RobO Geplaatst: 1 juli 2017 Geplaatst: 1 juli 2017 hier ook, mooie bollen, een paar olifantsolo's en ook wel hele olifantenknoflokenzal ik die solo's bewaren om te planten weer? Quote
Spitskool Geplaatst: 5 juli 2017 Geplaatst: 5 juli 2017 Mijn knoflook (een paar in ieder geval) maken bolletjes boven de bolletjes. Is dat normaal? Het is eigenlijk pas het tweede jaar dat ik me waag aan knoflook en de eerste keer dat er daadwerkelijk wat bolletjes uit de grond (en dus nu ook op de stengel) zijn gekomen. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
Charly Geplaatst: 6 juli 2017 Geplaatst: 6 juli 2017 Hahaha. Die mooie roze gelakte nagels, lekker vol met zand. Prachtig plaatje! Helaas kan ik je met je bolletje-boven-bolletje vraag niet helpen, heb ik nog nooit gezien. Desalniettemin dank voor het leuke plaatje! Quote wees bevriend met kleine dingen
speets Geplaatst: 6 juli 2017 Geplaatst: 6 juli 2017 Grappig Lijkt wel een kruising tussen knoflook en Egyptische ui. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
simonvb Geplaatst: 6 juli 2017 Geplaatst: 6 juli 2017 Ik heb die bolletjesvorming ook al gehad. Je kunt die ook gebruiken om te planten, al geven ze minder of mooie tenen of gebruiken, smaken hetzelfde. Quote
Spitskool Geplaatst: 6 juli 2017 Geplaatst: 6 juli 2017 De miniteentjes gebruik ik zeker. Ze roken lekker, eigenlijk net zoals mijn handen de rest van de avond. Maar nooit geweten dat er ook tenen op de stengel boven de grond gevormd worden. Nu dus wel. @Charly De aarde wint trouwens wel altijd van de nagellak. Die laatste geeft het na lang wroeten gewoon op. @Speets Mijn Egyptische ui is nog lang niet aan 'bolletjesvorming' toe, maar (nu je het noemt) daar lijkt het inderdaad wel wat op. Grappig. @simonvb Mellie zei ook wel dat ze dit verschijnsel kende. Maar dan echt vlak boven, bijna op de bol. Waar zaten een extra teentjes bij jou, verderop de stengel, of meer naar de moederbol toe? Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
speets Geplaatst: 6 juli 2017 Geplaatst: 6 juli 2017 "Mijn Egyptische ui is nog lang niet aan 'bolletjesvorming' toe" Niet?? Die van mij zijn al met de 2e etage bezig Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Spitskool Geplaatst: 6 juli 2017 Geplaatst: 6 juli 2017 Niet?? Die van mij zijn al met de 2e etage bezig Mijn Egyptische uit is blijkbaar wat trager, maar ik heb er nog alle vertrouwen in. Quote Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.
henkg Geplaatst: 7 juli 2017 Auteur Geplaatst: 7 juli 2017 Na een kleine twee weken drogen, alles gevlochten: Kleine bollen dit jaar. Met veel, maar kleine teentjes. Iets meer werk met schoonmaken. Oorzaken (misschien): heel veel roest, de droogte en het veel te laat weghalen van de bloemstengels (vergeten).Vlechten met drie werd erg slordig (onder).Vlechten in een plat vlak gaat beter. Al doende gaat het steeds netter: de bovenste.Vlechttechniek komt van appelvrouw (nog maar weer eens vermelden): http://www.bloggen.be/appeljam/archief.php?ID=2292180 Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
aalterse-willy Geplaatst: 7 juli 2017 Geplaatst: 7 juli 2017 Vlechten was me teveel werk. Dit is alles wat ik heb van look. Loont de moeite niet om er te planten. Hoe doen de kwekers dat om geen bloemstengels te krijgen? Quote Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.
Erny Geplaatst: 7 juli 2017 Geplaatst: 7 juli 2017 Je zou voor een soort kunnen kiezen die niet bekend staat om hun bloeiwijze. Dus niet een Purple Hardneck soort. Quote
roeier Geplaatst: 8 juli 2017 Geplaatst: 8 juli 2017 Die bloemstengels kun je ook gewoon gebruiken. Ik ken een professionele kweker die er knoflookbloemstengeltapenade van maakt, gewoon voor de verkoop. Dit is ongeveer z'n halve voorraad van vorig jaar: Wij zullen maar een paar bloemstengels hebben, ik gebruik ze op dezelfde manier als de knoflook. Probeer ze maar als een extraatje te zien als je ze krijgt, anders misschien inderdaad voor softnecks gaan. Quote
RobO Geplaatst: 9 juli 2017 Geplaatst: 9 juli 2017 (aangepast) bloemstengels worden hier gewokt, lekker bij de rijstverder een goede oogst dit jaar met iets kleinere bollen dan gewoonlijk, heb wsnlk niet genoeg water gegeven in juni 11 juli 2017 aangepast door Gast Quote
simonvb Geplaatst: 9 juli 2017 Geplaatst: 9 juli 2017 Hier zijn juist de bollen groter dan vorige jaren en ik dacht juist dat het door het droge voorjaar komt. Andere jaren steeds maar matige bollen, nu zijn ze eerder zoals in de winkel. Olifantenknoflook moet ik nog proeven maar wat een grote bol geven die, had wel maar twee van de vier teentjes die waren opgekomen. Quote
