Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:
1 uur geleden, appelvrouw zei:

Ieieg wil je dat niet meer doen Grork..die bewegende dingetjes/ handjes..ik kan er echt niet tegen.

maar èh, jouw spercies zijn dat echt niet taaig?

@appelvrouw Ik zal de handjes  weghalen.

Omdatjijhetbent ;-)

Sperciebonen worden echt, echt niet taai van invriezen mits je ze hebt laten schrikken gelijk na het blanceren.

Geplaatst: (aangepast)

@appelvrouw  Ik heb de komkommerkweek afgeschaft en doe nu alleen nog aan augurken. Die groeien als een gek lekker over de grond, geen last van slakken etc vanwege alle prikkels op vrucht en plant. Maak de kleintjes in als augurk, de groteren eet ik als komkommer. :cool:

En wat heb ik ingemaakt: in het kader van vriezer leeg voor nieuwe voorraad wat zakken met pepers ontdooit en in de blender met wat zout en ter fermentatie gezet voor een nieuwe batch Funky Sauce. :P

Die is dan over 6 dagen klaar.

aangepast door Erny
  • Like 1
Geplaatst:

Ik heb bramen geplukt gisteren avond. Een Jip en Janneke emmer vol, dik een kilo, maar toch maar 3 potjes. Had gehoopt op 4.

Das nog wel wat anders dan de 60 kilo en dito potjes van Prettig Gestoord

Geplaatst:

4 potten van een halve liter tomatenprut! 
dus uitje..knoflookje..paprika, courgetje, en wat ik heb aan tomaten.Lekker pruttelen, staafmixer erdoor en in potten. 
erg happy dat ik dat dit seizoen weer met alleen eigen oogst heb kunnen doen! 

• Like 1
Geplaatst:

Gisteren nz spinazie, een paar flinke diepvrieszakken vol en een paar handen vol adjuma pepers, de enige pepers die het zijn gaan doen dit seizoen.

Laten schrikken in koud water doe ik ook altijd na het blancheren van groente voor de diepvries.

De pepers heb ik rauw ingevroren, of hadden die ook geblancheerd moeten worden? Voor het eerst, vandaar.

• Like 1
Geplaatst:
12 minuten geleden, HuubvG zei:

of hadden die ook geblancheerd

Ik blancheer vrijwel niks Huub en pepers en paprika’s zeker niet voor t invriezen.

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Ja hier ook: blancheer pepers noch paprika’s. Eigenlijk niks voor de vriezer: wordt dr allemaal zo nat van.

Ennnn ook aan t pastasauzen.

9 liter pan vol tomaten + tuinkruiden + laurierbladeren (essentieel!) beetje tot prut koken. Dan helemaal afvullen met paprika’s en pepers. Weer beetje tot prut en dan met dikke uien en knof aanvullen. Inkoken. Laurier dr uit. Staafmixen en in potten. Ik ga straks ook weer opzetten. Maar heb al 40 potjes staan!

(2 potten per week x 52 weken = 104 potten nodig)

Edit. Kiek zo:

a78b61c9e477548c4e7ae0270f7041bb.jpg

Haal trouwens niet eens meer de kontjes (wel de kroontjes hoor) uit de tomaten. Lui mormel

• Like 2

wees bevriend met kleine dingen

2 uren geleden, Charly zei:

Staafmixen en in potten. Ik ga straks ook weer opzetten.

Bedoel je dat je het ook weckt? Of de potten even naverhitten in de oven? Kontjes hebben ook smaakt en structuur trouwens.  Ik ga je ff volgen, zet zo een pan op.

Heb je altijd pepers en paprikas? Of doe je ook wel eens courgettes of wortelen oid?

aangepast door appelvrouw
Edit

Geplaatst:

Ik gooi er ook van die lange dunne paprika's door, met pitjes en al. Na staafmixeren draai ik dan nog wel even alles door de passeerzeef, om de stuggere velletjes en dus die pitjes er uit te halen.

Ik doe er dus ook een paar komkommers en courgettes bij. Wortels kunnen vast ook, ik wil het gehalte tomaten alleen wel aardig hoog houden ivm zoet en zuur en dus de houdbaarheid voor deze manier van inmaken. 

Ik verhit de potten (of flessen..) niet na in de oven, weck ook niet. 

Geplaatst:

Ok, dank Jorieke. Als je zeeft gaan ook de tomatenpitjes eruit, dat vind ik jammer dus ga ik de paprikas maar ontpitten en hou ik het bij 1 courgette. Ik dacht ook nog een teen olifantenknoflook te gebruiken die weegt bij mij wel 1 ons geloof ik. Ik denk dat ik toch wel naverwarm in de Oven op 130

Geplaatst:

Er floepen wel wat tomatenzaadjes doorheen, en ik denk dat er ook wel wat kapot gaan door de staafmixer? 

Heb je slechte ervaringen met het inmaken van dit soort pastasaus? Eerder weckte ik het ook wel maar nu al jaren zo heet in uitgekookte flessen en ze (nou ja, een aantal dan...) staan hier zeker een jaar in de kelder. 

