Geplaatst: 10 juli 20232 j Auteur Haha, shit, ze zijn alweer bevroren, magnumshake had gekund. Heb er wel 1 opgegeten toen deze nog niet geheel bevroren was. Dat was ook erg lekker en ging een stuk sneller als zo'n bevroren ijsding. En gelukkig had ik nog bevroren flessen met water in de vriezer (voor het meenemen naar de tuin) en deze heb ik dan maar als grote ijsklont laten ontdooien en het koude water gedronken.
Geplaatst: 11 juli 20232 j Ieniemini klaagje want eigen schuld, maarhet jeukt wel weer behoorlijk😬 Ik moest afgelopen zondag zo nodig met blote benen de oude uitgebloeide pastinaken uit de tuin halen en dacht dat ik reuze voorzichtig was geweest. Nope, heb nu her en der weer fijne schramblaarstreepjes en een paar dikkere blaren. Ik leer het ook noooooit! Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 12 juli 20232 j Ik wist niet dat je van pastinaken ook blaren kan krijgen. Heb ook nog een uitgebloeid exemplaar staan. Voor mij een goede waarschuwing.
Geplaatst: 12 juli 20232 j @fre3ke Fytofotodermatitis komt bij meer plantensoorten voor. Hier is een lijstje. Ik was gewoon weer wat stom aan de gang. En ik moet ook niet weer de pastinaken langs het pad zaaien, maar verderop in de bedden. Maar ik vind ze te lekker om ze niet te zaaien. Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: 12 juli 20232 j Ik heb een soortgelijke klaag. Ben gisteren in mijn voet gestoken door, dacht ik, een mug. Vandaag gezwollen huid, ontsteking, blaren en verschrikkelijke jeuk rondom. Geen idee wat mij zo geprikt heeft.
Geplaatst: 12 juli 20232 j Ach... beterschap, kan mij voorstellen ...ben voor heel veel allergisch, vaak denk ik dat t mee valt maar soms.. net als bij jou. Heel vervelend 12 juli 20232 j aangepast door Lia56
Geplaatst: 12 juli 20232 j Ik begin te denken dat ik ook langs de pastinaak ben gestreken, naar de vorm van een blaar te oordelen. Ik heb drie blaartjes, maar mijn hele voet is opgezwollen😳
Geplaatst: 14 juli 20232 j Er moeten 5 stronken van hazelaars de grond uit dus vandaag heb ik maar eens alle moed verzameld en ben aan het karwei begonnen. Er zijn leukere bezigheden te bedenken dan het rooien van stronken en zo soepeltjes gaat het nu ook weer niet. Daarom maar even klagen in dit topic. Misschien helpt dat. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 14 juli 20232 j @FransIk voel met je mee... we hebben begin dit jaar de hazelaar zover als kon afgezaagd,,, maar t is nu een grote wildernis dus hoop t tzt helemaal te kunnen verwijderen..
Geplaatst: 14 juli 20232 j Maar weer eens meters akkerwinde uit de afwateringsgreppel tussen buurvrouw en mij gehaald… 😕 Gelukkig te horen gekregen dat ze ondanks haar natuurlijke manier van tuinieren wel verplicht is om de lastige onkruiden te lijf te gaan. Daar ga ik haar zeker op aanspreken want dat doet ze op dit moment gewoon niet. Verder een beetje teleurgesteld dat m’n aardbeien geen/weinig uitlopers maken dus moet nieuwe kopen. Kan daardoor wel een andere soort aanschaffen. 😄 Volg ons op instagram: https://www.instagram.com/huizersemoestuin/
Geplaatst: 15 juli 20232 j Op 14-7-2023 om 21:06, Lia56 zei: @FransIk voel met je mee... we hebben begin dit jaar de hazelaar zover als kon afgezaagd,,, maar t is nu een grote wildernis dus hoop t tzt helemaal te kunnen verwijderen.. Dank voor de morele steun @Lia56 . Nog even door ploeteren en de stronken zullen zich vroeg of laat gewonnen moeten geven. Ik weet niet hoe oud jouw hazelaar was maar dit is wat je nog eventueel te wachten staat. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 15 juli 20232 j Nog steeds bezig 😄, ik voel je leed ooit hier ook een paar uitgehaald. Langs de andere kant zie je hoe droog de grond nu is.
