Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klaagbank #4

Featured Replies

Geplaatst:

Stel je wilt weg met de auto, nadat het 's nachts gevroren heeft. Dan druk je op het knopje om de portier te openen, er gebeurd niks. Oudere accu + lage tempraturen, tja.. Dat wordt een nieuwe accu halen. Maar dat kan pas als de auto het doet.

Dan sta je een tijdje te wachten tot de acculader zijn werk heeft gedaan....

2020012113394689471579610444.JPG

Geplaatst:

Of even met de startkabels wat stroom lenen of aan laten duwen of trekken en gelijk rijden met dat barrel...….

Geplaatst:
Of even met de startkabels wat stroom lenen of aan laten duwen of trekken en gelijk rijden met dat barrel...….

De acculader was niet de snelste optie. Na twee uur laden starte de auto weer. Wel met gebreken, radio bleef zwart, verwarming in de auto wou niet aan.... Blijkbaar als de accu bijna leeg is, worden de electrische componenten wat comfort aan de auto geven, één voor één uitgeschakeld. Todat de accu weer op pijl is. Heb bij garage accu meting laten doen, was nog maar voor 50% goed. Dus de accu direct laten vervangen, radio en verwarming deden het direct ook weer.

Heeft me helaas wel de hele middag gekost, maar kan weer fijn rijden.

Geplaatst:

En alsof de duvel er mee speelt.

Vanmiddag de 20 jaar oude Suzuki Alto opgehaald bij de garage.

Ze had in een kop staart botsing gezeten tussen twee XXL fourwheeldrives en was de kleinste alto van NL geworden.

Wij kregen cash uitbetaald voor de door de verzekering total loss verklaarde alto.

Voor een klein bedrag er wat gebruikte delen op laten zetten bij een goedkope garage omdat de basis nog goed was.

Vandaag was ze klaar maar stond daar met een leeg accuutje.

Na een jumpstart van de garage snel naar huis gereden en nu staat die dus ook aan de accu lader.

Morgen maar eens kijken of die accu nog wat is of dat er ook een nieuw batterijtje in moet.

Geplaatst:
[muziekmodusaan] een ponton, een ponton, een pontonnetje !

Het ponton is weer weg, gelukkig. Er is een stuk plastic ingeslagen aan de overkant:

49431445767_427b0ee3c1_o.jpg

Dat loopt door tot aan de bomen:

49431446227_b2d917c2e0_o.jpg

En dan verderop is er ook nog een stuk ingeramd:

49431446672_f953bed476_o.jpg

Waarom? Omdat er lekken in deze wal zaten, waardoor er water door kon komen en in de sloot van de boer erachter terecht kwam. Die wil het water in de sloot laag houden en hij heeft het waterschap gebeld of ze de lekken konden dichten.

Dit plastic is niet mooi, maar het had erger gekund. Mijn huurbaas was ook kwaad en heeft de provincie opgebeld, want de vaart is van de provincie. Die bleek van niets te weten. Het waterschap heeft zonder overleg en zonder vergunning deze beschoeiing erin geslagen. Ze waren zelfs van plan nog verder te gaan en de hele bomenrij te kappen. De versnipperaar stond al klaar in het dorp. Dat weet ik nu pas, want ik heb me er niet mee bemoeid, maar hulde aan mijn verhuurder dat hij dit heeft weten te keren. Hij heeft zich er behoorlijk tegenaan bemoeid.

Ik zag het niet zitten toen dat ponton eraan kwam, maar wist niet dat zelfs de hele boomwal gevaar liep. Ik had net vogelkastjes in een paar van die bomen gehangen ook nog. Die bomen zorgen ook voor het verband in die wal, die zou zwakker worden zonder bomen, dus dan ben je nog verder van huis.