Geplaatst:

Ja hoe Jorieke het doet, potjes goed schoon en ff beetje kokend water dr over en in de dekseltjes. Dan gloeiendhete saus erin. Opsekop wegzetten tot ze vacuüm zijn en dan zijn ze zeker n jaar bewaarbaar.

Ik doe er geen courgette door trouwens. Ik wil het zuur genoeg houden ivm botulisme. En in n courgette zit zoveel vocht.

Ik doe er sinds kort ook een beetje zout bij al. Omdat ik las (Diana had dr recent een interessant blog over) dat de botulismebacterie ook niet van zout houdt.

https://www.mooiemoestuin.nl/inmaken-en-botulisme/

Ik doe alleen aan staafmixeren, geen passeerzeven hiero. Ik heb altijd ruzie met de passeerzeef. Geklieder overal!

Ik gooi de tomaten er heel in.

Was aan t twijfelen mbt de paprika’s.

Maar heb die toch maar wel schoongemaakt. Niet met een vergrootglas. Gewoon grof: door midden, hartje eruit, ff uitkloppen. Pitje hier en daar kan geen kwaad.

Ennnnn ik laat de saus vaak een heel klein ietsje aanbranden. Eerste keer door een foutje, uiteraard. Maar ik vond het wel lekker eigenlijk. En na wat experimenteren doe ik t nu eigenlijk altijd zo. Ik houd van het sterkere smaakje dat dat geeft. Dus geen dikke zwarte plakken hè. Maar n beetje aangekoekt en geblakerd mag wel. Van mij dan. Zoals de onderste aangebakken plak in de paella. (Heeft zelfs een naam: ‘socarrat’ in t Spaans.)

Je saus wordt dr wel wat bruiner van trouwens.

Foto: zwarte fliebertjes van de socarrat (noem ik het dan ook maar. ‘Korst’ klinkt zo schurftig)

83e84a1a74f4e0a6b9cd3796b191a726.jpg

En hier t verschil in kleur met een gewoon potje pastasaus. Die dag had ik haast en geen tijd voor het voorzichtig laten aankoeken. Ook lekker hoor!

d31a97218e10fa11f94f186b47fbffed.jpg

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Ja heb ik ook net gedaan, En ook een courgette maar na het verhaal van Diana gelezen te hebben heb ik toch maar besloten om de pastasaus in boterbakjes in de vriezer In te maken  ik heb per slot van de rekening nog ruimte in de vriezer

@appelvrouw waarom de tomaten pitjes erin houden?  Voor de smaak of structuur? We maken meestal passata (koken, blender,zeef) aan en gaan dan in 1.2l potten de diepvries in, nadien afhankelijk van gerecht/soep wordt er vanalles toegevoegd. Alhoewel we nu ook aan het uitkijken zijn om het in potten te steken, het is altijd wel een heel volume in een diepvrieskist. Is dat zonder wecken betrouwbaar?

Edit: net het verhaal van Diana ook doorgelezen, daar krijg ik toch schrik van, zeker met mijn dochter met een immuundeficiëntie, als we het hier gaan doen zal het dus een high pressure canner worden.

aangepast door redzebra
Geplaatst:

Twee grote potten komkommers in zoetzuur gemaakt. Verder had ik plek nodig in de vriezer dus al het fruit (aardbei framboos braam en aalbes) verwerkt tot jam. Was meer dan ik dacht - in totaal nog 8 potten. 

@HuubvG ik lees dat jij nz spinazie invriest. Wij zijn dol op dat spul maar gebruiken het tot nu alleen vers. Gooi je het zo de vriezer in of doe je er eerst nog iets mee voor je het invriest?

Geplaatst:

sorry voor inbreken: ik vries de nzspinazie helemaal klaar in, er is mi geen nitrietprobleem bij die groente

na de vriezer even opwarmen en klaar is RobO

• Like 1
Geplaatst:

Nieuw-Zeelandse spinazie is geen echte spinazie maar een ijskruid en dat bevat weinig nitraat. 

Gewone spinazie mag je weer opnieuw opwarmen. Er is lang gedacht dat dit niet veilig was ivm nitriet/nitraat maar uit onderzoek blijkt dat dit niet het geval is.
Zelfs het voedingscentrum heeft de adviezen aangepast: 
https://www.voedingscentrum.nl/nl/service/vraag-en-antwoord/gezonde-voeding-en-voedingsstoffen/mag-ik-spinazie-opnieuw-opwarmen.aspx
Nu heeft voedingscentrum het over restjes eten en niet over het verwerken van moestuinhoeveelheden vandaar waarschijnlijk dat enkel de koelkast staat vermeld. 

Ik doe trouwens hetzelfde als RobO, in de hakmolen/foodprocessor en dan invriezen. 

Geplaatst:
3 uren geleden, RobO zei:

sorry voor inbreken: ik vries de nzspinazie helemaal klaar in, er is mi geen nitrietprobleem bij die groente

na de vriezer even opwarmen en klaar is RobO

Hoe maak je de NZ spinazie klaar voor de vriezer, RobO? Niet eerder gehad, maar groeit hard! En veel! In de vriezer straks zou mooi zijn! 

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...