Geplaatst: 15 juli 20232 j Frans, lekker bezig. Het is nu te laat maar je kunt de volgende keer enkele dikke takken laten zitten, waarmee je de stronk kunt wrikken zodat die door de hefboomwerking sneller loskomt. Maar je krijgt ze er wel uit, hou vol! Mijn domste klaag ooit. In 2014 heb ik een tijdje voor mijn moeder gezorgd en deed de was in de wasmachine, die ik 'geërfd' heb na haar overlijden. Sindsdien draai ik een paar keer per week een wasje en dezelfde machine, negen jaar alweer, en denk dan altijd even aan mijn moeder. Tot gisteren. Ik zou de douche eens even een grote schoonmaakbeurt geven, daar stond ook de wasmachine te draaien. De wanden had ik ingezeept met een ragebol en daarna spoelde ik ze af met de doucheslang, kop er even afgedraaid en duim op het gaatje. Dat ging tof, tot een klap en een luide piep. O ja, water in het stopcontact, stom. De wasmachine stond vol was in sop, maar nadat ik zekering weer had omgezet, wilde die het niet goed meer doen, het rode lampje ging steeds knipperen. Even online gezocht en geprobeerd de machine te resetten, maar uiteindelijk bleven zelfs alle lampjes uit. Op het klusforum de vraag voorgelegd en het antwoord was duidelijk en glashard. De elektrische module is beschadigd en áls deze nog verkrijgbaar zou zijn, dan zou die geprogrammeerd moeten worden. Je snapt het al, dan ben je duurder uit dan een nieuwe kopen. Had ik niet zo dom geweest dan zou die het misschien nog jaren gedaan hebben. Nu kijken naar een nieuwe, geen tweedehands, al ga ik graag naar de kringloopwinkel. Een nieuwe met garantie, die heel lang mee gaat, die zeker geen kans loop stuk te gaan door zo'n overijverige schoonmaakaanval. 15 juli 20232 j aangepast door HuubvG
Geplaatst: 16 juli 20232 j @Frans Heb je een hogedruk spuit? Dan kan je met vrij weinig inspanning alles losspuiten.
Geplaatst: 16 juli 20232 j In plaats van de beloofde regen gisteren kregen we hier een storm die een peper plant heeft doen afbreken. Hij was goed op weg dus heel zonde… 17 juli 20232 j aangepast door Goudsbloempje2 Foto opnieuw toegevoegd
Geplaatst: 17 juli 20232 j Op 15-7-2023 om 23:07, redzebra zei: Nog steeds bezig 😄, Nog steeds bezig ja . Iedere dag 1 tot 2 uur. Langzaam maar zeker dieper de grond in werken en iedere wortel die je vrij maakt doorknippen of doorzagen. Niet kapot te krijgen. Daar bedoel ik dan de vent op de foto mee ... ...niet de stronken. En waarom de stronken toch echt de grond uit moeten ? Waar het touw gespannen is moet een afscheiding komen van harmonica gaas aan palen en dan zul je toch palen in de grond moeten kunnen slaan. Een deel van de stronken in de grond laten zitten is geen optie. Voordat de afscheiding geplaatst wordt moet namelijk de bult waarop de hazelaars stonden eerst nog enkele tientallen cm's afgegraven worden. Daardoor zou het restant stronken bij het plaatsen van de palen alsnog in de weg kunnen komen te zitten. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 18 juli 20232 j Auteur Jeetje, wat een werk @Frans En die grond ook... zo raar voor mij om te zien, zo licht en zanderig. Dat ken ik niet hier. Mooi dat er even een man(netje?) in stond voor schaal. Gelukkig hoeven wij bij ons nooit zo diep te graven gezien de wortels van de bomen etc niet doorgroeien in het veen en dus in maar rond de 50 cm (max 70 cm) moeten wortelen. Wat dan ook weer een nadeel heeft, als deze bomen oud en groot worden is het bij elke hevige storm, zoals Poly, wel weer raak en zijn er wel weer mooie oude bomen omgewaaid. Op dit moment zie ik in mijn tuin een berkestam lichtjes heen en weer wiegen als de hoge kruin in de wind beweegt... Dat is elders misschien geen verontrustend signaal... maar te weten dat deze niet diep wortelt en behoorlijk topzwaar is heb ik deze net vóór Poly maar een touwtje aangebonden. Denk dat deze getopt moet gaan worden, maak ik er een knotberk van.
Geplaatst: 18 juli 20232 j Pffff @frans wat een werk… jeetje. Bij je vorige foto had ik de omvang totaal niet door. Nu wel.
Geplaatst: 18 juli 20232 j Schuttersputjes graven. Jong geleerd, oud gedaan. (Herinneringen komen weer boven, van mijn opleiding tot dienstplichtig gewondenverzorger) Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 18 juli 20232 j De klus is bijna geklaard. Vergeleken met de uitgegraven exemplaren op de voorgrond is het verwijderen van de 2 kleinere stronken op de achtergrond peanuts. En nee ... als je ooit nog eens een stronk van een oude hazelaar verwijderd moet hebben, mij hoef je niet te vragen. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 19 juli 20232 j Pf, @Frans, ik word moe al als ik ernaar kijk... In mijn vorige reactie wilde ik je een tip geven om enkele dikke takken te laten zitten (dus niet vlak boven de grond af te zagen), zodat je daarmee de stronk los kunt wrikken als je aan het uitgraven bent. Nu heb je het jezelf wel een stuk lastiger gemaakt...
Geplaatst: 19 juli 20232 j Die tactiek is mij bekend @HuubvG maar de hazelaars stonden tot voor kort nog op het terrein van de buurman die ze vorig jaar afzaagde toen nog niet bekend was dat ik een stukje grond van hem kon kopen. Inmiddels zijn ook de laatste 2 kleinere stronken uit de grond gehaald waarmee mijn geklaag in dit topic officieel eindigt. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 19 juli 20232 j Bramen geplukt. En dan weet je het wel 🙄 https://www.moestuinforum.nl/blogs/blog/379-grorks-blog/https://www.moestuinforum.nl/topic/23955-zij-en-heur-landleven/
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.