Het kan ook zijn dat de klagende boer het probleem van de lekkende wal zelf heeft veroorzaakt door daar zijn afval te storten, waardoor het een mooie plek werd voor ratten, en die willen wel gaten graven in zo'n wal. In elk geval hoort die boer z'n afval niet zomaar op provinciegrond te storten. Maar geen overheid die hem daar op aanspreekt dus, maar inplaats daarvan direct klaarstaat om die boer te helpen als er een probleem uit voortkomt.

Ondertussen verzaakt diezelfde overheid al jaren het onderhoud aan de opvaart richting het dorp, terwijl dat iets is wat ze wel horen te doen en die vaart is nauwelijks nog doorheen te komen. De weg is vernieuwd dit jaar, het bruggetje vorig jaar, beide waren nog in prima staat, maar het echt noodzakelijke gebeurt maar niet.

Het is een pak van m'n hart dat die onderhoudslui weer vertrokken zijn. Ik maakte me vooral zorgen om de dode bomen, dat ze die zouden opruimen. Ze waren nog veel verder gegaan als ze niet waren tegengehouden, maar voor het moment staan zelfs de dode bomen er nog:

49430749318_2e39521db5_o.jpg

Geplaatst:
het ponton is weer weg, gelukkig.

Hoe (on)diep is het daar, vlak aan de kant?

Misschien een prima plek om gele lis neer te zetten.

Met voorzaaien (en daarvoor eerst voorweken, omdat het wel erg laat is om nu nog gele lis te zaaien) ben je nu misschien nog net op tijd. Zaailingen kunnen dan in september of zo uitgeplant.

(Ik heb ergens nog wel wat zaad liggen, denk ik)

Geplaatst:

Het is niet diep. De bagger die tegen de landkant van de beschoeiing aan is gekwakt is uit het midden van de vaart gedregd, op voorspraak van mijn verhuurder, zodat langs de kant weer snel riet zou groeien en je die lelijke beschoeiing minder ziet.

Of het een goede plek is voor gele lis weet ik niet. Het groeit hier wel in rustige zijslootjes maar in de grote vaart zie ik het niet. Misschien te onrustig water? Riet zal het wel weer deels overnemen. Ik ben benieuwd wat er op de wal kan groeien, misschien zet ik er wel wat neer.

Geplaatst:

jongens,

net voor 40 ouderwetse guldens twee bakjes soep genuttigd in een restaurant te Haarlem

pompoenig en erwtensoepig, was heul matigjes, geen fooi gegeven, bedienert was pissig

waarom toch?

wil iedereen die de nederlandse horeca gebruikt aub de norm wat opschroeven please...

Geplaatst:
pompoenig

doet me denken aan jaren geleden: in een Luxemburgs restaurant " gemüsesuppe " besteld voor ons beide. De smaak en textuur deed ons beide denken aan een oranje Brinta-pap, smaakloos en korrelig op de tong. We zijn na allebei na een lepel te hebben geproefd opgestaan en zo het restaurant uitgelopen (echt de enige maal zonder te hebben betaald ). Jaren later heb ik zelf eens pompoensoep gemaakt...en toen viel het (ouderwetse) kwartje, gelukkig niet betreffende de smaak maar de kleur kwam me wel heel bekent voor

Je zou toch nooit meer een groentesoep durven te bestellen na zo een ervaring.

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

waarom toch?

Toevallig, reizend door zuid Europa hadden we het daarover, de enorme gastvrijheid die we ervaren in resto’s eetcafe’s taperia’s enz. Goed eten, wat, zeer goed eten voor een billijke prijs en vooral het gevoel krijgen dat je welkom bent, obers en koks die jou een plezier willen doen met het eten en je het zo aangenaam mogelijk maken. En waarom dat in Nederland vaak niet zo is..wat zou dat zijn..zijn we in Nederland dan zo materialistisch ingesteld?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Nederland is niet echt een gastronoom land. Groot Brittannië is dat ook niet, en daar tref je hetzelfde aan: matig eten, matige bediening. Het is daar erger dan in Nederland.

