Patrijs Geplaatst: 15 augustus 2019 Geplaatst: 15 augustus 2019 Er zijn weer flink wat potten gevuld met courgette op Sloveense wijze ( courgette ,ui, basilicum, knoflook, rozemarijn en wat zout, peper en suiker even 5 minuten koken met olie en azijn en in een potje gieten). Lekker als bijgerecht. Op de foto maar een paar potten want de rest is gelijk uitgedeeld. Quote De moestuin van Patrijs
appelvrouw Geplaatst: 15 augustus 2019 Geplaatst: 15 augustus 2019 . Het hele huis stinkt dan uuuuren lang naar viezige volvette damp. Maar je hebt wel ettelijke liters prachtig blank vet. En kaantjes Edit: en ook ingemaakt, 3x literbeker vol met ratatouille in de vriezer, alleen de druiven zitten er niet in natuurlijk Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Erny Geplaatst: 16 augustus 2019 Geplaatst: 16 augustus 2019 De laatste lading pruimpjes uit de boom achter het huis laten afrijpen de laatste dagen.Maar om nou al die kleine dingen te ontpitten had ik geen zin meer in. Dus een andere methode bedacht. Gewoon alles in de pan, eerst koken daarna nachtje laten afkoelen.Volgende dag lekker met de handen erin en pitten eruit vissen.Vervolgens weer opwarmen, beetje suiker erbij daarna de boel in potten en klaar. Nou heb ik ook twee weckpotten volgestopt met nog hele pruimen mét pit. Dacht die zo te wecken (90 gr. 30 min.). Maar wat voor een vocht gooi ik daar dan bij? Water aangezoet met suiker?? Gaat dat werken? Quote
Grork Geplaatst: 16 augustus 2019 Geplaatst: 16 augustus 2019 Derde keer de twee bakken selderij kunnen oogsten en invriezen. Twee bakken tomatensaus met een probeersel van andere kruiden ingevroren. Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
Saalk86 Geplaatst: 17 augustus 2019 Geplaatst: 17 augustus 2019 Prachtige plaatjes! Heb hier vandaag ruim ZES / ZEVEN kg tomatensaus ingemaakt! Allemachtig, twee volle pannen helemaal vol! Maar, mensen, nu is Klaas vergeten om bij de eerste 6 potten zout bij te doen! Is dat erg, mbt houdbaarheid? Of is het nu nog steeds wel een dik jaar houdbaar? Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
Jorieke123 Geplaatst: 17 augustus 2019 Auteur Geplaatst: 17 augustus 2019 Ja hoor, gewoon houdbaar. Ik doe er nooit zout bij. Tenminste... niet bij mijn passata. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Amrutten Geplaatst: 18 augustus 2019 Geplaatst: 18 augustus 2019 https://www.annabel-langbein.com/recipes/harvest-tomato-sauce/292 Quote
Erny Geplaatst: 18 augustus 2019 Geplaatst: 18 augustus 2019 Vier literpotten met rabarber gevuld (met een beetje bramensap voor de kleur want het was wat bleekjes). Alles in de weckketel en wecken maar. Boel staat nu af te koelen. Quote
Indy Geplaatst: 19 augustus 2019 Geplaatst: 19 augustus 2019 Ha Indy, kersenpit-azijn kende ik nog niet. Ik meende dat in kersenpitten dat nare goedje zat. Wacht. Ik Google ff... Ah ja. Blauwzuur. Het ziet er wel mooi uit. Wat doe je ermee? Ja, dat klopt, maar ik heb het maar even laten staan, dan valt t wel mee. Ik gebruik het in de vinaigrette . geras De bietjes in zoetzuur ingemaakt, lekker grote potten. Quote
prettig gestoord Geplaatst: 20 augustus 2019 Geplaatst: 20 augustus 2019 50 potten met basissaus voor pasta, pizza, soepen 10 potten kippenfond10 potten runderfond van runderbotten van een bevriende boer Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
Cupcakeje Geplaatst: 20 augustus 2019 Geplaatst: 20 augustus 2019 Goed bezig prettig gestoord 50 potten saus is mijn eind doen Ik heb wild bouillon ingemaakt. Quote
jootje Geplaatst: 20 augustus 2019 Geplaatst: 20 augustus 2019 50 potten basissaus? Kanonne....daar zou ik 4 jaar mee doen ofzo! Quote
prettig gestoord Geplaatst: 21 augustus 2019 Geplaatst: 21 augustus 2019 I wish, met mijn gezin is een maaltijd 3 a 4 potten saus, dus 100 potten is het streven. Met de mooie dagen die er voorspeld zijn voor de komende 2 weken zouden de paprika’s in rap tempo moeten afrijpen en het doel dichterbij brengen Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
jootje Geplaatst: 21 augustus 2019 Geplaatst: 21 augustus 2019 Prettig gestoord, is ook wel een kort door de bocht reactie van mij. Wij zijn inderdaad de meeste tijd met z'n tweeen. Als je zoveel moet maken is het dubbel shit dat je zoveel potten moet wegdoen vanwege de deksels. Ik zie op dit moment veel adv. Op Marktplaats voor potten...ook die mooie met geruite deksels.... Quote