TomP Geplaatst: 9 juli 2017 Geplaatst: 9 juli 2017 Olifantenknoflook, tenen gekocht van Aseel, deed het hier goed, mooie grote bollen, sommige tenen zijn echt gigantisch.Mooie oogst en lekker, ook al rauw geprobeerd maar dat is toch iets té, tranen sprongen in mijn ogen. Had ze geplant, waren maar 15 tenen, in potgrond in grote rechthoekige kuipen in de serre tijdens de winter.Eind april buiten gezet.Niets van roest en alle tenen zijn opgekomen, bloemstengels in maart eruit gehaald. Quote
speets Geplaatst: 9 juli 2017 Geplaatst: 9 juli 2017 Kleine bollen, grote bollen.... dat is subjectief hè! Wat noemen jullie groot? Foto erbij? Of iets als 'zo groot als 2 euro', 'een tennisbal', dat soort aanduidingen.Dan weten we wat je bedoelt want ik ben wel erg benieuwd. Ik had hierover gepost in het speciale OK-draadje, dat jammer genoeg niet meer gebruikt wordt. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
simonvb Geplaatst: 9 juli 2017 Geplaatst: 9 juli 2017 2 Euro, wat gewone knoflook, een vuist en de olifantenknoflook. Quote
speets Geplaatst: 9 juli 2017 Geplaatst: 9 juli 2017 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Carina1966 Geplaatst: 9 juli 2017 Geplaatst: 9 juli 2017 Zo, dat ziet er goed uit. Ik heb er een paar geoogst. Die zijn niet zo groot; de grootste is drie cm doorsnee. Morgen ga ik denk ik alle knoflook waar geen bloem in zit oogsten. Ik heb er een aantal Rose de Lautrec met bloem laten staan omdat ik dat weleens wil zien. Volgend jaar neem ik meer soorten en neem ik ook softneck erbij. Nu alleen Rose de Lautrec. Quote Kaatjes Moestuin https://www.youtube.com/channel/UCbxKcMcCIfcYz1rQPoOZLcA
Johmir Geplaatst: 29 juli 2017 Geplaatst: 29 juli 2017 @simonvb: Mijn knoflook, zowel de gewone als de olofantenvariant, zijn van vergelijkbare grootte. Quote
roeier Geplaatst: 28 september 2017 Geplaatst: 28 september 2017 Ik was nogal aan de late kant met bestellen van teentjes...en bij Vreekens kan de levering soms ook nog aardig op zich laten wachten... Bij elkaar komt het er op neer dat de tenen gisteren in de grond gegaan zijn.Een oud berichtje van afgelopen December, maar ik ben benieuwd of het nog goed is gekomen met deze laat - na matige nachtvorst - gepootte teentjes, Dennis? Quote
dennis78d Geplaatst: 28 september 2017 Geplaatst: 28 september 2017 Een oud berichtje van afgelopen December, maar ik ben benieuwd of het nog goed is gekomen met deze laat - na matige nachtvorst - gepootte teentjes, Dennis? Eigenlijk is het boven verwachting gegaan. In december kwamen de eerste sprietjes boven de grond, tegelijk met de eerste grondvorst. De grond was keihard, maar de knoflook leek er geen last van te hebben. In het voorjaar begonnen ze flink te groeien en met de late voorjaarsvorst zijn alleen de puntjes bruin geworden. Uiteindelijk alle gepote teentjes kunnen oogsten als bol. Door het late poten waren de bollen wel kleiner dan normaal, maar ik had niet anders verwacht. De kleinste bol was 2,5 cm in doorsnee en de grootste 5 cm. Ik heb ze mooi kunnen vlechten en geniet er iedere week van Quote http://www.moestuinforum.nl/blog/dennis78d/
roeier Geplaatst: 28 september 2017 Geplaatst: 28 september 2017 Dat ziet er uit als een feest! Deels vroeg ik het omdat ik zelf half December ook nog een paar teentjes verse knoflook uit Zuid Afrika heb gepoot, maar dat werd weinig; kwam pas op in het voorjaar en bleef erg klein.Nou denk ik dus dat die knoflook nog in kiemrust was - want waarschijnlijk net geoogst in Zuid Afrika - en dat het daardoor niet ging. Want knoflook poten als de eerste nachtvorst al is geweest blijkt dus wel te kunnen, dat laat jouw ervaring duidelijk zien. Over kiemrust bij knoflook ben ik nog weinig tegengekomen, maar ik ga er nu maar vanuit dat ze dat wel hebben, en dat lijkt me relevant voor mijn bewaarstrategie. Ik lees altijd dat knoflook donker bewaard moet worden zodat licht ze niet kan doen spruiten, maar mogelijk hoef ik daar dan niet zo bang voor te zijn bij verse knoflook, zeker niet als die maar een paar maanden hoeft overbruggen totdat het opnieuw de grond in kan... Quote
Carina1966 Geplaatst: 29 september 2017 Geplaatst: 29 september 2017 Het wordt alweer tijd voor het 2017/2018 topic. Mijn knoflook heb ik al in huis. Vier soorten voor komend seizoen. Kijken wat me goed bevalt. Quote Kaatjes Moestuin https://www.youtube.com/channel/UCbxKcMcCIfcYz1rQPoOZLcA
Pestoman Geplaatst: 29 september 2017 Geplaatst: 29 september 2017 Mijn knoflook was overleden in de zomer, althans zo zag het uit, afstervende stengels boven de grond.Inmiddels is hij aan z'n 2de ronde begonnen, frisse groene sprietjes Toch maar eens kijken wat er onder de grond gebeurd........ Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.