Het zit gewoon niet echt in de cultuur volgens mij. Misschien heb je er ook wat meer buitencultuur voor nodig, wat moeilijk is in een nat en vies klimaat.

Ierland is ook slecht.

Geplaatst:

België is ook een nat en vies land maar wij zijn toch echt wel gastronoom denk ik .

Moet trouwens eerlijk zeggen dat ik al meerdere keren heel goed werd onthaald in Nederland ...

Gaan bvb jaarlijks mosselen eten in de Philippine (Zeeland) of is dit te dicht bij België?

Ook al enkele keren gegeten bij 'Vader Klein Jan' te Rotterdam,

ok niet echt een restaurant eerder een eetcafé met een vrij beperkte kaart maar fantastische ribeye, heel vriendelijke bediening en correcte prijs.

Ook al heel lekker gegeten in Amsterdam, Utrecht en Zoetermeer.

Wij (mijn vrouw en ikzelf) zijn Bourgondiërs, we houden van lekker eten en drinken, net zoals iedereen zeker??

We maken tegenwoordig heel regelmatig gebruik van oa Tripadvisor en de recensies hierop voor het vinden van een restaurantje in de buurt van waar we heen gaan.

Geplaatst:

Voor de Friese gastronomie vind ik het voorbeeld van het dorpje Gytsjerk wel typerend, daar woonde ik een jaar of 6 voordat ik richting de Britse eilanden vertrok. In het centrum van het dorp een café annex snackbar, om patat - voor de Belgen pommes frites - af te halen, en dat zou het zijn, als er niet een Italiaanse familie was neergestreken om een afhaalpizzeria te beginnen, en dan arriveerde er in de tijd dat ik er woonde ook nog een Chinese familie, en daar kon je ook daadwerkelijk eten. Friezen zelf komen niet veel verder dan een snackbar, dat is de algemeen verspreide 'gastronomie' - het is niet meer een snelle hap, omdat je geen zin en tijd hebt om zelf te koken.

Je zult in Friesland heus ook wel ergens lekker kunnen eten in een goede sfeer, natuurlijk, maar in de doorsnee aanwezige en wijdverbreide cultuur van ons zit weinig gastronomie. Het Bourgondische gaat de Friezen ook niet zo goed af.

Bezuiden de grote rivieren is het dacht ik wel wat anders, dan leun ik op een clichébeeld, maar dat gaat volgens mij nog steeds op. Alleen heb ik geen zicht op wat er zich afspeelt op, zeg, het Brabantse platteland.

Steden als ijkpunt nemen ligt wat lastig, vind ik, als je bijvoorbeeld een stad hebt met veel studenten, dan heb je alleen daardoor al meer uitgaansleven, bovenop dat steden van alles toch al meer hebben.

Op de Britse eilanden wordt de gastronomie nog wat gered door de pub, want veel pubs serveren ook eten, en er zijn daardoor best veel eetgelegenheden. De kwaliteit van het eten is soms belabberd, maar dat zie ik dan als de prijs van de laagdrempeligheid. De 'fried breakfast' is wel goed, maar vet. Later op de dag gaat het meer om de drank.

Het weer is toch wel wat guurder op de Britse eilanden. Ik heb lang in Glasgow gewoond, je komt daar nauwelijks een terrasje tegen. Er stroomt een rivier doorheen, de Clyde, maar er gebeurt niets op de banken van de Clyde, daar staan alleen maar grijze woonblokken en er zijn doorgaande wegen. Het uitgaansleven van Glasgow is wel befaamd, maar dan moet je eerst langs de portieren (bouncers).

Misschien dat België een beetje een Europees 'kruispunt' is wat dit aangaat. Het is wel een tijd terug dat ik nog in België was, en voor mij als Fries om dan zo even een kenschets van België te geven, op een forum waar de Belgen meelezen, dat lijkt me overmoedig.