Charly Geplaatst: 21 augustus 2019 Geplaatst: 21 augustus 2019 Hahaha. 100 potjes pastasaus?! Nee dat haal ik ook niet. Maar die 50 zitten we inmiddels wel op hier. Ook met zijn tweetjes. Maar we gebruiken het voor oh zo veel: pasta, pizza, basis voor chili con carne. Of varkens-pilav of goulash of tomaten- / groentensoep... En dan gaan er hier toch ook vrij gemakkelijk 1 à 2 potjes per week doorheen. Och en het voelt zo lekker. Zo’n mooie voorraad!De hamster in mij is sowieso ernstig content deze dagen. Foto hieronder: flessen druivensiroop (gebruiken we vooral als aanmaaklimonade), met links ervoor wat potjes braam/frambozenjam en rechts... pastasaus natuurlijk! Gaan er bij jullie in deze dagen ook zo idioot veel pakken suiker doorheen trouwens? Ik blijf maar kopen. Wel logisch ook. Had bijna 10 liter druivensap, dus daar moet dan 10 kg suiker bij voor de siroop (eigenlijk 15, maar dat ging me te ver) en die jam is ook niet suikervrij hiero hoor. Poeha! Verder ga ik op zoek naar inmaakrecepten met peer. Daar onze twee perenboompjes ineens zomaar 60 peren geven dit jaar, en de wepsen er in zitten te knagen. Dus ik ga oogsten, maar wat doe je in vredesnaam met zoveel peren? Appelperen taartje staat al in de oven. Appelperenmoes kan natuurlijk, maar wil eigenlijk iets anders. Heb een dessert dat ik ooit ergens at in mijn hoofd. Van een mooi blank ingemaakt peertje met pure chocolade saus. Allebei warm. Nou. Dat zou ik van de winter wel es op tafel willen zetten. Ofzo. Ik ga es googelen! Quote wees bevriend met kleine dingen
Mellie Geplaatst: 21 augustus 2019 Geplaatst: 21 augustus 2019 Ik heb jam gemaakt van 3,5 kg pruim met ruim 1/2 kg nectarine. Suiker gaat hier ook als een malle. Heerlijk die groeiende voorraad! Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 21 augustus 2019 Geplaatst: 21 augustus 2019 Halve pruimen in potjes gedaan we hebben er zo veel!Normaal geef ik er een boel weg maar er zat nogal wat pruimenmot in de pruimen die ik al geoogst had dus vond dat ik dat niet kon doen (niet iedereen snapt dat )Heb ik er vandaag dus een boel open gemaakt zat er maar in 1 pruimenmot Quote
Grork Geplaatst: 22 augustus 2019 Geplaatst: 22 augustus 2019 Dus ik ga oogsten, maar wat doe je in vredesnaam met zoveel peren? Perencompôte maken? Quote https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/ https://www.moestuinforum.nl/zij-en-heur-landleven-t25424.html
Mellie Geplaatst: 22 augustus 2019 Geplaatst: 22 augustus 2019 Peren stoven met een steranijsje en een beetje suiker. Als je hebt, een plukje saffraan. Uit de siroop halen. Siroop inkoken met wat kaneel en de peren met banketbakkersroom en een toefje vanilleslagroom serveren. Bolletje ijs erbij. Altijd lekker. Makkelijk nagerecht en heerlijke smaak. Wat je te veel hebt warm in potten met vocht wegzetten. Te lekker. Ik krijg honger. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 22 augustus 2019 Geplaatst: 22 augustus 2019 Foto hieronder: flessen druivensiroop (gebruiken we vooral als aanmaaklimonade), met links ervoor wat potjes braam/frambozenjam en rechts... pastasaus natuurlijk! Verder ga ik op zoek naar inmaakrecepten met peer. Daar onze twee perenboompjes ineens zomaar 60 peren geven dit jaar, en de wepsen er in zitten te knagen. Dus ik ga oogsten, maar wat doe je in vredesnaam met zoveel peren? Appelperen taartje staat al in de oven. Appelperenmoes kan natuurlijk, maar wil eigenlijk iets anders. Heb een dessert dat ik ooit ergens at in mijn hoofd. Van een mooi blank ingemaakt peertje met pure chocolade saus. Allebei warm. Nou. Dat zou ik van de winter wel es op tafel willen zetten. Ofzo. Ik ga es googelen! Waren de druiven als zo vroeg rijp Charly? Die van mij moeten nog even. En misschien peren sap? Quote
Mellie Geplaatst: 23 augustus 2019 Geplaatst: 23 augustus 2019 Ik heb 1 pot met gedroogde munt en 1 pot Italiaanse kruiden gedroogd. Ik knip steeds kruiden af die ik tussen een theedoek droog. Werkt prima. Weer aan de volgende batch pepermunt. Het groeit zo hard en we gebruiken wel meer dan 1 pot per jaar. Dus heb nog wel een paar maanden te gaan dat ik kan knippen. Lekker hoor zo uit eigen pot Quote
Mellie Geplaatst: 23 augustus 2019 Geplaatst: 23 augustus 2019 Bezige dag vandaag. 3 potten ingemaakte pepers met veel knof en tomaat. 1 flink grote pot voor mezelf, dan nog 1 pot voor extra mocht dat per ongeluk te weinig zijn en 1 klein potje voor de weggeef. Heel scherp, dus alleen voor de liefhebber en sterke magen. Nog 10 liter groenten op zn Turks ingemaakt. Cornersmith viel niet in de smaak. Weer terug bij de Turkse variant met veel knof, 2 heel scherpe pepers en veel tomaat, komkommer, wortel, kool en sperzieboon. Mis ik nog wat? Ow ja. Paar paprika’s. Als laatste gingen de komkommers erbij. Die moesten nog uitlekken. Liggen dus gezellig bovenop. Quote
paddestoelengek Geplaatst: 23 augustus 2019 Geplaatst: 23 augustus 2019 ziet er lekker uit Mellieik heb net komkommers en paprika ingemaakt op zoetzuur: Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden
jootje Geplaatst: 24 augustus 2019 Geplaatst: 24 augustus 2019 Leuk/ lekker die grote potten vol, Mellie. Blijft dat dan ook lang goed? Haal je er wlke keer wat uit? Hier selderijzout en knoflookpoeder gemaakt...te leuk! Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.