Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Klaagbank #4

Featured Replies

Geplaatst:

Zelf oogst ik wel de hele plant en zet er daar ook genoeg voor, maar ik ben dan ook dol op jonge groene blaadjes.....

Het stugge blad laat ik achter op de tuin.

En uitdelen? je leert vanzelf wel wie het waardeert.

En als je maar lang genoeg tuint leer je ook wat je zelf nodig hebt en hoe de oogst te spreiden.

Dat is meestal nog moeilijker dan plantjes zaaien en opkweken.😉 

Geplaatst:

Dat snap ik Patrijs, die jonge blaadjes zijn ook het lekkerste! (Zeker ook in smoothies bijvoorbeeld), maar ik vind dat zo zonde. Zo staan nu mijn boerenkoolplanten allemaal te bloeien, daarom laat ik ze staan! Mooie vroege bloei voor de bijen, gebruik af en toe wat voor in een boeketje, en straks gaat het grootste uitgebloeide deel eruit en enkele blijven even staan om nieuw zaad te oogsten! 

Geplaatst:

Mooi dat jouw grond dat aan kan, hier hoef ik dat helaas niet te proberen i.v.m. knolvoet. 

Geplaatst:
21 uren geleden, appelvrouw zei:

Wat voor een reacties Angela? Ik geef hier ook af en toe asperges aan de overbuur die juist teveel wil terug geven, meestal everzwijn. Voor mij hoeft dat helemaal niet maar Lie is er niet rouwig om. En ze bewaard restjes brood voor de kippen en we geven af en toe een doosje eieren. We geven ook eieren aan de mensen die regelmatig brood voor ons meenemen van een biobakker. Die willen dat ook niet, of betalen..dat gaat mooi niet door. Mijn ervaring is dus andersom.

Even voor de duidelijkheid van sommige mensen krijg ik ook dingen die staan ook vaker op mijn weggeef lijstje dan andere.

Maar dat komt bij veel mensen echt niet op die vinden het vanzelfsprekend. Soms denk ik dat ze het idee hebben dat ze mij er een plezier mee doen want dan ben ik er van af.

Geplaatst:

Hahaha dat laatste is een mooie beschrijving: dat je het idee krijgt dat je hen er een plezier mee doet. Hahahaah.

Maar iets anders, was de kas aan t wieden en zie een paarse zaailing met lobbig blad die me vaag bekend voorkomt, echter waren mijn handen sneller dan mijn hoofd en trek ik zo de spontane paarse basilicumzaailing eruit. Die met geen mogelijkheid wilde kiemen dit jaar. Boehoee.

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Snel terug planten en vertroetelen.

Geplaatst:

Mja. Te laat. Heb em opgegeten. [emoji2960]

Was lekker hoor. Maar jouw idee was vele malen beter geweest. :shifty:

Geplaatst:

Gewoon even klagen hier, met een klacht die op het grote geheel van alle klachten helemaal nergens op slaat. Maar dat mag in deze klaagbank toch? :angel:

Het gaat hier nu al een paar jaar verre van 'vanzelf' in de moestuin. Er komen elk jaar een paar obstakels bij lijkt het wel, en er vallen er weinig tot geen af. Droogte is de belangrijkste 'hobbel' natuurlijk. Aardvlooien, koolvlieg, wortelvlieg, uienvlieg (of preimot of weetikveel), aspergekevers, wéér mieren die langs de wortels van mijn kolen op en neer wandelen en daar luizen houden? Met als gevolg dat mijn kolen slap gaan hangen omdat de wortels compleet verhouten en geen vocht meer opnemen.  Dan straks de engerlingen onder de sla, vogeltjes die gek zijn op bietenblad, muizen die de bieten aanvreten die niet zijn gesloopt door de kleine vogeltjes. Rozenkevers die jonge appeltjes aanvreten, pruimenmotwurmpjes in de pruimen, en zo kan ik denk ik nog wel even doorgaan. :thumbdown:

Ik heb het er vandaag wel even heel erg mee gehad hoor. En juist dit jaar is het zo handig om niet naar de winkels te hoeven voor ons eten! Dus wil alles nou gewoon even meewerken ja?! 