Ik was wel nog in Straatsburg, niet zo lang terug, op de Frans - Duitse grens, dat is dan al een stuk warmer, en je ziet dat er véél meer buiten gebeurt, op vele terrassen, maar Straatsburg kan wel een atypische plek zijn vanwege veel internationale cultuur wat daar samenkomt. Al zou België dat ook wat kunnen hebben - als je op een kruispunt zit zal dat de gastronomie helpen.

Geplaatst:

Ik vond nog bonen die ik aan het drogen was.

De reden dat ik ze vond een heleboel kleine beestjes

Er zaten verschillende soorten bonen in waren de laatste die nog aan de struiken zaten om te drogen dus van alles door elkaar.

Er zit wel veel verschil in sommige hebben helemaal geen last van de bonen kever en andere soorten zitten helemaal vol.

Geplaatst:

Had laatst tuinbonen gelegd die ook flink waren aangetast door de bonenkever. Had dat vorig jaar ook al bij een andere (buitenlandse) leverancier. Dat fabrikanten dat durven te verkopen, echt slecht. Als ik bonen voor zaadgoed oogst, doe ik ze na het drogen eerst 2 tot 4 dagen in de diepvries om aantasting te voorkomen.

Bij zaadgoed uit Nederland ben ik dat nog nooit tegengekomen, maar in Duitsland en Frankrijk kijkt men blijkbaar minder nauw.

Geplaatst:

Bij tuinbonen heb ik het ook wel eens gehad in gekocht zaad, was een nederlands merk

Geplaatst:

Daar kan ik ook ver klagen: Buren hier verder op hebben twee van die beestjes. Nu groot, te groot voor de buren en ze wilden er van af.

Maar ik krijg ze niet..... Waarom nou? ..........

Geplaatst:

Als iemand mij er eentje aanbied zal ik deze met open armen ontvangen, daarna de slachter ook ..

Ik zal het er altijd wel bij vertellen aan de aanbieder.

Een biggetje zal ik goed verzorgen tot aan slachtklaar (dat dan ook wel weer)

moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden

Geplaatst:

Babs heette het varken. Werd in het buitengebied door het koffiebezoek als metgezel gehouden. Babs vond het allemaal wel gezellig, knorde wat en sjouwde nieuwsgierig de woonkamer door. Tijdens dit speeluurtje pikte de hamster op tafel een plak cake van de schaal en sloeg aan het hamsteren terwijl zijn baasje naar het toilet was. De kat sloeg rustig alles vanaf zijn zetel gaande. Wat een vredige bedoening zou je denken.

En toen werd de koffie binnegebracht.....

Babs zag haar kans schoon en glipte de openstaande deur uit om zich elders te vermaken.

In mijn moestuin welteverstaan.

Dat jaar éénmaal kunnen eten van het andijviebed.

Geplaatst:

Dat is aardig van Babs, dat ze nog wat overliet.

Wij hebben last van muis in huis. Meerdere valletjes neergezet maar de familie muis heeft zich gesetteld en hebben het door en verder het gevoel op vakantie te zijn geloof ik. Het ergste wat ze tot nu toe hebben uitgehaald is mijn hele mooie voorraad espresso bonen - nog te malen- aan te vreten. En ook een plak chocola maar die vond ik zelf niet lekker. We vonden ook een dode muis in de la bij de koffiebonen..overdosis caffeine vrees ik. Enfin alles weg gedonderd want ik ben er nogal vies van

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Aan de voet van Lands Hoogste Duin staat bij de Lidl al de zadencarrousel...

Hier nog niet gezien, en ik ben voor de zekerheid al 2 maal wezen kijken.

Ze zullen daar toch niet de overgebleven zaden van afgelopen jaar aan het opruimen zijn?

Geplaatst:

Volgens mij zijn ze dit jaar niet heel consequent met de startdatum van de zaadjes bij de Lidl. Deze week in 2 verschillende winkels geweest. De ene had ze wel en de andere niet.

Had trouwens wel het idee dat het aanbod kleiner was dan voorgaande jaren.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.