Ga naar inhoud

Hoe staat de knoflook erbij 2016-2017

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Even een zijweg: ik zou daar de rabarber zetten

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Je bedoelt dat je dan iets met het door jouw verwachte zaad wilt gaan doen? Denk dat dat niet zal gaan lukken. Ze zullen geen zaad produceren. Wel zullen er na de bloei kleine bulbines ontstaan, dat zijn eigenlijk hele piepkleine knoflookteentjes. Die kun je wel in de grond steken en twee jaar later bollen knoflook van oogsten. Die bulbines smaken trouwens ook heel erg goed en zijn erg sterk van smaak.

Geplaatst:
Je bedoelt dat je dan iets met het door jouw verwachte zaad wilt gaan doen? Denk dat dat niet zal gaan lukken. Ze zullen geen zaad produceren. Wel zullen er na de bloei kleine bulbines ontstaan, dat zijn eigenlijk hele piepkleine knoflookteentjes. Die kun je wel in de grond steken en twee jaar later bollen knoflook van oogsten. Die bulbines smaken trouwens ook heel erg goed en zijn erg sterk van smaak.

Ja, die bedoelde ik eigenlijk met zaad. Ik kon niet op de naam komen.

Ik heb er een foto van gezien en ik vond dat er zo gaaf uitzien met die gekronkelde stengels ook.

Deze stengels zijn trouwens erg lekker ook.

Morgen een omeletje maken met deze erin gesnipperd en ook wat kaas of zo. Ik verheug me er nu al op.

Die stengels zijn er echt uitgeschoten de laatste dagen trouwens. Vorige week had ik ze nog goed gecontroleerd op bloemstengels.

Geplaatst:

Mijn knoflook is er helemaal klaar mee. Ze zijn helemaal bruin geworden gaan liggen. Ze zijn niet heel dik maar toch zitten er mooie bollen aan van 4-6 cm. Ik kan voorlopig vooruit. Er zit wel een beetje roest in maar mijn ervaring is dat bij ons op de volkstuin roest overal vandaan komt. Die baksoda zal ik eens onthouden voor bij mijn preiplantjes, die staan nu 1 mtr van de look af........

Geplaatst:

Mijn loof is bruin geworden en lag op de grond dus ik heb ze geoogst. Helaas zijn ze erg klein, ik heb duidelijk iets verkeerd gedaan, al weet ik niet wat.

Geplaatst:

Mijn rijtje zit zwaar onder de roest en ziet er niet meer vrolijk uit:

44969272.9124a80a.640.jpg?r2

Ik heb één bolletje gelicht. Maat fietsbel:

44969250.f79ef62b.640.jpg?r2

Waar ik blij mee ben is dat, hoe zwaar het loof ook onder de roest zit, het bolletje ziet er toch nog fris uit.

Dit is de eerste keer dat ik knoflook doe, als ze er allemaal zo uitkomen mag ik best tevreden zijn. Ik denk wel dat het ras wat ik heb in staat is veel grotere bollen te leveren; let ook op de dikte van de stengel.

Ik denk dat ik nog even een weekje wacht voordat ik de rest eruit haal, misschien dat er nog wat groei in zit ondanks de roest.

Geplaatst:

Op de volkstuin ook wat roest op de knoflook, maar niet zo erg als bij de buren, daar ligt alles gewoon dood op de grond, meer roest dan blad.

Ik laat ze nog staan, het zal niet veel worden want ze zijn heel laat gepoot daar, maar het kan nog wel heel even denk ik.

Knoflook in de voortuin ligt allemaal plat tegen de grond, volgens mij het werk van een kat ofzo want het loof is nog groen. Die gaan er binnenkort uit want daar moeten andere plantjes.

In de achtertuin is mijn experiment met knoflook in een grote pot (wasmand) mislukt, waarschijnlijk een van mijn eigen katten die daar eens lekker is op gaan liggen en alles heeft geknakt. Ik heb ze eruit gehaald en ze hangen te drogen. Kleine bolletjes, maar ze zien er verder goed uit. Verder staat er nog mooie dikke groene knoflook in een verhoogde bak tussen de aardbeien, ik hoop dat die wel voor een beetje fatsoenlijke oogst gaan zorgen.

Geplaatst:

@Roeier Wil je ook eens goed kijken of er ook een zwarte schimmel aanwezig is op je knoflook? Daar moet je mee uitkijken. Als die te ver door zet tast het je bollen aan. Ook na oogst kan dit nog verder de bollen bederven. Dus dan is het wel zaak om de boel op tijd uit de grond te halen en extreem goed laten drogen.

Vaak treedt deze schimmel tegelijk op met roest (bij ons tenminste wel... ).

Als er inderdaad alleen maar roest is dan zou ik ze ook nog even een tijdje laten staan om te kijken of er nog wat groei inzit.

(Ik heb trouwens een heel klein fietsbelletje... geen idee hoe groot de jouwe is? )

Geplaatst:

Dan gaan ze eruit, en dan laat ik ze in de wind en de schaduw lekker doorwaaien, want er zijn zwarte puntjes.

"Had groter kunnen wezen" is ons aller verhaal. Een paar laat ik zitten om de verdere ontwikkeling te zien.

Update: En zo geschiedde. De knoflookjes mogen lekker uitrusten op het bankje. Ongeveer de helft staat op deze foto, en 3 laat ik in de grond zitten.

44974766.a1956b3b.500.jpg?r2

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Tikketim, zo vers gevlochten drogen de stengels en bol natuurlijk wel een stuk langzamer.

Volgens mij is het gewoonte (en gewenst) om eerst de knoflook heel goed te drogen en daarna pas te vlechten.

Geplaatst:

Ook al omdat er nog vocht in de stengels zit.

Als die helemaal uitgedroogd zijn, zijn ze ook dunner geworden en daardoor kan je mooie streng uit elkaar vallen.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Nou, ik ben ook door schade en schande wijs geworden hoor

Geplaatst:

Ik wil mijn knoflook ook gaan oogsten, heeft het nog zin om te wachten op een droge periode of maakt dat niet?

Ik weet dat het beste is om ze te drogen op een afgedekte plek waar wel wind staat maar dat lukt mij niet. Is het ook goed om ze in de kas te drogen?

Geplaatst:

Mijn knoflook hangt te drogen onder een overstekend dak van mijn houten schuurtje. De wind heeft vrij spel en regen komt er niet. Het ruikt heerlijk onder dat afdakje

Geplaatst:

Ik heb mijn knofloken ook geoogst. Met die regen deze week wilde het gewoon niet meer. Ze gingen zo hard achteruit dat ik ze maar mee naar huis genomen heb. Daar hangen ze nu (samen met rode uien) te drogen bij de voordeur.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...