Geplaatst:

Jorieke, je bent er vroeg bij met je plagen.

Hier komen die Bijbelse Plagen meestal pas in Juni.  🤣

Dat je denkt: "Waar doe ik het allemaal voor". 

Was vandaag even op de tuin ondanks de harde wind om  even de stand op te nemen van de asperges.

Lijkt het hier wel operation Desert Storm.  Al het droge zand verwaaid. 

f42ce477a30c2e4335eaed2e6051116e.gif.d3efdb88a57c1ba4831b319043d7495c.gif

Geplaatst:

Gelukkig zijn de ontvangers van de overschotten hier niet zo'n klagers en vragers. Alleen voor eieren wordt wel eens gevraagd, maar goed dat hebben we er zelf ook wel naar gemaakt, als je mensen iedere keer een doosje meegeeft gaan ze het op een gegeven moment ook verwachten.

Geplaatst:

Broccoli en bloemkool opgegeten door hazen

Chinese kool in bloei geschoten 

Geplaatst:

Ben je niet te vroeg met zaaien geweest van de Chinese kool @angela?

Potje met zoutarme pindakaas, met houten spatel erbij, de hele dag lopen zoeken. Tot en met gisteren nog dagelijks een lik op de bamboestokken gesmeerd voor de mussen. Wel gisteren ook het schuurtje leeg geruimd, er komt een andere vloer in. De schuurspullen staan nu tijdelijk binnenshuis. De pindakaas heb ik ook ergens hier binnen gezet, die stond voorheen ook in de schuur. Waar een mens zich zoal druk om kan maken. Maar het potje is nog steeds zoek.

Geplaatst:

Nou Jorieke, ik voel met je mee hoor, heb dit jaar weinig fruit vanwege de vorstklapjes in maart en mei, vooral de zwarte aardbeibloemetjes kijken me verwijtend aan (ik had jullie toch toegedekt, nou dan...)

volgend jaar geen stro als de vruchten zwellen maar pas na 1 juni, een winterfleece klaarleggen en boogjes om het fleece van de planten te houden, pffff

we telen steeds meer met bescherming van gaas, boogjes, netten, zuiveringszout tegen schimmel, zwavel idem, spruzit bij een luizenramp, veenmolvalletjes, aluminiumstroken tegen vogels, nestkastjes tegen rupsen, stapelmuurtje voor nuttige insecten, waterpomp tegen droogte, geultjes en noodpomp tegen nattigheid, slakkenvalletjes, fleece, paaltjes tegen voorjaarsstorm, feromoonval tegen pruimenmot, ,een loep om de aspergehaantjesrupsen te plukken 

Geplaatst:
  • Auteur

Eindafrekening.... EINDafrekening. Je zou denken dat dat dan ook de EINDafrekening is? De afrekening van alle nog openstaande kosten/tegoeden?

Namelijk overgestapt van Essent naar Oxxio. En dus kreeg ik de EINDafrekening.

Moest nog 7 euro betalen. En dus dacht ik dat het laatste voorschotbedrag wat nog betaald moest worden ook daarin verekend was. Want het was de EINDafrekening.

Nou niet dus... verd....... Zit nu met 20 euro incassokosten erbij. Gebeld. Maar dame aan de lijn van Essent snapte het wel maar bleef hetzelfde verhaaltje afdraaien. Dat het voorschotbedrag nog niet betaald was toen zij de EINDafrekening opstuurden.

PRECIES... vandaar dat het verrekend had moeten zijn op de EINDafrekening. En daarbij de vermelding, zoals vaker, dat als het bedrag al voldaan was dat niet meer hoefde.

Er stond in ieder geval niet: EINDafrekening, nog 7 euro betalen én alle voorschotbedragen die u nog niet betaald heeft.

Grrrrrrrrrrrrrrrr.....

En dan ook nog voorstellen aan mij om weer terug over te stappen naar de Essent.

Ik vertelde dat die géén betere aanbieding kon doen dan de Oxxio. Zegt het wicht: Ja, maar nu krijgt u een TV. Ja amehoela... twee maanden geleden dus niet dus dáár heb ik niets meer aan.

