echt heerlijk.

Daarom probeer ik deze nu ook te enten op andere onderstam zodat ik ooit wat meer dan twee pruimen van deze soort kan eten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Dag Aseel,

 

Dat de 'Belle de Thuin (RGF)' flauw zou smaken, dat klopt echt niet. Misschien als je te veel fruit laat hangen door niet of onvoldoende te dunnen ?

 

Maar over smaak valt nu eenmaal niet te twisten, want ik heb hier ook al gelezen dat 'Belle de Louvain' heerlijk zou smaken; dat is nu juist een van de flauwste pruimen die ik ken.

 

Net als de bomen van 'Belle de Thuin (RGF)' hebben ook 'Victoria' en 'Bleue de Belgique' hebben een wat matige groeikracht. Dit geldt overigens ook voor de 'Sainte-Catherine (RGF)'.

 

Volgens onze ervaring groeit de 'Prune de Prince (RGF)' inderdaad heel sterk. Ook 'Haganta' groeit behoorlijk sterk.

 

Marcel Joosten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Opal is mijn absolute favoriet: zeer gezond, goede vruchtbaarheid en heerlijke smaak.

 

R.C. Verte vind ik persoonlijk geen aanrader en ook de smaak vind ik overschat: de schil is dik, de vrucht is mierzoet met een aroma dat ik niet kan waarderen en ik mis het zuurtje dat de smaak net iets interessanter zou maken. De vruchten scheuren snel omdat de schil ondanks de dikte toch zeer teer is. Tevens is de vruchtbaarheid onvoldoende en de boom heeft last van beurtjaren. Het enige positieve van R.C. Verte vind ik dat de boom een mooie vorm heeft en relatief ongevoelig is voor ziekten.

 

Bleu de Belgique vind ik ook een aanrader. Heerlijke vruchten die je lang door kunt plukken. Wel goed opletten dat je de vruchten pas plukt als ze zacht worden. De vruchten kleuren al vroeg mooi blauw maar zijn pas echt rijp zodra ze zacht worden. De boom wordt niet erg groot en is redelijk gezond.

 

Belle de Louvain is een verouderd ras met matige vruchtkwaliteit. Ook R.C.d'Althann is geen aanrader: scheurende vruchten, sterke groeikracht en kale takken. Anna Spaeth is ook een afrader wegens scheurende vruchten, wel lekkere smaak en goede vruchtbaarheid. Monsieur Hatif: melige perziksmaak. Mirabelle de Nancy: zeer gezond ras maar kleine en droge vruchten. R.C. Oullins: zeer sterke groeikracht en scheurende vruchten.

 

Zoals jullie zien ben ik nogal kritisch t.a.v. een groot aantal pruimenrassen. Je zou het misschien niet zeggen maar niettemin ben ik echt een pruimenliefhebber Ik ben helaas niet zo bekend met een aantal van de moderne rassen. Fruitlent heeft daar veel meer verstand van

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Opal word het zowiezo. Na zulke goede ervaringen van medetuinders. Verte ook wel. Omdat ik het geprobeert wil hebben. Bleu Belgic ook . Waarschijnlijke heb ik hem al staan . Maar weet niet zeker. Hatanga voor de late oogst. Natuurlijke Victoria. En meritare ook Denk ik. Ik krijg al water in mijn mond als ik al die namen hoor. In plaats van 4 word het misschien 8 pruimenbomen. Hoe meer pruimenbomen de revue passeren hoe minder ik kan beslissen welke het word.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Heb al een verte gekocht. En geplant.Nu twijfel ik of ik meritare of opal zal kopen als vroege soort.

Opal voordelen

Makkelijke verkrijgbaar

Makkelijke soort

Lekker

 

Nadelen

Kleine vrucht

Sterke groeier

 

Meritare

Voordelen

Grote vrucht

Heel vroeg

Lekker

Nadelen

Moeilijke verkrijgbaar. Denkt dat het uit Engeland moet bestellen.

Weer niet of een makkelijke soort is

Niet zelfbrstuivend.

 

Kan hulp gebruiken om een beslissing te nemen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
  • 1 year later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...