:lol:

Geplaatst:
16 uren geleden, HuubvG zei:

Ben je niet te vroeg met zaaien geweest van de Chinese kool @angela?

Waren gekochte plantjes

Geplaatst:

Ik denk dat de opmerking van HuubvG slaat op het schieten:

Schietgevoeligheid 
Van jaar tot jaar komen grote verschillen voor in de mate van schieten. Vooral in vroege teelten geeft dit problemen. Een warme opkweek (continu 20°C) is dan ook een vereiste. 

Citaat:  https://edepot.wur.nl/249750

Geplaatst:

oja, en gister even de twee volwassen pruimenbomen bekeken: resp. 12 en 8 pruimentobe

Geplaatst:
Op 15-5-2020 om 12:08, Erny zei:

Er stond in ieder geval niet: EINDafrekening, nog 7 euro betalen én alle voorschotbedragen die u nog niet betaald heeft.

Grrrrrrrrrrrrrrrr.....

boefjes zijn het, wij stappen regelmatig  over naar eenander en vroeger werd netjes gewacht tot het oude contract was afgelopen...vorig jaar werd het twee weken voordat het contract afliep overgezet, overstapboete van 300 euro dus,

ik zal ze krijgen, ga weer elk jaar+1 week overstappen, take that boefjes!

aangepast door RobO

Geplaatst:
  • Auteur

Oh... das ook lekker... Gelukkig had ik ooit een variabel contract afgesloten. Pfffff... :cool:

Geplaatst:
Op 15-5-2020 om 07:52, RobO zei:

van gaas, boogjes, netten, zuiveringszout tegen schimmel, zwavel idem, spruzit bij een luizenramp, veenmolvalletjes, aluminiumstroken tegen vogels, nestkastjes tegen rupsen, stapelmuurtje voor nuttige insecten, waterpomp tegen droogte, geultjes en noodpomp tegen nattigheid, slakkenvalletjes, fleece, paaltjes tegen voorjaarsstorm, feromoonval tegen pruimenmot, ,een loep om de aspergehaantjesrupsen te plukken

Oorlog is het in de tuin..

Vette klacht vandaag..vandaag werd het dak van de kas geleverd..in België bij kennissen want het NL bedrijf wilde niet 20 km verder Frankrijk in (we wonen hier ook nog eens  in Corona zone knalrood🤨) Vanochtend om half twaalf het verlossende telefoontje van de aardige kennissen, vrienden zou ik nu willen zeggen. Wij spoorslags grensoverschrijdend gedrag vertoond😄makkie!! Geen douanier, geen beton blokken, gewoon doorkarren.

Enfin er was toch iets mis.

Blijkt dat alle profielen niet meegeleverd zijn..hebben we dus 8 prachtige platen die we nog niet op t dak kunnen leggen..Om maar niet te spreken van de al boven ons hoofd groeiende tomaat planten.en nu maar weer afwachten of het weer vier weken duurt voordat het nageleverd wordt..Lie gaat morgenvroeg vóór zijn eerste kopje koffie bellen ( dat was mijn advies, dan is hij namelijk niet te genieten😉🤭)

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Trouwens, @RobO die aspergehaantjesrupsen knijp ik altijd fijn..lekker werkje🥳

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Dat is echt shit, Jet! Ik ga duimen dat het niet zolang duurt voor die profielen afgeleverd worden. 

Geplaatst:

Inderdaad joh Appelvrouw, vet kak! Daar mag je inderdaad een hartstochtelijke klaag voor indienen zeg.

Wat ga je in vredesnaam met die tomatenplanten doen in de tussentijd nog joh?

Oh en moest desondanks toch een heel klein beetje gniffelen om de niet-te-genieten Lie, voor zijn ochtendkoffie 🤭

Geplaatst:

@appelvrouw, Heb medelijden met de persoon die hem aan de telefoon kreeg, als ik het zo hoor. Hoe is het afgelopen?

duikt weg want is bang voor de reactie

@RobO, dat soort beesten (in ons geval coloradokevers) maakt bij ons kennis met een stoeptegel en een klinker, tegelijk. Schouderklopje a la molenstenen. Kunnen ze ook niet zo goed tegen, maar we blijven proberen.

Oudholland

Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu?

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.